PDA

View Full Version : Tommy Emmanuel leren spelen



Mattijs
5 maart 2008, 19:02
Aan de mensen die hier Tommy Emmanuel kunnen spelen: hoelang oefenen jullie op een stuk of volgen jullie les want ik zou graag akoestische nummers leren maar ik heb niet echt superveel tijd. Tips aub

Ik bedoel dan stukjes zoals:

Endless Road
http://www.youtube.com/watch?v=54tRcKFEUlY

Angelina:
http://www.youtube.com/watch?v=AhR04kmcSXU

LaurentB
5 maart 2008, 19:17
De eerste tip: MAAK tijd. Aan de kant met die school, universiteit, carrière of vriendin, anders wordt het nooit wat.

hendrix2
5 maart 2008, 20:07
Tja, goed willen leren spelen en zeggen dat je weinig tijd hebt gaat niet samen.
Dat komt ongemotiveerd over. Wie gemotiveerd is maakt tijd... Ikzelf ben bv. de laatste weken bezig met een heel belangrijk onderzoek ivb met mijn studie. Daar kruipt bijna al mijn tijd in. daarnaast heb ik ook nog eens lessen en moet ik nog eens studeren ook + een verslag schrijven over mijn 4 weken onderzoek. Toch maak ik hoe dan ook tijd om gemiddeld 1 à 2 uur per dag gitaar te spelen.

Verder: hoe is het gesteld met je akoestische skills? Als je een vrij onervaren 'fingerpicker' bent, zal je een zware dobber hebben aan nummers als Angelina. Tommy speelt nu niet de meest eenvoudige deuntjes...

Otje
5 maart 2008, 20:38
Ahum. Tommy begon op zijn 4e, was op zijn 6e jaar professioneel gitarist, is nu 53 jaar oud en speelt dus al 49 jaar lang uren en uren per dag gitaar. Hij speelt zo'n 300 shows per jaar. Wat hij kan, is een combinatie van enorm talent en keihard werken.

Kortom, als je nummers van Tommy wilt spelen zoals hij ze zelf speelt dan zul je daar heel veel tijd en doorzettingsvermogen in moeten stoppen.

Ter indicatie: ik speel zo'n 25 jaar elektrisch, ben in november 2007 begonnen op akoustisch en heb 3 maanden nodig gehad om Classical Gas een beetje onder de knie te krijgen. En als ik zeg "Classical Gas" dan bedoel ik een eigen interpretatie die zo'n beetje het midden houdt tussen het origineel van Mason Jennings en Tommy's versie. Dagelijks oefen ik 1 à 2 uur, waarvan ongeveer de helft op het nummer dat ik wil leren spelen en de andere helft aan het verbeteren van ander repertoire en aan het uitbreiden van mijn techniek.

Spitfire
5 maart 2008, 21:04
Kortom, als je nummers van Tommy wilt spelen zoals hij ze zelf speelt dan zul je daar heel veel tijd en doorzettingsvermogen in moeten stoppen.

Tommy heeft natuurlijk wel een gigantisch uitgebreid repertoire én een uitzonderlijk improviserend vermogen, dus zijn tijd is niet in een nummer gaan zitten.

Maar het blijven natuurlijk ongelooflijk moeilijke nummers om te spelen. Ik heb Angelina een paar weken geleden voor gitaarles gehad en ben nog steeds bezig met het oefenen ervan.
Enige tip die ik je kan geven is langzaam beginnen en hem steeds sneller leren te spelen en er gewoon heel veel tijd insteken. Je simpelweg nooit goed gitaar leren spelen zonder er gigantisch veel tijd in te stoppen, easy as that.

Mattijs
5 maart 2008, 21:43
Ik heb Angelina een paar weken geleden voor gitaarles gehad en ben nog steeds bezig met het oefenen ervan.
Wat voor les volg je dan?
En is het mogelijk om al de technieken die Tommy gebruikt te leren, zelfs als ik veel oefen?

