PDA

View Full Version : PA starter pack, iest voor ons??



Riky
6 maart 2008, 11:12
Hallo,

Als eerst mijn excuus dat ik dit hier plaats, maar ik zou niet weten waar het anders in past, dus ben ik maar voor het populairste topic gegaan...

http://images.musicstore.de/images/GALLERY_PAH0003600-000_1_images400.jpg

Wij zijn nu ongeveer 3 maand bezig met de band.
Het gaat best lekker en het ziet er naar uit dat we nog wel een tijdje door willen gaan. Nou is er alleen een probleempje..
We hebben geen zang PA... We stoppen nu gewoon twee microfonen in de bas versterker van onze bassist.
Dit klinkt natuurlijk niet echt ideaal (nog zacht uitgedrukt)
Nu zag ik op de Music store site een PA starter packet stond voor een heel erg aantrekkkelijke prijs.

http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/NLG/ViewProductDetail-Start;pgid=TOZgS6SfaObm0000000000000000ZooWVq0Y?Ba nner=1&ProductUUID=1N7VqHzmacAAAAEXm_BgyFi3&CatalogCategoryID=mjDVqHzlQCgAAAEVNBxWf70R&JumpTo=OfferList

Onze kriteria:
*Goed verstaanbare zang
*Voldoende power voor oefenen. We hebben het dus niet nodig voor *optredens.(we spelen niet mega hard: Muziekstijl; arctic monkeys,
3 doors down, qosta,rhcp)

Het hoeft dus geen top kwaliteit te zijn, maar een bruikbare steje voor een schappelijke prijs waar we nog een tijdje plezier van hebben..:)

Iemand ervaring met deze set of advies?

Alsvast bedankt voor jullie reacties!

Harry
6 maart 2008, 11:16
ik zou iets nemen met wat meer vermogen. En voor dit geld moet je niet te veel verwachten.

Riky
6 maart 2008, 11:19
ik zou iets nemen met wat meer vermogen. En voor dit geld moet je niet te veel verwachten.

Ok. We zijn vrij noob op dit gebied, dus wat raad jij ons aan?

Thanks voor je reactie!

Lexvandoef
6 maart 2008, 11:22
zoek trouwens ook eens in het subforum recording naar dit soort dingen, staat veel over in.

almarvk
6 maart 2008, 11:35
Ik verplaats 'm wel ff.

Riky
6 maart 2008, 12:23
zoek trouwens ook eens in het subforum recording naar dit soort dingen, staat veel over in.

Bedankt!


Ok ik heb 1 interessant topic gevonden over PA, namelijk deze:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=71267&highlight=Rendement

Hierin geeft Han S een redelijk goede uitleg over het verband tussen wattage en rendement..

Ik snap alleen een berekening niet:


Met een 400 watt versterker en een speaker met een rendement van 100dB/w/m maak je dus op een meter afstand 126dB. Maar bedenk dan dat het op twee meter nog 123 dB is en op vier meter meter 120 dB. Dat is overigens behoorlijk hard en ik maak dat ik weg kom.


Gaat er altijd per meter 3 decibel af? Neem toch aan van niet..
Hoe komt hij hierbij?

En als dat wel zo is, dan gaat dat PA systeem van music store toch behoorlijk hard met zijn rendement van 115 (+ de 10 log P formule, )

Doe ik iets verkeerd?


groeten

Han S
6 maart 2008, 12:27
Als de afstand verdubbelt neemt de geluidsdruk met 3dB af, dus niet per meter.

Roman
6 maart 2008, 12:28
edit: ah, han was me voor

Roman
6 maart 2008, 12:31
Hier wat leesvoor over dB etc.
http://www.prorec.com/Articles/tabid/109/EntryID/51/Default.aspx

Han S
6 maart 2008, 12:32
Ut was maar een minuut Roman, overigens geloof ik niet dat je een goede zanginstallatie hebt voor 169 euro, ik betaal het dubbele voor één enkele PA speaker van 15 inch, een kale speaker.

