PDA

View Full Version : VHT GP3 Valvulator preamp review



Nocki
5 maart 2008, 17:08
Nu ik de VHT GP3 Valvulator preamp een week of 3 heb wil ik graag hier een review plaatsen.
Dit uiteindelijk ook om de zoekfunctie bruikbaar te maken van het forum. Toen ik zelf opzoek ging naar meer info over deze amp kon ik niks vinden. mede doordat de namen VHT en GP3 net 1 teken missen om op te zoeken. heel erg vervelend want ook merken als MXR enzo zijn zo niet makkelijk te vinden.

Eerst even een kleine uitleg over de amp.

3 Kanaals
6 bands EQ, midi schakelbaar
FX-loop voor de preamp, midi schakelbaar
Bright, fat, boost op elk kanaal, midi schakelbaar

om de amp beter te begrijpen moet je wat verder zijn. je kan er hele korrelige sounds uit halen maar ook heel erg smooth. de amp reageert bijzonder goed op je gitaar, poweramp, fx en op de buizen die erin zitten! de amp is ook erg percussief van zichzelf...

Veel amps hebben of een felle attack of een hele matte en bij de een heb je een korrelige oversturing en bij de ander een hele smoothe. bij deze amp kan je dat zelf inregelen. de eq van elk kanaal doet echt iets enje kan de voicing dus helemaal aanpassen.
Ook de gain stages kan je zelf in de hand houden.

de overdrive kanalane hebben elk 2 gain stages die je kan koppelen via mid. dus je hebt meerdere voicings per kanaal en meerdere oversturings type per kanaal.

Je hebt al heel snel de neiging omdat je niet anders gewens bent en het heel snel heel lekker klinkt fat, bright en boost aan te gooien en de eq in een v curve te zetten. en ik moet eerlijk zeggen als je dat doet klinkt de amp nergens naar. Maar zodra je door hebt hoe alles werkt en echt luisterd bij het draaien dan heb je een super amp! ik heb er al van alles uit gehaald. van marshall high gain tot mesa high gain maar ook plexi sounds en erg mooie jazzy cleans. ja kan er heel veel mee en het is ook bruikbaar.

clean

bruikbaar van fender tot marshall clean maar als je wilt ook drive. het clean blijft echt clean als je dat wilt. je kan de gain ver open zetten waardoor je een lekkere attack krijgt maar hetr clean gaat dan niet oversturen. je kan lekker percussief spelen dan en je hebt een mooie attack. de toon die je na je attack krijgt zit dan ook op een lekker volumme ipv dat de tone zelf veel zachter klinkt. erg gebalanceerd dus. Ik was een hele grote fan van het mesa clean maar dit is ook fantastisch!

overdrive 1
van plexi naart high gain het zit er allemaal in. ik heb al heel erg zangerige tonen gehad. ook hier weer erg percussief, veel definitie en die blijft als je de gain open draait.

overdrive 2
het zelfde als od1 maar kan ook verder. het mooiuste is dat definitie blijft ook met beide gain regelaars helemaal open! chugga chugga maar ook vai tones zijn geen probleem. als je heel veel noten per seconde speelt kan je elke nooit echt naar voren halen maar als je veel wilt grommen met je gitaar kan dat ook! je kan de feel helemaal instellen naar jouw eisen en naar je gitaar!

de 6 bands eq is de magie achter heel het verhaal. met de eq kan je afregelen hoe je bas moet klinken, of je sound in your face moet zijn of wat vergevender, wil je belletjes of een strakker hoog. wil je je squaelies erui laten vliegen of juist niet... dit is het geheim.

Ik heb al een aantal dingen gehoord die erg negatief waren en ook die dingen ben ik allemaal tegen gekomen. Als je te snel draait en niet luistered is dit niet je amp. maar wil je draaien en echt moeite doen dan is tie fantastisch. ben je een marshall gewend moet je dit echt niet hebben maar wil je tone onder je vingers en definitie en mogelijkheden is dit echt je amp. het mooiste is dat je je karakter van je ooversturing kan regelen.

hoeveel attack, hoe lang moet die attack zijn. hoe diep, hoe vet moet je laag zijn? allemaal dingen die je op elk kanaal kan regelen! echt een super amp die je jaren bezig houdt!

