PDA

View Full Version : pedalen-amp...



Il_Falco
7 maart 2008, 13:02
Wie van jullie heeft ideetjes voor een versterker, die enkel gebruikt kan worden om pedalen ervoor te zetten. liefst 1 kanaals die goed klinkt met distortion pedalen. misschien dat jullie iets weten?

(Mesa?)

Kim Wilson
7 maart 2008, 13:22
Huh...?

Kun je het misschien ook wat beter uitleggen? Wil je per se met pedalen werken, of wil je een amp die alleen maar clean wil, of wat wil je precies?

Lexvandoef
7 maart 2008, 13:26
Zo te lezen wil hij een goeie cleane basisamp om dan verder te werken met pedalen.

Tsja, tis nog besr lastig, er zijn zoveel amps die je daarvoor kan gebruiken. De ene wil een fender clean, de ander houd weer van Vox, en er zijn er ook weer die een Marshall clean gebruiken.

Oftewel, wat is je budget, speelstijl, wie vind je een mooi/gaaf/geil gitaargeluid hebben? Wil je een top/combo? Als we dat weten, kunnen we meer doen.

Chris Winsemius
7 maart 2008, 13:26
Amps die imho zéér goed reageren op pedalen en redelijk/behoorlijk clean zijn:
- oude blackface Fender
- Marshall 2204/2203s op de lo-input
- oude Hiwatt
- oude London Cities
- oude SoundCities

Kim Wilson
7 maart 2008, 13:28
Blackface Fenders zijn wel erg duur. En silverface doen het ook prima met pedalen.

caliban
7 maart 2008, 15:08
Ik vind de clean en R2 van mijn mark III ook zeer goed reageren op boosting.
Dus om te antwoorden op de vraag mesa, ja dat gaat ook. Alleen wel 3 eigenlijk 2 kanalen.

Joey Handsome
7 maart 2008, 15:09
Blackface Fenders zijn wel erg duur. En silverface doen het ook prima met pedalen.

Helemaal mee eens! Die dingen vreten ze.

JvD.
7 maart 2008, 15:52
Deze onooglijke ding zijn denk ik wat je bedoelt: http://www.visualsound.net/Amps_wh.htm (http://www.visualsound.net/Amps_wh.htm)

Kamiess
7 maart 2008, 16:25
Laney GH serie.

Gebruik ik met een Rat ervoor > ik vind het een lekkere combi
Zijn als band net met een andere gitarist bezig en die complimenteerde me direct met het geluid.

JeroenSchaaf
7 maart 2008, 16:27
Hea Kamies gebruikte jij niet eerst een Poweramp 19'' met een 4x12 cabinetje?

Kamiess
7 maart 2008, 17:08
Joene,
Wat geeft jouw dat idee???

Il_Falco
7 maart 2008, 17:41
ik zocht dus geen clean, kspeel met disto uit pedalen enzo maar
kvind het zonde om een versterker te hebben met meerdere kanalen als je toch enkel de clean gebruikt.. wat vinden jullie daarvan?

Rude Perception
7 maart 2008, 17:44
ik zocht dus geen clean, kspeel met disto uit pedalen enzo maar
kvind het zonde om een versterker te hebben met meerdere kanalen als je toch enkel de clean gebruikt.. wat vinden jullie daarvan?

Ik vind een buizenversterker veel beter overstuurt dan een pedaal.

JeroenSchaaf
7 maart 2008, 18:47
Heb je volgens mij een keer zien spelen , One Big rush.

Lexvandoef
7 maart 2008, 18:49
Ik vind een buizenversterker veel beter overstuurt dan een pedaal.

Vind ik dus ook, mijn andere gitarist in de band (Nielsje hier) speelt ook clean met pedaaltjes. Klinkt erg fijn, dat wel, maar wanneer hij (op zeldzame momenten thuis) het overdrive kanaal van zijn dsl gebruikt vind ik het toch beter klinken dan een od pedaaltje.

