PDA

View Full Version : Akoestische Pedalen !!



Simoon
5 maart 2008, 19:04
Hey ,

Nu was ik mij aan het afvragen : bestaan er ook pedalen voor akoestische gitaar?
Ik weet dat er een paar bestaan maar is dit niet totaal nutteloos?
Of zijn er toch een paar zeer goede?

Vertel me meer !

Mitch
5 maart 2008, 20:03
Er zijn multi-effects voor akoestisch zoals Yamaha's AG Stomp maar er zijn ook losse effecten bruikbaar. Voor akoestisch gebruikelijk: chorus, reverb, maar vooral limiter.

robzilla
5 maart 2008, 22:06
Ik ben eigenlijk wel opzoek een soort van pre-amp voor mijn akoestische gitaar. Aphex heeft volgens mij wel zoiets, BBE ook.. Het moet in ieder geval niet duur zijn ;)

Jedeel
6 maart 2008, 00:28
Voor akoestisch gebruikelijk: chorus, reverb, maar vooral limiter.
M.b.t. chorus, reverb kan ik meegaan.
Waarom vind jij 'vooral' een limiter geschikt voor een acoust?
Ik zat n.l. te denken aan een compressor, hoewel ik er nog geen ervaring mee heb.
(Misschien wel en compressor/limiter?)

Harald
6 maart 2008, 08:36
Je zou eens kunnen kijken naar de Aphex Acoustic Exciter. Feedback heeft hem wel eens in de aanbieding gehad. Maakt je geluid wat levendiger, hangt een beetje van je gitaar en versterker combi af of het loont.

Reverb is toch wel het belangrijkste, en dan gewoon een 19" apparaat. Een Alesis midiverb II of III tweedehands op de kop tikken als je er een ziet, die zijn weliswaar vrij oud voor digitale apparatuur maar prima voor gitaar. Lexicon is ook mooi, maar duurder. De midiverb is in podiumgebruik erg fijn doordat je de mix en het uitgangsvolume makkelijk met draaiknoppen kunt aanpassen. Presets kiezen is ook een eitje. Echo heb je dan ook gelijk.

Voor de rest natuurlijk helemaal een kwestie van wat je wilt. Lichte chorus in de sound kan ook mooi zijn. Distortion of overdrive vind ik op een akoestische dan weer niet mooi. Doyle Dykes heeft in Raalte laten horen dat het zelfs niet helpt als je je Tubescreamer door Eric Johnson zelf laat uitzoeken...

Maar het allerbelangrijkste is een goede gitaar (met idem pickup) en een goede akoestische versterker.

Simoon
6 maart 2008, 18:01
Is de BBE ACOUSTIMAX Iets goed als Preamp?
Ervaringen?

Mitch
6 maart 2008, 19:35
@Jedeel: een limiter kan (maar hoeft absoluut niet) handig zijn om de pieken er een beetje uit te halen. Als je bijvoorbeeld met je akoestische gitaar echt een beetje achter in de mix moet blijven, maar wél aanwezig, kan een limiter handig zijn om je niveau wat vlakker te houden. Beter gezegd: je pieken afvlakken. Als het echt wat vlakker moet kan een compressor inderdaad ook, maar die moet dan niet te veel sustain meekrijgen anders krijg je weer vlot feedback.

@robzilla: ik krijg binnenkort de Jack binnen van Righteous Tones. Circa E65 incl. verzenden en een zeer interessante alleskunner. Boost voor elektrisch, een EQ vor elektrisch, een pre amp voor elektrisch óf akoestisch én een DI.
Ik plaats een review zo gauw ik 'm live gebruikt heb.

drap
6 maart 2008, 19:45
Akoestische pedalen, zijn dat pedalen zonder voeding?

crapton
6 maart 2008, 20:22
Akoestische pedalen, zijn dat pedalen zonder voeding?

Yep die piepen als je erop trapt...

