PDA

View Full Version : Andere cab op festival



Mike McCready
5 maart 2008, 21:18
Wij zijn gevraagd om op een redelijk groot festival te spelen. Nu is de afspraak dat de backline aanwezig is en alle bands daar over spelen en dat wij top + hardware mee moeten nemen.
Ik heb nu een Koch Multitone top met een Koch 212 cab eronder. Weet iemand hoe het zit met ohmages en wat er mogelijk fout kan gaan? Waar moet ik nog meer op letten? Heb hiervoor altijd over een combo gespeeld en nooit een andere cab gehad bij mijn top.

almarvk
5 maart 2008, 21:20
Gewoon het ohmage goed checken. En voor de zekerheid altijd je 2x12 meenemen.

Dan kan er weinig fout gaan.

AART
5 maart 2008, 22:17
vraag even wat voor kast er staat en welke weerstand die kast heeft.
Als je top gewoon 4, 8 en 16 kan hebben komt het zeker weten goed.

En natuurlijk je eigen cab meenemen voor het geval dat...

Dweezman
5 maart 2008, 22:44
Gewoon over je eigen spul spelen, geen uitzondering maken. Juist op een groot festival wil je weten wat je aan je sound hebt.




doe ik altijd...

jerome
5 maart 2008, 23:31
Precies, gewoon zeggen dat je cab een wezelijk onderdeel van je sound is en dat je amp, je gitaar en je randapparatuur daar op afgestemd is en dat je niet zonder die cab kán/wil spelen.
Werkt bij mij ook 9 van de 10 keer
En die ene keer heb ik een k*t geluid...

Mitch
5 maart 2008, 23:40
Zullen we het weer eens impedantie noemen ? ;)
Als pragmatisch muzikant zeg ik: gewoon vragen wat er staat en welke impedantie de kast heeft. Als het een redelijk groot festival is zal er heus geen London City crap staan. Trouwens, je top zal toch wel meerdere impedanties aan kunnen?
En niet zeiken bij de organisatie "ik wil mijn eigen cab mee", gewoon spelen. Maak je écht meer indruk mee.

jerome
5 maart 2008, 23:51
Zullen we het weer eens impedantie noemen ? ;)
Als pragmatisch muzikant zeg ik: gewoon vragen wat er staat en welke impedantie de kast heeft. Als het een redelijk groot festival is zal er heus geen London City crap staan. Trouwens, je top zal toch wel meerdere impedanties aan kunnen?
En niet zeiken bij de organisatie "ik wil mijn eigen cab mee", gewoon spelen. Maak je écht meer indruk mee.

Stond ik laatst weer op een festival over zo'n k*t 1960 cab te spelen
Weg m'n eigen sound...
Ik doe het niet meer!
Dan maar geen indruk maken op de organisatie
Ik maak liever indruk op het publiek...

Lexvandoef
6 maart 2008, 00:02
Stond ik laatst weer op een festival over zo'n k*t 1960 cab te spelen
Weg m'n eigen sound...
Ik doe het niet meer!
Dan maar geen indruk maken op de organisatie
Ik maak liever indruk op het publiek...

Indruk maken op de organisatie is ook belangrijk hoor, dan wordt je tenminste nog eens terug gevraagd. Afgelopen dindsdag hebben wij weer kunnen spelen omdat iemand waar wij al eens voor gespeeld hebben ons weer gevraagd heeft voor iets anders. Top!

Ontopic: op die multitone kan je 4/8/16 ohms kasten aansluiten. Gewoon ff kijken naar de impedantie op de kast en spelen maar :)

casper innosence
6 maart 2008, 00:26
Stond ik laatst weer op een festival over zo'n k*t 1960 cab te spelen
Weg m'n eigen sound...
Ik doe het niet meer!
...

Hier ben ik het wel n beetje mee eens. Afgelopen vrijdag in Monchengladbach moeten spelen, dr zouden 2 marshall 4x12's staan. En nu wil ik mijn Soldano hier nog best op slingeren, omdat ik die kasten ken en er een redelijke sound uit kan halen. Daar aangekomen staat er een 4x12 uit de AVT/Valvestate serie en bijna geen mogelijkheid om mijn Orange dr neer te pleuren. Dus maar over die kast gespeeld. Maar wel tijdens die show besloten dat NOOOOOIT meer te doen. Ik kreeg zoooo moeilijk n aanvaardbare sound er uit, ik heb gewoon mn gain omhoog moeten draaien om die speakers wat meer over hun nek te laten gaan.