Mitch
7 maart 2008, 18:53
Vind ik dus ook, mijn andere gitarist in de band (Nielsje hier) speelt ook clean met pedaaltjes. Klinkt erg fijn, dat wel, maar wanneer hij (op zeldzame momenten thuis) het overdrive kanaal van zijn dsl gebruikt vind ik het toch beter klinken dan een od pedaaltje.
Wordt het verdomme tijd dat -ie iets fatsoenlijks koopt :D
Ach, smaken verschillen...

Anyway, de Visual Sound amps zijn inderdaad met dit idee geboren, maar volgens mij staat er nog niets bij de Nederlandse dealers dan de pedalenreeks. Maar goed, er zijn zoveel éénkanaalsversterkers. De truuk is daarna wél om de juiste combi van pedalen te zoeken en gebruiken. En da's een lange lijdensweg ;)

Lexvandoef
7 maart 2008, 19:14
Wordt het verdomme tijd dat -ie iets fatsoenlijks koopt :D
Ach, smaken verschillen...

haha zeg jij het hem eens dan, naar mij luistertie niet meer :sneaky:

Maar idd smaken verschillen. :)

TimmU
7 maart 2008, 22:22
peavey VT series. Oneindig clean , een overdrive die supertof klinkt met een booster erover, maar die niet nodig is als je em niet wil gebruiken. En een fijne prijs.

llahsraM
8 maart 2008, 22:54
Amps die imho zéér goed reageren op pedalen en redelijk/behoorlijk clean zijn:
- oude blackface Fender
- Marshall 2204/2203s op de lo-input
- oude Hiwatt
- oude London Cities
- oude SoundCities

Ik vind persoonlijk dat de overdrive/distortion pedalen heeel lekker werken ook op de hi-input van een Marshall 2203. De gain op de amp moet wel laag... je "moet" net een clean geluid hebben met een randje eraan.

Il_Falco
9 maart 2008, 21:01
zo'n Roland VGA-3 lijkt me wel iets. is wel digitaal...

Mitch
9 maart 2008, 21:03
Je wilde toch iets dat goed op pedalen reageert of mis ik iets?

Lexvandoef
9 maart 2008, 21:09
zo'n Roland VGA-3 lijkt me wel iets. is wel digitaal...

Als je veel pedalen ervoor wilt gebruiken zou ik dat niet kopen.

Il_Falco
9 maart 2008, 21:27
wat zijn veel pedalen? ik zal mijn setup eens uitleggen.

ik gebruik een GE-7 -> NS-2 met in de lus: HM-2 (booster) -> OD-20 -> RG-1
en die RG-1 heeft twee outputs. 1 gaat terug naar de ns-2 en de andere naar een vulcano amp (oefenampje van de 'aldi' :cooler: )
vervolgens: ns-2 --> H&K Matrix.

ik zoek dus nog een versterker om clean te gebruiken ipv die vulcano.
nu zijn mijn ogen gevallen op de VGA-3 en de JC-120 van Roland.
die VGA heeft wel nog de optie om met dat hexafonisch element te gebruiken. (wat ik niet van plan ben om te gebruiken in de eerste jaren...)
die Jc-120 heeft een tweede kanaal, maar lijkt anders ideaal.

ik speel vooral rock, punk, metal. metallica, sabaton, gamma ray, no use for a name, en soms ook eigen muziek.
(tnx voor de reacties trouwens!)

Lexvandoef
9 maart 2008, 21:40
Oke, ik snap nu beter wat je wilt en wat je met je pedalen doet enzo, je gebruikt dus nu 2 amps vanwege stereo? tenminste dat begrijp ik uit wat je hier post.

Wat is je budget trouwens, dan kunnen we wat meer/beter advies geven, en moet het per se transistor/modelling zijn, of mogen buizen ook?