Spitfire
5 maart 2008, 23:01
Wat voor les volg je dan?
En is het mogelijk om al de technieken die Tommy gebruikt te leren, zelfs als ik veel oefen?
Gewoon gitaarles, we behandelen allerlei stukken en stijlen en spelen waar we zin in hebben. Ik speel 7 jaar gitaar dus heb wel een beetje ervaring.

Het is wel mogelijk om de technieken van Tommy te leren, maar waarschijnlijk krijg je over een tijdje wel door dat je helemaal niet exact Tommy na wil doen. Ik heb met eigenlijk alle covers die ik speel wel door dat het toch nooit zo zou klinken als het orgineel (ik heb immers niet de gear en vingers van die artiest), dus probeer ik er iets zo mooi mogelijk van te maken.

Angelina is een behoorlijk lastig nummer, dus het is gewoon veel oefenen, wegleggen en later weer oppakken.
Overigens is het wel zo dat als ik nu een nummer probeer te spelen die een jaar geleden echt niet lukte dat dat nu stukken beter gaat, progressie maak je eigenlijk altijd maar je hebt het nooit door. :satisfie:

Otje
6 maart 2008, 07:27
Het is wel mogelijk om de technieken van Tommy te leren, maar waarschijnlijk krijg je over een tijdje wel door dat je helemaal niet exact Tommy na wil doen. Ik heb met eigenlijk alle covers die ik speel wel door dat het toch nooit zo zou klinken als het orgineel (ik heb immers niet de gear en vingers van die artiest), dus probeer ik er iets zo mooi mogelijk van te maken. Precies! Als Tommy een cover speelt van iemand anders, dan geeft hij er z'n eigen draai aan. En als ik een nummer van Tommy zou spelen dan zou ik de essentie van het stuk proberen te pakken en de dingetjes weglaten die "typisch Tommy" zijn. Daar zijn 2 redenen voor. Ten eerste zijn de dingetjes die "typisch Tommy" zijn ook de moeilijkste dingen om te spelen. Ten tweede heeft het geen zin om iemand na te apen.

Eko
6 maart 2008, 07:53
Er bestaat geen kortste weg naar dit soort werk. Alleen maar uren maken. Als Tommy zelf uren per dag speelt zul je dat ook moeten doen.
Ga op les , koop boeken van Mel Bay ( de uitgever van Tommy) en kijk DVD`s. Die laatste zijn o.a. te koop bij Guitar Center Wierden.
Tommy is begonnen met werk van Chet Atkins en Merle Travis te spelen. Luister daar ook eens naar.
Tommy heeft geen kunstje wat je in een paar weken onder de knie krijgt maar het is een manier van spelen die je je alleen maar eigen maakt door het jarenlang te doen.

freekick
6 maart 2008, 11:20
heb 3 maanden nodig gehad om Classical Gas een beetje onder de knie te krijgen. En als ik zeg "Classical Gas" dan bedoel ik een eigen interpretatie die zo'n beetje het midden houdt tussen het origineel van Mason Jennings

Ik wil niet muggenziften maar omdat er al zo veel verwarring is over dit nummer.(het wordt ten onrechte vaak toegeschreven aan Clapton)

Het origineel is van Mason Williams. Gespeeld en geschreven.

hendrix2
6 maart 2008, 11:31
Ik wil niet muggenziften maar omdat er al zo veel verwarring is over dit nummer.(het wordt ten onrechte vaak toegeschreven aan Clapton)

Het origineel is van Mason Williams. Gespeeld en geschreven.
klopt, al willen veel mensen op dit forum dat nog steeds niet geloven. Ik heb ooit hier een heel levendige discussie gehad op het forum. Uiteindelijk ben ik naar Clapton zelf gaan mailen (tja, zijn team hé;)) en daarvan kreeg ik antwoord dat clapton nooit zelf classical gas gespeeld heeft, maar dat het wel op een cd van hem verschenen is, maar daar staat bij vermeld dat het gespeeld/schreven is door manson wiliams.

