PDA

View Full Version : AC/DC sound



SGbanez
5 maart 2008, 21:29
Dag mede gitristen,

Ik ben momenteel bezig een Gibson SG te kopen. Natuurlijk is zo'n geil geval uitermate geschikt om AC/DC te spelen. Nou zou ik willen weten, wat voor effecten en wat voor versterker ik het beste kan gebruiken voor een mooi classic rock geluid, en dan in het bijzonder van AC/DC (en dan vooral het geluid van albums als Highway to hell, The Razor's Edge en High voltage zijn heel vet :cooler: verschillen alleen wel van mekaar...) En misschien wat Guns N' Roses(ookal gaat dat wat moeilijker met een SG)

*edit* en dan bedoel ik dus met niet al te veel geld he... door wat ik hiervoor zei, dachten sommigen mensen blijkbaar (begrijpelijk, achteraf gezien heb ik het idd nogal dom opgeschreven) dat voor mij AC/DC een soort van tokio hotel(hier, ik schrijf het niet eens met hoofdletters :P) is. Maar dat is niet zo! FUCK TH, zak in de stront met je wannabe commerciele emo zooi! AC/DC = GOD!!! zo beter? :satisfie:
Peace :hippie:

MarkS
5 maart 2008, 21:36
http://en.wikipedia.org/wiki/Angus_Young#Amplifiers
Oude platen een stuk cleaner dan later.
Non mastervolume Marshall opendraaien dus.
Het latere werk en ook GnR: JCM800 instellen op lichte crunch en tubescreamer oid ervoor voor de ruigere momenten.

R.J
5 maart 2008, 21:36
Haha, Angus gebruikt geen effecten, op een ibanez chorus/flanger na

gewoon amp-mounted distortion dus.

Maar ehm, met een ibanez tubescreamer moet het mijns inziens aardig lukken (wel eerst even testen)

En sweet child 'o mine klinkt perfect op een SG hoor ;)

SGbanez
5 maart 2008, 21:58
Ok, eig wist ik dat Angus geen effecten gebruikt :P, zegt ie in alle intervieuws... maar wat voor versterker gebruikt hij? :cooler:


Angus Rules!!!

MarkS
5 maart 2008, 22:03
Ok, eig wist ik dat Angus geen effecten gebruikt :P, zegt ie in alle intervieuws... maar wat voor versterker gebruikt hij? :cooler:


Angus Rules!!!

Alsof 1 presenteerblaadje nog niet genoeg was, once again:
http://en.wikipedia.org/wiki/Angus_Young#Amplifiers

R.J
5 maart 2008, 22:04
effe wikipedia-en :P

Young's amps have been plexi Marshalls: JTM45s, JTM50s, JMP50s and Superleads (plus a few Wizard amplifiers). His main amp is his JTM45, which he uses both live and in the studio. When Young plays live, he runs this through an isolation speaker box that sits under the stage and feeds directly into the PA system. In the studio, Angus has often used a 100w plexi for riffs and a smaller plexi (jmp50, jtm50, or jtm45) for solos. Speaker cabinets he has used have been Marshall 4x12"s (model 1982 and 1960, mostly B models) with Celestion G12H 30 watt (on old recordings), Vintage 30s (on newer recordings) and G12M 25 watt speakers (on solos/overdubs on newer recordings). Malcolm has used Mesa Boogie Cabs before as seen on AC/DC's 1992 live album, Live. Angus is said to, by Marshall, use the 1987X 50watt head.



directe quote uit wat MarkS net linkte

MarkS
5 maart 2008, 22:08
effe wikipedia-en :P

Young's amps have been plexi Marshalls: JTM45s, JTM50s, JMP50s and Superleads (plus a few Wizard amplifiers). His main amp is his JTM45, which he uses both live and in the studio. When Young plays live, he runs this through an isolation speaker box that sits under the stage and feeds directly into the PA system. In the studio, Angus has often used a 100w plexi for riffs and a smaller plexi (jmp50, jtm50, or jtm45) for solos. Speaker cabinets he has used have been Marshall 4x12"s (model 1982 and 1960, mostly B models) with Celestion G12H 30 watt (on old recordings), Vintage 30s (on newer recordings) and G12M 25 watt speakers (on solos/overdubs on newer recordings). Malcolm has used Mesa Boogie Cabs before as seen on AC/DC's 1992 live album, Live. Angus is said to, by Marshall, use the 1987X 50watt head.



directe quote uit wat MarkS net linkte

Kijk aan! Nog eens voorgekauwd en wel in handige hapklare brokken! :D

the sure thing
5 maart 2008, 23:08
Tsjongejonge, Angus op een Fender Twin met een FT Fulldrive ... wie had dat ooit kunnen raden :)

WELKE LUL weet er nou nog niet dat Angus op oude Marshalls speelt!??!?!

M.COM
6 maart 2008, 13:25
New kids on the block die the greatness van Led Zeppelin, AC/DC, Guns 'n Roses, e.d. nog moeten ontdekken. Er moet toch iemand aan de basis liggen van het geweldige Tokio Hotel? En na een lange zoektocht vinden ze dan eindelijk een stukje kwaliteit :).

Give them a break! Ik was 9 jaar toen ik de Peppers ontdekte, maar ze waren toen wel al 10 jaar bezig denk ik. Kunnen wij niet aan doen dat we later geboren zijn en zo niet de kans krijgen om ze vanaf het begin te volgen ...

Maar idd, Angus: Marshall + SG. Nooit meer vergeten, SGbanez!

the sure thing
6 maart 2008, 20:59
New kids on the block die the greatness van Led Zeppelin, AC/DC, Guns 'n Roses, e.d. nog moeten ontdekken. Er moet toch iemand aan de basis liggen van het geweldige Tokio Hotel? En na een lange zoektocht vinden ze dan eindelijk een stukje kwaliteit :).

