PDA

View Full Version : Goede manier om op te nemen?



Rude Perception
5 maart 2008, 17:33
Jaja, in mijn zoektocht naar een goede manier om makkelijk zelf nummertjes op te nemen in de oefenruimte heb ik een nieuw idee.

Er is een laptop in onze oefenruimte, en zat SM-58's beschikbaar.
Het probleem is alleen de geluidskwaliteit van die laptop. De opnamens zijn zelfs mono.
Daarom dacht ik een externe usbgeluidskaart te kopen met 4 mic. ingangen.
Dan kunnen we daarmee de drum opnemen (klinkt dat, sm-58 als overhead?) en thuis de bas, gitaar en zang.
Net was ik op zoek, en ik vond een Phonic Helix Board 12 (http://www.phonic.com/#). Is dit wat ik zoek? Ik dacht zelf meer aan een simpeler kastje met alleen ingangen, uitgangen en gainknoppen.

Is dit verder uberhaupt een (redelijk) goede manier om op te nemen?

bert k
5 maart 2008, 23:10
Dan is zo'n helixdinges wel de simpelste keuze. Dan heb je mengpaneel en geluidskaart in één. Veel simpeler kan haast niet.

Overhead met een 58 is niet de meest voor de hand liggende keuze, maar als je hem toch al hebt, gewoon proberen.

Rude Perception
7 maart 2008, 18:27
Dan is zo'n helixdinges wel de simpelste keuze. Dan heb je mengpaneel en geluidskaart in één. Veel simpeler kan haast niet.

Overhead met een 58 is niet de meest voor de hand liggende keuze, maar als je hem toch al hebt, gewoon proberen.

Kan je met dit ding ook 4 tracks tegelijk opnemen op de computer? Ik kan met adobe audition overweg en ben bezig met logic. Ik wil dan dus tegelijk 4 sporen opnemen. Is dit dan ook de simpelste keuze?
De betaalbare audiointerfaces waar ik naar op zoek was hadden allemaal maar 2 mic-ingangen. Ik zou er graag min. 4 hebben (drum opnemen). Daarom viel deze me op.

amon
7 maart 2008, 19:12
ja hoor.

Helixboard 12 kan 10 kanalen naar de computer sturen en 2 kanelen (stereo monitor) kunnen van je pc terug naar het mengpaneeltje.

Rude Perception
10 maart 2008, 00:33
We gaan met de band morgen die helixboard bestellen. Zondag gaan we de drum opnemen met 4 sm58's.
Daarna komt bij mij thuis de rest erbij. Dit moet helaas gebeuren met een shure pg58 en pg57. Ik heb m'n versterker gewoon in m'n slaapkamer staan, dus dat geeft veel kleuring aan het geluid. Nu dacht ik, misschien is het een idee om een deken te hangen voor de versterker, zodat er minder reflectie/echo opgenomen wordt. Is dit een goed idee?

Verder leek het mij het beste om de bas direct het mengpaneel in te sturen. Ik kan me herinneren dat zo ooit ook een andere demo is opgenomen van mij (toen door iemand anders laten doen).

als programma ga ik adobe audition 3.0 gebruiken. Ik heb ook Logic, maar dat ken ik pas een paar dagen, dus ik kan daar nog niet goed genoeg mee werken.

Ik heb weinig ervaring met opnemen, het wordt dus een flinke uitdaging, maar ik heb er zin in!

Martien
10 maart 2008, 02:07
Ola,

Ik zou zelf tussen de bas en het mengpaneel even een pedaaltje, DI of een bass versterkertje met output zetten.
Gitaar versterker is even proberen gewoon , denk niet dat het veel helpt om iets over je amp heen te hangen, of je moet een soort van 'tentje' maken misschien dat dat iets scheelt, maar denk niet dat je een groot verschil krijgt.
Succes!

Rude Perception
10 maart 2008, 02:11
Ola,

Ik zou zelf tussen de bas en het mengpaneel even een pedaaltje, DI of een bass versterkertje met output zetten.
Gitaar versterker is even proberen gewoon , denk niet dat het veel helpt om iets over je amp heen te hangen, of je moet een soort van 'tentje' maken misschien dat dat iets scheelt, maar denk niet dat je een groot verschil krijgt.
Succes!

ok, bedankt voor je reactie. De bassist gebruikt wel een overdrive-pedaal, maar ik zal zeker vragen of de bassist een output op z'n versterker heeft zitten.

