PDA

View Full Version : Hoeveel spanning kan een gitaar hebben?



Joshiii-Kun
7 maart 2008, 11:37
Hallo daar,

Ik speel de laatste tijd alleen maar fingerstyle op mijn akoestische gitaar met .012-.054 snaren en ik vind het wel prettig spelen. Ik had laatst iemand zien spelen op .013-.056 snaren en die zijn eigenlijk ook wel heel cool.

Wat ik me alleen afvraag is of mijn gitaar (een Takamine EG523SC) die spanning wel aan kan. Hoeveel spanning kan een gitaar eigenlijk hebben?

Jedeel
7 maart 2008, 12:18
In mijn gitaar (Lakewood) zit een sticker waarop opstaat voor welke snaardikte
de gitaar is afgesteld.
Misschien zit in jouw gitaar ook zo'n sticker?

Hier ergens op het forum (effe zoeken) is al eens een 'draadje' geweest over snaardiktes en trekkracht. Anders zou je op het internet wel iets kunnen googelen. Het is dan natuurlijk uit te rekenen dan hoeveel meer kilogram trekkracht op de hals komt te staan als je van 0.12 naar 0.13 gaat.
(Ik verwacht overigens dat het geen probleem zal opleveren voor je gitaar, maar het is ook nog de vraag of je je gitaar nog lekker vind spelen. Maar dat is uiteraard persoonlijk.)

Laser
7 maart 2008, 12:35
Je kan zonder grote problemen je gitaar één trapje opwaarderen wat snaardikte betreft, mag geen probleem zijn (wel bijstellen: actie zal veranderen).
Wil je niet te drastisch gaan, vervang dan de B en hoge E door dikkere.
Consulteer eerst wel de aanbevelingen van de fabrikant ( zie website fabrikant): die weet waar de gitaar op ingesteld is.

Ash ketchum
7 maart 2008, 12:47
Ik zou een stapje verder gaan dan alleen de actie nakijken. Vaak heeft de hals hier ook gevolgen van dus, check ook de relief van je hals. Als je het zaakje niet vertrouwd, breng hem dan naar een goede gitaarwinkel/bouwer. No offence voor de normale muziekwinkels, maar als het moet breng ik mijn spullen liever naar iemand die er echt verstand van heeft ipv 1 of andere noob/winkelbediende. Ik zag eens zo'n noob namelijk de actie bijstellen van een basgitaar door heftig aan de trussrod te prutsen ipv de brug :o .

jplm
7 maart 2008, 19:33
Ik speel de laatste tijd alleen maar fingerstyle op mijn akoestische gitaar met .012-.054 snaren en ik vind het wel prettig spelen. Ik had laatst iemand zien spelen op .013-.056 snaren en die zijn eigenlijk ook wel heel cool.

Hallo.

Ik kan niet zeggen of jouw gitaar die spanning aan zal kunnen (let er vooral op of de brug aan z'n achterkant niet van het bovenblad los komt), maar, over die diktes gesproken: Ik heb een gewone akoestische met 12-53, en twee resonatorgitaren met 13-56, dus ik ken het speel"gemak" van beide diktes, maar om nu te zeggen dat 13-56 prettig speelt, nee, vind ik. Je went er wel aan als je goed volhoud, maar de nuances gaan toch een beetje verloren in de kracht die je soms nodig hebt, bijvoorbeeld bij een volledige barré hoger op de hals. Nogmaals, het went, en dat gevoel heb je dan ook na verloop van tijd, maar als je dan weer eens een gitaar pakt waar 12-53 op ligt dan merk je pas hoe fijn dát speelt.

Succes, Jan.

Joshiii-Kun
7 maart 2008, 21:02
Hmm, m'n gitaar heeft niet zo'n sticker, en de site zegt ook niet heel erg veel.
Ik zal in ieder geval de nek even nakijken en desnoods laten afstellen. Hier in de buurt (5 minuten rijden) is iemand die gitaren afstelt en repareert.
Volgens mij moet mijn gitaar het wel aankunnen... Het is een behoorlijke jumbo size gitaar, en er zit een thrusrod in. Maar ik zal goed opletten op de nek en de brug :)

Ik verwacht ook niet dat ik het erg fijn ga vinden, zo'n .013 setje. Ik verwacht dat ik de eerste paar weken me echt kapot zal ergeren aan hoe moeilijk die gitaar wel niet te bespelen is, maar ik denk dat het uiteindelijk gewoon wennen is, net zoals ik echt moest wennen aan m'n .012 setje toen ik er voor het eerst op speelde. Inmiddels speelt alles onder die spanning echt heel gemakkelijk, maar net wat te losjes om het echt prettig te noemen.
Misschien hou ik de .013 snaren daarna wel, maar misschien dat ik ook terug ga naar 12-53.