Riky
6 maart 2008, 12:34
Als de afstand verdubbelt neemt de geluidsdruk met 3dB af, dus niet per meter.

ja sorry... heb het wel zo gelezen maar niet zo getypt...

Jij lijkt er verstand van te hebben... Wat zeg jij over dit setje?

http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/NLG/ViewProductDetail-Start;pgid=TOZgSBShVSfZObRg000000000000b2vtvUq6?Ca talogVideo=&ProductUUID=1N7VqHzmacAAAAEXm_BgyFi3&CatalogCategoryID=mjDVqHzlQCgAAAEVNBxWf70R&JumpTo=OfferList#

Gewoon voor oefen gebruik...


@Roman hoe bedoel je dat? als ik dus 1 meter verder sta, hoor ik het geluid 2 keer zachter?


EDIT: er was dus al weer gepost tijdens mijn typperiode:D

En op basis van gegevens? Hoe denk je er dan over Han S (en anderen natuurlijk:)??

Roman
6 maart 2008, 12:41
ja, bij 1 meter afstand hoor je het 2x zo zacht.
bij 2 meter, 4x zo zacht
bij 4 meter, 8x zo zacht
etc
(niet echt fraaie woordkeuze, maar wellicht begrijpbaar).
Dus, zoals Han schreef, afstand verdubbeling is halvering van "volume".

Je zou zeggen "echt niet!". Je oren werken logaritmisch, 3dB is ongeveer 2x zo hard. Lees het artikel dat ik linkte om wat inzicht te krijgen. Lionel legt het altijd mooi uit (ik hou wel van zijn schrijfstijl, vandaar de link. Er zijn vast ook wel goede nederlandstalige stukken te vinden)

Riky
6 maart 2008, 12:45
ja, bij 1 meter afstand hoor je het 2x zo zacht.
bij 2 meter, 4x zo zacht
bij 4 meter, 8x zo zacht
etc
(niet echt fraaie woordkeuze, maar wellicht begrijpbaar).
Dus, zoals Han schreef, afstand verdubbeling is halvering van "volume".

Je zou zeggen "echt niet!". Je oren werken logaritmisch, 3dB is ongeveer 2x zo hard. Lees het artikel dat ik linkte om wat inzicht te krijgen. Lionel legt het altijd mooi uit (ik hou wel van zijn schrijfstijl, vandaar de link. Er zijn vast ook wel goede nederlandstalige stukken te vinden)

Bedankt voor de link en uitleg. Het klinkt er onwaarschijnlijk idd maar cijfers liegen niet:D

Ik ga even op zoek naar een nederlandse versie, want EN Engels EN vak taal is vrij lastig te volgen:D


bedankt!

Riky
6 maart 2008, 12:47
BTW wat vind jij op basis van de gegevens van het setje?

Han S
6 maart 2008, 12:50
Mono-Powermixer met 2x 75watt / 4ohm
Aansluitingen: 4 XLR-, 4 line-ingangen
2x jack uitgangen
Treble, bass, volume per kanaal instelbaar
Master section control: EQ-bass, middle, treble CD/tape in, effect, master
Frequentiebereik: 20Hz - 20 KHz
met DSP-effect (Hall, Chorus u.v.m.)
Afmetingen (BxHxT): 480 x 130 x 165 mm
Gewicht: 4 kg




Luidsprekers:

2-weg passief 10" luidsprekers
150W/8ohm
Frequentiebereik: 50Hz - 20 KHz
Max. SPL: 115 dB
Crossover frequency: 4 KHz
Afstraal hoek: 120° x 40°
Afmetingen (LxBxH): 300 x 377 x 505 mm
Gewicht: 12 kg
Moet je goed kijken wat er in de specs staat, 75 watt aan 4 ohm, maar de speakers zijn 8 ohm en dus zal de versterker geen 75 watt gaan leveren maar eerder 50 watt.