Give them a break! Ik was 9 jaar toen ik de Peppers ontdekte, maar ze waren toen wel al 10 jaar bezig denk ik. Kunnen wij niet aan doen dat we later geboren zijn en zo niet de kans krijgen om ze vanaf het begin te volgen ...
Zucht......... je hebt wel weer een beetje een soort van gelijk... was sjacho gisteren...........

M.COM
7 maart 2008, 00:37
Weer? Aan wat heb ik die weer te danken? :)

Maar het is wel zo dat iedere gitarist die zichzelf een beetje respecteert wat basiskennis mag hebben van muziek :).

R.J
7 maart 2008, 16:18
Weer? Aan wat heb ik die weer te danken? :)

Maar het is wel zo dat iedere gitarist die zichzelf een beetje respecteert wat basiskennis mag hebben van muziek :).
Dan nog, als je niet weet welke gear iemand gebruikt, en dit is mogelij, zelfs van A. Young, zou je kunnen gokken op een overdrive van het een of ander.

SGbanez
7 maart 2008, 20:50
Nouja, ik heb me natuurlijk wel al verdiept in Angus. K luister t ook al lang... (kijk maar: mijn last fm (http://www.last.fm/user/loet)) Maar ik bedoelde eigenlijk meer hoe ik met een beperkt budget zo'n soort geluid kan krijgen. Voor dat soort Marshalls heb ik denk ik niet genoeg geld...

the sure thing
7 maart 2008, 21:15
Dat klopt! Gelukkig is het geluid van angus relatief makkelijk met een effectpedaaltje (overdrive) na te bootsen.

R.J
7 maart 2008, 21:26
Zie een van mijn eerste posts hier, tubescreamertje moet de truuk wel kunnen.

shredneck
7 maart 2008, 21:54
Voos SG Ibanez:

De beste "marshall in a box" pedalen op een rijtje.

1. MI Audio Crunchbox (120,-)
2. Box of Rock van Zvex (duur)
3. Hothead van Digitech (goedkoop en erg goed!)

Er zijn er natuurlijk veel meer, maar DIT zijn mijnsinsziens de allerbeste. De Hothead is erg goed, zeker voor de lage prijs. De MI Audio is beter...ook wel iets duurder.

Mitch
8 maart 2008, 14:26
Mee eens, er zijn veel meer pedalen die richting een Marshall sound kunnen komen. Een tubescreamer kan daarvoor wel werken in bepaalde setups, maar er zijn meer geschikte pedalen. Crunch Box, of bijvoorbeeld een Guvnor.

Ibanez666
8 maart 2008, 14:48
Voos SG Ibanez:

De beste "marshall in a box" pedalen op een rijtje.

1. MI Audio Crunchbox (120,-)
2. Box of Rock van Zvex (duur)
3. Hothead van Digitech (goedkoop en erg goed!)

Er zijn er natuurlijk veel meer, maar DIT zijn mijnsinsziens de allerbeste. De Hothead is erg goed, zeker voor de lage prijs. De MI Audio is beter...ook wel iets duurder.

Je slaat de weliswaar prijzige Fulltone Distortion Pro over.

SGbanez
8 maart 2008, 17:01
Kijk, hier heb ik wat aan

Speeddemon
8 maart 2008, 18:24
Je slaat de weliswaar prijzige Fulltone Distortion Pro over.
Die klinkt allesbehalve een ronkende Marshall!

De term "tin can of angry bees" springt ineens op... :chicken:

shredneck
8 maart 2008, 22:54
Die klinkt allesbehalve een ronkende Marshall!

De term "tin can of angry bees" springt ineens op... :chicken:

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het daar roerend mee eens ben. Fulltone heeft niet echt een goed "marshall in a box" pedaal vrees ik. De OCD in de HP stand komt in de buurt, maar dat pedaal klinkt eigenlijk het beste in de Low Peak stand op 18 volt. Dan heb je een dynamische sound met ballen, maar duidelijk meer richting de Tweedfendersound.

My 2 cts.

Gewoon alles proberen wat je tegenkomt, jij weet wat je wil horen dus laat je niet gek maken door termen als truebypass, jrc4558, handwired etc. Gewoon luisteren, it's so simple!

Ibanez666
8 maart 2008, 22:59
Die klinkt allesbehalve een ronkende Marshall!

De term "tin can of angry bees" springt ineens op... :chicken:

ik weet niet waarover jij hem geprobeert hebt, maar over mijn set-up vreet hij mijn SD-9 en TS-9 tegelijk op..

SGbanez
9 maart 2008, 00:39
ik weet niet waarover jij hem geprobeert hebt, maar over mijn set-up vreet hij mijn SD-9 en TS-9 tegelijk op..

ok, nu volg ik het dus gewoon echt niet meer :P
maar iig bedankt!

Ibanez666
9 maart 2008, 10:58
ok, nu volg ik het dus gewoon echt niet meer :P
maar iig bedankt!


Ik noemde de Distortion Pro van Fulltone als voorbeeld van een pedaal dat de marshall sound produceert en hij dacht er anders over. Nou mag dat natuurlijk, maar dit pedaal produceert in mijn geval, met mijn gear wel die sound. Als je dit pedaal op huiskamer volume gebruikt, klinkt hij inderdaad als een blikje boze bijtjes, maar op oefen/optreden volume is dat totaal niet meer het geval. Dan beukt het ding erover :-) Misschien dat mijn 100 watt buizentop er ook iets mee te maken heeft..

classicrooock
9 maart 2008, 11:02
ik haal die sound zelfs uit mijn marshall valvestate:p
niet echt een heel moeilijke om te vinde

fredv
9 maart 2008, 14:10
SG + Marshall JTM45 of JCM800 is goed voor AC/DC-sound. A

Als ik zo de reacties op het forum zie, zou het dus bij voorkeur een JTM 45 moeten zijn. In dat geval is een Fender Bassman 50 top (t/m ca. 1977) een goed en goedkoper alternatief: het schijnt dat Marshall zijn circuits heeft afgekeken van de Bassman, alleen met wat andere buizen geloof ik (in eerste instantie KT66, later EL34?). Zo'n Bassman zou je afhankelijk van de staat met een beetje mazzel voor ca. 500 euro moeten kunnen scoren. Heel wat minder dus dan een 2e hands Marshall top.

