PDA

View Full Version : jaja ik heb weer eens een Theorie vraag !



DTmaster
5 maart 2008, 11:54
http://en.wikipedia.org/wiki/Pitch_Axis_Theory


Ik nu zelf als gitaarlerlaar zit nu te worstelen met deze theorie, kan iemand mij (jeroen,gorgasm ect) uitleggen hoe dit werkt en bovenal WAT HET IS !!!
jullie proffesionele deskundigheid word gewaardeerd ;)

Thanx

DT

jaspie
5 maart 2008, 12:21
http://en.wikipedia.org/wiki/Pitch_Axis_Theory


Ik nu zelf als gitaarlerlaar zit nu te worstelen met deze theorie, kan iemand mij (jeroen,gorgasm ect) uitleggen hoe dit werkt en bovenal WAT HET IS !!!
jullie proffesionele deskundigheid word gewaardeerd ;)

Thanx

DT
wat snap je precies niet van wat er op die site staat? aangezien het redelijk uitgegebreid wordt uitgelegd.

DTmaster
5 maart 2008, 12:37
Concept
The seven modern modes are all connected to each other by diatonic shifts; that is, C Ionian (C-D-E-F-G-A-B-C) is also D Dorian (D-E-F-G-A-B-C-D), E Phrygian (E-F-G-A-B-C-D-E) and so on, until you return to the original C Ionian Mode. Therefore, each of the seven modes of any of the twelve major keys is also a mode for another six of the modes in that particular key.

Pitch axis theory suggests that for each mode, there is a chord that accompanies it. When that chord occurs, the corresponding mode should be used for the melody or for soloing.

The more common modes, along with their chords:

Mode Chord(s)
Ionian mode Maj6, Maj7, Maj11
Dorian mode Min6, Min7
Phrygian mode Min7, Min7b9
Phrygian Dominant mode 7, 7b9
Lydian mode Maj7, Maj7#11
Mixolydian mode Dom7, Dom9, Dom11
Aeolian mode Min7, Min9, Min11
Locrian mode Dim7, Dim7b9

yanto
5 maart 2008, 13:14
Dit is de standaard toepassing van modes die ook in jazz heel gebruikelijk is.
Dus per akkoord een andere mode, hoewel die modes ook gerelateerd kunnen zijn.

Dus op een ii-V-I in C: Dm7-G7-Cmaj7 speel je D dorisch - G Mixolydisch - C Ionisch. Alledrie zijn in feite dezelfde ladder, je kan dus voor het gemak ook zeggen ik speel in C majeur. Als je het per akkoord gaat bekijken dan krijg je steeds een andere mode.

Pas als je een complexer akkoordenchema gaat gebruiken dan zie je dat de modes echt wisselen. Dus echt compleet andere ladders per akkoord en niet allen de benaning.

Bijvoorbeeld: Cmaj7-A7-D7-G7
C Ionisch - A Mixolydisch - D Mixolydisch - G Mixolydisch

DTmaster
5 maart 2008, 13:17
ii-V-I waarom heet dit zo ik kom het vaker tegen is dit nou een II V I of is die ii een vervanging uit de 5e of is de ladder ?


Thanx :)


PS: is dat wat er ECHT staat want ze hebben het over moeilijke akkoorden en daar dingen in zoals jij al aan gaf NOG complexer, STAP 2 als je deze fase hebt gehad wat krijg je dan.

Thanx

DT

yanto
5 maart 2008, 13:33
Met een toonladder kun je een akoordenreeks maken. Op elke noot uit de ladder een akkoord.
Een akkoord bestaat uit grondtoon-terts-kwint.
Voor C majeur krijg je: C-Dm-Em-F-G-Am-Bdim
Elk akkoord krijgt dan een opeenvolgend cijfer.
Dus ii-V-I wordt dan: Dm-G-C het tweede, vijfde en eerste akkoord uit de reeks. De ii geeft aan dat het een mineur akkoord is. Maar II-V-I zie je ook vaak en is in principe hetzelfde.