De speaker kan 150 watt hebben en zou dan 115dB geluidsdruk geven, dat houdt in dat het rendement 115-/-22=93dB is, dus met 50 watt haal je een geluidsdruk van 93+17= 110dB. Of dat op een meter is wordt niet vermeld, maar laten we dat maar aannemen. Op twee meter is dat 107dB en op vier meter nog 104dB, maar op 8 meter nog maar 101 en op 16 meter 98dB.

Ik heb akoestisch gemeten in jeugdcentra met drummers die op een meter of 10 boven 100dB komen en ruim boven die 100dB. Dat was in het kader van geluidsoverlast en begrenzers die door de gemeente waren geïnstalleerd, maar op het akoestische geluid van de band als dichtsloegen en dus in feite de master van de mengtafel op nul zetten.

Of het in jouw situatie hard geneog is? Gitaristen kunnen gigantisch hard gaan in de oefenruimte, 120+dB is helemaal geen uitzondering. En dan hebben we het niet over drummers type Animal met powertoms en marstrommelstokken.

En dan uiteraard met oordoppen in oefenen die 20dB verzwakken en dan hoor je zomaar die hele zanginstallatie niet meer. Dit is uiteraard een vrij extreme situatie, maar die komt toch nog regelmatig voor. Ik heb in de studio om de hoek van de deur zo'n bouwvakkers geluiddemper hangen en als ik de opnameruimte in moet zet ik die regelmatig op.

Little Jay
6 maart 2008, 13:11
Dat setje zal zeker beter zijn dan 2 mic's in de basversterker..... Maar is ook erg beperkt!

Han S heeft zeker een goed punt met de Ohmage van de speakers! Ik heb ooit een Phonic Powerpack 620 aangeschaft als zanginstallatie voor m'n bluesbandje. 6 kanaals, 2x100W bij 4 Ohm, maar de boxen waren 8 Ohm en dan leverde het ding 2x 75W. Een prima installatie, eenvoudig en met mooi helder geluid, maar 2x75W is weinig hoor. In hele kleine kroegjes trok het ding het nog wel, maar meer ook niet. En we hadden echt geen hard spelende drummer!

Daarom het setje verkocht en ingeruild voor een Behringer mengpaneeltje en 2 powered boxen (12" + hoge tonen speaker) die volgens opgave 300W continu (RMS) leveren en die komen een stuk beter door. Overigens ook heel low budget allemaal, boxen van 130 euri per stuk en mengpaneeltje was iets van 200 dacht ik. Maar 't is echt een kroegsetje voor alleen zang, dus vrij beperkt.

Hou er ook rekening mee dat een zangmonitor waarschijnlijk ook onmisbaar is!

Roman
6 maart 2008, 13:13
haha, ik speel zelf vaak met die bouwvakkers koptelefoon op omdat de rest van de band mij veel te hard speelt. hahah
(ik speel in die band Bassgitaar dus da's met zo'n ding prima te doen)

Riky
6 maart 2008, 13:27
Heel erg bedankt voor de erg bruikbare informatie!

Ik krijg de indruk dat het setje nog redelijk bruikbaar kan zijn voor ons.
Niemand van ons uit de band(behalve drummer soms) heeft ook maar de neiging om oordoppen te gebruiken. Dat zegt natuurlijk niet heel veel, maar we zijn geen band die alle versterkers op streepje 10 hebben staan...

Ook hebben we het setje niet nodig voor optreden, omdat daar altijd alles al verzorgd is...

Aan de andere kant is het waarschijnlijk wel beter om te wachten met aanschaffen..
Wat ik namelijk lees uit jullie reacties is dat het setje en minimaal is (wat ook niet anders kan voor de prijs).
Misschien is verstandiger om te kijken hoe het verder gaat met de band en voorlopig roeien de riemen die we hebben om vervolgs een keer te investeren in een betere set die waarschijnlijk ook waarde vaster is...


nogmaals bedankt!!