FNaRK
5 maart 2008, 17:17
bla bla bla

echt een super amp die je jaren bezig houdt!

en binnen een week staat ' ie te koop ... wedden !!




(dus feitelijk een ordinair SPAM topic ... foei Nocki)

Rinze
5 maart 2008, 17:22
en binnen een week staat ' ie te koop ... wedden !!




(dus feitelijk een ordinair SPAM topic ... foei Nocki)

Ach, die sig van jou begint ook spinnenwebben te verzamelen, who cares..

@ Nocki: gelukkig ben ik een Marshallfan, hoef ik dit apparaat dus niet te kopen.

Nocki
5 maart 2008, 17:23
hier nog wat plaatjes van de amp

http://messe.harmony-central.com/Musikmesse03/Content/VHT/PR/GP-3-lg.jpg
http://www.mixedtone.com/pre/246street/imgpreamp/GP3back.jpg

Nocki
5 maart 2008, 17:33
Tis geen Spam. Als ik straks genoeg geld heb voor een egnater M4 zal die vast verkocht worden maar als je deze amp vergelijkt met andere amps rond deze prijs steekt ie er met kop en schouders bovenuit. Hij klinkt mijns inziens beter dan een triaxis!

TimmU
5 maart 2008, 18:03
Wat kost zoiets?

Nocki
5 maart 2008, 18:08
ze staan op het net tussen de 600 en 700
dat is geen geld als je het vergelijkt met amps als de triaxis en engl midid preamp waar ik het nummer van vergeten ben.

Rinze
5 maart 2008, 18:34
Laatst stond er in Grunn eentje voor 400 euro...

Nocki
5 maart 2008, 18:58
dat klopt. maar daar is tie noet voor weggegaan... geloof me!

Kaboemba
5 maart 2008, 19:41
dat klopt. maar daar is tie noet voor weggegaan... geloof me!

Nou vertel Nocki, wat heb je er dan voor betaald :satisfie:

Albertj
5 maart 2008, 21:13
Ja vertel vertel wat heeft ie gekost :p hahaha.. :satisfie:

Hij was in ieder geval niet duur dacht ik zo :)

Mooi dat ie goed bevalt trouwens !!

BeeJee
6 maart 2008, 10:40
Nocki is de marktwaarde al aan het beinvloeden/opdrijven voor als hij hem straks zelf weer te koop zet :seriousf: ;)

Nocki
6 maart 2008, 10:42
:) hihi... wat heb ik toch een naam. Heb ik eens een pareltje ontdekt en wil ik dat delen krijgen we dit...

Synx
6 maart 2008, 11:00
En ik blijf erbij, wat je ook koopt die Vetta die je laatst verkocht hebt, klinkt nog steeds het beste hoor Nocki!

FNaRK
6 maart 2008, 11:08
Nocki is de marktwaarde al aan het beinvloeden/opdrijven voor als hij hem straks zelf weer te koop zet :seriousf: ;)

dat zeg ik toch,
schaamteloze SPAM

Raffel
6 maart 2008, 13:28
ik wil mijn Quad wel ruilen tegen jouw VHT GP3 nocki, zodra je er op uit gekeken bent. Ik geef je een week! ;)

Ik wil die preamp namelijk al een tijdje aan de tand voelen. Kijken of ie geschikt is voor punk/hardcore. Anders wordt het namelijk een Mark IV @ mij. ;)

caliban
6 maart 2008, 13:33
Is er een kans op soundclips

FNaRK
6 maart 2008, 14:06
Is er een kans op soundclips
voordat de hele boel weer doorverkocht / geruild is

Nocki
6 maart 2008, 14:35
nou nou.. .jullie oeten me wel hebben he :-)
Ik zit te wachten op een Palmer PDI-05. als die binnen is al ik wel eens wat clips maken voor jullie :-) zeurpietjes!
Ruilen doe ik helaas niet maar als je beter je best doet is overal over te praten... dat weet je toch... Mail me maar eens :)