In ieder geval: als ik mijn 90's Gibson SG standard in een Ibanez Tubescreamer plug, naar mijn Bassman 50 (AB 165 circuit) stuur en laat klinken over een Celestion Vintage 30 speaker ben ik heel tevreden over het AC/DC geluid!

pol
9 maart 2008, 14:19
die fulltone distortion pro klonk wel heel slecht vond ik.

anyways, zoek gewoon een versterker die dat geluid benaderd, zijn genoeg amps die wel in de buurt komen van dat geluid, bv Sovtek, Laney, sommige Peavey's.

Chris Winsemius
9 maart 2008, 14:21
SG + Marshall JTM45 of JCM800 is goed voor AC/DC-sound. A

Als ik zo de reacties op het forum zie, zou het dus bij voorkeur een JTM 45 moeten zijn. In dat geval is een Fender Bassman 50 top (t/m ca. 1977) een goed en goedkoper alternatief: het schijnt dat Marshall zijn circuits heeft afgekeken van de Bassman, alleen met wat andere buizen geloof ik (in eerste instantie KT66, later EL34?). Zo'n Bassman zou je afhankelijk van de staat met een beetje mazzel voor ca. 500 euro moeten kunnen scoren. Heel wat minder dus dan een 2e hands Marshall top.

In ieder geval: als ik mijn 90's Gibson SG standard in een Ibanez Tubescreamer plug, naar mijn Bassman 50 (AB 165 circuit) stuur en laat klinken over een Celestion Vintage 30 speaker ben ik heel tevreden over het AC/DC geluid!

JTM45 is gebasseerd op 'n TWEED Bassman, model tussen '58 en '60. Daarna verschillen de blonde, zwarte en silverface Bassman amps enorm tov. die oudere modellen (en dus tov. die oudere Marshalls) MAAR
als jij uit zo'n amp-combi die sound haalt: top!

Speeddemon
9 maart 2008, 15:06
ik weet niet waarover jij hem geprobeert hebt, maar over mijn set-up vreet hij mijn SD-9 en TS-9 tegelijk op..
Ik heb 'm side-by-side getest met m'n H&K Tubefactor,
en die klinkt goed op thuis-volume's EN op oorlogssterkte.

Ik vind het een zwakheid van een pedaal als ie bij lage volumes niet uit de verf kan komen, want op die manier mis je een gigantische afzetmarkt; de bedroom-warriors.

En los daarvan heb ik 'm ook effe hard gezet en tja, ik hoor nou eenmaal een verschil tussen een 12AX7 buis waar 290V aan staat te trekken, of een IC-tje, die blij mag zijn met +/- 9V.

Ik bezit iets van 90 pedalen, en talloze getest (oh ja, en gebouwd ;-) ) dus ik heb enigzins een referentiekader. Een Marshall The Guv'nor MKI klinkt al duizend keer overtuigender dan een Distortion Pro en die is ook maar IC-based. Fulltone heeft best wat toffe dingen gemaakt, maar de Distortion Pro staat nou niet in dat rijtje.

Probeer voor de grap ook eens een Menatone King of the Britons... als je wil horen hoe 't wel moet. :hippie:

Speeddemon
9 maart 2008, 15:10
Oh, en een SD-9 + TS-9 'opvreten' is 'hardly a challenge'.

Ik heb ze allebei vanwege een complete 9-serie verzameling, maar de SD-9 heb ik bijna net zo 'hoog' zitten als een vintage Distortion+.
Schelle, krasserige distortions, met een lelijk mid-range, die nauwelijks unity-gain halen...

SGbanez
9 maart 2008, 17:47
Holy shit, 90+ pedalen!!!

Kep net trouwens m'n Gibson SG Special gekocht, en nu klinkt het al 10x beter dan op m'n Ibanez. Die verkoper liet een tubescreamer horen(geen idee welke) en die vond ik ook mooier dan z'n Boss super overdrive. Veel warmer geluid.

R.J
9 maart 2008, 17:59
Holy shit, 90+ pedalen!!!

Kep net trouwens m'n Gibson SG Special gekocht, en nu klinkt het al 10x beter dan op m'n Ibanez. Die verkoper liet een tubescreamer horen(geen idee welke) en die vond ik ook mooier dan z'n Boss super overdrive. Veel warmer geluid.
persoonlijk vind ik boss waardeloos op het gebied van drives en disto's.
En de tubescreamer is een haast legendarisch pedaal in sommige kringen, dus ja :chicken:

pol
9 maart 2008, 18:12
de super overdrive is een prima pedaal, net zoals de blues driver.

Ibanez666
9 maart 2008, 18:14
Oh, en een SD-9 + TS-9 'opvreten' is 'hardly a challenge'.

Ik heb ze allebei vanwege een complete 9-serie verzameling, maar de SD-9 heb ik bijna net zo 'hoog' zitten als een vintage Distortion+.
Schelle, krasserige distortions, met een lelijk mid-range, die nauwelijks unity-gain halen...


Misschien ligt het aan mijn amp en gitaar dat hij zo goed klinkt, maar aan de andere kant worden er veel 10-en en 3-en gegeven op harmony central, dus het is er wel een met gebruiksaanwijzing zeg maar en fervente liefhebbers en tegenstanders. Ik heb ook geen 90 pedalen nodig om een goed geluid te kunnen herkennen. Op mijn set up klinkt die Sd-9 ook super goed, hoewel ik er wel een ander op ampje in heb gezet. Ik zal eens kijken of ik er wat opnames van kan maken. Ook realiseer ik me dat wat de een een lekkere sound vindt, de ander maar niks vindt. De de rest van de band was in ieder geval onder de indruk van de DP-1. Het schijnt wel dat er behoorlijk verschil zit tussen de eerste versies en de latere die ik heb...

