PDA

View Full Version : Hals omzetten, korte vraag/bevestiging



Nielsje
5 maart 2008, 18:54
Ik wil op m'n japanse strat tijdelijk een andere neck zetten. Ik heb 2 onlakte allparts halsjes liggen. De reden dat ik wil omzetten is dat dat m'n originele strat hals versleten fretten heeft, en ik op het moment nog niet extreem veel tijd heb om ze te vervangen. Wel wil ik fijn blijven gitaren, dus omzetten leek me een logische oplossing.

De halsjes zijn echter ongelakt, maar volgens mij wel gesealed (Allparts halzen zijn 9 van de 10 keer gesealed volgens Fred Dons), dus dan worden ze volgens mij wel vuil, maar droogt het hout niet uit (heb ik dat zo goed begrepen?)

Verder is het gewoon een kwestie van gaten voorboren, schroeven, en klaar.
Of zie ik wat over het hoofd?

Lexvandoef
5 maart 2008, 18:57
Misschien nog ff de uitlijning van de hals checken dmv de hoge en lage e snaar inspannen en kijken of alles recht loopt, voordat je gaat boren?

Nielsje
5 maart 2008, 18:59
Misschien nog ff de uitlijning van de hals checken dmv de hoge en lage e snaar inspannen en kijken of alles recht loopt, voordat je gaat boren?

Uiteraard, maar ik neem gewoon het gaten patroon van de andere hals over dmv wat schoensmeer of grafiet, of wat ik ook maar kan vinden :)

G.G.
5 maart 2008, 19:05
Uiteraard, maar ik neem gewoon het gaten patroon van de andere hals over dmv wat schoensmeer of grafiet, of wat ik ook maar kan vinden :)

Gewoon de hals in de pocket zetten, uitlijnen en met een lijmklem vastzetten, door de body heen de gaten boren (ff boortje afmeten zodat je niet door de toets heen gaat).

AvU
5 maart 2008, 19:20
Ik zou de hals nog wel ff finishen. Lak of olie.

Nielsje
5 maart 2008, 19:25
Ik zou de hals nog wel ff finishen. Lak of olie.

Motiveer uw antwoord!

Hij gaat er namelijk maar tijdelijk op, dus als ie op z'n defintieve body komt ( een andere strat.. ) dan finish ik hem dan wel. Hij is gesealed, dus zou ik hem dan toch gewoon kunnen schoonmaken (mocht ik dat willen) en dan in de olie zetten? Als ik hem nu in de olie wil ga zetten, ben ik wel weer een tijdje verder..

barno
6 maart 2008, 00:09
Motiveer uw antwoord!

Hij gaat er namelijk maar tijdelijk op, dus als ie op z'n defintieve body komt ( een andere strat.. ) dan finish ik hem dan wel. Hij is gesealed, dus zou ik hem dan toch gewoon kunnen schoonmaken (mocht ik dat willen) en dan in de olie zetten? Als ik hem nu in de olie wil ga zetten, ben ik wel weer een tijdje verder..

op ongelakte hals spelen: niet doen als je hem daarna nog mooi wil lakken. Hij zal nl erg vuil worden, zeker als je met nieuwe snaren speelt. Ik spreek uit ervaring.

Oké, dat is eraf te krijgen als je hem later wil gaan lakken, maar absoluut een kloteklusje (schuren tussen de frets). En volgens mij volstaat sealen niet alle vuil af te stoten, correct me if i'm wrong.

fred dons
6 maart 2008, 08:27
die sealer is inderdaad niet "sterk" genoeg om al het vuil tegen te houden maar ik gebruik zelf regelmatig all parts nekken die ik even snel in de meubelwas zet (ik lak ze daarna natuurlijk niet meer af) en dat blijkt heel lang goed te blijven (zo erg dat ik die maple nekken gewoon nooit meer lak :d)

Nielsje
6 maart 2008, 10:01
Prima, haal ik even wat meubelwas, dat is ook nog wel te doen. Moet de gaten voor de tuners toch opboren kwam ik achter.