Voortaan gaan dus gewoon onze cabinetten mee. Of ik moet er heeel zeker van zijn wat er staat.. Ik zeg gewoon geen top van 2000 euri op n kast van 200 euri..

guitarnijboer
6 maart 2008, 00:47
Zullen we het weer eens impedantie noemen ? ;)
Als pragmatisch muzikant zeg ik: gewoon vragen wat er staat en welke impedantie de kast heeft. Als het een redelijk groot festival is zal er heus geen London City crap staan. Trouwens, je top zal toch wel meerdere impedanties aan kunnen?
En niet zeiken bij de organisatie "ik wil mijn eigen cab mee", gewoon spelen. Maak je écht meer indruk mee.

Op zich heb je gelijk maar ik heb zelf nog nooit een goed georganiseerd festifal meegemaakt waar je niet je eigen spullen mee kon nemen. Het zijn vaak de amateur podia die met een vaste backline willen werken.

Een paar vrijwilligers huren een geluidssetje en backline en wanen zich geluidsjongens voor een dag..... en voor je het weet blijkt de 4 x 12 JCM800 kast geen gitaar maar een baskabinet te zijn, is de drumfill vergeten en zitten de monitoren kruislings aangesloten. Natuurlijk maak je er het beste van, maar leuk is anders!

TimmU
6 maart 2008, 01:08
En niet zeiken bij de organisatie "ik wil mijn eigen cab mee", gewoon spelen. Maak je écht meer indruk mee.
Zou je misschien kunnen uitleggen wat je hier precies mee bedoelt, Mitch?
Het lijkt me juist dat je als band een meer professionele indruk neerzet, als je met je eigen apparatuur komt spelen.Lijkt me ook logisch ,want je eigen gear ken je door en door, en er zijn gegronde redenen waarom je juist die apparaten gekocht hebt!

Kim Wilson
6 maart 2008, 08:15
Stond ik laatst weer op een festival over zo'n k*t 1960 cab te spelen
Weg m'n eigen sound...
Ik doe het niet meer!
Dan maar geen indruk maken op de organisatie
Ik maak liever indruk op het publiek...
En jij denkt dat het publiek het hoort dat jij over een andere cab speelt? Ze zullen misschien wel minder onder de indruk zijn omdat jij loopt te chagrijnen omdat je je "eigen sound" niet hebt. Maar dat komt niet door de andere cab die je gebruikt.

En Timmu, als je bij een festivalorganisatie gelijk al begint dat je over je eigen spul wil spelen, komt dat eerder arrogant dan professioneel over. Alsof er niks anders goed genoeg is.

Vooral bij festivals moet je je IMO een beetje flexibel opstellen en je aanpassen aan de situatie. Het is voor de organisatie al druk, er moet zo weinig mogelijk tijd tussen de bands zitten omdat anders het publiek gaat lopen. Dus dan moet je tussendoor zo min mogelijk gezeik hebben van muzikanten die zo nodig hun eigen setup moeten hebben. En je schiet er ook bijna niks mee op. Jij hoort die nuances misschien wel, maar in het publiek is er echt helemaal niemand die het opvalt dat je ineens over een andere cab speelt. Maak er gewoon een feestje van en stel je ontspannen en flexibel op, dat werkt voor de organisatie én het publiek.

qwertyuiop
6 maart 2008, 08:26
En jij denkt dat het publiek het hoort dat jij over een andere cab speelt? Ze zullen misschien wel minder onder de indruk zijn omdat jij loopt te chagrijnen omdat je je "eigen sound" niet hebt. Maar dat komt niet door de andere cab die je gebruikt.

En Timmu, als je bij een festivalorganisatie gelijk al begint dat je over je eigen spul wil spelen, komt dat eerder arrogant dan professioneel over. Alsof er niks anders goed genoeg is.

Vooral bij festivals moet je je IMO een beetje flexibel opstellen en je aanpassen aan de situatie. Het is voor de organisatie al druk, er moet zo weinig mogelijk tijd tussen de bands zitten omdat anders het publiek gaat lopen. Dus dan moet je tussendoor zo min mogelijk gezeik hebben van muzikanten die zo nodig hun eigen setup moeten hebben. En je schiet er ook bijna niks mee op. Jij hoort die nuances misschien wel, maar in het publiek is er echt helemaal niemand die het opvalt dat je ineens over een andere cab speelt. Maak er gewoon een feestje van en stel je ontspannen en flexibel op, dat werkt voor de organisatie én het publiek.