Il_Falco
9 maart 2008, 21:46
wel, ik zou liever geen buizen te hebben (raar hé :chicken: )
en wel voor de goede reden dat die matrix ook een SS is. anders vrees ik dat de andere amp er gigantisch over zal zijn. maar ik gebruik het idd voor een stereo effect. (klinkt trouwens nu al keigoed!)

en qua budget, mja ik denk dat ik 400 à 500 euro beschikbaar kan stellen ....
(op termijn :p eerst gaan werken in de paas/zomer-vakantie :p)

Lexvandoef
9 maart 2008, 21:51
Hmm oke, beetje een zotte reden om geen buizenversterker te kopen vind ik ;) maar goed.

Voor dat geld zit je met een jc-120 wel goed, hoewel ik zelf toch wel zou gaan voor een 2dehands AC15CC1.

Il_Falco
9 maart 2008, 21:53
ben nu bezig de review's aan het bekijken op youtube. de jc-120 lijkt me idd het beste.
welke amp is dat die je voorstelt? is dat een vox?

Lexvandoef
9 maart 2008, 21:57
Jep dat is een vox, wel een buizenamp.

Il_Falco
9 maart 2008, 21:57
wel, met buizen heb je een goed geluid, maar veel onderhoudswerk, of vergis ik me?

Lexvandoef
9 maart 2008, 22:00
nee hoor, valt echt hartstikke mee.
Ik heb eigenlijk nooit met grote transistor amps gespeeld, maar ik heb nooit veel onderhoud gehad.
Eens in de zo veel tijd, er vanafhangende hoeveel je speelt, moeten de buizen vervangen worden, maar dat hoort er bij. Je kan er van uitgaan dat je eindbuizen (mits ze niet kapot gaan) toch wel een jaartje of 2 mee gaan bij normaal gebruik. En je voorbuizen nog langer zelfs.

Tis net een auto, daar vervang je de banden ook als je ze op zijn, of kapot natuurlijk. Maar dat doe je ook niet elke dag/week/maand/jaar.

Il_Falco
9 maart 2008, 22:03
mja, dat valt dan idd nog mee.
maareuh, is dat niet zo, dat je met buizen niet direct kan spelen? dat ze nog moeten warmen?

Lexvandoef
9 maart 2008, 22:18
Ja dat is waar, maar dat kost niet meer dan 30sec tot 1 minuut.

Il_Falco
10 maart 2008, 20:17
op de reviews op youtube zeggen ze dat de jc-120 gemaakt is om pedalen ervoor te zwiepen, maar waarom noemen ze hem dan Jazz Chorus?

Il_Falco
10 maart 2008, 20:26
weet er trouwens nog iemand iets te zeggen over de JC-120 of de vox AC15CC1?
zijn ze vergelijkbaar?

BasHermus
11 maart 2008, 09:24
Ach, Fender heeft ook een Jazzmaster en dat is nou ook weer niet de meest geschikte gitaar voor Jazz....

Zo'n Roland gaat echt ontzettend hard, en blijft clean tot in het oneindige (vandaar de benaming "Jazz"). Ik vind hem erg koud/kaal/kil klinken, en als mensen zeggen dat het een "pedalen amp" is ben ik het daar mee eens; je hebt pedalen nodig om er een mooi geluid uit te krijgen. Maar dat is slechts mijn mening...
Hij is al wel stereo van zich zelf.

Een AC15 heeft van zich zelf al een erg mooi geluid (veel warmer). Je zou ook een tweedehands Peavey Delta Blues of zo kunnen overwegen (of een Classic 30, wat bijna dezelfde versteker is, maar zonder tremolo en met een andere speaker).

Maar echte pedalen amps zijn (maar ruim boven jouw budget) een oude Orange 120, een nieuwe Matamp GT retro, Hiwatt, oude Sound City.

Il_Falco
11 maart 2008, 09:29
Het is niet voor de Jazz dat ik het doe hoor...

-Heineken-
11 maart 2008, 16:55
weet er trouwens nog iemand iets te zeggen over de JC-120 of de vox AC15CC1?
zijn ze vergelijkbaar?

de JC-120 is solid state en klinkt wel goed clean (fantastische chorus ook), maar met dirt pedalen ervoor is't werkelijk niks. De (buizen) Vox vind ik dan stukken beter. Verder sluit ik me aan bij de mensen die je een 1-kanaals Marshall JCM800 of Vox ac30 adviseren. Dat vind ik de enige versterkers waarbij overdrive/distortion/fuzz pedalen goed vind klinken. Bij modernere versterkers met meerdere kanalen word 't al gauw veel te "buzzy".