Mattia
11 maart 2008, 07:13
Nouja zeg...wat een onzin. Nuances weg vanwege snaardikte? Het is gewoon wat je gewend bent. Ik speel akoestisch altijd op een setje mediums (dus: 13-56), moet de eerste fabrieksgitaar die daar niet op is berekend nog tegenkomen. Bij akoestisch klinkt het vaak ook nog een stuk beter, omdat de meeste gitaren toch uit voorzorg net wat aan de zware kant worden gebouwd, en dus best die extra kick kunnen hebben. Sommige gitaren klinken met mediums beter, anderen met light snaren.

chris c
11 maart 2008, 11:18
moet de eerste fabrieksgitaar die daar niet op is berekend nog tegenkomen

Op vele kleinere Martin modellen staat uitdrukkelijk dat je er geen zwaardere snaren dan light gauge (.012) mag opzetten.

sanderz
11 maart 2008, 12:21
Ik weet niet of het een representatieve tabel is voor gitaren van andere merken, maar misschien heb je er wat aan: String Selection Guide (http://www.mguitar.com/strings/stringselect.html) van Martin

Joshiii-Kun
11 maart 2008, 14:33
Dankje Sanderz, ik heb misschien geen Martin, maar ik neem aan dat dit een redelijke maatstaaf is voor welke snaren op welke gitaren kunnen :) Ik heb een jumbo, dus er zullen wel medium snaren op moeten kunnen.

Ik heb inmiddels een .013-.057 setje op m'n gitaar zitten, en ik moet zeggen dat het me toch nog is meegevallen eigenlijk. Het enige wat een beetje moeilijk is, is benden, maar dat doe ik toch zelden. Als ik bend, dan bend ik een halve semitone (als effectje).

Voor de rest speelt het best goed eigenlijk. Het klinkt best super ook :cooler:
Muahaha. Dit moet m'n nichtje eens een keer proberen als ze weer bij mij is :roll:

"Auw m'n vingers!" xD

jplm
11 maart 2008, 23:50
Nouja zeg...wat een onzin. Nuances weg vanwege snaardikte? Het is gewoon wat je gewend bent.

Ik dacht al, "heb ik dat zo gezegd"? Dus even m'n eigen regel erbij gepakt, daar staat:

"Je went er wel aan als je goed volhoud, maar de nuances gaan toch een beetje verloren in de kracht die je soms nodig hebt"

Dus, ik relativeerde het al door te zeggen dat de nuances een béétje verloren gaan, in de kracht die je sóms nodig hebt, en schreef er nota bene voorafgaand bij dat je er wel aan went. Als ik dan jouw ietwat overspannen reactie lees ben ik bijna bang dat nuances aan jou helemaal niet besteed zijn :stop:.

Groet, Jan.

Mattia
12 maart 2008, 00:29
Ik dacht al, "heb ik dat zo gezegd"? Dus even m'n eigen regel erbij gepakt, daar staat:

"Je went er wel aan als je goed volhoud, maar de nuances gaan toch een beetje verloren in de kracht die je soms nodig hebt"

Dus, ik relativeerde het al door te zeggen dat de nuances een béétje verloren gaan, in de kracht die je sóms nodig hebt, en schreef er nota bene voorafgaand bij dat je er wel aan went. Als ik dan jouw ietwat overspannen reactie lees ben ik bijna bang dat nuances aan jou helemaal niet besteed zijn :stop:.

Groet, Jan.

En ik blijf het niet eens met de tweede helft van de zin. Ik hou nu eenmaal van een beetje provocatie, en ja, ook nuance, maar ik vind zo'n ad hominem aanval in plaats van een puur inhoudelijke respons niet bepaald prettig.

Maargoed, ieder z'n meug.

jplm
12 maart 2008, 20:17
maar ik vind zo'n ad hominem aanval in plaats van een puur inhoudelijke respons niet bepaald prettig.

Als dát zo is dan snap ik helemáál niet waarom je je antwoord dan begon met "Nou ja zeg ... wat een onzin". Ik bedoel maar, ik geef gewoon mijn mening en vooral ervaring (dus, míjn ervaring) met dikkere snaren als reactie op de vraag van de topic-starter, en jij bestempelt dat al in de eerste zin van je bijdrage meteen maar als onzin. Blijkbaar zit er voor jou verschil in "provocatie" en een "ad hominem aanval", voor een ander kunnen die twee echter vergelijkbaar overkomen.
Om dan toch maar on-topic te eindigen (ik heb namelijk een hekel aan persoonlijk geprik, en zo bedoel ik het ook niet, maar ik reageer er wel op, moet volgens mij ook kunnen zolang je niet in doelloos gescheld vervalt, en dat is ook niet gebeurd), ik baseerde m'n verhaal op de ervaring die ik heb met m'n Epiphone OM, met 12-53 snaren. Vooral hammer-on's en pull-off's lukken daar prima, en klinken hetzelfde als de normaal aangeslagen noten, maar als ik dan daarna een reso pak met 13-56, dan lukt dat al een stuk minder. En inderdaad, zoals je zegt, het went wel na een tijdje spelen, maar ga ik daarna weer terug naar de OM, dan blijf ik dat toch soepeler vinden spelen.

Groet, Jan.