+1 (23456789)

JeroenSchaaf
6 maart 2008, 09:26
MWah ik ben het aan allebijde kanten eens!

Maar ik sta dit jaar tijdens koningendag op een festival, en de ervaring van vorig jaar is dat er dus alleen maar een fender fm nog wat staat en een marshall mg serie 4 x12.

En met alle respect voor de mensen die zoiets hebben, daar speel ik niet over heen!

Natuurlijk heb ik ook het geluk dat ik de organisatie van vorig jaar ken. En dat er best met overleg je eigen spul gebruikt kan worden.

Maar ik snap ook wel dat ze geen zin hebben om 18 keer het podium om te bouwen.

Kim Wilson
6 maart 2008, 09:31
...

Natuurlijk heb ik ook het geluk dat ik de organisatie van vorig jaar ken. En dat er best met overleg je eigen spul gebruikt kan worden.

...
In overleg kan idd wel veel. En het scheelt ook op welke manier je het brengt. Je kunt zeggen dat je alleen maar over je eigen spul wil spelen, maar je kunt ook vragen wat de backline is, en of het mogelijk is om met eigen spul te spelen.

E-J
6 maart 2008, 09:33
Wat ik niet begrijp...wat is er voor de organisatie zo moeilijk dat een artiest even een eigen cabinetje op het podium zet? Als je het een beetje slim aanpakt kost het ze toch niet per se meer tijd? Microfoon voor je cabinet/versterker, soundcheck en gaan...

:???:

Emiel

JeroenSchaaf
6 maart 2008, 09:35
Jups dat doe ik meestal! In overleg is er zoveeeeel mogelijk.

En het mooie was aan vorig jaar, de band voor ons moest ontzettend veel moeite doen om op hun eigen spul te spelen ( ze waren noggal brutaal & aangeschoten )

En ik vraag een keer netjes, en no problem! :satisfie:

Nee heb je , ja kun je krijgen!

Marc Oblivian
6 maart 2008, 10:05
Wat je ook kan doen is de organisatie voorstellen (als je ze een beetje kent) om gewoon jouw cab neer te zetten in plaats van een goedkoop huurdingetje.
spelen er wel wat andere bandjes over, maar daar gaat zo'n ding niet stuk van

Kim Wilson
6 maart 2008, 10:06
Ja, dat kan ook. Maar dan ben je ook verplicht om van begin tot eind te blijven.

JeroenSchaaf
6 maart 2008, 10:13
Jups, en niet veel van die beginnende bandjes kennen het hele 8 ohm 16 ohm verhaaltje nog niet.
:satisfie:

Kim Wilson
6 maart 2008, 10:14
Jups, en niet veel van die beginnende bandjes kennen het hele 8 ohm 16 ohm verhaaltje nog niet.
:satisfie:
Impedantiefouten maakt voor je cab niet uit. Ze slopen alleen hun eigen spul. ;)

JeroenSchaaf
6 maart 2008, 10:19
Dat bedoelde ik, en dat is ook niet super handig?

Moeten ze alsnog op jou spul spelen ;)

drap
6 maart 2008, 10:20
Oh, wat zijn gitaristen toch ook een stelletje zeikers :chicken: Ik speel over alles wat er maar staat. En natuurlijk klaag ik dan wel als het brakke zooi is, maar ik wil uiteindelijk gewoon spelen!

JeroenSchaaf
6 maart 2008, 10:24
Je bent zelf ook een gitarist! ZEIKER ;)

drap
6 maart 2008, 10:26
Ja, maar ik zeik altijd achteraf 8-)

Kim Wilson
6 maart 2008, 10:26
Oh, wat zijn gitaristen toch ook een stelletje zeikers :chicken: Ik speel over alles wat er maar staat. En natuurlijk klaag ik dan wel als het brakke zooi is, maar ik wil uiteindelijk gewoon spelen!
Dikke plus één! Ik speel ook op alles wat er maar staat, niet alleen als gitarist, maar ook als drummer. Dat vereist wat flexibiliteit, maar uiteindelijk leer je er alleen maar van.