AvU
6 maart 2008, 16:35
Genoeg :satisfie: ?

fred dons
6 maart 2008, 17:26
genoeg wat ? :D

RoelTM
6 maart 2008, 17:38
Tips???

weet je trouwens zeker dat de afstand van de brug tot de 12e fret hetzelfde is op de 'nieuwe' hals (zodat ie niet ineens een paar mm naast het midden is)??

G.G.
6 maart 2008, 18:01
Tips???

weet je trouwens zeker dat de afstand van de brug tot de 12e fret hetzelfde is op de 'nieuwe' hals (zodat ie niet ineens een paar mm naast het midden is)??

Het is All Parts, dus dat zit wel goed qua lengte op een fender. Breedte kan wel soms wat krap of ruim zijn, maar dat is zo opgelost met een stukkie schuurpapier of een heel dun strookje fineer.

Nielsje
22 maart 2008, 14:11
Zo, toch maar gewoon verder in m'n eigen gestartte topic.
Voor een 'doe het zelver' vind ik, net als iedereen, alle eerste stapjes eng :D

Nu moeten m'n fretten van m'n halsje nog een beetje geschuurd worden, zowel de hoek, alsmede dat ze nog niet strak tegen de toets aan zitten.

Nu heb ik heel fijn dit mooie apparaat besteld bij Guitarsupplies: Klik maar! (http://www.guitarsupplies.nl/N_frame.html?http://www.guitarsupplies.nl/Fret-bevel-vijl-150mm--N_art_605.php), maar net kwam ik tot de conclusie dat je hier alleen maar mee kan afschuinen. Ik zag dat Branko bij z'n herfrettruc van de gescallopde neck een zelfbouw gebruikte, waarbij hij dus ook gewoon 'recht' kan van vlakken.

Aangezien ik hier niet de mogelijkheden heb om zelf zo'n ding te klussen, heb ik er dus een gekocht, maar aangezien deze dus niet recht kan vlakken, hoe kan ik dit dan het beste aanpakken? Gewoon een lange vlakke vijl d'r langs halen lijkt me een beetje rigoreus, straks zit ik in het hout, of valt dat wel mee?

G.G.
22 maart 2008, 14:18
Zo, toch maar gewoon verder in m'n eigen gestartte topic.
Voor een 'doe het zelver' vind ik, net als iedereen, alle eerste stapjes eng :D

Nu moeten m'n fretten van m'n halsje nog een beetje geschuurd worden, zowel de hoek, alsmede dat ze nog niet strak tegen de toets aan zitten.

Nu heb ik heel fijn dit mooie apparaat besteld bij Guitarsupplies: Klik maar! (http://www.guitarsupplies.nl/N_frame.html?http://www.guitarsupplies.nl/Fret-bevel-vijl-150mm--N_art_605.php), maar net kwam ik tot de conclusie dat je hier alleen maar mee kan afschuinen. Ik zag dat Branko bij z'n herfrettruc van de gescallopde neck een zelfbouw gebruikte, waarbij hij dus ook gewoon 'recht' kan van vlakken.

Aangezien ik hier niet de mogelijkheden heb om zelf zo'n ding te klussen, heb ik er dus een gekocht, maar aangezien deze dus niet recht kan vlakken, hoe kan ik dit dan het beste aanpakken? Gewoon een lange vlakke vijl d'r langs halen lijkt me een beetje rigoreus, straks zit ik in het hout, of valt dat wel mee?

Niels:

EERST EEN WAARSCHUWING: ik las dat je van jumbo frets hield. Houd er rekening mee dat wanneer je een blok van 45 graden gebruikt, je door de hoogte extra veel fretoppervlak weghaalt!! Je E snaren kunnen erg dicht langs de rand komen.

De haakse zijkanten doe ik met een vijl van ongeveer 40 cm die ik los in de hand hou. Dit doe ik voor het lakken. Als de frets helemaal strak zijn, dan geeft de laklaag net de extra randje waardoor de scherpe randen van de frets helemaal beschermd zijn.