LaurentB
6 maart 2008, 11:40
Ik wil niet muggenziften maar omdat er al zo veel verwarring is over dit nummer.(het wordt ten onrechte vaak toegeschreven aan Clapton)

Het origineel is van Mason Williams. Gespeeld en geschreven.

Ik zie Eric Clapton dat ook nog niet spelen...

Harald
6 maart 2008, 11:50
klopt, al willen veel mensen op dit forum dat nog steeds niet geloven. Ik heb ooit hier een heel levendige discussie gehad op het forum. Uiteindelijk ben ik naar Clapton zelf gaan mailen (tja, zijn team hé;)) en daarvan kreeg ik antwoord dat clapton nooit zelf classical gas gespeeld heeft, maar dat het wel op een cd van hem verschenen is, maar daar staat bij vermeld dat het gespeeld/schreven is door manson wiliams. Maar wat doet het dan op een cd van Clapton?!

Maar over dat coveren, als Tommy een nummer van Chet Atkins, Merle Travis of Jerry Reed speelt, zal hij het idd op zijn eigen manier doen. Maar hij heeft ook een heel goed besef van hoe zij het spelen. Het gaat er om dat hij zich het nummer eigen maakt. Dat is toch iets anders dan de moeilijke dingen maar weglaten...

Qua tijd, hangt er helemaal van af wat je ervaring is met die stijl. En hoe meer je er speelt, hoe sneller je de volgende oppakt. Eén zo'n nummer is goed te doen. Met enige diepgang in de stijl duiken is een ander verhaal. En dan hangt het er ook van af hoe goed je ze wilt spelen. Wil je ze vloeiend spelen, en met dezelfde emotionele kracht als waarmee Tommy dat doet, moet je niet alleen het nummer goed leren spelen, maar het je ook eigen maken. En dat kost tijd. Technisch kun je het misschien binnen een week, of maand leren spelen, maar dan begint het eigenlijke werk. De stap van gitaarspelen naar muziek maken. En dat is deels gewoon een kwestie van het nummer vaak spelen zodat het technische gedeelte automatisch gaat.

hendrix2
6 maart 2008, 11:56
Maar wat doet het dan op een cd van Clapton?!
.
dit antwoord kreeg ik


Dear Kenneth,

Thanks for getting in touch with us at Where's Eric! Eric Clapton has never recorded Classical Gas. The confusion has arisen after he used the Mason Williams recording on a soundtrack he assembled for the film, "The Story of Us".

Again, thanks for writing and visiting the Eric Clapton Portal from Where's Eric!

Kind regards,
The Where's Eric! Team
eMail: info@whereseric.com

Sorry mods voor het offtopic gehalte :D ;)

--=HANS=--
6 maart 2008, 13:23
Ook even off-topic: ook een zeer geslaagde versie is die van Jan Akkerman. Staat op CD 1 van The best of Jan Akkerman Solo & Focus. Het nummer heet daar Classic gaz gate to europe of zoiets.

Groet, Hans

LaurentB
6 maart 2008, 14:45
Ook even off-topic: ook een zeer geslaagde versie is die van Jan Akkerman. Staat op CD 1 van The best of Jan Akkerman Solo & Focus. Het nummer heet daar Classic gaz gate to europe of zoiets.

Groet, Hans

Ja, hij is altijd inventief geweest met het verzinnen van namen om rechten of claims (ook op zijn eigen werk) te voorkomen.

