PDA

View Full Version : Zo! Nieuwe buizen.... en nu?



Bart_Blueprint
5 maart 2008, 15:51
Zoals de topictitel al doet vermoeden heb ik mezelf een nieuwe set Buizen aangeschaft voor mijn Marshall JCM2000 DSL401.

Ik begon te merken dat ze hun beste tijd wel gehad hadden. Op de OD1 en OD2 met de gain tussen 2 en 4 (net iets onder de 3) had ik al een hoeveelheid gain die normaal pas bij 6~7 de hoek om komt kijken. Ook had ik het idee dat het clean steeds iets minder helder werd en het volume leek een beetje terug te lopen. Tijd dus voor een gloednieuwe set Buizen!

Dit is mijn eerste buizenversterker (2e hands gekocht bij Huigens Music in Hengelo ov.) en ik had geen idee hoe lang de buizen die er in zitten al mee gaan. Ook bij de winkel konden ze me dat niet vertellen. Ik heb nog niet gekeken of de originele buizen er nog in zitten, maar ze zijn hoe dan ook aan vervanging toe!

Niet de weg wetende in de buizenwereld heb ik de volgende besteld:
http://home.tiscali.nl/bartbroenink/overig/nieuwe_buizen_1.jpg
Wij zien hier:
4x Electro Harmonix 12AX7/ECC83 en 4x Electro Harmonix EL84/6BQ5.
Totaal inclusief BTW en TNT pakket Zeker bezorging: 75,85 bij Tonefactory.

Zijn er mensen die vinden dat ik een miskoop heb gedaan? Mogen ze het gerust zeggen! Ik heb echter geen idee van hoe deze buizen klinken, maar heb wel vaker van E-H gehoord en ben afgegaan op de goede naam. (please be gentle, ik ben nog een leek op dit gebied :D)

Maar goed, en nu?! Ik heb gelezen dat bij het vervangen van de eindbuizen, ze op nieuw gebiast worden. Dit schijnt niet al te moeilijk te zijn, maar ik heb geen idee hoe het moet?! Ik heb op het forum wel gezocht of er een duidelijke uitleg/beschrijving was hoe ik dit kon doen, maar heb weinig kunnen vinden.
De voorversterker-buizen schijn je er zo uit te kunnen halen en de nieuwe er zo in te kunnen pluggen?

Bij gebrek aan een goede muziekzaak hier in het geweldige (ahum) Almelo, moet ik eerst mijn versterker mee slepen in de auto naar een zaak in de omgeving. Ben je wel verzekerd van kwaliteit en service, maar ik zou het graag zelf doen :D.

Iemand die mij wijzer kan maken? Alvast bedankt!

Kim Wilson
5 maart 2008, 15:54
Heb je wel de juiste buizen gekocht? Volgens mij had je EL34 moeten hebben...


Oja, bij Tonefactory kun je zo'n setje kopen waarmee je de boel kunt meten. Daarbij krijg je ook een handleiding hoe het moet.

Lexvandoef
5 maart 2008, 15:56
nope, in een dsl401 combo zitten 4 el84 buizen.

Rutger
5 maart 2008, 15:56
Jep... verkeerde eindbuizen. Kun je ze nog omruilen?

Lexvandoef
5 maart 2008, 15:58
Jep... verkeerde eindbuizen. Kun je ze nog omruilen?

Neehee ;)

Zoek maar eens op op de website van Marshall, Marshall betekent niet automatisch EL34.

Bart_Blueprint
5 maart 2008, 15:59
Heb je wel de juiste buizen gekocht? Volgens mij had je EL34 moeten hebben...

Oja, bij Tonefactory kun je zo'n setje kopen waarmee je de boel kunt meten. Daarbij krijg je ook een handleiding hoe het moet.

Ik schrok ff, maar het leek me ook al sterk, heb namelijk de buizen-types hier vandaan:
http://marshallamps.com/images/product_specs/dsl401specs.jpg
Rechtstreeks van de Marshall site ;).

Kan ik de buizen dan alleen vervangen met zo'n setje? Ik had ooit eens gelezen dat je de voltages voor het Biassen kunt aflezen met een multimeter ofzo? Of heb ik dan toch echt zo'n setje nodig?

Rutger
5 maart 2008, 16:00
Oh sorry, combo gebruikt inderdaad EL84's!

Pre-amp buizen kun je er zo injassen, eindbuizen moet je (laten) biassen. Als je er geen verstand van hebt kun je hem toch beter even wegbrengen.