Ook de schuine kant doe ik uit de losse hand met deze vijl. Niet op 45 graden met jumbo frets, maar veel haakser.

Het afronden van de uiteindes (niet de schuine kant, maar echt rondom de frets langs het hout) doe ik een voor een, dus 42 keer, met een sleutelvijltje, toets beschermd met plakband.

Het lakken gebeurd dus na deze stap.

Met een relic kan je er voorzichtig voor kiezen om dit afronden na het lakken te doen om op een (profi)refretjob te laten lijken. Daarna nog 1 dunlaagje lak.

Nielsje
22 maart 2008, 14:32
EERST EEN WAARSCHUWING: ik las dat je van jumbo frets hield. Houd er rekening mee dat wanneer je een blok van 45 graden gebruikt, je door de hoogte extra veel fretoppervlak weghaalt!! Je E snaren kunnen erg dicht langs de rand komen.

Dank u :). Dat blok heeft overigens een hoek van 35 graden. Maar deze waarschuwing had ik al eens eerder gelezen. Maar is dit niet heel erg afhankelijk van de radius van je toets? Als je een 16" radius hebt (nagenoeg vlak), dan wordt de hoek inderdaad vrij 'scherp', terwijl met een 9" radius deze hoek veel minder scherp zal worden door de bolling. De hals waar dit voor nodig is een V-shape, 21 fret, 9"met vintage correcte (dus kleine) fretjes. De hals die ik wil gaan herfretten, daar moeten jumbo's op komen.



De haakse zijkanten doe ik met een vijl van ongeveer 40 cm die ik los in de hand hou. Dit doe ik voor het lakken. Als de frets helemaal strak zijn, dan geeft de laklaag net de extra randje waardoor de scherpe randen van de frets helemaal beschermd zijn.

Maar die lange vijl, die haal je dus gewoon in de lengte richting langs je frets, zodat je d'r meerdere tegelijkertijd meeneemt. Begrijp ik het zo goed?


Het afronden van de uiteindes (niet de schuine kant, maar echt rondom de frets langs het hout) doe ik een voor een, dus 42 keer, met een sleutelvijltje, toets beschermd met plakband.

De neck die ik heb is al gefret, en netjes afgeronde hoekjes. Echter, als ik dit nog eens zou willen doen, kan dit dan ook gewoon met een crownfijl, die je dan onder een hoek op je fret zet? (dus niet vlak op de toets).

Overigens had die kerel van The String wel een leuke tip: Je kan met zo'n schuursponsje heel mooi even langs alle frets gaan voordat je gaat lakken, om zo even 'af te ronden'. Omdat het een sponsje is, 'grijpt' ie mooi om de fret heen.

edit: gevonden

http://www.keukenbeslag.nl/images/0BO0410-schuurblokje-dik.jpg

G.G.
22 maart 2008, 15:15
1. Maar die lange vijl, die haal je dus gewoon in de lengte richting langs je frets, zodat je d'r meerdere tegelijkertijd meeneemt. Begrijp ik het zo goed?



2. De neck die ik heb is al gefret, en netjes afgeronde hoekjes. Echter, als ik dit nog eens zou willen doen, kan dit dan ook gewoon met een crownfijl, die je dan onder een hoek op je fret zet? (dus niet vlak op de toets).



1. Precies, doordat je een hele rij frets tegelijk pakt, beschadig je het hout ook niet zo snel.

2. Gaat ie dan niet naast je frets in de toets snijden? en het einde blijft een scherpe hoek houden. Kan het moeilijk uitleggen, ik ga een plaatje zoeken.

Nielsje
22 maart 2008, 16:07
2. Gaat ie dan niet naast je frets in de toets snijden?

Nee, denk ik (:D), dit omdat de vijl alleen profiel heeft in de holle zijde, je de zijkantjes gewoon als geleiding gebruiken dus.