JeroenSchaaf
6 maart 2008, 10:32
Licht er aan wat voor optreden het is ;)

Eigenlijk ben je geen zeikerd drap, maar een sletje speelt met alles wat er is!? :satisfie:

Kim Wilson
6 maart 2008, 10:33
Hoezo, ligt eraan wat voor optreden het is? Die snap ik niet.

drap
6 maart 2008, 10:37
Ik durf te beweren dat als je een lekker bandje hebt dat je op een dergelijk volume op alles accepteerbaar klinkt. Het enige waar ik gegarandeerd over wil spelen is m'n eigen pedalenboard en m'n gitaar, maar dat is meer uit gewenning en dat ik niet hoef te tapdansen op iemand anders z'n zooi. Man, je mag al van geluk spreken als je je eigen top hebt. Ik zit met een grote combo, die kan ik echt niet overal naar toe slepen. Als ik ook zie met wat van zooi dat ik soms in oefenruimtes me mee moet vermaken, dat is echt niet best. Maar de lol van het spelen is me er niet minder om.

JeroenSchaaf
6 maart 2008, 10:41
Hoezo, ligt eraan wat voor optreden het is? Die snap ik niet.

Nou speel ook wel eens mee voor de gein bij een band, dan heb ik niet altijd me eigen meuk bij me.

En ook bij jamsessies ( het woord optreden is vrij breed ) Of spontane optredens.

Kim Wilson
6 maart 2008, 10:44
Het ging om festivals. En dan speel ik gewoon op wat er staat. Als ik moet drummen, neem ik wel mijn eigen snare en bekkens mee, en als gitarist zou ik liefst mijn eigen top meenemen, en zeker mijn pedalen en gitaar. Als gitarist heb ik echter nog nooit een festival meegemaakt.

B_2_the_a
6 maart 2008, 10:49
maakt niet uit waar ik mee optreed...
speel liever over andermans amps, sound zit in mijn fxboard en gitaar + vingers

zolang de amp niet slechter is dan die van mij, hoor je mij niet klagen... gezien ik over een marshall 8100 met een 1960 cab (nog geen eens zo slecht eigenlijk) speel.....

Erik70
6 maart 2008, 11:06
Wat ik niet begrijp...wat is er voor de organisatie zo moeilijk dat een artiest even een eigen cabinetje op het podium zet? Als je het een beetje slim aanpakt kost het ze toch niet per se meer tijd? Microfoon voor je cabinet/versterker, soundcheck en gaan...

:???:

Emiel

Als gitarist EN als geluidsman/podiumbouwer bij een lokaal jaarlijks festival ben ik het helemaal eens met Emiel.
Het duurt echt veel langer om een discussie te voeren over "mag ik m'n eigen cab' of om de gitarist met de klaar staande spullen te laten zoeken naar zijn geluid dan om z'n eigen cab of combo er voor te zetten, aan te sluiten en te miken.
Naast een gitaar beschouw ik een versterker/cab ook als een muziekinstrument. het samenspel tussen beide bepaalt je geluid, feel, en daardoor je manier van spelen.
Compleet logisch dus dat je liever over je eigen setje speelt dan over het alternatief wat de goedbedoelde organisatie ter beschikking stelt.

Marc Oblivian
6 maart 2008, 12:19
Ja, dat kan ook. Maar dan ben je ook verplicht om van begin tot eind te blijven.


Pils zuipeeeeeh!! lekker toch

Marc Oblivian
6 maart 2008, 12:19
Jups, en niet veel van die beginnende bandjes kennen het hele 8 ohm 16 ohm verhaaltje nog niet.
:satisfie:

Ja, maar daar slopen ze je cabinet niet mee...wel hun top....

JeroenSchaaf
6 maart 2008, 12:30
Impedantiefouten maakt voor je cab niet uit. Ze slopen alleen hun eigen spul. ;)

Was al eerder gezegd maar is ook niet cewl voor hun! toch? :satisfie:

Mitch
6 maart 2008, 13:01
Zou je misschien kunnen uitleggen wat je hier precies mee bedoelt, Mitch?
Het lijkt me juist dat je als band een meer professionele indruk neerzet, als je met je eigen apparatuur komt spelen.Lijkt me ook logisch ,want je eigen gear ken je door en door, en er zijn gegronde redenen waarom je juist die apparaten gekocht hebt!
Moet ik het echt precies uitleggen? :D
Laat ik dat maar doen dan. Als het een groot maar amteuristisch festival is heeft het vaak weinig zin om dingen vantevoren te vragen bij de organisatie, omdat degenen met wie je spreekt zijn nooit degenen die verstand van het podium hebben. Als je dan al vantevoren iets wil regelen komt het
1) niet aan omdat ze er geen sjeoge van hebben
2) over al arrogant of lastig en kun je fluiten naar een volgende optreden
Beide gevallen heb je zelf niets aan.

