PDA

View Full Version : Eerste zelfbouw gitaar



Vladderman
5 maart 2008, 21:42
Okay, ik had al langer in mijn hoofd een gitaar zelf te gaan bouwen. Toen wij op school kregen te horen dat we een sectorwerkstuk/PWS moesten maken was voor mij de keuze al snel gemaakt. Ik ging maar mooi een gitaar bouwen.
Een electrische gitaar, wel te verstaan.

Eerst hebben we de gitaar ontworpen. Het zou eigenlijk een soort solid body ES-335 moeten worden, of zo'n Univox Hi-flyer achtig ding alleen dan rechter.
Dit is niet helemaal gelukt door wat fouten die we in het begin hebben gemaakt.

later meer over het bouwprocess, eerst fotos van het eind resultaat!
click (http://i32.tinypic.com/soojg4.jpg)
click2 (http://i30.tinypic.com/2ikpso.jpg)
click3 (http://i29.tinypic.com/2093lmh.jpg)

Goed, de gitaar is gemaakt van massief korina hout. Hij is 5 cm dik (vraag me niet waarom ><). De hals is een dingetje wat we(wegens tijdsgebrek) op marktplaats hebben moeten kopen.
De hardware is allemaal el cheapo, maar het werkt. De pickup is een 30 euro Boston pickup, en ik moet zeggen, voor zo weinig geld klinkt dat erg lekker! Lekker jaren 70 rock geluidje komt er uit.

Ik ben uiterst tevreden over de gitaar want hij speelt heel lekker en soepel(en dit is bevestigd door een 5+ aantal professionele/goede gitaristen) en hij klinkt ook lekker. Alleen de vorm en afwerking vind ik nog niet mooi genoeg. Ik had wat meer tijd in de afwerking willen besteden, met name de rondingen want die vind ik nog té hoekig. En de vorm had beter gemogen.

Maargoed, binnekort hoop ik nog een gitaar te gaan bouwen, alleen deze keer neem ik de tijd ( hoef ik het niet in te leveren voor een cijfer uiteraard) en plan ik het beter uit.

G.G.
5 maart 2008, 21:48
Tsja..... apart.

josszee
5 maart 2008, 21:53
Tsja..... apart.

Ja dat is ook mijn mening :hippie:

Vladderman
5 maart 2008, 21:55
Het is ook een beetje een frankenstein, met die enorme bouten die de hals vasthouden :')

no 1 hops
5 maart 2008, 22:06
Het is ook een beetje een frankenstein, met die enorme bouten die de hals vasthouden :')
een beetje brut voor je kleding en handen die bouten ben ik bang.
maar een begin is gezet dus vooruit met je nieuwe project zou ik zeggen

Vladderman
5 maart 2008, 22:11
een beetje brut voor je kleding en handen die bouten ben ik bang.
maar een begin is gezet dus vooruit met je nieuwe project zou ik zeggen

Nee dat valt reuze mee, geen scherpe puntjes en hij hangt lekker in balans. Echt langs je kleding schuren doet het dus niet.

Bedankt voor de reacties alvast!

tis inderdaad qua vorm een wat apart ontwerpje, ik had er ook heel wat meer de tijd in moeten steken, maar dat komt wel bij het volgende projectje. (we kwamen ook enorm veel problemen tegen bij de bouw, en zagen achteraf dingen die anders moesten, zoals de plaatsing van de neck. Khad de mensuur verkeerd waardoor de gitaar na de 12e fret zo vals was als, well eenv alse gitaar, Vandaar de rare frankenstein plaat achterop :P, we hebben de neck wat verder geplaatst)

superfly
5 maart 2008, 23:13
Qua looks had het meer mogen zijn. Maar een eerste bouw en dan tevreden zijn over de bespeelbaarheid, vooral al dat door andere bevestigd wordt, is een succes. Gefeliciteerd!

Wim

grizzly
5 maart 2008, 23:46
Ik kan er niets van zeggen, omdat ik voorlopig zelf nog geen gitaar heb gebouwd.
Maar het geeft me wel heeeeel veel hoop. Als dit al goed klinkt, hoef ik niet meer bang te zijn...... http://grizz.smugmug.com/photos/115715074_9XYbG-M.jpg
crimineel wat is tie lilluk :) no offence :)

Inderdaad, gefeliciteerd met je geslaagde project. Hij speelt lekker en klinkt goed, en hij is eehhh.....uniek.

R.J
5 maart 2008, 23:50
Kan alleen maar zeggen: Ik zou willen dat ik dit als pws had mogen doen.

Ookal was 12 uur lang films kijken ook wel vet.

Echt gaaf. krijg neigingen om ook op zoek te gaan naar een houtboertje en een frees :hippie:

jimihattricks
6 maart 2008, 14:50
een echte bolt-on.. :)

Dark_Tranquillity
6 maart 2008, 15:33
Godsklere, ik krijg zowat een hartaanval, maar toch, gefeliciteerd! Succes met je volgende bouw!

KoenB
8 maart 2008, 13:29
Ja, mooi kan ik hem niet noemen. Maar hij speelt lekker volgens jou, en dat is al heel wat!

je kan altijd nog overwegen het body er af te halen en aan te passen, en dan normaal vast te bouten ;)

Nick van Balken
8 augustus 2013, 20:22
Ik wil ook voor mn PWS een gitaar gaan bouwen maar heb nog een beetje moeite met het onderzoekje dat je erbij moet doen. Wat had jij als onderzoeksvraag?

jimihattricks
8 augustus 2013, 20:45
*and the intergalactic wormhole bump of the year award goes to....*