PDA

View Full Version : Akoustische Amp Nutteloos?



Simoon
6 maart 2008, 17:45
Hay,

Ik vroeg me af of dat een akoustische amp nutteloos is?
Hoe doen de akoustische gitaarspelers het op een optreden of festival?
Gewoon rechtstreeks P.A. of via amp?
Zo ja welke amps zijn er aan te raden voor optredens?

Groet

pannekoek
6 maart 2008, 18:08
nee het is niet nutteloos, je kan wat spelen met je eq en effecten, het geluid blijft constant, (als je met alleen een microfoon speelt moet je stil blijven zitten anders word de afstand groter en kleiner natuurlijk tussen je gitaar en de microfoon).

ook heb je als je een amp gebruikt minder last van problemen buitenaf.

charlie45
6 maart 2008, 19:06
je kan veel doen met een goeie akoestische versterker:
- je kunt zelf je eigen klank instellen
- je kunt eigen effecten gebruiken
- je kunt je eigen volume bepalen

het probleem is dat je voor een goed akoestisch geluid heel veel vermogen nodig hebt, ik heb wel eens met een roland ac60 gespeeld, en naast een drummer is die bijna nutteloos. dan heb je meer aan een floormonitor. in een rock 'n roll setting zou ik er voor minder dan 100watt niet aan beginnen.

daarentegen, in een akoestische setting ben misschien juist gebaat met een natuurlijke klank en is het juist lastig voor de geluidsmeneer, die wil dan misschien liever een microfoon voor je gitaar en zelf prutsen. gezien het lagere volume heb je dan ook niet veel monitoring nodig.

ik gebruik in een kleine setting wel eens een effectapparaat (line6 pod) om wat galm e.d. toe te voegen, plus nog een microfoon voor de gitaar voor een realistischer geluid.

remcol
6 maart 2008, 22:51
Ik speel zelf akoestisch via een AER compact 60 II. Deze is ook 60 watt, maar ik knal dik over onze drummer heen. In mijn band situatie gebruik ik hem als monitor, en vanuit de DI uit prik ik hem in het mengpaneel.
In combinatie met een alesis reverb unit heb ik nu akoestich echt een top geluid. Klinkt echt stukken beter dan rechtstreeks in het mengpaneel of via een normale DI.
Misschien zou het nog mooier kunnen als je een microfoon voor de versterker zet. Maar ja, dit is feedback gevoeliger.

Eko
6 maart 2008, 23:44
Ik gebruik de AER Compact ook als versterker bij kleine gigs om een microfoon op aan te sluiten. Meestal gaat er een kabel via de D.I. naar mengpaneel en kan de amp als monitor staan. Kun je zelf nog wat richten met je geluid ( soms zet ik hem op een microfoonstandaard) en je kunt je podiumvolume er mee bepalen.

steph
7 maart 2008, 14:29
In clubs wil ik wel m'n 130 onvervormde watts Fishman meenemen, op festival of grootse dingen PA.
Ik kom met gemak hiermee boven de drummert uit!
Scheelt ook dat m'n Ovation haast geen feedback geeft...

Simoon
7 maart 2008, 17:34
Ik speel zelf akoestisch via een AER compact 60 II. Deze is ook 60 watt, maar ik knal dik over onze drummer heen. In mijn band situatie gebruik ik hem als monitor, en vanuit de DI uit prik ik hem in het mengpaneel.
In combinatie met een alesis reverb unit heb ik nu akoestich echt een top geluid. Klinkt echt stukken beter dan rechtstreeks in het mengpaneel of via een normale DI.
Misschien zou het nog mooier kunnen als je een microfoon voor de versterker zet. Maar ja, dit is feedback gevoeliger.
Jah die AER blijken een prachtig geluid te hebben inderdaad!
Goedkoop zijn deze ook niet!
Maar zijn ze geschikt voor op te Treden?
Ik speel à la kooks met mijn band dus die akoestische gitaar is zeker een belangrijke pion.