PDA

View Full Version : Ervaringen Peavey Delta Blues 15" (en prijs)



zeppo
6 maart 2008, 00:02
Ik kan voor een redelijk (denk ik) bedrag een Peavey Delta Blues met 15" speaker overnemen. In nieuwstaat. Van andere fora heb ik begrepen dat Hartley Peavey zelf van mening is dat de 1x15" Delta Blues een van de beste versterkers is die ze ooit gemaakt hebben bij Peavey, maar ik voeg me af of er mensen zijn die de 1x15" wel eens hebben vergeleken met de 2x10" Delta Blues.

Of zelf zwakke (of goede) punten van de 1x15" te benoemen weten.
Ik heb uit andere draadjes begrepen dat hij vrij kieskeurig is qua overstuurpedaaltjes, maar het liefste speel ik 'naturel'
Gitaar --->--->---> Amp

(en om mijn gevoel voor 'redelijke' prijs te bevestigen: wat zou een redelijke prijs voor een Delta Blues 15" zijn?)

Pepe
6 maart 2008, 00:37
Hartley vindt de Delta een van hun beste amps?
Opmerkelijk...
Niettemin zou het mijn keus ook zijn van de Peavey's maar ik ben dan ook niet van de scooped xxx metal sound brigade.

Zijn zwakke punt is zijn simpele setup en dat is voor mij tevens zijn sterke punt. Dik warm rond buizengeluid, deed mij wel een beetje denken aan de oude Selmer amps waar hier laats een draadje over verscheen. De 15 inch helpt daarbij natuurlijk. Van de Delta is ook een speciale harmonica versie gemaakt, die zie je zelden maar dat zegt ook iets over het geluid.

Nieuwprijs is 700, 2e hands zal dat rond de 500 zijn.

BasHermus
6 maart 2008, 09:18
ALs je voor een goed bedrag een Delta Blues kan over nemen moet je dat zeker doen.
Ze zitten inderdaad vrij eenvoudig in elkaar, maar dat betekent ook dat er weinig electronica is die je geluid kan verpesten.
Goede buizen erin en hij klinkt heerlijk.
Het zijn erg goede en betrouwbare vesterkers. Heel erg mooi clean, en bluesy overdrive (als je de 2e preamp vervangt door een 12AT7 heb je iets minder gain, maar klinkt 'ie nog lekkerder).
Over pedaaltjes zou ik me niet al te druk maken. Voor bijna alle overdrive pedaaltjes geld dat de ene verterker een pedaaltje wel leuk vindt, en een andere niet. Je moet gewoon de juiste combinatie vinden.

Ik heb zelf de 2x10 variant, die het midden houdt tussen het Fender en Vox geluid.
De 1x15 heb ik ook wel eens geprobeerd (toen had ik de mijne al) en die klinkt in grote lijnen het zelfde, maar heeft een iets meer bluesy/jazzy klank. Daarnaast is hij door de grotere speaker iets relaxter en losser (dus ook minder strak).

Het zwakste punt van een Delta Blues (of andere Peavey buizen amps) is de speaker.
Ze stoppen er altijd hun eigen speakers in, en die doen eigenlijk de versterker tekort. Maar dat is altijd een leuke upgrade voor later....

zeppo
6 maart 2008, 09:35
After recommending them for several years, I finally found one I could afford. Every since Hartley told Arlene and me about why the Delta Blues amps were his best amps, and why SRV used a 1-15 Delta in the studio, I've wanted one...
FYI: Hartley = Hartley Peavey en Chip Todd de ontwerper van de T-60 gitaar.

Heb het bewuste topic er nog even bijgezocht, en kennelijk is die DB ook door SRV gebruikt. Dan ga ik mij over de kwaliteit niet meer zo heel druk maken, denk ik zo. Er is over de DB en de Classic serie erg veel info te vinden op het net, en er zijn ook aardig wat mods beschreven (los van retube en wisselen van de speaker). Ik heb een paar jaar geleden kort op een 2x10" gespeeld, en daty klonk erg goed in mijn herinnering.
De prijs is aanzienlijk onder de 500 dus het lijkt mij wel een goede deal.
Nu alleen nog zien dat ik 'm naar NL krijg, want hij staat in het buitenland.

zeppo
6 maart 2008, 09:37
Hartley vindt de Delta een van hun beste amps?
Opmerkelijk...
Niettemin zou het mijn keus ook zijn van de Peavey's maar ik ben dan ook niet van de scooped xxx metal sound brigade.
Ik geloof ook niet dat dat de doelgroep is :D

Zijn zwakke punt is zijn simpele setup en dat is voor mij tevens zijn sterke punt.
Lijkt mij ook.

roger
8 maart 2008, 23:08
Ik speel al een aantal jaren op de DB15 en hij bevalt mij nog steeds uitstekend. Pas weer nieuwe buisjes erin gedaan en hij blaast weer als vanouds!

Ik gebruik alleen het cleane kanaal met een Fulldrive ervoor, ik vind het scheurkanaal wat dunnetjes klinken.

Groetjes Roger

Eko
9 maart 2008, 15:02
Ik vind een 15 inch de perfecte speaker voor een strat. Een 2 x 10 vind ik perfect voor een tele. Een 15 inch heeft te weinig punch om dat specifieke tele geluid te maken. Voor een strat is het datgene wat het instrument nodig heeft met bluesmuziek. Stevie had het bij het rechte eind.