PDA

View Full Version : KISS sound



Ace 1.15.19
5 maart 2008, 03:15
Omdat ik op zoek ben naar een vergelijkbare sound als de muziek in de beginjaren van KISS, stel ik deze vraag. Ik ben niet van plan om precies zoals deze band te klinken, maar het geluid spreekt me erg aan.

Kan iemand me vertellen wat voor soort effecten er gebruikt moeten worden bij bijvoorbeeld nummers zoals deze:
http://www.supload.com/listen?s=Y4B8SL1CSEOK
(Strutter, van het KISS debuut album)

Natuurlijk is de gitaar zelf van groot belang (denk bijv. aan de verschillen tussen Strat en Les Paul). Ik heb een Michael Kelly Patriot Hot Rod met 2 humbuckers (gebruik meestal neck pickup) plus een overdrive waarbij ik de drive helemaal dicht heb staan en de tone helemaal open. Maar het klinkt niet zoals ik zou willen. Nou heb ik de laatste tijd erg zitten kloten met de instellingen op het kastje zelf, mijn gitaar en mijn mengpaneel: drive erbij, tone eraf - andere pickup kiezen - spelen met de hoog, middel en laag knopjes... Opvallend is: erg veel overheersend laag, ook al heb ik het bijna helemaal weggedraait op het mengpaneel. Kan het zijn dat deze overdrive (Visual Sound - Route 66) niet geschikt is en moet ik op zoek naar een fuzz of iets dergelijks? Misschien een Big Muff? Of zijn die nog erger?

Ik hoop dat iemand me hierover informatie kan geven zodat ik meer richting de oude KISS sound kan gaan. Nogmaals, deze sound hoeft niet identiek te zijn en ik wil ook niet als KISS klinken. Het gaat me gewoon puur om het geluid wat me aanspreekt.

Les Paul R8
5 maart 2008, 08:28
De sound van Kiss is meestal vrij simpel. Effecten worden er niet of nauwelijks gebruikt.
Ace speelde alleen op het brug element. Halselement was vaak fake en werd gebruikt voor rook elementen en zo.
De oude Kiss sound werd gemaakt met Plexi's. Al is het niet 100% zeker dat deze ook daadwerkelijk gebruikt werden. Ik heb wel eens gelezen dat er achter al de Marshall's een Fender Superchamp stond, waar de echte sound uit kwam.

In ieder geval is een goede Kiss sound goed te krijgen met bijv een Barber LTD overdrive. T-Rex Moller zou het ook wel kunnen. Deze aangesloten op een vrij cleane Marshall en spelen over het brugelement.

dr.distortion
5 maart 2008, 09:48
En dat brugelement was een Dimarzio Superdistortion in een les paul.

E-J
5 maart 2008, 11:31
Dit is wat ik vond:

Though he dabbled with some odd looking Washburn guitars in the 80s, Ace is strongly associated with Les Pauls — and he always played Les Pauls with KISS. He started with a sunburst Standard and later switched to his more famous three pickup Custom. The classic Frehley tone comes from the three pickup Les Paul Custom with DiMarzio Super Distortion humbuckers. Ace rarely uses anything other than the treble pickup — in fact — the neck pickup is a fake and hides a smoke bomb that he uses during his solo spot. Gibson issued an Ace Frehley model Les Paul in the 90s.

Ace runs the guitar straight into a 100 watt Marshall head. "There's nothing like a Les Paul through a Marshall for that hard rock sound. I've tried every setting and for me, you take a 100 watt head and put every knob on 5. Sounds pretty cool." Ace is not into effects. He's used an old Vox wah on a couple of tracks, and aside from some delay added at mixdown on a few tracks, that's it.

Ace and Paul Stanley normally play distinctly different parts and have totally different sounds. Ace's tone is thicker and more overdriven; Paul is more midrangey and biting. Paul frequently used a Gibson Firebird or an Ibanez Destroyer with DiMarzio Super II pickups to compliment Ace's sound. In the studio, Ace likes to use vintage Pauls, Strats, and Teles. He'll often double his primary rhythm part with a Strat or Tele through a Fender Harvard combo, or an acoustic guitar.
(quoted from ace's fansite)


Ace Frehley of Kiss:
Guitars

* Gibson Ace Frehley Les Paul Models
* Custom Flashing Light Guitar

Ampifiers

* Marshall JCM 900 Head
* Peavey 5150 II Head
* Line 6 POD Pro
* Marshall 4x12 Cabinets

Accessories

* Digital Music Corp GCX Switcher
* Audio Technica 7000 UHF Wireless
* Peterson Strobe Tuner
* Gibson Ace Frehley Signature Strings .009-.046
* Herco Flex 75 Picks

Paul Stanley:
Guitars

* Washburn PS2000 Signature Series Guitars

Amplifiers

* Randall Colossus Heads
* Randall Colossus Cabinets
* Line 6 POD Pro

Accessories

* Uptown Technologies Flash Switcher
* Audio Techinica 7000 UHF Wireless
* Rocktron HUSH II
* Peterson Strobe Tuner
* Boss TU-12H Tuner
* Dean Markley .010-.046 Strings
* Herco Flex 75 Picks

Ace 1.15.19
5 maart 2008, 12:01
Ontzettend bedankt, dit heeft me veel geholpen. Maar als ik bij mijn volgende gitaar Super Distortions erin wil zetten gaat me dat denk ik een flap geld kosten. Kan ik weer aan het sparen gaan. Misschien wel in combinatie met een Gibson Les Paul Custom (uit 1974) voor € 3400,- euro. Maar dat geld heb ik de komende 26 jaar volgens mij niet :p

dunnoaname
5 maart 2008, 16:19
Lees ik nou goed dat je geen gitaarversterker hebt maar alleen je gitaar in een mengpaneel prikt met een distortion ertussen?