Als het dan een wat groter maar ook professioneel festival is, is er niks aan de hand. Dan krijg je gewoon contact met degene die het podium beheert of in het ideale geval met de geluidsman zelf. In dat geval kun je nog twee kanten op:
1) geluidsman is een zeurpiet en werkt niet mee
2) geluidsman doet niet moeilijk, begrijpt je en verplaatst gewoon die mic even.
In vrijwel alle gevallen zal dit optie 2 zijn als we het hebben over goed georganiseerde grote festivals. Maar daar heeft topicstarter het waarschijnlijk niet over...

Ik begrijp jerome wel, die heeft inderdaad een aparte sound door een Silver Alnico cabinet, sja... da's een wezenlijk stuk van je sound. Misschien ben ik wel meer muzikant dan gitarist hoor, kan ook. Kijk, ik heb zelf ook een zalig cab met mooie speakers, maar als ik alleen mijn top ergens bovenop mag zetten vind ik het ook prima.
Een professionele indruk maak je niet per se door eigen spul mee te nemen, die maak je door goed te luisteren naar en te overleggen met de geluidsman, je te gedragen backstage en heel simpel jjezelf duidelijk voorstellen en afscheid nemen van de organisatie.

TimmU
6 maart 2008, 13:03
Tuurlijk , ik snap wat je bedoelt.Maar wat ik bedoelde, en ook al meermalen is aangegeven hier , dat je speakers toch echt voor een groot deel je geluid bepalen.het is net zo hard een deel van je sound als je versterker, je gitaren en je effecten. En als je dan netjes je voorstelt en afscheid neemt, goed en keurig bespreekt met de organisatie wat je wil doen ,en desnoods die cab even naast het podium zet en na jullie optreden weer terug, dan is er toch helemaal niets aan de hand!

casper innosence
6 maart 2008, 13:27
Mooie discussie hier,

Ik wil er nog es een andere draai aan geven. Er is al gesproken over het plaatsen van eigen speakerkasten en het gebruik door anderen. Nu ben ik eens benieuwd wat jullie vinden van het uitlenen van tops. Aan bands in dezelfde muziekstijl wel iswaar. Zelfs speel ik melodieuze punk/hc en soms wil het wel es voorkomen dat andere bands geen tops (konden) hebben meegenomen. Hoe denken jullie hierover.

Lexvandoef
6 maart 2008, 13:32
Ik vind het geen probleem, zolang er maar met respect met de spullen om wordt gegaan, je kan tenslotten weinig aan een top vernielen als je er normaal mee omgaat en geen domme dingen doet.

Kim Wilson
6 maart 2008, 13:35
Och, als ze het vragen, wil ik mijn spul wel ter beschikking stellen. Behalve mijn gitaar, voor de rest kan het me niet zoveel schelen. Op het festivalletje wat wij jaarlijks twee keer organiseerden, stond mijn drumstel opgesteld. Iedereen moest zijn eigen bekkens en snare meenemen (was vantevoren bekend, elke band kreeg een lijst met aanwezige backline).

JeroenSchaaf
6 maart 2008, 13:38
Dat mag van mij ook wel, mits met respect!

Pedalen mogen ze ook wel gebruiken ( maar de meeste komen er toch niet uit :P )

En gitaar ehmm... NEE, tenzij ik diegene goed ken!

Dweezman
6 maart 2008, 14:07
Ik heb het in de begintijd van onze band wel gedaan: spelen op backline-spul, met alle gevolgen van dien. Ik klink kut, ik speel kut. De band na ons knalt gewoon eigen amps op podium... Nu zetten we gewoon onze eigen amps erneer, vaak voor de backline, zelf ff micen, klaar. (met als gevolg dat bands na ons vaak wel over ons spul willen spelen, vooral de bassman+4x12" wordt vaak door anderen gebruikt)

Overleggen en duidelijkheid is natuurlijk altijd de key. Wij hebben in onze rider/contract staan dat we over onze eigen amps spelen. Wel ben ik van top+cab naar een combo gegaan, om flexibeler te kunnen zijn. Ironisch genoeg nu in het bezet van de TS ;)

Rutger
6 maart 2008, 14:24
Jups dat doe ik meestal! In overleg is er zoveeeeel mogelijk.