Raffel
6 maart 2008, 14:50
haha. Die Quad blijft gewoon in mijn sig staan, dus bij jou begint het vanzelf te kriebelen, let maar op! :D

AART
6 maart 2008, 15:20
ik wil mijn Quad wel ruilen tegen jouw VHT GP3 nocki, zodra je er op uit gekeken bent. Ik geef je een week! ;)

Ik wil die preamp namelijk al een tijdje aan de tand voelen. Kijken of ie geschikt is voor punk/hardcore. Anders wordt het namelijk een Mark IV @ mij. ;)

Ik denk dat de GP 3 wel geschikt is voor punk hoor, als ik het moet geloven klinkt het lead kanaal als een Ultralead, en dat is echt wel een vette amp voor dat genre.

Raffel
7 maart 2008, 09:04
Het is meer melodic hardcore wat wij maken, dus er zit een zekere metal 'pingel'-invloed in, punk is toch meer akkoorden. De sound moet dus vooral strak zijn. Ik geloof wel dat het uit de GP3 komt, maar of ie dan zo lekker romig klinkt als de Mesa Mark's moet ik nog zien!

Nocki
7 maart 2008, 10:53
Dat is het leuke van de amp. je kan echt je tone "shapen" . Wil je romig. wordt ie romig. wil je korrel wordt ie korrel.

Als mn palmer binnen is en de kleine laat op zich wachten maak ik wel wat samples!

Jan-Willem
17 maart 2008, 19:16
Ik zoek nog een strakke voorversterker (mid/hoog) om parallel aan te sluiten op mijn Diezel Herbert om zo breeder geluid te creeren.

Ben ik dan dan met een VHT GP3 aan het goede adress?

(had ik al gezegt dat ik een Ultralead ook erg vet vind?)

Nocki
19 maart 2008, 08:54
tuurlijk! Ja kan m zo instellem dat ie een andere amp complimenteerd. Ik zal het zelf ook eens proberen...

TimmU
1 april 2008, 19:47
en nu gaat ie weer weg!

Nocki
1 april 2008, 19:49
klopt. ik heb weer verder gespaard en voldoende centjes voor de volgende preamp...

Ze zijn zo duur allemaal dat het in stapjes moet...

paulusdeBKB
2 april 2008, 01:23
En wat wordt de volgende? De M4?

Nocki
2 april 2008, 11:12
Hoi,

Ik twijfel tussen een aantal preamps. De M4 is inderdaad het doel!
Maar ik zou best graag nog eens die ENGL midi preamp willen horen en de mesa quad zou ik ook nog wel eens in deze setup willen horen... tis dus even kijken wat er op mn pad komt straks...

Raffel
2 april 2008, 13:23
Als de reservering op mijn setje vervalt, kan ik het je wel ff laten weten Nocki ;) Quad is er nog steeds.

erwin_ve
2 april 2008, 13:29
Nocki is de marktwaarde al aan het beinvloeden/opdrijven voor als hij hem straks zelf weer te koop zet :seriousf: ;)
Een maand later:helemaal waar!

Raffel
2 april 2008, 14:18
op zich slim toch? Een amp helemaal de hemel in prijzen tot iedereen je gelooft, dan verkopen als iedereen er ook 1 wil! :D

Nocki
2 april 2008, 14:41
Als de reservering op mijn setje vervalt, kan ik het je wel ff laten weten Nocki ;) Quad is er nog steeds.


op zich slim toch? Een amp helemaal de hemel in prijzen tot iedereen je gelooft, dan verkopen als iedereen er ook 1 wil! :D

mmm... :)
Tis een goede amp. En dat ik uiteindelijk een M4 wil is al lang duidelijk.
Zie het zoals je wilt..

Ik laat het wel weten of et de qued wordt. vind m nog wat duur...

Raffel
2 april 2008, 17:20
Iemand anders tot nu toe niet, dus we shall see! ;)

Baco
3 april 2008, 14:36
mmm... :)
Tis een goede amp. En dat ik uiteindelijk een M4 wil is al lang duidelijk.
Zie het zoals je wilt..