Pas bij complexe akkoordenschema's worden de modes pas echt interessant. Mijn voorbeeld was nog vrij simpel en is goed om mee te beginnen. Pak anders eens een jazzstandard en schrijf de modes erbij aan de hand van dit lijstje:

Mode Chord(s)
Ionian mode Maj6, Maj7, Maj11
Dorian mode Min6, Min7
Phrygian mode Min7, Min7b9
Phrygian Dominant mode 7, 7b9
Lydian mode Maj7, Maj7#11
Mixolydian mode Dom7, Dom9, Dom11
Aeolian mode Min7, Min9, Min11
Locrian mode Dim7, Dim7b9

Dan zul je zien dat je soms twee of drie toonsoorten hebt.

EuroCinema
5 maart 2008, 13:35
Volgens mij gaat dat pitch axis-gebeuren een stapje verder. Je neemt bij het componeren 1 (bas)noot die je aanhoudt, en speelt daar vervolgens verschillende akkoorden en bijbehorende modi overheen. Volgens mij.

* edit: ii-V-I vraag was al beantwoord zie ik *

DTmaster
5 maart 2008, 13:42
juist die stap van II V I was ik al voorbij ik zit nu echt in die hard jazz theorie dus we beginnen vanaf Eurocenima's Niveau hahahaha

Thanx allemaal

DTmaster
5 maart 2008, 13:43
Volgens mij gaat dat pitch axis-gebeuren een stapje verder. Je neemt bij het componeren 1 (bas)noot die je aanhoudt, en speelt daar vervolgens verschillende akkoorden en bijbehorende modi overheen. Volgens mij.

* edit: ii-V-I vraag was al beantwoord zie ik *


check mijn Stevie Wonder nr op "het luisteren" Topic hiero daar doe ik dat een paar keer !!!

-=JEROEN=-
5 maart 2008, 17:51
Dus op een ii-V-I in C: Dm7-G7-Cmaj7 speel je D dorisch - G Mixolydisch - C Ionisch. Alledrie zijn in feite dezelfde ladder, je kan dus voor het gemak ook zeggen ik speel in C majeur. Als je het per akkoord gaat bekijken dan krijg je steeds een andere mode.

Pas als je een complexer akkoordenchema gaat gebruiken dan zie je dat de modes echt wisselen. Dus echt compleet andere ladders per akkoord en niet alleen de benaning.

Bijvoorbeeld: Cmaj7-A7-D7-G7
C Ionisch - A Mixolydisch - D Mixolydisch - G Mixolydisch
Toch is het wel nuttig om eens stil te staan bij het 1e voorbeeld. Wanneer je in C majeur soleert over een Dm7-G7-Cmaj7 schema, en je speelt die akkoorden niet te snel achter elkaar, waardoor je in je solo rustig de tijd kan nemen om eens goed te luisteren naar wat er gebeurt. Dan kan je duidelijk horen dat de tonen uit de C majeur ladder een ander karakter krijgen per akkoord. Zo valt mij de b op over het Dm7 akkoord en de f over het G7 akkoord. De tonen veranderen van functie zodra het onderliggende akkoord verandert. Je hoort op deze manier duidelijk iedere modus.

EuroCinema
5 maart 2008, 21:18
Klopt. De noot F over Cmaj en de noot C over G7 zijn zogenaamde 'avoid notes', wat wil zeggen dat veel mensen het lelijk vinden om ze al te lang aan te houden. Je kan vingerzettingen natuurlijk vrolijk hergebruiken. Maar het is goed om te onthouden dat dezelfde noten een andere rol krijgen naarmate de akkoorden wisselen, ook binnen een diatonische progressie.

yanto
5 maart 2008, 23:26
Ja idd het is niet mooi om een kwart te spelen op die akkoorden. Maar door de terts en septiem te spelen benadruk je juist het akkoord en de bijbehorende ladder.

jaspie
5 maart 2008, 23:38
Ja idd het is niet mooi om een kwart te spelen op die akkoorden. Maar door de terts en septiem te spelen benadruk je juist het akkoord en de bijbehorende ladder.
of je breidt ze lekker uit met een e over die G voor het 13 gevoel of een d over de C voor het maj9 id etc, zat dingen mogelijk iig

-=JEROEN=-
5 maart 2008, 23:42
@DT

Misschien een idee om eens te gaan kijken welke tonen bepalen welke modus iets is. Of om te gaan luisteren welke tonen je opvallen in welke modus. Let ook op hoe groot verschil het volgende akkoord kan uitmaken.