EH buizen zijn prima, niet top-of-the-line maar zeker niks mis mee!

Bart_Blueprint
5 maart 2008, 16:05
Oh sorry, combo gebruikt inderdaad EL84's!

Pre-amp buizen kun je er zo injassen, eindbuizen moet je (laten) biassen. Als je er geen verstand van hebt kun je hem toch beter even wegbrengen.

EH buizen zijn prima, niet top-of-the-line maar zeker niks mis mee!

Oke bedankt ;) Dat ze niet top-of-the-line/bill zijn had ik al begrepen aan de prijs! Ik had ook wel andere merken gezien (JJ Tubes enzo), maar ik denk, ik ga er mooi tussen zitten. En ben dus voor E-H gegaan. Nooit gedacht dat ik voor 8 buizen nog 75,- kwijt zou zijn :D

Chris Winsemius
5 maart 2008, 16:05
Je amp heeft idd. EL84/6BQ5s in de eindtrap.

Biasen is noodzakelijk.

jerome
5 maart 2008, 16:13
EH buizen geven naar mijn smaak een kil, ontransparant en een ongebalanceerd geluid (teveel penetrant kille bas).
EH's zijn voor metal wss goede buizen.
Het zou mijn keus dus niet zijn, maar nogmaals, het heeft allemaal met smaak te maken!

Rutger
5 maart 2008, 16:19
Ik heb een EH AX7 in het 'Normal' kanaal van m'n Bandmaster gehad, omdat ie wat ronder en transparanter was dan de JJ in het 'Vibrato' kanaal.... zal wel van de amp afhangen dan.

Bart_Blueprint
5 maart 2008, 16:23
EH buizen geven naar mijn smaak een kil, ontransparant en een ongebalanceerd geluid (teveel penetrant kille bas).
EH's zijn voor metal wss goede buizen.
Het zou mijn keus dus niet zijn, maar nogmaals, het heeft allemaal met smaak te maken!

Ik heb wel de "balanced" buizen uitgekozen. Weet niet of dat dan nog helpt, maar ben benieuwd wat voor een sound mij dit op gaat leveren in mijn Amp! Want dat maakt als ik dat zo lees hier, ook nog wel wat uit!

gothax
5 maart 2008, 20:38
balanced maakt alleen wat meer uit als je de buizen als driverbuizen gaat gebruiken, anders is het gewoon geldverspilling. maar heb je 4 balanced buizen gekocht dan?

kenx
5 maart 2008, 20:43
Welke buizen moeten er eigenlijk in een marshall valvestate 8240 s80?

Srry voor het off-topic berichtje!!(maar ook dom als ik een nieuwe zou aangemaakt hebben :satisfie: )

Grtz

Kenny

Jaffster
5 maart 2008, 20:44
in een 8240 zit 1 buis....

12ax7


Succes

Alex

Chris Winsemius
5 maart 2008, 21:23
Qua merken/types:
"Beste optie" verschilt sterk per merk en type versterker en smaak natuurlijk. In sommige amps voor klanten gebruik ik JJs en in andere bijvoorbeeld Tung Sols of TADs of NOS.


balanced maakt alleen wat meer uit als je de buizen als driverbuizen gaat gebruiken, anders is het gewoon geldverspilling. maar heb je 4 balanced buizen gekocht dan?

Niet helemaal correct imho...
- bij veel "shared cathode input stages" (bijvoorbeeld tweed Bassman, JTM45, tweed Deluxe, oude London Cities) zorgt 'n zeer ongebalanceerde buis voor voor volume-verschillen tussen beide kanalen
- voor 'n extra vuile sound op hogere volumes is 'n ongebalnceerde fasedraaierbuis best wel lekker, wil je wat cleaner en meer drukkend laag: gebalanceerd.

kenx
5 maart 2008, 21:56
in een 8240 zit 1 buis....

12ax7


Succes

Alex

bedankt!!

grtz,

Kenny

Bart_Blueprint
6 maart 2008, 11:08
Niet helemaal correct imho...
- bij veel "shared cathode input stages" (bijvoorbeeld tweed Bassman, JTM45, tweed Deluxe, oude London Cities) zorgt 'n zeer ongebalanceerde buis voor voor volume-verschillen tussen beide kanalen
- voor 'n extra vuile sound op hogere volumes is 'n ongebalnceerde fasedraaierbuis best wel lekker, wil je wat cleaner en meer drukkend laag: gebalanceerd.