Nielsje
24 maart 2008, 19:08
Verdorie, net tijdens het vijlen langs de lange zijde, gleed m'n vijl uit m'n klauwen. Gevolg: een aantal kleine putjes en butsjes op m'n nieuwe frets! Het leven is ook niet makkelijk. Hopelijk verdwijnt het met wat polijsten, heb geen zin om alles daarom te gaan vlakken :(

Nielsje
26 maart 2008, 17:25
Zo, ik houd alles netjes in m'n eigen topic:

Vraag: Graphtech topkammen zijn voor elke hals te gebruiken, echter, niet elke hals heeft dezelfde radius. Ga je dit verschil erg merken, of is het alleen 'theoretisch merkbaar'?

Net m'n hals in z'n 7e laagje olie gezet, maar haast niets op de hals gedaan. Ik ben bang dat ie anders te 'kleverig' zal gaan worden, weet niet waarom. De kop begint trouwens al mooi donker te worden.

Vandaag een telefoontje gehad van Dieter, mbt m'n stemmechanieken etc, dat ze wat later kwamen, geen probleem, ik moet toch leren :).
Dieter, mijn eventuele excuses voor de wat 'kortaf' antwoorden, ik zat m'n hoofd nogal in de niet-lineaire integralen :D

Nielsje
4 april 2008, 12:30
Vraag:

ik wilde m'n sperzels installeren, en heb, uiteraard, de gaatjes voor de borgpennetjes verkeerd geboord, met als gevolg dat m'n tuners 'scheef' zitten.

Zou ik de gaten opruimen, of vullen met iets (suggestie?) en dan de gaten opnieuw boren?

G.G.
4 april 2008, 12:32
Vullen met stukjes hout en lijm, gladmaken en opnieuw boren.


Heb je het malletje op het doosje niet gebruikt?

Nielsje
4 april 2008, 12:38
Vullen met stukjes hout en lijm, gladmaken en opnieuw boren.


Heb je het malletje op het doosje niet gebruikt?
Okee... Ja, ik begreep de tekst al niet helemaal.. Maar nu dus wel.. :D
Ach... ik leer het wel eens..

G.G.
4 april 2008, 12:40
Okee... Ja, ik begreep de tekst al niet helemaal.. Maar nu dus wel.. :D
Ach... ik leer het wel eens..

Niet te snel gaan boren, eerst goed lezen. Bij dat soort top spul zit eigenlijk altijd wel een belangrijke goeie uitleg.

Nielsje
10 april 2008, 21:59
Goed, wat zal ik doen:

De gaten voor de sperzels boren met een 3 mm boren, en dan om de pennetjes wat gaslint wikkelen, of de gaten 2.5 mm boren, en kijken of ik ze d'r in kan krijgen?

superfly
10 april 2008, 23:58
Goed, wat zal ik doen:

en dan om de pennetjes wat gaslint wikkelen
:???: Ben je een CV aan het installeren??
Diameter schroef x 0.8 = diameter boor is vlgs mij de gouden regel.
Wat de niet-lineaire integralen daar over zeggen weet ik niet :seriousf:

Nielsje
11 april 2008, 00:07
Wat de niet-lineaire integralen daar over zeggen weet ik niet :seriousf:

Ha! Leuke grap! :D

Ik heb sperzel locking tuners, die werken niet met borgings schroefjes, maar er zit een pennetje aan wat je niet meer ziet al ie geďnstalleerd is. Er wordt aangeraden om het gat 2.7 mm te boren, maar die heb ik niet, wel 2.5 en 3.0.

Bij een gat van 3.0 kan je een beetje gaslint om dat pennetje doen, zodat ie alsnog strak in het gat zit, ziet u?

G.G.
11 april 2008, 08:47
Niels, niet te wetenschappelijk aanpakken met tienden van milimeters. gewoon het 2.5 boortje gebruiken en een beetje wiebelen.

Nielsje
13 april 2008, 22:16
Hierbij een paar foto's van m'n hals in de Hema teakolie. De andere hals is onbewerkt, er zitten zo'n 8 laagjes olie op.

http://img258.imageshack.us/img258/5525/cimg4176sn6.jpg

http://img514.imageshack.us/img514/9463/cimg4175gw9.jpg

http://img150.imageshack.us/img150/8871/cimg4174rh6.jpg