Wil je voorbeelden?

DTmaster
6 maart 2008, 08:33
hahahaha Jeroen Always Always :)

EuroCinema
6 maart 2008, 11:37
Om nog maar even on topic te gaan: pitch axis is volgens mij meer iets uit de metal/shred/hoe-noem-je-dat-wat-Vai-en-Satriani-doen-hoek. Je kunt er modi bij gebruiken, maar net zo goed elke andere ladder die je maar bedenken kan. Neem de basnoot A als uitgangspunt. Dan kun je een progressie maken en steeds een andere ladder per akkoord gebruiken. De bas blijft echter A zodat de sound rockend blijft (pompende achtsten, vuist in de lucht, voet op de monitor). Bijvoorbeeld:
Am - A aeloisch
Am6 - A dorisch
Ammaj7 - A melodisch mineur
Fmaj7/A -F ionisch
Fmaj7#4/A - F lydisch
A7 - A mixolydisch
A7#9 - A half-heel
A7#5 - A wholetone
etc etc etc er is enorm veel mogelijk natuurlijk

Voidhead
6 maart 2008, 17:40
Heet dat niet gewoon een pedal point dan...

Vind die wikipedia site ook wel een beetje vaag, bij de artiesten die het gebruiken staan ook alleen maar een paar gitaristen, en als ik google op "Pitch Axis" dan krijg ik ook niet zoveel bruikbaars.
Volgens mij komt dit gewoon neer op een pedal in de bas, dus de akkoorden veranderen maar de bas houdt dezelfde noot aan... wat Eurocinema zegt.

-=JEROEN=-
6 maart 2008, 18:04
@DT

Misschien een idee om eens te gaan kijken welke tonen bepalen welke modus iets is. Of om te gaan luisteren welke tonen je opvallen in welke modus. Let ook op hoe groot verschil het volgende akkoord kan uitmaken.

Wil je voorbeelden?
hahahaha Jeroen Always Always :)
Welke tonen bepalen de modus:
Dorisch = mineur met 6
Frygisch = mineur met b2
Lydisch = majeur met #4
Mixolydisch = majeur met b7

Vervolg akkoord is heel bepalend:
Dm7 - Am7
Sla een Dm7 aan en speel een kort solotje over die Dm7, speel daarna een Am7 akkoord en speel nu hetzelfde solotje, of iig dezelfde ladder. Zijn er tonen die je eigenlijk wilt aanpassen? Zo ja, welke?

Dm7 - Bbmaj7
Sla een Dm7 aan en speel een kort solotje over die Dm7, speel daarna een Bbmaj7 akkoord en speel nu hetzelfde solotje, of iig dezelfde ladder. Zijn er tonen die je eigenlijk wilt aanpassen? Zo ja, welke?

DTmaster
6 maart 2008, 18:23
Ik heb het een beetje doorgelezen en zoals het op mij overkomt introduceren ze hier gewoon alle scales over alle akkoorden en daarnaast bijv als je een B akkoord en de B bass welke akkoorden ik daar over heen kan doen?

Maar dat ken ik al.... DIT intresseer mij echter meer

Stel je hebt een Emin7 ( E-G-B-D) en je speelt een terst (G) of een kwint (B) dan heb je dat als uitgangspunt voor de basslijn (ik dacht altijd als bassist de Root of te Terst te nemen, corrigceer als het niet klopt)

Ok, als ik nu ook zoiets wil creeen dus als voorbeeld een basnoot (ABCDEFG) en dan zo pix axis gebeuren wil gebruiken dus MEER akkoorden over EEN basnoot, hoe creeer ik dit dan?

Ik moet het toch binnenkort uitleggen aan mij leerlingen dus jullie zouden mij erruug kunnen helpen dit alvast van te voren intestuderen.

Thanx Pro's :)

PS: als je er geen KLOTE van begrijpt hoe ik het uitleg dan weet je dus dat ik er dus ook geen ****** van begrijp hahahahaa

yanto
6 maart 2008, 20:12
Snap de vraag niet helemaal. Maar waarom geef je les als je het zelf niet eens snapt.
En waarom moet je juist dit verhaal in je lessen gebruiken, lijkt mij niet erg handig, niet voor je leerlingen en niet voor jezelf.