Ik laat het wel weten of et de qued wordt. vind m nog wat duur...
Hmm, is ie weg? 'k Zie hem niet meer op gitaarmarkt staan namelijk

Nocki
3 april 2008, 14:45
Iemand anders tot nu toe niet, dus we shall see! ;)
idd. weg is weg....


Hmm, is ie weg? 'k Zie hem niet meer op gitaarmarkt staan namelijk


nee hoor. hij is er nog. sta er nog heerlijk op te spelen...

het heeft geen haast...

Nocki
8 april 2008, 13:52
Zoals beloofd maar rijkelijk laat toch nog een geluidsframentje. Gemaakt met VHT gp3 -> expression (delay, reverb, chorus (misschien wat teveel)) -> Palmer PDi-05 -> pc soundcard in.


het geheel klinkt wat dof ant ik heb het eigenlijk aangesloten en gelijk opgenomen. heb er ook niet mn best voor gedaan eerlijk gezegd...

www.people.zeelandnet.nl/nocki/VHT GP3 preamp.MP3

Ik loop gewoon alle sounds even door. bij clean ook nog een klein stukje met single coils maar het meeste gewoon humbuckers. Gitaar is een gibson lp standard faded met norton en air norton van dimarzio.

ropp
8 april 2008, 14:33
Klinkt lekker Nocki!

Stukje rond 1:50 is echt een fijne highgain smoothe lead :D

Nocki
8 april 2008, 16:05
hij kan zelfs nog smoother. tis echt een fantastisch ding.

Het leuke is dat je er een flinke korrel uitkan halen maar dus ook heel smooth. bst bijzonder!

Jimwoud
8 april 2008, 16:54
hij kan zelfs nog smoother. tis echt een fantastisch ding.

Het leuke is dat je er een flinke korrel uitkan halen maar dus ook heel smooth. bst bijzonder!
dat is inderdaad een gave mogelijkheid, zouden meer amps moeten hebben. Gewoon een gain-structure pot. Of werkt het bij VHT anders?

Nocki
8 april 2008, 16:56
tis niet echt een gain structure. net als bij mesa zit de toonregeling voor de oversturing zodat je het karakter van de oversturing kunt beinvloeden. bij marshall zit de eq vaak na de overstring zodat de oversturing altijd het zelfde klinkt en je dus effectief meer hoog laag of mid erin drait. dit verklaard ook waarom amps met de eq voor de oversturing niet zo heel erg geliefd zijn. je moet echt draaien en luisteren ipv op het zicht draaien :-)
misschien wat te kort door de bocht maar jullie begrijpen wel wat ik bedoel!

charlie45
8 april 2008, 18:41
mooie sample, alleen in mijn oren zijn het maar 2 geluiden, clean en overstuurd.. op basis van deze sample vind ik hem niet erg veelzijdig. zit er ook een mooi bluesy geluid op en een scooped metal scheur?

verder een nuttige review, bedankt!

Nocki
8 april 2008, 18:43
Er zit idd meer op en heb niet loepn draaien aan de knoppen. Kan nu helaas geen sounds meer opnemen... misschien bij de volgende preamp... :)

srv-man
9 april 2008, 20:44
Er zit idd meer op en heb niet loepn draaien aan de knoppen. Kan nu helaas geen sounds meer opnemen... misschien bij de volgende preamp... :)

aha, dus de komende week heb je geen tijd :seriousf: (kon het niet laten)

Leuk dat je trouwens een clip post.

Nocki
9 april 2008, 20:46
aha, dus de komende week heb je geen tijd :seriousf: (kon het niet laten)

Leuk dat je trouwens een clip post.


Ja was ook wel lek om te doen. ga er de volgende keer meer tijd voor nemen...
wat betreft de tijd is het vreselijk... komt wel weer goed hoor... eerst eens een nieuwe preamp scoren...

ateng
9 april 2008, 22:49
Wil m wel horen zonder speakersimulator dus gewoon met een cabinet. Palmer zijn geweldige apparaten en super handig maar hoor toch dat het simulator is.