En het mooie was aan vorig jaar, de band voor ons moest ontzettend veel moeite doen om op hun eigen spul te spelen ( ze waren noggal brutaal & aangeschoten )

En ik vraag een keer netjes, en no problem! :satisfie:


Precies, gewoon even opbellen, vriendelijk zijn en netjes vragen. Niet moeilijk doen, maar gewoon proberen. Als je moeilijk doet kun je dat ook terugverwachten, zo werkt t nu eenmaal.

De Beer
6 maart 2008, 14:27
Als PA man sprekend(regelmatig op dit soort mini festivals ook): is het prettig als het "gedeeld" wordt, ombouw tijd blijft kort, podium is netjes en goed begaanbaar.
Maar een cab/amp wisselen zal bij mij nooit een probleem zijn(de helft komt toch met combo's aan).
Microfoontje(s) omzetten is 5 seconden werk.
Qua drums is dat een ander verhaal, soundcheck technisch is dat gewoon meer werk met iets van 10 mic's, en die tijd heb je vaak niet tussen de optredens.

Als vaste geluidsman van een semi bekende band, wil ik bij uitzondering(defecte eigen splullen, of identieke kasten) wel een andere cab accepteren. Maar eigenlijk niet.

Hangt dus inderdaad van de situatie af.

Als gitarist sprekend, ben ik blij als ik dat gevaarte thuis kan laten, kleine EQ aanpassing en spelen.
Ik speel zelf op een oer oude Sound City cab, dus is er behoorlijk wat verschil met iets anders, dus heb ik daar (met een 1960- en een (big-ass)Engl-cab) een andere preset bank voor aangemaakt, daar sleutel ik dan nog wat in m'n EQ aan en ik vind het best.

Door de mic plaatsing, het PA, en de geluidsman klinkt het toch al anders voor het publiek.

Marc Oblivian
6 maart 2008, 16:55
Was al eerder gezegd maar is ook niet cewl voor hun! toch? :satisfie:

Of ik of de organisatie nou een cab neerzet: opletten op de impedantie moeten die bandjes toch....

Marc Oblivian
6 maart 2008, 16:59
Mooie discussie hier,

Ik wil er nog es een andere draai aan geven. Er is al gesproken over het plaatsen van eigen speakerkasten en het gebruik door anderen. Nu ben ik eens benieuwd wat jullie vinden van het uitlenen van tops. Aan bands in dezelfde muziekstijl wel iswaar. Zelfs speel ik melodieuze punk/hc en soms wil het wel es voorkomen dat andere bands geen tops (konden) hebben meegenomen. Hoe denken jullie hierover.

Heb mijn top wel vaker ter beschikking gesteld aan eerdere of latere bands bij gigs. No prob...zal ie niet stuk van gaan.
Bij het verwisselen naar een cab hou ik wel een oogje in het zeil (ohmage he...).
Gitaar: leen ik niet uit, tenzij ik die gast wel heeeeel goed ken (maar dan ook nog het liefst niet).

Kim Wilson
6 maart 2008, 18:57
Marc, ohmage = impedantie. :satisfie:

jerome
6 maart 2008, 20:07
En jij denkt dat het publiek het hoort dat jij over een andere cab speelt? Ze zullen misschien wel minder onder de indruk zijn omdat jij loopt te chagrijnen omdat je je "eigen sound" niet hebt. Maar dat komt niet door de andere cab die je gebruikt.

.
Die silver alnico's zijn karaktervolle speakers die nogal specifiek reageren en het geluid nogal kleuren en ze vormen een wezelijk onderdeel van mijn sound
Andere type speakers/cabs reageren totaal anders op m'n top en dan speel ik niet lekker en dát hoort het publiek wél!
J*z*s, dat ik jóu dat moet uitleggen...
Bovendien staan er meestal van die kl*te Marshall 300 watt stereo cabs.
Die speakers beginnen pas te ademen als ik m'n Marshall op 8 zet.
Daar word ik niet vrolijk van...

Mike McCready
6 maart 2008, 20:40
Mooie wending heeft mijn topic gekregen ;)

Het maakt mij eerlijk gezegd niets uit dat ik over een andere cab speel, zolang ik mijn gitaar, pedalen en top kan gebruiken. In principe spelen wij altijd over onze eigen spullen, maar hier is het een half uur en veel bands dus ik wil me wel aanpassen.