DTmaster
6 maart 2008, 20:20
pfffff inderdaad hahahahaa maar ik verwachte zo reactie al ff simpel gezegd.

a ik heb een bass noot die wil ik 4,8,16 maten aanhouden
b welke akkoorden speel ik hierover !!!!
C dus je heb A als basnoot Welk akkoorden speel je dan over A !!!


En ik weet veel over Theorie sinds ik al die Tips van jullie heb gekregen maar dit moet ff bijleren dus pls !!!

-=JEROEN=-
6 maart 2008, 23:28
Je wilt dingen die je zelf niet begrijpt aan andere uitleggen? Thats just nuts!

Als je het nou eens andersom doet, en je leerlingen dingen bijbrengt die je zelf inmiddels meester bent. En ik zeg expres meester zijn, er is namelijk nogal een groot verschil tussen iets begrijpen of iets beheersen.

Ga eens basles nemen! Dan begrijp je snel genoeg dat een bassist niet beperkt is tot prime en terts.

DTmaster
6 maart 2008, 23:39
ok dus niemand wil het uitleggen jammer !

Tristan
7 maart 2008, 01:20
Ik begrijp er werkelijk geen snars van wat je nu probeert te vragen, vandaar dat ik je waarschijnlijk niet kan helpen, maar ik zal het toch proberen...
Een bassist houdt gewoon een toon aan (pedalbass), bijvoorbeeld een A en daaroverheen legt de gitarist of toetsenist akkoorden...
Hierin zit veel vrijheid, omdat de bas maar 1 toon aanhoudt kan je met de akkoorden dus vrijwel eindeloos varieren, als er maar geen bb en een g# in het op de A pedalbass gespeelde akkoord zit kan het eigenlijk allemaal wel...
Het een klinkt natuurlijk beter dan het ander en het is ook zaak een beetje een logische of in ieder geval goed klinkende sequens hierin te vinden, dat doe je op je gehoor...
De bas kan dan natuurlijk kiezen om op een gegeven moment met de door de gitaar of toetsen geimpliceerde harmonie mee te gaan, de standaard is hierbij dat de bas vaak de grondtonen en de kwinten speelt, maar dat hangt natuurlijk ook een beetje van de gespeelde akkoorden af...
Het zal zonder pedalbass in ieder geval wel heel anders gaan klinken...
Oh ja, een tip, wat sterk werkt over dit soort pedalbass dingen zijn verschillende majeur drieklanken, probeer ze alle twaalf eens uit zou ik zeggen en draai door er een paar te combineren een sequens in elkaar...

DTmaster
7 maart 2008, 08:33
luister nogmaals SIMPEL

ik speel een BASNOOT een D en jij bent gitarist welke akkoorden als ik 16 maten D speel kan jij over een D noot doen begrijp ie

Dus welke mogelijkheden heb je dan met alleen een D noot als basslijn hebt en jij moet de rest invullen

snap ie?


THanx Tristan voor je uitleg by the way !!!

PS: wat is pedalbass

DTmaster
7 maart 2008, 08:35
kan iemand mischien een schema maken en daar de akkoorden opschrijven zodat ik het eens kan oefenen met een bastoon opgenomen en dan die akkoorden er over heen, ik begin het nu eindelijk te begrijpen maar kunnen jullie mij nog even die laatse zet geven :)

EuroCinema
7 maart 2008, 09:49
Volgens mij heb ik een pagina geleden al een hele lijst mogelijkheden over een A basnoot gegeven. :chicken:

Nog simpeler dan?

:cheerup:Elk akkoord waar een a inzit, kan een a als bas hebben.:cheerup:

Dat geldt dus voor A mineur, maar in theorie ook voor C#7#5, Bbmaj7#4, F+ en ga zo maar door.

Tristan
7 maart 2008, 16:27
luister nogmaals SIMPEL

ik speel een BASNOOT een D en jij bent gitarist welke akkoorden als ik 16 maten D speel kan jij over een D noot doen begrijp ie

Dus welke mogelijkheden heb je dan met alleen een D noot als basslijn hebt en jij moet de rest invullen

snap ie?