Thoom42
10 maart 2008, 12:31
We gaan met de band morgen die helixboard bestellen. Zondag gaan we de drum opnemen met 4 sm58's.
Daarna komt bij mij thuis de rest erbij. Dit moet helaas gebeuren met een shure pg58 en pg57. Ik heb m'n versterker gewoon in m'n slaapkamer staan, dus dat geeft veel kleuring aan het geluid. Nu dacht ik, misschien is het een idee om een deken te hangen voor de versterker, zodat er minder reflectie/echo opgenomen wordt. Is dit een goed idee?

Verder leek het mij het beste om de bas direct het mengpaneel in te sturen. Ik kan me herinneren dat zo ooit ook een andere demo is opgenomen van mij (toen door iemand anders laten doen).

als programma ga ik adobe audition 3.0 gebruiken. Ik heb ook Logic, maar dat ken ik pas een paar dagen, dus ik kan daar nog niet goed genoeg mee werken.

Ik heb weinig ervaring met opnemen, het wordt dus een flinke uitdaging, maar ik heb er zin in!

Weet je zeker dat je de drums met 4 sm58's gaat opnemen? Ik weet niet of dat wel zo verstandig is...het kan wel, maar klinkt nu niet echt dat je zegt lekker ofzo....

Rude Perception
10 maart 2008, 13:14
Weet je zeker dat je de drums met 4 sm58's gaat opnemen? Ik weet niet of dat wel zo verstandig is...het kan wel, maar klinkt nu niet echt dat je zegt lekker ofzo....

Dat zijn de enige microfoons die we tot onze beschikking hebben. Ik weet ook dat, wanneer zelf opnemen bevalt we moeten gaan investeren in bijvoorbeeld Samson C02's en een Sudio Project B1.

Thoom42
10 maart 2008, 14:21
Of koop van Shure zo'n set mics, dan zit je altijd goed. Als je wat van me wilt huren? PM!

Rude Perception
10 maart 2008, 14:32
Of koop van Shure zo'n set mics, dan zit je altijd goed. Als je wat van me wilt huren? PM!

Ik heb nog 20 euro voor de rest van de maand.:sneaky: Ik ben bang dat huren niet gaat lukken;)

Han S
10 maart 2008, 14:37
Je kunt best een redelijk tot goed drumgeluid opnemen met SM58's hoor, ga eens naar de website van Fletcher (mercenary.com) en zoek het verhaal over drums opnemen met 3 microfoons.

De SM58 kan op zijn minst redelijk klinken op zowel kick, snare en als overhead. Het is minder dan mics als de MD421 op toms, mooie condensators of ribbons als OH en een dure dynamische grootmembraan in de kick. Maar daar hangen geheel andere prijskaartjes aan.

Ga jij eerst lekker met je 58 aan de gang en experimenteer met de plaatsing. Een goede engineer maakt nog een goed drumgeluid met een enkele SM58, dus gewoon bij het begin beginnen en niet halfweg.

Succes en heb plezier, de weg er naartoe is vaak mooier dan de eindbestemming.

Rude Perception
10 maart 2008, 17:03
Je kunt best een redelijk tot goed drumgeluid opnemen met SM58's hoor, ga eens naar de website van Fletcher (mercenary.com) en zoek het verhaal over drums opnemen met 3 microfoons.

De SM58 kan op zijn minst redelijk klinken op zowel kick, snare en als overhead. Het is minder dan mics als de MD421 op toms, mooie condensators of ribbons als OH en een dure dynamische grootmembraan in de kick. Maar daar hangen geheel andere prijskaartjes aan.

Ga jij eerst lekker met je 58 aan de gang en experimenteer met de plaatsing. Een goede engineer maakt nog een goed drumgeluid met een enkele SM58, dus gewoon bij het begin beginnen en niet halfweg.

Succes en heb plezier, de weg er naartoe is vaak mooier dan de eindbestemming.