R.J
9 maart 2008, 22:13
de super overdrive is een prima pedaal, net zoals de blues driver.
daar noem je dan ook de enige 2 pedalen van boss die ik niet meteen door zou trappen :cooler:

Tenminste, disto's dan, de flanger vind ik zeer fijn :hippie:


Maar goed, back ontopic :speed:

SmashingPumpkins
10 maart 2008, 15:44
is een high gain tube ongeveer hetzelfde als een tubescreamer geluid?

Bernstien
10 maart 2008, 16:02
daar noem je dan ook de enige 2 pedalen van boss die ik niet meteen door zou trappen :cooler:

Tenminste, disto's dan, de flanger vind ik zeer fijn :hippie:


Maar goed, back ontopic :speed:


Mwoah, De DS-1 en de Metal zone zijn ook aardig legendarische pedaaltjes. Ik ben geen Boss-endorser maak ik denk niet dat het voor niets is dat mannen als Vai en Satriani beide zo'n DS-1 voor hun ampje hebben geplugd.

Raffel
10 maart 2008, 17:12
zoals angus young het zelf ooit beschreef: Zijn sound is moeilijk te benaderen ondanks dat hij een hele simpele setup heeft. Die amps moeten namelijk snoeihard staan. Zijn sound is ook een stuk cleaner dan iedereen denkt. Je komt daar schijnbaar pas achter als je zelf over zijn setup speelt. De enige reden waarom hij de amps zo clean kan houden is omdat ze zo hard staan. Dat kun je dus niet echt makkelijk benaderen met een volume op slaapkamer-niveau met dezelfde amp.

Zo legde hij het zelf een keer uit tegenover Guitar World geloof ik.

robby-C.rock
10 maart 2008, 17:59
Mee eens, er zijn veel meer pedalen die richting een Marshall sound kunnen komen. Een tubescreamer kan daarvoor wel werken in bepaalde setups, maar er zijn meer geschikte pedalen. Crunch Box, of bijvoorbeeld een Guvnor.

blackstar pedalen komen erg in de buurt van marshall, heb zelf ook 1, en zijn geweldig. zijn alleen wel vrij prijzig. vanaf 169,- volgens mij. blackstar is een vrij nieuw merk die is opgericht door 2 oudgedienden van marshall, misschien dat daar die marshall sound vandaan komt.

SGbanez
17 maart 2008, 20:22
dat ga ik even checken, ty 8-)

R.J
17 maart 2008, 20:27
dat ga ik even checken, ty 8-)
Maak audiosamples, ik ben ook vrij geinteresseerd in een blackstar. 8-)

MarkS
17 maart 2008, 20:53
blackstar pedalen komen erg in de buurt van marshall, heb zelf ook 1, en zijn geweldig. zijn alleen wel vrij prijzig. vanaf 169,- volgens mij. blackstar is een vrij nieuw merk die is opgericht door 2 oudgedienden van marshall, misschien dat daar die marshall sound vandaan komt.
Ik vind de prijs eigenlijk wel behoorlijk meevallen, niet alleen in vergelijking met andere tube pedalen, maar vooral vanwege de kwaliteit van het gebodene. Een HT Dual gaat overigens voor 199,- En dan nog...
Ik heb zelf een HT Dual. Dat ding heeft zo'n ongelooflijk breed palet aan crunch sounds, van vet randje tot lekkere transparante scheur, dat je bijna de hele AC/DC geschiedenis er mee zou kunnen volgen. En je een stomme grijns op je gezicht krijgt bij ieder standje.

markieray
20 juni 2008, 15:36
Ik ben zelf de "Angus" in een AC/DC tribute band en mijn ingrediënten voor de Angus sound zijn :

AMPS :
- een JTM-60 voor de "moderne" AC/DC sound en ook in studio of kleine ruimtes
- een JMP 2203 MKII 100W master volume (uit 1980) voor de "oudere" AC/DC sound

beiden op een Marshall 1960A cab met RI Greenbacks
eindtrap ver open, mids ook ver open, bas en treb +/- op de helft
en vooral GEEN pedaaltjes !!!

GUITARS :
- uiteraard een vette Gibson SG ... en ook een paar goeie vingers :-)

Van Angus weet ik dat z'n favoriete amp een oude JTM-45 is ... deze zet hij meestal onder het podium in een aparte ruimte om z'n live sound te verbeteren. Maar z'n amps staan way to loud voor een gewone sterveling ...

ROCK ON !!!

Markus Joeng
www.iesedaase.tk

TimmU
20 juni 2008, 18:20
Nou je AC/DC sound is niet héél overdonderend trouwens , net even op Myspace gekeken.

markieray
21 juni 2008, 16:33
Tja, ieder z'n eigen mening natuurlijk, maar over smaken en kleuren valt denk ik niet te twisten.

En sorry voor het zgn "bumpen", ik wou m'n setup gewoon even delen met nog andere forummers en uiteraard blijft Angus niet te evenaren, maar als dit niet mag, so be it ! No problem ... Succes nog met het forum en rock on !