Il_Falco
11 maart 2008, 19:30
1 kanaals JcM-800? dat kanaal moet dan toch wel dirt zijn? ;)

nu serieus, is dat dan een clean kanaal? maar hmm buizen zie ik niet echt zitten, op een laag volume klinkt dat niet. En het zou maar zijn om samen te spelen met een bas. zo luid gaan we (nog) niet. daardoor zou een SS wel een betere optie zijn denk ik. liefst nog een 1-kanaalsbakkie. (waarom? wel das ongeveer de discussie van een ME of losse pedalen...) zodat ik al mijn geluid uit de pedalen kan halen.
(toch bedankt voor het voorstel, zo leer ik iets bij :))

Rude Perception
11 maart 2008, 19:39
Heb je volgens mij een keer zien spelen , One Big rush.
Late reactie, maar was dat tegen mij? Waar heb je me dan zien spelen?

Joey Handsome
11 maart 2008, 20:14
Er zijn ook buizenversterkers die niet hard gaan. Ik snap niet wat je met een tweede (brakke) torrenbak zou moeten.

Il_Falco
11 maart 2008, 20:17
het is de bedoeling om door twee versterkers te spelen...

Joey Handsome
11 maart 2008, 20:18
Wat is er dan erg aan als een van die twee buizen is en wellicht wat mooier klinkt dan die andere transistor?

Il_Falco
11 maart 2008, 20:22
het niet overdreven erg, maar ik denk dat het zal klinken alsof er twee totaal andere effecten opstaan. als je een buizen met dezelfde pedalen bespeeld bekom je volgens mij een heel andere sound dan (die volgens mij niet past bij) het geluid die je bekomt bij de pedalen + transistor. ik denk dat die 'weggespeeld' wordt qua tone.. (spreek me tegen als dit HELEMAAL niet zo is...)
ik denk dat twee transistoren ook anders gaan klinken maar beter bij elkaar gaan horen.

Joey Handsome
11 maart 2008, 20:25
Ik heb wel eens stereo gespeeld met een Fender Twin Reverb en een Roland Bluescube transistorbak en dat ging nog redelijk. Het geluid mixt zich samen.

TimmU
11 maart 2008, 20:33
1 kanaals JcM-800? dat kanaal moet dan toch wel dirt zijn? ;)

nu serieus, is dat dan een clean kanaal? maar hmm buizen zie ik niet echt zitten, op een laag volume klinkt dat niet. En het zou maar zijn om samen te spelen met een bas. zo luid gaan we (nog) niet. daardoor zou een SS wel een betere optie zijn denk ik. liefst nog een 1-kanaalsbakkie. (waarom? wel das ongeveer de discussie van een ME of losse pedalen...) zodat ik al mijn geluid uit de pedalen kan halen.
(toch bedankt voor het voorstel, zo leer ik iets bij :))
waarom wil je 2 versterkers als je alleen met een bassist speelt ?

Joey Handsome
11 maart 2008, 20:34
waarom wil je 2 versterkers als je alleen met een bassist speelt ?

Ja, neem gewoon een combo met een fullstack eronder. :chicken: :hippie:

TimmU
11 maart 2008, 20:37
Ja, neem gewoon een combo met een fullstack eronder. :chicken: :hippie:
Dan ben je tenminste luid zat!

Il_Falco
11 maart 2008, 20:40
ik speel met twee versterkers om 1) stereo-modulatie effecten en 2) distortion uit twee versterkers klinkt mega brutaal als ze in een andere richting staan!

vinden jullie dit raar?

TimmU
11 maart 2008, 20:49
wel is nagedacht over 2 speakerkasten op 1 versterker?

Il_Falco
11 maart 2008, 20:50
dan klinken ze toch uiterlijk hetzelfde?