Han, weet jij toevallig een linkje waar zo'n beetje de basis uitgelegd wordt voor een behoorlijke opname van een band?

Han S
10 maart 2008, 17:25
Er staat veel in de faq van Harrie Beton, er staat enorm veel maar wel in het engels in de link van minoin welke als bovenste op dit forum gekleefd zit en als je gaat zoeken vind je enorm veel discussie over het opnemen in zijn algemeenheid, op dit subforum dus.

Wil je nog verder kijken dan gonst het van de recording forums op het net

Rude Perception
10 maart 2008, 20:05
Er staat veel in de faq van Harrie Beton, er staat enorm veel maar wel in het engels in de link van minoin welke als bovenste op dit forum gekleefd zit en als je gaat zoeken vind je enorm veel discussie over het opnemen in zijn algemeenheid, op dit subforum dus.

Wil je nog verder kijken dan gonst het van de recording forums op het net

Bedankt, sorry, ik was de FAQ van harrie-beton vergeten. Deze had ik alleen al een keertje doorgenomen. Ik zal ook die andere sticky's even doorlezen.

El Capitain
10 maart 2008, 21:45
die helixboard moet wel firewire hebben....want de USB versie geeft geloof ik geen losse sporen, maar twee mastersporen om op te nemen...

minoin
10 maart 2008, 21:59
Succes en heb plezier, de weg er naartoe is vaak mooier dan de eindbestemming.

Nou Han, dat vind ik nou een mooie!

Rude Perception
10 maart 2008, 22:29
die helixboard moet wel firewire hebben....want de USB versie geeft geloof ik geen losse sporen, maar twee mastersporen om op te nemen...

Hoe bedoel je, kan je niet meersporig opnemen met dat usb-ding? Ik heb wel met een andere usb2.0 audio-interface gewerkt en die kon wel meersporig opnemen.

bass blom
10 maart 2008, 22:43
Hoe bedoel je, kan je niet meersporig opnemen met dat usb-ding? Ik heb wel met een andere usb2.0 audio-interface gewerkt en die kon wel meersporig opnemen.

usb2 en fw zijn nagenoeg even snel.

usb1 is minder snel maar nog genoeg voor in ieder geval probleemloos 4 in en 2 uit tegelijk.

Rude Perception
10 maart 2008, 22:56
Uit de brochure haal ik inderdaad dat de usb stereo in en uit gaat. Ik had ergens anders begrepen dat dat ding gewoon 4 tracks tegelijk op kan nemen. Dat wil ik dus wel, het liefst voor onder de 200 euro. Is dit mogelijk/wat zijn aanraders?
Als we alleen stereo kunnen opnemen, kan ik de drum op max. 2 sporen zetten. Dit lijkt mij een flinke achteruitgang ten opzichte van 4 sporen.

@bas, ik weet inderdaad dat usb 2.0 gemakkelijk 4 sporen aan kan. Ik heb laatst met een Motu828mkII wat ruis opgenomen (pws). Dat ding kan ontiegelijk veel sporen tegelijk opnemen. Mede daarom was ik er een soort van vanuit gegaan dat die phonic dat ook wel zou kunnen.

bass blom
10 maart 2008, 23:04
usb2 is 360mbit? en fw400
die nummers delen door 8 geeft de MB's
pak m beet 40MB en 50MB dus.. per seconde.

1 CD kwaliteit 44.1 16 bit stereo spoor is 150KB per seconde.
ga je in hogere bit/sample rates werken duurt het nog wel ff voor je tegen de grens bumpt.

Rude Perception
10 maart 2008, 23:59
usb2 is 360mbit? en fw400
die nummers delen door 8 geeft de MB's
pak m beet 40MB en 50MB dus.. per seconde.

1 CD kwaliteit 44.1 16 bit stereo spoor is 150KB per seconde.
ga je in hogere bit/sample rates werken duurt het nog wel ff voor je tegen de grens bumpt.