Maar heb inmiddels in de manual van Koch al verschillende mogelijkheden gezien. Ik neem aan dat er daar wel meer mensen rondlopen die weten hoe alles aangesloten moet worden.

Mitch
6 maart 2008, 20:49
Het maakt mij eerlijk gezegd niets uit dat ik over een andere cab speel, zolang ik mijn gitaar, pedalen en top kan gebruiken. In principe spelen wij altijd over onze eigen spullen, maar hier is het een half uur en veel bands dus ik wil me wel aanpassen.

Heel professioneel :D

Gewoon effe kijken welke uitgangen je top heeft en daarna even kijken op de cab wat de impedantie is.

Punkrockerke
6 maart 2008, 21:32
Mooie discussie hier,

Ik wil er nog es een andere draai aan geven. Er is al gesproken over het plaatsen van eigen speakerkasten en het gebruik door anderen. Nu ben ik eens benieuwd wat jullie vinden van het uitlenen van tops. Aan bands in dezelfde muziekstijl wel iswaar. Zelfs speel ik melodieuze punk/hc en soms wil het wel es voorkomen dat andere bands geen tops (konden) hebben meegenomen. Hoe denken jullie hierover.
Waarom zou je geen tops kunnen meenemen? Cabs passen niet altijd in auto's, maar als je te onverschillig bent om je top mee te brengen moet je niet bij mij aankloppen... Bij een defect of andere gegronde reden is het dan weer geen probleem, ik zou op zo'n moment zelf ook graag geholpen worden.

TimmU
6 maart 2008, 21:36
Toevallig! ik heb voor een gig aanstaande zaterdag met 2 andere bandjes juist aangeboden aan een bandje , om over m'n apparatuur te spelen. Zodat zij geen logistieke problemen hadden.

JohnLord
6 maart 2008, 21:41
De aanval is de beste verdediging, ook hier weer!

Luke-wannabe
6 maart 2008, 22:18
Ik heb het in de begintijd van onze band wel gedaan: spelen op backline-spul, met alle gevolgen van dien. Ik klink kut, ik speel kut. De band na ons knalt gewoon eigen amps op podium... Nu zetten we gewoon onze eigen amps erneer, vaak voor de backline, zelf ff micen, klaar. (met als gevolg dat bands na ons vaak wel over ons spul willen spelen, vooral de bassman+4x12" wordt vaak door anderen gebruikt)

Overleggen en duidelijkheid is natuurlijk altijd de key. Wij hebben in onze rider/contract staan dat we over onze eigen amps spelen. Wel ben ik van top+cab naar een combo gegaan, om flexibeler te kunnen zijn. Ironisch genoeg nu in het bezet van de TS ;)
Erg vaak meegemaakt inderdaad dat je zelf over aanwezig spul speelt en de band erna zijn eigen amps lekker neerzet. Btj jammer, maarja. Ik ben zelf ook geen gitarist in die band, dus ik heb er niet zo veel last van.

Kim Wilson
6 maart 2008, 22:25
Die silver alnico's zijn karaktervolle speakers die nogal specifiek reageren en het geluid nogal kleuren en ze vormen een wezelijk onderdeel van mijn sound
Andere type speakers/cabs reageren totaal anders op m'n top en dan speel ik niet lekker en dát hoort het publiek wél!
J*z*s, dat ik jóu dat moet uitleggen...
...
Sorry hoor, maar dat kan ik natuurlijk ook niet ruiken... :confused:

Saf
6 maart 2008, 22:37
komt helaas regelmatig voor dat ze het vragen in verband met de tijd met het ompluggen van de pa etc. Nu heb ik het geluk dat de meeste bassisten links van het podium staat (vraag me niet waarom maar het is echt 8 tot 9 van de 10x zo. en ik sta rechts.
Knappe pa die me dan nog wijs kan maken dat het omsteken van de amp meer werk is dan die andere amp verplaatsen. Speel wel nagenoeg altijd over mijn eigen top en af en toe als het moet op een andere kast. Ik haat het vooral als er zo'n K*T 8 x 10 ampegkast ofzo staat, krijg ik echt nooit een goed geluid uit. Heb laatst wel een uitzondering gemaakt toen we met de heideroosjes moesten spelen. Afgelopen weekend was het ook weer raak speelden we in horst op een afscheidsoptredene nvan ee nband uit de buurt voor een kleine 2000 man, kreeg i kook te horen dat i keigenlijk over een andere amp zou moeten spelen zo'n 8 x 10 hartekast met zo'n harte amp erop. Ik had wederom het geluk dat die bassist rechts stond en ik mijn fender al het podium opgesleept had.