Markus Joeng

pol
21 juni 2008, 16:35
het is ook niet superstrak he.
mooie poging, maar mist toch veel tegen het origineel.

markieray
21 juni 2008, 16:42
het is ook niet superstrak he.
mooie poging, maar mist toch veel tegen het origineel.

kom eens naar een optreden en geniet van de muziek ... en ik betaal u wel een pint ! en kom dan ne keer terug naar het forum ... ok ? ;-)))

pol
21 juni 2008, 16:46
http://www.iseethesea.be/

Ik vind deze toch wat beter, als ik mag oordelen op de myspace nummers toch.

markieray
21 juni 2008, 17:10
Dat is je goed recht hoor beste Pol, wij timmeren alleszins aan de weg (NB : nog maar 4 maanden in deze bezetting), amuseren ons te pletter en de mensen die ons live hebben gezien zijn unaniem zeer enthousiast. En ja, uiteraard zullen ze ons vergelijken met andere AC/DC tribute bands, maar dat is niet wat ons bezig houdt, wij doen gewoon ons ding, hebben een leuke tijd samen en het publiek apprecieert onze muziek ... de rest - sorry - is allemaal bullsh*t. Dus lees misschien even ons gastenboek en kom eens naar een optreden alvorens je ons beoordeelt.

rock on !!

markus

Squier4ever
21 juni 2008, 17:29
sorry, maar van je clipjes op mijnruimte.com ben ik totaal niet overtuigd. je sound is nogal neuzig en wollig, helemaal niet angus. ook veel te veel reverb.

markieray
21 juni 2008, 17:47
sorry, maar van je clipjes op mijnruimte.com ben ik totaal niet overtuigd. je sound is nogal neuzig en wollig, helemaal niet angus. ook veel te veel reverb.

daar kan ik mee akkoord gaan ... die opnames zijn gemaakt met een JTM-60, en inderdaad - achteraf bekeken - te veel reverb toegevoegd waardoor de leadgitaar te veel op de achtergrond verdwijnt. Misschien was dat een verkeerde keuze, maar het was ook een vrij amateuristische opname in onze oefenruimte ... maar no excuses, er is alleszins "room for improvement" op meerdere vlakken, en dat weten we ook. We zijn zoals gezegd nog maar goed 4 maanden bezig, dus moet je de zaak ook even vanuit dat perspectief bekijken vind ik ...

Live speel ik op een JMP 2203 uit 1980 en ja, da's wel veel 'closer' bij de Angus sound, maar daar heb ik (helaas) nog geen geluidjes van.

rock on !

Squier4ever
21 juni 2008, 17:59
tuurlijk is dat dichter bij de angus sound. ik zou dus alleen de volgende keer lekker de reverb weglaten, heeft AC/DC zelf ook niet

Mitch
21 juni 2008, 18:15
EDIT: ik zat onderstaande te typen vóór de andere reacties, moest even weg tussendoor. Ik post het toch nog maar.
Lichtelijk off topic, maar ik wil hier toch wel even op ingaan. Allereerst de kritiek op je sound: niet geheel terecht, ik zou eerder kritiek leveren op de mix. De zang staat er keihard bovenuit, de bekkens ook en de gitaar zit ergens achterin gemoffeld. Zijn dit soms directe opnames uit de tafel zonder mix achteraf?
Ik weet niet hoe serieus jullie jezelf nemen als tribute band en hoe kritisch jullie op jezelf zijn, maar die Whole Lotta Rosie is zoals pol al zei inderdaad niet strak. Da's jammer, want zo'n nummer, het icoon van de band, wil je supergoed op je site hebben staan als reclame. Die klappen op de high hat om het moment van invallen vast te leggen geven al een beetje aan dat de band dus niet vanzelf 'strak' loopt. Zelfs met ons coverbandje dat zich niet zo serieus neemt of goed acht, doen we dat niet en verloopt het invallen gewoon goed.
Over je argument dat het publiek zo enthousiast is: op onze slechtste optredens krijgen we evenveel positieve reacties uit het publiek als tijdens onze beste, gastenboek idem dito. Soms zelfs andersom! Beoordeel vooral jezelf door opnemen en terugluisteren en vraag regelmatig de mening van andere muzikanten, daar heb je meer aan dan alleen afgaan op reacites uit het publiek. Tenzij het dingen als show elementen betreft natuurlijk.
Als jullie dit vooral voor de lol doen en het allemaal niet zo serieus hoeft moet je bovenstaande maar vergeten ;)

markieray
21 juni 2008, 18:50
ik vind het niet echt nodig/nuttig om jullie mening over onze ac/dc band te vernemen via dit forum hoor, anders had ik hierover wel een apart topic gestart. Hierbij dus ook mijn laatste post in dit verband. Kijk, wij weten wat we waard zijn en hebben voldoende ervaring en know-how om onze eigen fouten te horen en daaraan te werken ... en wij weten ook dat we heel goed bezig zijn na slechts 4 maanden repeteren. Uiteraard doen we dit voor de lol, maar uiteraard willen we het ook goed doen ... en dat doen we ook. Kritiek geven is natuurlijk altijd makkelijk, zeker vanop de zijlijn ... en ac/dc spelen is uiteraard poepsimpel ... tot je het zelf moet doen natuurlijk. Dus beste Mitch, als je een opname hebt van Rosie met jouw door-de-weeks coverbandje, stuur me die dan even door (graag ook de solo), dan kan ik ook eens horen hoe JIJ ac/dc speelt en mij leren hoe het dan wel moet. Het interesseert me namelijk mateloos ... ;-)

Aan Squier4ever : juist ... doe ik vanaf nu ! :-)

markieray
21 juni 2008, 19:07
toch nog even een post ...

@ Mitch : ben net even op jullie site (Join the grid) geweest en heb daar jouw versie van "Whole lotta rosie" beluisterd ... en zoals ik een beetje had verwacht de zoveelste coverband die ac/dc verkracht dat het geen naam heeft. Sorry hoor, maar als je dat dan een geslaagde versie van "Rosie" vind zou ik dringend een goeie oorarts raadplegen.

- zang : totaal niet geschikt voor ac/dc ... maar ik zal mild zijn vermits jullie geen ac/dc tribute band zijn.
- gitaargeluid : totaal niet het ac/dc geluid, veel te veel disto ... zit ook totaal geen ritme en "drive" in de gitaren ... het is één lelijke brei van goedkope "transistor-distortion", kortom een gitaarsound zonder karakter. Ook heel jammer dat je geen solo hoort ... nu ja ... "jammer".
- drums : snare klinkt totaal niet strak en de drums staan algemeen véél te luid. Bas staat ook te luid en klinkt bonkerig.