(OT voor je sig: Obersturmbahnschneckengruppenfuhrerschlachtenbumml erausradierungsagenturkreislaufverzweigungsschalte r)

Jedeel
6 maart 2008, 22:53
@Jedeel: een limiter kan (maar hoeft absoluut niet) handig zijn om de pieken er een beetje uit te halen. Als je bijvoorbeeld met je akoestische gitaar echt een beetje achter in de mix moet blijven, maar wél aanwezig, kan een limiter handig zijn om je niveau wat vlakker te houden. Beter gezegd: je pieken afvlakken. Als het echt wat vlakker moet kan een compressor inderdaad ook, maar die moet dan niet te veel sustain meekrijgen anders krijg je weer vlot feedback.
Dank voor de uitleg, Mitch.
Ik dacht de een compressor ook gebruikt werd voor terugdringen van de pieken (hardere aanslagen) en tevens het oppeppen van de rustige passages.
Ik had namelijk de 'Optical-compressor' van BYOC op het oog (= bouwpakket).
Maar denk jij dat voor een acoust. een limiter beter zou zijn dan een compressor?

Simoon
7 maart 2008, 17:16
Volgens mij is de Aphex Acoustic Exciter wel een goede akoestische pedaal niet?
Maar wat doet het precies met je geluid?
Iemand misschien ervaring met het bakje?

Mitch
7 maart 2008, 19:32
Dank voor de uitleg, Mitch.
Ik dacht de een compressor ook gebruikt werd voor terugdringen van de pieken (hardere aanslagen) en tevens het oppeppen van de rustige passages.
Ik had namelijk de 'Optical-compressor' van BYOC op het oog (= bouwpakket).
Maar denk jij dat voor een acoust. een limiter beter zou zijn dan een compressor?
O nee, niet noodzakelijkerwijs hoor ! Ik ken iemand die juist met veel plezier zijn Barber Tone Press op akoestisch gebruikt en ook wat mensen die de Carl MArtin bijvoorbeeld daarvoor inzet. Die laatste is trouwens héél nauwkeurig in te stellen en misschien wel het meest geeigend voor akoestisch.

Harald
7 maart 2008, 19:39
Volgens mij is de Aphex Acoustic Exciter wel een goede akoestische pedaal niet?
Maar wat doet het precies met je geluid?
Iemand misschien ervaring met het bakje?

Het genereert extra boventonen (vraag me niet hoe) aan de hand van het gitaarsignaal. Werkt dus anders dan een equalizer. Kan het gitaargeluid wat meer diepte en body geven. De Aphex heeft een regeling voor hoge tonen, een voor laag. Maar ben eigenlijk happy genoeg met de sound van mijn Maton over AER Compact 60. Heb het pedaal dus uiteindelijk verkocht. Wil de hoeveelheid bakjes op het podium toch beperken als ik 'akoestisch' speel.

Simoon
8 maart 2008, 16:32
Wat vinden jullie van de Fishman pedaaltjes?

robzilla
11 maart 2008, 18:42
@robzilla: ik krijg binnenkort de Jack binnen van Righteous Tones. Circa E65 incl. verzenden en een zeer interessante alleskunner. Boost voor elektrisch, een EQ vor elektrisch, een pre amp voor elektrisch óf akoestisch én een DI.
Ik plaats een review zo gauw ik 'm live gebruikt heb.

Klinkt goed Mitch! Thanks voor de tip..

Ben benieuwd naar je review. Klinkt voor mij ideaal om rond te hebben slingeren.

Mitch
11 maart 2008, 20:38
Ik heb 'm nog niet kunnen gebruiken als boost tussen mijn gitaar en amp. Tenminste, niet op bandniveau. Thuis wel, maar dat telt niet.
Later de full review, hier het voorlopige rapport:

Voor akoestisch is -ie sowieso perfecto als pre amp/DI, orima klank, weinig ruis, goeie body aan de sound; als je met elektrisch clean zó de tafel in wil kan 't ook prima, hij reageert alleen niet goed genoeg op drive en comp dat ik 'm ook zo ga gebruiken. Daarvoor ga ik misschien nog aan de Sansamp, die natuurlijk ook speaker sim heeft. Dat scheelt toch wel behoorlijk.
De equalizing mogelijkheden zijn prima, vooral de mid en mid shift zijn zéér bruikbaar. De headphone out vond ik niet zo sterk, overstuurde nogal snel. Heb 'm met kleine 'oortjes' getest en met een gewone koptelefoon en ze hadden er allebei last van.
Maar goed, vooralsnog lijkt het een prima booster (test ik eind van de maand nog effe), een prima pre amp/DI voor akoestisch en als 'backup' DI is het al helemaal niet verkeerd om bij je te hebben. www.righteoustones.com