Als ik echt op een andere amp moet spelen, is dat meestal een probleem voor de bassist van de band na ons, vooral als hij grafisch eq en zo'n soort poespas op zijn versterker heeft. Wat Sef gaat door tot ZIJN basgeluid goed is.

Ik klinkt nu vrij zeurderig denk ik maar feit is dat als puntje bij paaltje komt we meestal toch spelen op wat er staat, maken eht ook regelmatig mee dat andere bands over onze backline spelen. Afgelopen jaar o pzomerpop speelde op de zondag volgens mij wel vier of vijf band over mijn versterker en kast.

jerome
7 maart 2008, 00:00
Sorry hoor, maar dat kan ik natuurlijk ook niet ruiken... :confused:

Maakt niet uit joh! :)
Was ook een beetje té gedreven reactie van mij!;)

Maar ik vind het gewoon onterecht dat als ik op mijn eigen cab wilt spelen, ik een zeurpiet en onprofessioneel genoemd wordt (ik bedoel niet door Kim...)Terwijl men het heel normaal vind als iemand wel zijn eigen pedaaltjes (en eigen amp) gebruikt.
Mijn "clean" en heavy basisgeluid wordt gemaakt door de combi van m'n speakers én de amp en NIET door pedaaltjes... (en dat heeft toch niets met onprofessioneel te maken...)

Meestal is het gewoon even netjes en vriendelijk bespreken met de organisatie.
Op het laatste festival heb ik de organisatie (weer) kunnen overtuigen en binnen 5 minuten stond ik startklaar met m'n eigen sound!!
Heerlijk gespeeld! :cooler:

casper innosence
7 maart 2008, 02:29
Waarom zou je geen tops kunnen meenemen? Cabs passen niet altijd in auto's, maar als je te onverschillig bent om je top mee te brengen moet je niet bij mij aankloppen... Bij een defect of andere gegronde reden is het dan weer geen probleem, ik zou op zo'n moment zelf ook graag geholpen worden.

Dit is eigenlijk ook hoe ik er over denk. Wij wel de moeite nemen om te investeren, en anderen (en dan heb ik t over luie bands/mensen) die er met onze goede sound (waar wij jaren aan geinvesteerd hebben) vandoor gaan.

In geval van brokken is het zoiezo geen probleem bij ons.

TimmU
7 maart 2008, 11:27
Ik speel het liefst over mijn eigen gear, maar als andere bands over een cab ofzo van mij willen spelen is dat eigenlijk nooit een probleem. Dat maakt me echt niet uit, en bespaart hun moeite!

john5
7 maart 2008, 12:18
Ben het tot op zekere hoogte mee eens dat je over je eigen gear , voor je gevoel althans, een beter geluid hebt. Neemt niet weg dat als de organisatie van een festival afspreekt dat er over de aanwezige backline wordt gespeeld, dat gewoon een regel is. Er zijn dergelijke redenen om zulke regels op te stellen zoals ruimtegebrek bijvoorbeeld. Als er op een festival 10 bands spelen met allemaal hun eigen gear, wordt het nogal chaos lijkt mij. Iedereen wil zijn spullen zo dicht mogelijk bij het podium hebben om niet een honderdtal meter met een loeizware kast te sjouwen.
Al moet ik ook eerlijk toegeven dat ik liever op mijn eigen spul speel en wat meer sjouw, dan dat ik lekker lui op andermans spul ga spelen en t klinkt als een zaag.

casper innosence
8 maart 2008, 16:51
Ik speel het liefst over mijn eigen gear, maar als andere bands over een cab ofzo van mij willen spelen is dat eigenlijk nooit een probleem. Dat maakt me echt niet uit, en bespaart hun moeite!

Cabs zijn bij ons ook geen probleem. Wij hebben beschikking over n bus, en ik speel liever over mn eigen cab en laat deze dan door anderen gebruiken. Tops daarentegen, al hangt het ook heel erg van een bands attitude af of ik zou willen uitlenen. Want ik heb pas wel mn Soldano door n andere band in de studio laten gebruiken.

pol
8 maart 2008, 16:56
wij nemen altijd eigen cabs en laten dat ook altijd duidelijk op voorhand weten aan de organisatie, dan is er toch geen probleem ?