Otje
6 maart 2008, 15:08
En hoe meer je er speelt, hoe sneller je de volgende oppakt. Eén zo'n nummer is goed te doen. Met enige diepgang in de stijl duiken is een ander verhaal. En dan hangt het er ook van af hoe goed je ze wilt spelen. Wil je ze vloeiend spelen, en met dezelfde emotionele kracht als waarmee Tommy dat doet, moet je niet alleen het nummer goed leren spelen, maar het je ook eigen maken. En dat kost tijd. Technisch kun je het misschien binnen een week, of maand leren spelen, maar dan begint het eigenlijke werk. De stap van gitaarspelen naar muziek maken.Mooi verwoord en helemaal mee eens. Ik ben met Tomi Paldanius' fingerstyle versie van Living On A Prayer bezig. De noten zitten er in maar het is nog geen muziek. Gaat nog wel even duren voordat ik het kan spelen zoals hij. Maar dat is juist de fun. Het gaat om de reis, niet om de bestemming :).

Mattijs
6 maart 2008, 15:23
Het gaat om de reis, niet om de bestemming :).
Mooi gezegd :p

Weet er iemand nog een relatief makkelijk nummer om in de stijl van Tommy te komen?

freekick
6 maart 2008, 15:36
Mooi gezegd :p

Weet er iemand nog een relatief makkelijk nummer om in de stijl van Tommy te komen?

Wat dacht je van "classical gas" ?

Mattijs
6 maart 2008, 15:47
Gewoon gitaarles, we behandelen allerlei stukken en stijlen en spelen waar we zin in hebben.
is dit met een klassieke gitaar zonder plectrum of met akoestische gitaar met plectrum?

--=HANS=--
6 maart 2008, 16:16
Origineel gepost door Mattijs : Weet er iemand nog een relatief makkelijk nummer om in de stijl van Tommy te komen?

Blue moon misschien?

Groet, Hans

Harald
6 maart 2008, 16:58
Freighttrain, als je basis in boom chick wilt opbouwen. Stay close to me of Since we met zijn mooie ballads die niet al te moeilijk zijn qua techniek. Heb je grote handen/ goede spreiding is Those who wait mooi. Probeer het intro te spelen (grote grepen met linkerduimfrets), lukt dat, dan is de rest van het nummer niet zo lastig.

Otje
6 maart 2008, 20:49
Those Who Wait is een prima start. Lewis & Clark is ook goed te doen. Capo d'r op en oefenen maar.

Mattijs
7 maart 2008, 18:32
Oké bedankt

Joshiii-Kun
7 maart 2008, 21:09
Ik vind Drivetime heel leuk. Dat is het eerste liedje van Tommy dat ik mezelf probeerde te leren, en ben er nog steeds mee bezig :D
Ik doe het op gehoor... Het duurt iets langer, en misschien haal ik dan niet alles eruit, maar het is wel leuk :)

Those Who Wait is inderdaad een goed nummer om mee te beginnen. Angelina ook wel, vind ik.

Lineke
8 maart 2008, 19:17
Zondag 16 maart aanstaande om 15.00 uur treedt hij op in het Rabotheater in Hengelo. Er zijn nog enkele kaarten.

Info: www.rabotheater.nl of www.tommyemmanuel.com

LaurentB
8 maart 2008, 19:39
Zondag 16 maart aanstaande om 15.00 uur treedt hij op in het Rabotheater in Hengelo. Er zijn nog enkele kaarten.

Info: www.rabotheater.nl of www.tommyemmanuel.com

Oh? Is-ie weer hersteld van zijn hartproblemen dan?

gitaarvrouwtje
8 maart 2008, 20:21
geen tommy emanuel maar wel eva cassidy, op de site eva cassidy.dk vind je veel leuke tabs
1 van mijn favorieten die ik niet al te moeilijk vindt en die ook zonder zang al snel mooi klinkt is autumn leaves
autumn leaves (http://www.evacassidy.dk/album.php?Dc)

Lineke
8 maart 2008, 20:57
Oh? Is-ie weer hersteld van zijn hartproblemen dan?

Helemaal ... 2 april in Muziekcentrum Frits Philips Eindhoven.

Info: www.muziekcentrum.nl of www.tommyemmanuel.com