PDA

View Full Version : Beschadigingen gitaar lak



thehypz
5 maart 2008, 11:10
Hallo,

Een vraagje, gisteren met mijn les paul ergens tegenaangestoten, en je raad het al, een stukje lak er af. Dit is de eerste beschadiging, en ik ben bang dat de lak verder zal gaan afbrokkelen misschien als ik er niks aan doe. Het is een vrij dikke laag lak (chameleon kleur die verkleurt bij verschillende lichtinvallen) Wat ik zelf nu heb gedaan is even een druppeltje secondenlijm erop gesmeerd, maar ik vraag mij af zijn er betere manieren om zoiets te verbergen / op te lossen en om te voorkomen dat het verder gaat?

guitarnijboer
5 maart 2008, 18:00
Voor mooi herstellen kun je beter je vraag stellen in het gitaarbouw forum/sectie. Afbrokkelen zal het waarschijnlijk niet. Ik heb de zelfde soort lak op een van m'n Gibsons met een stukje er uit, na 10 jaar is er nog niets afgebrokkeld.

bert k
5 maart 2008, 22:52
Ik zet hem in Zelfbouw.

KoenB
6 maart 2008, 22:44
een beetje transparante nagellak is misschien een oplossing ;)?

thehypz
7 maart 2008, 08:10
hmmm ja misschien wel idd transparante nagellak, maar er is dan ook vast betere transparante lak misschien te krijgen ergens. Ik baal er gewoon van ik heb die LP net 2 weken nu =0 dan baal je wel als je ergens tegenaanstoot en een stukje lak eraf stoot.

KoenB
8 maart 2008, 18:56
Er is vast wel iets beters te krijgen idd, maar nagellak is gewoon een simpele en snelle oplossing. En goedkoop, hoewel dat opzich niet telt als je je LP wilt redden die je net nieuw hebt, echt zonde!

Maar ik ben verder niet zo van de lakken en olien, maar andere forummers kunnen je ongetwijfeld meer advies geven

FRED WAAR BEN JE ;)

bassej
9 maart 2008, 12:12
zo'n kleur namaken is ...nouja ik zeg niet direct onmogelijk :hippie: kameleon had je het over toch. Dan zou je aan gibson moeten vragen hoe ze de kleur maken en alle kleurtje kopen, maar ik denk niet dat ze zo even zeggen hoe dat moet.

Mattia
9 maart 2008, 14:11
Ik zou het persoonlijk gewoon laten. De schade is gebeurd, onzichtbaar zal het wel niet worden.

fred dons
9 maart 2008, 14:19
he ik moet ook nog gitaren lakken ja !! :D

superlijm is een goede oplossing die vooral op poly gelakte gitaren gebruikt wordt omdat "reparatie" lak op poly altijd zichtbaar blijft (het smelt niet in de oude laag), met superlijm kun je het dan wel nagenoeg onzichtbaar weg werken

bij een gibson die in cellulose is gelakt hoef je geen superlijm te gebruiken (maar het mag wel), wat al gesuggereert wordt; nagellak dit is namelijk in 9 van de 10 gevallen ook gewoon cellulose op thinnerbasis, hiermee kun je als alleen de blanke lak is aangetast mooi de krater in de originele lak laag voor laag opvullen (heb je wel een laag of 6 a 7 voor nodig) het voordeel van de nagelak is dat deze dus wel in de originele lak weg smelt en na het nat schuren en polijsten geheel onzichtbaar wordt (de reparatie dan :D)
heb je ook de kleurlaag aangetast dan wordt het wat moeilijker, met name bij chameleon lak, bij die lak is zeer moeilijk een touch up te maken en zul je atijd het verschil oude/nieuwe lak blijven zien. Autocolour heeft betaalbare chameleon verf op waterbasis voor airbrush en dus zou je kunnen proberen maar zoals gezegd onzichtbaar repareren zonder een complete refinisch kun je vergeten