PDA

View Full Version : btw teruggave musicstore keulen



apekop
6 maart 2008, 15:46
ik ga misschien dit weekend naar musicstore in Keulen.

Ik heb gehoord dat je gelijk de btw terugkrijgt (wordt in mindering gebracht met de verkoopprijs). Ik heb namelijk een eigen bedrijf.

iemand hier ervaring mee? en wat moet je precies meenemen dan?

bass blom
6 maart 2008, 16:05
bij dingen online kopen heb ik het wel eens meegemaakt ja, dat je de btw dan gewoon niet in rekening krijgt.
je btw nummer moet je dan bij de hand hebben.
hoe dat bij gewoon cash ophalen gaat heb ik geen idee, je zou kunnen denken dat mensen dan een geleend nummer mee kunnen nemen..

een kvk uittreksel zou ik dan bijvoorbeeld meenemen.
of hun ff mailen en vragen wat de eisen zijn.

Dirk_Hendrik
6 maart 2008, 16:22
Is het niet zo dat je je betaalde BTW op je bedrijfsbelastingaangifte meeneemt en in dus korting krijgt op de door jouw bedrijf te betalen belasting?

bass blom
6 maart 2008, 16:27
Is het niet zo dat je je betaalde BTW op je bedrijfsbelastingaangifte meeneemt en in dus korting krijgt op de door jouw bedrijf te betalen belasting?

ja maar hij wil kennelijk niet eerst die btw uitgeven, kan handig zijn als je je btw per jaar duurt, dan krijg je het volgende januari pas terug.

Chris Winsemius
6 maart 2008, 17:25
Bij bestellingen op afstand als bedrijf hoef je de daar geldende btw niet te betalen, eerst btw-nummer opgeven aldaar.

Bij (fysieke) aankoop aldaar zou ik het zelf niet weten, ik vermoed alléén dat de Nederlandse belastingdienst geen Duitse btw aan jou gaat (terug)betalen...

Even die zaak contacten en de situatie voorleggen is, denk ik, het beste plan.

freekick
6 maart 2008, 18:06
Ik dacht dat je aan moet tonen dat er sprake is van uitvoer.
Daarmee kan de verkoper dan weer bewijzen dat hij geen mwst
heeft berekend en ook niet hoeft af te dragen.

.

janpetrarca
10 maart 2008, 13:52
Je kunt alleen maar je btw terugkrijgen (of achteraf terugvragen) als je uitgave wel voor het bedrijf is (maw een zakelijke uitgave). Als je een bouwbedrijfje hebt kun je natuurlijk niet btw terugvragen bij aankoop van een gitaar!

johantipker
10 maart 2008, 23:52
Je kunt alleen maar je btw terugkrijgen (of achteraf terugvragen) als je uitgave wel voor het bedrijf is (maw een zakelijke uitgave). Als je een bouwbedrijfje hebt kun je natuurlijk niet btw terugvragen bij aankoop van een gitaar!


.. als je zelfstandig gitarist / gitaardocent bent, kun je de btw over de bouwmaterialen van je leslokatie / studio dus wel terugkrijgen aan het einde van het jaar...

:D :D :D

met ander woorden:

als je toch al een bouwbedrijf hebt en je speelt wel eens wat in den lande, kun je je profileren als zelfstandig gitarist / aannemer... :D ...

dan kun je zowel over je cement, hout, als over je gitaren de btw terugvorderen...!!!!!!!!

ontopic:

ik vnd het wel een goeie vraag, ik heb er nooit bij stilgestaan hoe het zit met btw als je iets in het buitenland bestelt.

Chris Winsemius
11 maart 2008, 03:50
ontopic:

ik vnd het wel een goeie vraag, ik heb er nooit bij stilgestaan hoe het zit met btw als je iets in het buitenland bestelt.

Materiaal/diensten die voor je bedrijfsvoering nodig zijn ja qua teruggave:
Import uit EU: van te voren melden bij btw-plichtige leverancier zodat hij geen btw rekent over het bedrag, later wel netjes alles invullen op de omzetbelastingsformulieren
Import uit bijvoorbeeld USA: invoer, btw en fee draag je hier af per acceptgiro of rembours, btw moet je later terugvragen via de omzetbelastingsformulieren

johantipker
11 maart 2008, 10:29
dank je Chris!

...je bevindingen zijn opgenomen in de statuten...

elerik
11 maart 2008, 17:30
Hier heb je nog de folder van de belastingdienst:

btw_bij_inkoop_van_goederen_in_het_buitenland (http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/btw_bij_inkoop_van_goederen_in_het_buitenland_ob20 51z9fd.pdf)

Ook altijd handig om te weten:

btw_bij_verkoop_van_goederen_aan_het_buitenland (http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/btw_bij_verkoop_van_goederen_aan_het_buitenland_ob 2041z8fd.pdf)

Eindelijk wat aan mijn studie