THanx Tristan voor je uitleg by the way !!!

PS: wat is pedalbass

Gast, graag gedaan, maar deze vraag heb ik in mijn post al beantwoord:
ELK AKKOORD WAAR GEEN G# EN TEGELIJK EEN Bb INZIT KAN OVER EEN A PEDALBASS GESPEELD WORDEN!!!
over een D kan dus elk akkoord waar geen c# en eb inzit...
MAAR...
PROBEER EERST MAJEUR DRIEKLANKEN!!!
werkt erg goed en er zijn er maar twaalf om uit te kiezen, maak gewoon op je gehoor een of meerdere sequensen met bijvoorbeeld drie of vier verschillende majeur drieklanken erin verwerkt...

Een pedalbass is een baslijn waarin continue 1 noot wordt aangehouden, vaak gebeurt dit terwijl de harmonie verschuift...

gorgasm
7 maart 2008, 16:34
ik vind dat je er alles kan over spelen over die D. Maar naar waar gaat het?
Natuurlijk als hij d 16 maten aanhoud, dan is hij eens de tonica, dan eens het septiem, dan even de #9(hehe)

Een tijd geleden poste hier een man, die t allemaal wel snapte(zoals tristan en nog een paar) hij heette Jimi Hendrix(als nick) Hij zei verscheidene malen dat de melodie belangrijk is, dat waar je naartoe gaat en van waar je komt belangrijk is. Je kan op een G akkoord een gis spelen, dat heet dan de b9 maar hoe lang ga je die aan houden en naar waar ga je. Ga je naar Ab, A, of F, of...

En ik snap maar al te goed Tristans post:)

Tristan
7 maart 2008, 16:49
Ik ben niet boos hoor, ik wou het gewoon alleen even echt duidelijk proberen te maken...
Als 'ie het nu nog niet snapt kan ik 'm ook echt niet helpen vrees ik... :D
De melodie is natuurlijk heel belangrijk, ook binnen de akkoorden zelf (voiceleading)...

Nou, vooruit dan...

DTmaster:
Probeer dus alle verschillende vormen van de majeur drieklanken en combineer deze op zo'n manier dat de noten binnen de akkoorden zo'n klein mogelijke afstand moeten afleggen...
in D heb je dus: d-f#-a, f#-a-d en a-d-f#
Als je tweede akkoord bijvoorbeeld Bb is dan krijg je dit:
d-f#-a -> d-f-bb of f#-a-d -> f-bb-d of a-d-f# -> bb-d-f
Dit is slechts een voorbeeld...
Makkelijker en leuker kan ik het niet maken... :D

tvmartini
7 maart 2008, 17:49
:cheerup:Elk akkoord waar een a inzit, kan een a als bas hebben.:cheerup:


en als de bas een a is, zit de a automatisch ook in het akkoord :)

topicstarter: je kunt toch gewoon een aantal akkoorden kiezen, en bv een open a snaar in de bas blijven spelen. En dan moet je gewoon akkoorden kiezen die je mooi erbij vind horen. die kunnen wij je niet voorschrijven want dat is natuurlijk weer persoonlijk en smaak enzo. Wat altijd wel goed klinkt en als begin handig is is gewoon I-IV-V met een hangende bas. voorbeelden zijn legio maar Herman Broods saturday night heeft het, en Elton Johns Your song ook.

DTmaster
8 maart 2008, 00:34
HEHEHEHEHEHEHEHE nu snap ik het hahahahaha Thanx allemaal


Nu ga ik weer geld verdienen


Chiao

gorgasm
8 maart 2008, 01:30
ik vind dat je ons een deel moet geven!

DTmaster
8 maart 2008, 09:47
kan ik je ook blij maken met een paar vvv bonnen (in belgie plezierbonnetjes)

gorgasm
8 maart 2008, 10:07
ik ben belg, maar plezierbonnen ken ik niet. Is dat zoiets dat je bij de plaatselijke prostitue kan gaan inruilen?:chicken:

money talks, bullshit walks mister ;)

DTmaster
8 maart 2008, 10:13
ga jij nou maar weer noten uitschrijven, want jij heb mij toch nooit geholpen ;)