Ik heb dus 4 gebalanceerde buizen gekocht. Ik heb vaak mijn versterker niet heel hard staan (DSL401 op 3 a 4 als ik thuis speel) en bij optredens komt het volume vaak niet boven de 6 uit, omdat ik hem ook meestal door lus op een 4x12 kast.

Ik speel voornamelijk rock in de breedste zin van het woord; hard, classic, pop, soft etc. Soms ook metal, maar niet heel veel.

Ik hoop dus dat ik wel een goeie keus heb gemaakt met mijn buizen. Zo als ik het lees hangt er veel af wat voor een geluid dit op gaat leveren aan de hand van welke versterker het is. Ik laat ze er morgen waarschijnlijk in zetten, omdat ik dan toch maar niet zelf aan het biassen sla, en dan ben ik benieuwd wat het resultaat gaat zijn.

In ieder geval bedankt voor de reacties zo ver! :D

Agent_Smith
6 maart 2008, 12:46
Ik ben ook geen fan van EH buizen. Ik heb ze eens gehad en vond net als Jerome erg kil en karakterloos. JJ's vind ik persoonlijk de fijnste buizen (voor in moderne Marshalls). Maar gelukkig is het allemaal een kwestie van smaak en bevallen ze jou misschien wel heel goed.

Rutger
6 maart 2008, 15:51
Even een zijspoortje. Ik heb ook een set nieuwe buizen nodig maar wil naast AX7's ook een set AY7's bestellen om wat te experimenteren. Zo rondkijkend zie ik dat alleen EH AY7's levert. Klopt dat? En zo ja, klinkt dat wel oke als vervanging van AX7's van JJ?

Chris Winsemius
6 maart 2008, 16:48
Even een zijspoortje. Ik heb ook een set nieuwe buizen nodig maar wil naast AX7's ook een set AY7's bestellen om wat te experimenteren. Zo rondkijkend zie ik dat alleen EH AY7's levert. Klopt dat? En zo ja, klinkt dat wel oke als vervanging van AX7's van JJ?

De 12AY7 van EH ken ik zelf niet, begreep van wat andere technici dat het eigenlijk 'n 12AX7 met zeer laag geteste gain zou zijn.

Qua 12AY7s gebruik ik meestal TAD of NOS.

Naast verschil in klankkleur hoor/merk je 'n duidelijk verschil in gain (30% lager). In originele tweed Bassman en Deluxe amps zat 'n 12AY7 als V1 (eerste preampbuis).

Rutger
6 maart 2008, 17:06
Zijn die AY7's dan het geheim van de tweed-sound?

Ik heb de TAD's gevonden :) Vrij prijzige buisjes, maar wellicht de moeite van het proberen waard. Ik wil ze voornamelijk uitproberen vanwege het lagere gaingehalte. Ze zijn voor een Ceriatone Trainwreck Liverpull bestemd, die heeft gain zat dus dat kan soms wellicht wat minder.

Is TAD sowieso een klasse beter dan JJ, of is het smaakgebonden?

Chris Winsemius
6 maart 2008, 17:36
Zijn die AY7's dan het geheim van de tweed-sound?

Voor 'n klein gedeelte wel maar 't is gewoon 'schakeltje in de hele keten van circuit, bepaalde componenten, trafo's, buizen, resonante kast, speakers en spanningen


Ik heb de TAD's gevonden :) Vrij prijzige buisjes, maar wellicht de moeite van het proberen waard. Ik wil ze voornamelijk uitproberen vanwege het lagere gaingehalte. Ze zijn voor een Ceriatone Trainwreck Liverpull bestemd, die heeft gain zat dus dat kan soms wellicht wat minder.

Mail me anders ff.


Is TAD sowieso een klasse beter dan JJ, of is het smaakgebonden?

Op de 6L6(W)GC-STRs van hun na is het gewoon testen en re-labelen, ook JJs bijvoorbeeld.

JJ zijn vrij populair op dit moment en ze zijn absoluut degelijk. In goede amps vind ik ze klankmatig vaak wat tegenvallen maar in "goedkope" amps werken ze meestal zeer lekker door de nadruk op het middengebied en 'n vrij warm hoog.

TimmU
6 maart 2008, 21:33
Ik heb ook Tads zitten in een Peavey classic . klinkt lekker! Ik gebruik m'n amp juist alleen maar clean, en daar zijn ze uitermate geschikt voor.