PDA

View Full Version : verplaatsing geluid...



pasqual
5 maart 2008, 10:20
ik heb sinds een week of 2 een LC bulldog. eerder heb ik altijd combo's gespeeld. ik vind het een lekker geluid wat deze amp produceerd. momenteel gebruik ik 'm met een marshall 1960 cab met celestion 75 speakers ( denk ik )
die niet van mij is. ik ga dan ook zelf een cab aanschaffen. niet deze in ieder geval. wat ik niet zo tof vindt en dat zal met alle 412 cabs zijn: het geluid verplaatst zich in een rechte lijn van de cab af ( logisch, zou je zeggen ).
ik heb de cab bij repetities ong. 1,5 meter achter me staan, als ik 0,5 meter naar links of rechts ga is het geluid helemaal anders. als ik zo'n 5 meter naar voren loop dan kom ik rechtstreeks in de lijn van het geluid en dan staat het ding gewoon te hard en te fel. dit probleem had ik met mijn vorige combo nauwelijks, daar maakte het niet uit waar je stond. moet ik wel zeggen dat het ding altijd op de vloer stond. ik wil hier mee zeggen dat bij een combo het geluid zich veel mooier verspreid door de ruimte waar je speelt. ligt dit nu aan de karakteristiek van cabs in het algemeen? of komt dit door de closed back?
zou een 2X12 cab met een open achterkant dit probleem minder hebben?
op deze manier haal ik niet uit de amp wat er naar mijn mening in zit en ben ik geneigd weer terug te gaan naar een combo met een open achterkant.

bedankt en groeten Pasqual.

BasHermus
5 maart 2008, 10:40
Een open back (of dat 1x12, 2x12 of 4x12 maakt niet zo'n verschil) klinkt inderdaad minder directioneel.
Of het dan een combo is of een cab zou niet uit mogen maken.

Bij veel cabs kun je overigens (een gedeelte) van de achterkant eraf schroeven,zodat je er open back van kan maken.
Gewoon even de achterkant bekijken (en er opletten dat de jack-ingang niet op dezelfde plank zit, anders moet je gaan zagen).

pasqual
5 maart 2008, 11:05
bedankt Bas,

het probleem van dit fenomeen is dat ik erg veel moeite heb om tot een behoorlijk geluid te komen. als ik me zelf een meter verplaats, kan ik voor mijn gevoel alweer het geluid anders instellen, ga ik weer terug staan, klinkt het weer anders. de drummer klaagt erover dat hij mij zo slecht hoort. dan kan ik natuurlijk de cab richting hem gaan richten maar dat vind ik niet de oplossing. ik heb liever een meer open geluid i.p.v. een richtings gevoelige speakerkast.
mocht ik dit niet opgelost krijgen, dan heb ik binnenkort weer een combo erbij. :satisfie:

groeten Pasqual.

Kim Wilson
5 maart 2008, 11:07
Zoek eens op "beamblockers". Dat schijnt echt de oplossing te zijn voor jouw probleem.

AART
5 maart 2008, 17:22
En als je ervoor staat op 5 meter aftsnad en het geluid is nog veel te scherp dan is ie ook een beetje te scherp ingesteld.

Je amp afstellen als je met je kop boven de 412 hangt is niet slim, dan krijg je een schelle rotsound recht voor de speaker, en laat daar nou wel vaak de mic en het publiek op de eerste rij zitten...

ben vanhoof
5 maart 2008, 18:13
Ik vind de bulldog sowiezo wat scherp klinken, ik heb de treble nooit boven de helft staan. Hetgene wat jij beschrijft heb ik ook lang gehad, en heb ik verholpen door bierkaartjes voor de speakers te maken. Hierdoor wordt al het schelle dat recht uit de conus van de speaker komt gedempt en heb je dat felle niet als je recht voor de speaker staat. Dit zorgt indirect ook voor een betere spreiding.

Ik heb ook eens echte beamblockers getest, maar die dempen het hoog nagenoeg niet, die verspreiden het eerder naar alle kanten. Ik vond die demping persoonlijk beter, maar das ieder zn eigen smaak.

jerome
5 maart 2008, 18:38
Ik weet niet wat voor muziek je speelt maar die Marshall 300 Watt stereocabs (4 x 75 watt) vind ik persoonlijk sowieso ruk klinken.
De Marshall 260 Watt mono cabs (4 x 65 watt) klinken naar mijn mening vééél beter. De 65 watter speakers klinken warmer en minder schel
En zó dicht op je cab staan is nooit ideaal.
In (kleine) repetititieruimten en op kleine podia ontkom je er helaas vaak niet aan.
In dit soort situaties zijn 2 x 12 cabs op bijna oorhoogte imho veel handiger.
Die beamblockers heb ik zelf geen ervaring mee maar die zouden voor jouw een goede oplossing kunnen zijn want ze schijnen idd een veel betere spreiding te geven.

pasqual
5 maart 2008, 22:28
@Jerome: die cab is niet van mij en daar ben ik ook wel blij om want ik vind er ook geen fuck aan. ik heb sinds vanavond een 8412 van marshall met 4 X 35 watt celestions g12l erin. deze klinkt al een stuk beter. dat met die bierviltjes ( Ben ) valt wel eens te proberen. als dan ook het geluid beter verdeeld ben ik helemaal tevreden. ik ga wel nog ff de achterwand gedeeltelijk weghalen om een meer open geluid te creëren. ik ben benieuwd.

bedankt allemaal voor de input, Pasqual.

AART
5 maart 2008, 22:34
@Jerome: die cab is niet van mij en daar ben ik ook wel blij om want ik vind er ook geen fuck aan. ik heb sinds vanavond een 8412 van marshall met 4 X 35 watt celestions g12l erin. deze klinkt al een stuk beter. dat met die bierviltjes ( Ben ) valt wel eens te proberen. als dan ook het geluid beter verdeeld ben ik helemaal tevreden. ik ga wel nog ff de achterwand gedeeltelijk weghalen om een meer open geluid te creëren. ik ben benieuwd.

bedankt allemaal voor de input, Pasqual.

Hmm, ik vind die valvestates cabs persoonlijk niet geweldig klinekn. flubberig iel geluid uit die speakertjes...

pasqual
6 maart 2008, 20:18
ach ja, voor ieder wat wils. om uit die 300 watt kast een lekker geluid te halen zul je 'm toch wel redelijk hard moeten zetten, die valvestate-kast is eerder "aan z'n volume". ik vond 'm toch wel erg lekker klinken zonder eerst op standje kernsplitsing te spelen.

groeten Pasqual.