Kim Wilson
12 maart 2008, 07:33
Het is toch stereo, of niet?

Ga je eens verdiepen in de materie, en ga eens wat testen. IMO zijn je wensen en argumenten belachelijk en nergens op gebaseerd, behalve op wat info van dit forum. En als men je wat wil adviseren, wil je het niet aannemen. Als je al zo goed weet wat je wil, schaf het dan aan en kom er lekker zelf achter.

Il_Falco
14 maart 2008, 08:45
ik stel gewoon eisen (zie eerste post): een versterker die NIET buizen is, goed reageert op pedalen (disto) en dient om stereo gebruikt te worden....
Als ik vraag om geen buizen, waarom stellen jullie dan buizen voor?
als ik geen buizen wil, is dat toch mijn probleem?
(ik weet het ik ben 'picky' maar het is mijn overtuiging...)
En sinds jullie er meer van kennen dan ik, vraag ik het aan jullie of er nog merken/modellen zijn waar ik niet aan gedacht had...

MarkV
14 maart 2008, 09:18
het niet overdreven erg, maar ik denk dat het zal klinken alsof er twee totaal andere effecten opstaan. als je een buizen met dezelfde pedalen bespeeld bekom je volgens mij een heel andere sound dan (die volgens mij niet past bij) het geluid die je bekomt bij de pedalen + transistor. ik denk dat die 'weggespeeld' wordt qua tone.. (spreek me tegen als dit HELEMAAL niet zo is...)
ik denk dat twee transistoren ook anders gaan klinken maar beter bij elkaar gaan horen.

Ik vind dit toch echt een hele rare stelling: je wilt geen buizen versterker omdat die, als je deze in stereo zet met je huidige transistor, veel beter klinkt en daardoor de transistor weg wordt gespeeld?

M.a.w. je wilt een transistor bak kopen die net zo 'slecht' of 'goed' is als je huidige transistor bak? Waarom koop je dan niet eenzelfde transistor bak erbij?

Je geeft graag geld uit om er qua geluid niet beter op te worden?


ik stel gewoon eisen (zie eerste post): een versterker die NIET buizen is, goed reageert op pedalen (disto) en dient om stereo gebruikt te worden....

Lees anders je eigen eerste post eens door. Daar stel je zelf een Mesa voor en rep je met geen woord over het feit dat het perse geen buizenbak mag zijn. Dat gebeurt pas op pagina 2 of 3 ofzo....

Thijssie
14 maart 2008, 09:26
Jammer dat u teleurgesteld bent in de helpdesk.

Om te voorkomen dat u nog meer antwoorden zult krijgen die u niet aanstaan verwijs ik u graag door naar de winkel bij u om de hoek. Daar is altijd een verkoper aanwezig die (mits u over de benodigde financiele middelen beschikt), u precies de antwoorden zal geven die u graag wilt horen.

Tot uw dienst,
De helpdesk.

almarvk
14 maart 2008, 09:32
En een transistor die goed reageert op pedalen ben ik nog niet tegen gekomen...

Il_Falco
14 maart 2008, 09:33
Blijkbaar stond het niet in de eerste post. (daar heb je een punt)
maar ik vraag alleen die dingen. En ik verwacht gewoon een antwoord.
(als ik teruglees lijken mijn posts wel nog redelijk kwaad maar ik ben niet kwaad hoor :) )
ik snap jullie frustratie, ik ben een beetje picky. maar ik heb eens stereo gespeeld met een buizenbak naast een transistor en dat was in mijn ogen/oren niet hetgeen ik naar op zoek was. Dus sta me toe :)

Il_Falco
14 maart 2008, 09:35
En een transistor die goed reageert op pedalen ben ik nog niet tegen gekomen...

ik heb horen zeggen dat bv de JC-120 kieskeurig is met (disto) pedalen. dat hij klinkt met sommige en niet klinkt met andere. klopt dit?

maar eigelijk heb ik dit verkeerd uitgedrukt, als je drie kanalen hebt maar je gebruikt vooral pedalen is het toch zinloos om die andere twee kanalen te hebben?