Dat het in principe moet kunnen weet ik, maar uit de manual haal ik dus dat het niet kan. Ik heb nog wel een mixertje liggen met 6 mic-ingangen. Als ik toch niet meerdere kanalen tegelijk op kan nemen, denk ik dat ik dan net zo goed een goedkopere externe harde schijf kopen en die op m'n mixer aansluiten. Dan hoef ik namelijk maar 2 line-ingangen te hebben. Dit lijkt mij nogal schelen in de prijs, maar liever heb ik iets waarmee ik 4 kanalen tegelijk op kan nemen natuurlijk. Weet iemand een audio-interface met 4-micingangen voor rond de 200 euro?

TimmU
11 maart 2008, 00:29
Dat het in principe moet kunnen weet ik, maar uit de manual haal ik dus dat het niet kan. Ik heb nog wel een mixertje liggen met 6 mic-ingangen. Als ik toch niet meerdere kanalen tegelijk op kan nemen, denk ik dat ik dan net zo goed een goedkopere externe harde schijf kopen en die op m'n mixer aansluiten. Dan hoef ik namelijk maar 2 line-ingangen te hebben. Dit lijkt mij nogal schelen in de prijs, maar liever heb ik iets waarmee ik 4 kanalen tegelijk op kan nemen natuurlijk. Weet iemand een audio-interface met 4-micingangen voor rond de 200 euro?
ik heb hier een 8x mic, 8x line mengpaneel met 2 sends staan , uitgang = 2x XLR , en 4x stereo . Ook heb ik een 20gb hadre schijf nog liggen die je via USB aan kan sluiten. als je wat nodig hebt hoor k het wel:)

Rude Perception
11 maart 2008, 01:32
Ik heb het idee van een 4-track opname laten varen. We moeten maar gewoon een pre-mix maken van de drum. Ik heb nu dit op het oog:
http://www.phonic.com/en/audio-interface/digitrack.html

http://www.feedback.nl/?b=PHPDIGITRACK&a=178

Is dit kwalitatief goed genoeg, of kan ik beter naar iets kijken rond de 100/150 euro (we zijn arme studenten)? Ik ben nu van plan om met m'n mengpaneel een mix te maken van de drum, en die 2 (links/rechts) kanalen in een audio-interface te gooien. Van die audio interface naar de laptop.

bass blom
11 maart 2008, 09:35
ik heb hem al vaker geplugd hier, de lexicon omega.
2 x mic in en 2 x line, 166 euro bij thomann, cubase bij :p
goed ding. daar kun je dus 4 kanalen mee opnemen, usb.
2 mics er in en 2 op line nivo via klein mixertje ofzo.

Rude Perception
11 maart 2008, 14:20
ik heb hem al vaker geplugd hier, de lexicon omega.
2 x mic in en 2 x line, 166 euro bij thomann, cubase bij :p
goed ding. daar kun je dus 4 kanalen mee opnemen, usb.
2 mics er in en 2 op line nivo via klein mixertje ofzo..

Bedankt, ik denk dat we daar maar voor moeten gaan.

Rude Perception
13 april 2008, 13:40
De eerste opnamens zijn gemaakt!
www.myspace.com/philsneighbours (http://www.myspace.com/philsneighbours). Het eerste nummer, dat automatisch start. 2 mics in de ruimte + line out van de zang. Ik heb een poging gedaan tot afmixen met Adobe Audition.

Wij zijn heel blij met het resultaat, dus iedereen bedankt voor de info en tips!

bass blom
13 april 2008, 13:45
welke interface heb je nou?
en welke mics?

Rude Perception
13 april 2008, 13:49
welke interface heb je nou?
en welke mics?

Sorry, 3x sm58 van de oefenruimte en ik heb die lexicon omega interface.
Als we wat verder willen gaan met recorden ga ik denk ik 2x samsom co2 kopen en later misschien nog een studio projects b1

bass blom
13 april 2008, 13:55
goed plan, paar condensators.

Rude Perception
13 april 2008, 14:04
goed plan, paar condensators.

Ja, vooral om een beetje degelijke overheads voor de drum te hebben, maar midden in de ruimte lijken ze mij ook een stuk beter. Als we dan die studio project erbij hebben, kunnen we daarmee de zang en gitaren doen. Dan kunnen we denk ik alles apart goed opnemen.