Eindoordeel : not impressed at all ... ik had, gelet op al je kritiek, een ijzersterke band verwacht maar kwam terecht bij - zoals je zelf al zei - een doordeweeks coverbandje zoals er dertien in een dozijn zijn. Maar goed, gelukkig nemen jullie jezelf niet te veel au sérieux ...

Je U2-tribute band klinkt wel beter (met name de zang), maar op "pride" (het enige nummer dat ik heb beluisterd) moet je aanslag met je rechterhand een stuk sneller. Je gitaargeluid en delay is ook niet echt het vullende, mooie Edge-geluid. Luister maar eens naar de gitarist van "October", die heeft "het" geluid en de Edge-feel wel in de vingers.

grts

markus

Squier4ever
21 juni 2008, 19:55
toch nog even een post ...

@ Mitch : ben net even op jullie site (Join the grid) geweest en heb daar jouw versie van "Whole lotta rosie" beluisterd ... en zoals ik een beetje had verwacht de zoveelste coverband die ac/dc verkracht dat het geen naam heeft. Sorry hoor, maar als je dat dan een geslaagde versie van "Rosie" vind zou ik dringend een goeie oorarts raadplegen.

- zang : totaal niet geschikt voor ac/dc ... maar ik zal mild zijn vermits jullie geen ac/dc tribute band zijn.
- gitaargeluid : totaal niet het ac/dc geluid, veel te veel disto ... zit ook totaal geen ritme en "drive" in de gitaren ... het is één lelijke brei van goedkope "transistor-distortion", kortom een gitaarsound zonder karakter. Ook heel jammer dat je geen solo hoort ... nu ja ... "jammer".
- drums : snare klinkt totaal niet strak en de drums staan algemeen véél te luid. Bas staat ook te luid en klinkt bonkerig.

Eindoordeel : not impressed at all ... ik had, gelet op al je kritiek, een ijzersterke band verwacht maar kwam terecht bij - zoals je zelf al zei - een doordeweeks coverbandje zoals er dertien in een dozijn zijn. Maar goed, gelukkig nemen jullie jezelf niet te veel au sérieux ...

Je U2-tribute band klinkt wel beter (met name de zang), maar op "pride" (het enige nummer dat ik heb beluisterd) moet je aanslag met je rechterhand een stuk sneller. Je gitaargeluid en delay is ook niet echt het vullende, mooie Edge-geluid. Luister maar eens naar de gitarist van "October", die heeft "het" geluid en de Edge-feel wel in de vingers.

grts

markus

je kunt niet zo goed tegen (goed bedoelde) kritiek volgens mij of wel? eerst kom je hier je sound mededelen, op zich prima. dan kun je natuurlijk wel kritiek verwachten, zeker met zo'n openingspost als de jouwe. dat je daar niet tegen kunt en vervolgens anderen af gaat zeiken, die daar verder ook niet om gevraagd hebben klinkt behoorlijk jaloers. en het ging hier om jullie en niet mitch's band volgens mij. daarbij ging het ook niet om U2 maar AC/DC waar je zo nodig 3x voor moest bumpen. dan blijven we wel ontopic natuurlijk.

Hellsbellsnl
21 juni 2008, 20:01
Heren,

Verbeter de mens, begin bij uzelf.

Mitch
21 juni 2008, 20:54
Nou nou...
Als je denkt dat je posts alleen als stellingen kan neerzetten en geen respons kan verdragen zit je op een forum toch echt verkeerd. Veel plezier met je optredens verder.

flyswatter
21 juni 2008, 21:04
hmm ik vond de Iesedaase-versie nu niet zoveel overtuigender hoor. Wat maakt het ook uit, als ik Whole Lotta Rosie op men eentje met ukele en mondharmonica zou spelen, en het publiek vind het leuk en ik amuseer me, dan maakt het voor de rest toch geen ene fuck uit hoe ik klink :confused:

Aangezien het repertoire van Join The Grid vrij gevarieerd is, denk ik dat het ook niet hun bedoeling kan zijn om van elke groep de exacte sound te reproduceren, anders mag je wel 20 amps meesleuren :roll:

Man, man, wat een geneuzel over het reproduceren van de sound van een groep die zelf 100% fun is :stop:

M.COM
21 juni 2008, 22:24
Sorry maar dit slaat echt alles! Ik vind het echt zielig hoe jullie samentroepen tegen markieray. En het kan me niet schelen wat hier de policy is maar Mitch, who the f*ck do you think you are?

Eerst ga je een beetje zitten zeiken dat de gitaren te ver naar achter zijn gemixt in hun opnames maar oh! verrassing! bij Join The Grid's whole lotta rosie is dit net hetzelfde. En dat arrogante toontje van "och ja, als het niet allemaal niet serieus hoeft, dan is het ok hoor", op wat slaat dat man?

Quote Mitch: "Zelfs met ons coverbandje dat zich niet zo serieus neemt of goed acht, doen we dat niet en verloopt het invallen gewoon goed."

Na de kritieken op markieray had ik net als hem een ijzersterke versie van het nummer verwacht maar om het met jullie cover van Anouk te zeggen: Are U Kiddin' Me? Het invallen van de band is mss wel strak maar de zangeres zit compleet naast het ritme. Het gitaarwerk kan ook nog een stuk verbeterd worden als ik eerlijk ben en van de solo is ook al geen sprake zoals eerder vermeld.

Bende egotrippers allemaal ...

Lexvandoef
22 juni 2008, 00:12
Sorry maar dit slaat echt alles! Ik vind het echt zielig hoe jullie samentroepen tegen markieray. En het kan me niet schelen wat hier de policy is maar Mitch, who the f*ck do you think you are?