Meer reacties zijnn natuurlijk altijd welkom:)

Groetjes

gerritje tralalalala
8 maart 2008, 12:25
Dat setje zal zeker beter zijn dan 2 mic's in de basversterker..... Maar is ook erg beperkt!
Ik wou toch zeggen, komt er dan niemand op het idee dat het allicht beter klint dan zang in een basversterker. :satisfie:

Of zo'n setje iets is weet ik niet, geen verstand van ook.
Maar aan de prijs te zien hoef je er niet te veel van te verwachten.

peter_heijnen
8 maart 2008, 14:13
Goedkoop is waarschijnlijk duurkoop in dit geval. Wil je voor niet al teveel geld toch echte kwaliteit, overweeg dit setje dan eens. Best een stuk duurder, maar wel goed spul en bovendien een heel stuk waardevaster. Daarbij zal het altijd handig zijn als extra monitor bij een gig.

http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/EUR/ViewProductDetail-Start;pgid=?SKU=PAH0004222-000&ProductUUID=0&JumpTo=OfferList

http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/EUR/ViewProductDetail-Start;pgid=?SKU=PAH055&ProductUUID=0&JumpTo=OfferList

peter_heijnen
8 maart 2008, 14:19
Ik heb in de studio om de hoek van de deur zo'n bouwvakkers geluiddemper hangen en als ik de opnameruimte in moet zet ik die regelmatig op.
Haha, hoe reageren de muzikanten dan? :)

ACSlater
8 maart 2008, 17:12
Haha, hoe reageren de muzikanten dan? :)

Die gaan nog harder spelen denk ik.

Voor ons coverband hebben we twee actieve 15 inch floormonitors van Peavey gekocht. Prima spul dat genoeg vermogen heeft om als PA speakers te functioneren. Op een of andere manier kan ik geen link vinden waar die dingen te koop zijn maar ze waren zo'n €170 p/s. Als je daarbij nog een goedkoop mengpaneeltje en 12 inch monitors koopt ben je al een heel eind.

Little Jay
8 maart 2008, 17:58
Het setje dat Peter Heijnen adviseert is erg bruikbaar! Mackie vind ik erg goed, maar de prijs is er ook naar. Dat Behringer mengpaneeltje heb ik ook (alleen de versie met schuifregelaars voor ieder kanaal) en ik verbaas me echt nog steeds dat je voor zo'n prijsje nog zoveel bruikbaars krijgt! I.p.v. Mackie zou je vergelijkbare active speakers van goedkopere merken kunnen checken. Zelf heb ik een stel Skytronics (http://www.thehouseofmusic.nl/speakersmonitoren.htm). Zeker niet de kwaliteit en geluidsdruk van die Mackie's, maar ze bevallen me voor dat geld eigenlijk heel goed (is al eens besproken in een topic ergens hier..). En inderdaad, zoals Peter zegt: ga je upgraden dan heb je een mooi monitor-setje.

Riky
8 maart 2008, 18:31
Ok thanks:)

Het setje van Peter Heijn zal idd een stuk waardevaster en ook veel beter zijn, maar ook (NOG) erg duur...

Die Skytec spreekt mij op dit moment wel erg aan moet ik zeggen.
Actief en de specs lijken me ook goed..

Wat is trouwens het nut van een goed mengpaneel? Minder geluids verlies en storing enz?? Of hoe moet ik dat zien?

Bedankt!




Btw dit is voor leken zoals mij met dezelfde vraag best een interessant topic... Sticky misschien??

Han S
8 maart 2008, 22:35
Haha, hoe reageren de muzikanten dan? :)

Je kent het wel Peter, amateurbandje, ik ga de microfoons plaatsen en de drummer vindt het nodig om terwijl ik vlak voor hem sta keihard op de cymbals te gaan rammen.

En ik wil graag in staat zijn om een geluid te kunnen beoordelen voordat ik het ga opnemen. En dan is gehoordemping wel heel erg handig.