Eerst ga je een beetje zitten zeiken dat de gitaren te ver naar achter zijn gemixt in hun opnames maar oh! verrassing! bij Join The Grid's whole lotta rosie is dit net hetzelfde. En dat arrogante toontje van "och ja, als het niet allemaal niet serieus hoeft, dan is het ok hoor", op wat slaat dat man?

Quote Mitch: "Zelfs met ons coverbandje dat zich niet zo serieus neemt of goed acht, doen we dat niet en verloopt het invallen gewoon goed."

Na de kritieken op markieray had ik net als hem een ijzersterke versie van het nummer verwacht maar om het met jullie cover van Anouk te zeggen: Are U Kiddin' Me? Het invallen van de band is mss wel strak maar de zangeres zit compleet naast het ritme. Het gitaarwerk kan ook nog een stuk verbeterd worden als ik eerlijk ben en van de solo is ook al geen sprake zoals eerder vermeld.

Bende egotrippers allemaal ...


Het gaat meer om het feit dat als je hier trots je instellingen en geluiden komt laten horen dat je dan ook tegen kritiek moet kunnen. Kan je dat niet, dan hoor je hier gewoon niet thuis.

M.COM
22 juni 2008, 00:52
Het gaat meer om het feit dat als je hier trots je instellingen en geluiden komt laten horen dat je dan ook tegen kritiek moet kunnen. Kan je dat niet, dan hoor je hier gewoon niet thuis.

Geef dan ook gewoon kritiek op de sound en laat het daarbij. Zijn tributeband speelt nog maar 4 maanden dus er is nog ruimte genoeg voor verbetering. Hij wou ook gewoon zijn instellingen meedelen in dit topic. Uit zijn post kan ik overigens helemaal niet afleiden dat hij ermee wil pronken ...

Mitch zijn post vind ik gewoon ronduit arrogant en misplaatst. Er zijn manieren om op een positieve manier kritiek te geven die opbouwend bedoeld is of Mitch-style. Als zijn coverband nu enorm goed was geweest en hij de puntjes van kritiek op een deftige manier had kunnen aankaarten, geen probleem maar hij handelt volledig fout in mijn opzicht.

TimmU
22 juni 2008, 00:55
Je U2-tribute band klinkt wel beter (met name de zang), maar op "pride" (het enige nummer dat ik heb beluisterd) moet je aanslag met je rechterhand een stuk sneller. Je gitaargeluid en delay is ook niet echt het vullende, mooie Edge-geluid. Luister maar eens naar de gitarist van "October", die heeft "het" geluid en de Edge-feel wel in de vingers.

grts

markus


Ik heb nog steeds veel respect voor het gitaarspel van Mitch, ik vind dat je niet zo moet zeiken.

Lexvandoef
22 juni 2008, 01:10
Geef dan ook gewoon kritiek op de sound en laat het daarbij. Zijn tributeband speelt nog maar 4 maanden dus er is nog ruimte genoeg voor verbetering. Hij wou ook gewoon zijn instellingen meedelen in dit topic. Uit zijn post kan ik overigens helemaal niet afleiden dat hij ermee wil pronken ...

Mitch zijn post vind ik gewoon ronduit arrogant en misplaatst. Er zijn manieren om op een positieve manier kritiek te geven die opbouwend bedoeld is of Mitch-style. Als zijn coverband nu enorm goed was geweest en hij de puntjes van kritiek op een deftige manier had kunnen aankaarten, geen probleem maar hij handelt volledig fout in mijn opzicht.

Kritiek wordt er nu eenmaal gegeven, en als je soundfiles linkt dan let iedereen natuurlijk op de sound, maar ook de kwaliteit van het spel. Dat is niet meer dan logisch, en dat zal dan ook besproken worden.

Overigens vind ik de reactie van Mitch totaal niet arrogant of niet opbouwend overkomen. Ik heb al veel bottere reacties op andere posts gelezen.
De versie van Mitch is anders, maar wel echt hoorbaar strakker dan die van markieray. De opname is zelf ook niet alles, maar goed.

Lexvandoef
22 juni 2008, 01:11
Ik heb nog steeds veel respect voor het gitaarspel van Mitch, ik vind dat je niet zo moet zeiken.

Bovendien speelt Mitch in z'n U2 coverband niet The Edge, maar de 5e man achter de coulisse, als ik het goed begrepen had :satisfie:

drap
22 juni 2008, 01:51
Ja, Markieray, kom niet aan de vaste kliek hier! Weet je dat ook weer :D

markieray
22 juni 2008, 09:08
Ja, Markieray, kom niet aan de vaste kliek hier! Weet je dat ook weer :D

Inderdaad drap ... als dit de zielige, kleingeestige en kinderachtige mentaliteit op het forum is dan hoor ik niet thuis in deze bekakte bende en zal ik hier vooral geen berichtjes meer posten om m'n mening te delen of informatie te geven. Of om het met de woorden van AC/DC te zeggen : GO TO HELL !!

Gelukkig zijn er toch ook nog enkele mensen die helder kunnen denken zoals M.COM waarvoor mijn welgemeende dank ... IESE/DAASE salutes you !!

drap
22 juni 2008, 09:56
Het is op elk forum hetzelfde. Het mooiste is als de kliek voor jou een bepaalde beeldvorming neerzet. Als je dat bij tijd en wijle een beetje voedt, dan heb je er zelf ook nog een beetje goesting aan :D

Renin
22 juni 2008, 10:36
Om eens even een mening te geven:

Ik vind beide "whole lotta rosies" slecht klinken. Zowel wat timing, sound als gitaargeluid betreft.

Het punt is wel dat de ene band een ac/dc tributeband is waar je meer van verwacht. Ik lees Mitch zijn commentaar dan ook als: ik kan met mijn coverbandje net zo'n (slecht) resultaat neerzetten. Dat klopt inderdaad.

Nee, ik heb zelf geen eigen versie of andere argumenten. Wel heb ik een mening. Ga me nu niet vertellen dat de andere forumleden de versie van de band van Mitch wel goed vinden???

Dat U2 bandje klinkt wel goed vind ik, met name zanger en giarist, maar ik begrijp dat dat iemand anders is?

DeiDRagonas
22 juni 2008, 10:38
Jongens jongens... wat een geneuzel.

Iedereen weet toch al laaang dat The Hips de beste versie van Whole Lotta Rosie brengt??

:cooler:

Fijne dag iedereen! Grt Roy!

JeroenSchaaf
22 juni 2008, 11:30
Ehmmmm ja! mijn stem lijkt heeeeeeel veeeeeeel opdie van meneer Acdc...

NOT! :satisfie:

R.J
22 juni 2008, 11:50
Ehmmmm ja! mijn stem lijkt heeeeeeel veeeeeeel opdie van meneer Acdc...

NOT! :satisfie:
Ja welke, ze hebben 3 zangers gehad inmiddels :listen:

MarkV
22 juni 2008, 11:56
Om eens even een mening te geven:

Ik vind beide "whole lotta rosies" slecht klinken. Zowel wat timing, sound als gitaargeluid betreft.

Ben ik het wel me eens. Maar dan alleen als het doel is om AC/DC zoveel mogelijk te benaderen.

Persoonlijk vind ik "whole lotta rosie" een feest nummertje en vind ik het vrij onbelangrijk in hoeverre de gitaarpartijen 100% strak gespeeld worden. Bij 'Back in Black' en 'Highway to Hell' vind ik dat veel belangrijker omdat het veel meer impact heeft op het nummer als het niet 100% strak gespeeld wordt.
Whole lotta Rosie is meer een rag nummer dat ondanks dat het niet strak gespeeld wordt, een prima feestnummer voor het publiek is.

Squier4ever
22 juni 2008, 12:11
Mitch speelt synth en een beetje gitaar bij die U2 band. heb ze een keer live mogen aanschouwen en was daar behoorlijk van onder de indruk, strakke band. en als ik de opnames aanschouw komen ze als tribute band beter uit de verf dan iese/daase

Mitch
22 juni 2008, 13:07
Mozes kriebel zeg, het één en ander wordt volledig opgeblazen. Het is geloof ik maar net hoe je het leest en alleen Renin en Lex begrepen waar ik op doelde. Dan heb ik het dus niet helemaal goed opgeschreven, hier een verduidelijking.
Ik bedoelde inderdaad alleen maar dat het misschien niet een al te jofele opname was om te gebruiken voor een tribute band. Daar wil je jezelf van je beste kant laten zien. De opnames die op de JtG site staan, sja... wij nemen onszelf niet zo serieus en vinden onszelf geenszins superieur, verre van dat. Dat er teveel opnames op de site staan waarvan de kwaliteit maar zo-zo is ben ik volledig met iedereen eens. Daar heb ik al wel eens discussies over gehad met de bandleden die de site beheren, maar dat is natuurlijk achtergrond info die niemand kan weten. Je kan kiezen voor twintig fragmenten of een paar vollledige nummers en in dit geval is er geen keuze gemaakt maar alles wat maar enigszins acceptabel zou zijn voor algemeen publiek (dus niet voor muzikant-kritische oren) is op de site gegooid. Met als side note erachter dat het live opnamen of oefenruimte opnamen betreft.
Ik zet de link in mijn sig, maar je zult me ook nergens erop betrappen dat ik loop te pronken met mijn geweldige prestaties daar. De solo? Ga ik lekker los, improviseren met alle fouten die daar bij horen. De overgang naar het middenstuk en de overgang naar het einde lopen dan wel weer strak en dat vind ik zelf voor dit nummer het belangrijkste.

Met Electric Co nemen we onszelf wél serieus, maar da's vooral omdat we de muziek die we daarmee vertolken ook altijd serieus genomen wordt door de band (U2) zelf. Daar doen we dus ook iets harder ons best om goed voor de dag te komen qua audio en video. Met mijn onderste opmerking, waar M.COM van uit zijn stekker gaat,

En dat arrogante toontje van "och ja, als het niet allemaal niet serieus hoeft, dan is het ok hoor", op wat slaat dat man?
Heel simpel: wat er staat. Ik zat een berg opbouwend bedoelde kritiek te geven maar bedacht me daarna: nou ja, misschien zit -ie hier helemaal niet op te wachten want doen ze het gewoon puur voor de lol. Daar kun je dan van alles achter zoeken maar er zit niks achter. Blijkens de rest van de tekst is wel de moeite genomen om beide links in mijn sig te volgen en dan zou toch duidelijk moeten zijn hoe ik dit bedoelde. Neem je jullie band niet zo serieus: ga gewoon lekker plezier hebben en als jullie jezelf wél serieus nemen: hier zijn wel een aantal verbeterpunten. En ja, ik bedoelde dus ook vooral dat we met JtG Whole lotta Rosie sommige dingen net zo slecht doen (timing zangeres is inderdaad niet geweldig, maar daar ging mijn punt ook niet over), maar dat vinden we ook niet erg. Het is maar bedoeld als materiaal voor algemeen publiek.

Dus nog even samengevat:
markieray, mijn welgemeende excuses als ik als een arrogante zak overkwam. Ik hoop dat bovenstaand verhaal het één en ander weer in perspectief plaatst.
M.COM: je hoeft geen schijt aan de policy te hebben, als je me als forumlid wil aanvallen moet je dat vooral doen, de "geen kritiek op de moderatie" regel geldt alleen maar over moderatie-werkzaamheden. Verder vind ik je reactie wel enigszins verbazingwekkend, maar goed: als je me na bovenstaand verhaal nog steeds een verwaande kwast vindt dan moet dat maar.
Verder iedereen bedankt voor het proberen te relativeren en drap bedankt voor de olie op het vuur, had deze discussie echt nodig.
Deze gaat dicht, reacties zijn welkom maar dan via PB.