Als dit zo is vind ik het niet gek dat je de sound niet krijgt. Een gitaarversterker heeft geen lineaire frequentieweergave, hij laat heel veel hoog en de laagste frequenties weg. Het middengebied is heel sterk. HEt gevolg is dat als je een gitaar door een gewone audiosetup of mengpaneel oid speelt dat het nergens naar klinkt.

Ik zeg dus: koop een gitaarversterker. Als je het kan betalen kijk dan naar een (evt tweedehands) buizenversterker. Deze klinken over het algemeen een stuk lekkerder dan transistor of modelling. Als je een beperkt budget hebt zou ik kijken naar modellingversterkers als de Vox Ad serie of de roland cube serie.

Als je eenmaal een versterker hebt is eht een kwestie van overdrive/distortion aan (op de versterker) en dan het brugelement selecteren, volume en toon helemaal open op je gitaar. Dan beetje spelen met de gain control en dan met de toonregeling hoog/mid/laag.

Ace 1.15.19
5 maart 2008, 17:12
Ik gebruik inderdaad geen gitaar versterker. Ik heb bij onze computer een mengpaneel staan met twee boxen (alles van Yamaha). Wattage van de boxen weet ik niet. Achterop staat echter PGM 250W, MAX 500W. Dit spul is van mijn suikeroom die muzikant is en die mijn broer en mij het één en ander gedoneerd heeft. Let niet op de kabels en de rotzooi. Het effectenpedaal heb ik voor de handigheid even op het mengpaneel gezet, dan kan ik beter bij de knopjes voor de instellingen.

http://img176.imageshack.us/img176/4011/dsc07711ha4.jpg

http://img146.imageshack.us/img146/5765/dsc07712kx3.jpg

http://img146.imageshack.us/img146/9572/dsc07713xh1.jpg

Diezelfde oom heeft mij eerder een gitaarversterkertje meegegeven. Is uitgebracht door Aria onder de naam Loco. Ik meen iets van 60 watt, al lijkt me dat wat veel. Staat wel 60W op de achterkant. Ik heb hier echt totaal geen verstand van. Foto is gemaakt op zolder want dit ding gebruik ik niet. Ik zou er eigenlijk verder helemaal niks over kunnen zeggen.

http://img255.imageshack.us/img255/8647/dsc07715tl2.jpg

Een buizenversterker gaat me volgens mij behoorlijk wat geld kosten en ik ben al zo doodongelukkig (whaha) dat ik de Gibson die ik wil niet kan betalen...

Now what...?

dunnoaname
5 maart 2008, 17:33
Probeer eens je gitaar versterker te gebruiken. Die route 66 heb ik eeuwen zelf ook gehad, tof pedaaltje. Ik zou de compressie kant uit laten voor deze sound en de bass boost ook. Als je het brugelemnt gebruikt denk ik niet dat de toon helemaal met de klok mee hoeft te staan. Begin vanuit het midden naar het zoeken van een fijne stand.

M Kactus
5 maart 2008, 17:35
Ik gebruik inderdaad geen gitaar versterker. Ik heb bij onze computer een mengpaneel staan met twee boxen (alles van Yamaha). Wattage van de boxen weet ik niet. Achterop staat echter PGM 250W, MAX 500W. Dit spul is van mijn suikeroom die muzikant is en die mijn broer en mij het één en ander gedoneerd heeft. Let niet op de kabels en de rotzooi. Het effectenpedaal heb ik voor de handigheid even op het mengpaneel gezet, dan kan ik beter bij de knopjes voor de instellingen.
Een buizenversterker gaat me volgens mij behoorlijk wat geld kosten en ik ben al zo doodongelukkig (whaha) dat ik de Gibson die ik wil niet kan betalen...

Now what...?

Nou, je hebt een mooi pedaaltje. Dat komt beter tot zijn recht voor die versterker dan voor je mengpaneel.
Je hebt een mooi mengpaneeltje. Als je daar een goed gitaargeluid uit wil halen, zal je op z'n minst een speakersim (versterkersimulatie) nodig hebben, zoals bij de modelingapparaten. Maar je kan ook plugins op je computer installeren zoals Guitar Rig, Gearbox of Amplitube. Die spelen dan versterkertje voor je. Daarmee kan je veel versterkers en effecten nabootsen. Dat lijkt me wel de beste oplossing in jouw geval.

Ace 1.15.19
5 maart 2008, 17:40
Stel dat ik mezelf een buizenversterker aan zou schaffen, is het dan verstandiger om een top + cabinet te kopen of een combo? Scheelt nogal wat in prijs vind ik. Hoe kan dat?

dunnoaname
5 maart 2008, 17:54
Top en cab apart zijn vaak meer speakers en meer watts. Meer herrie dus. Persoonlijk vind ik dat grote onzin, een versterker klinkt vaak lekkerder als ie harder staat. Dus leuke combo's zijn niet slecht.

Ace 1.15.19
5 maart 2008, 17:57
Top en cab apart zijn vaak meer speakers en meer watts. Meer herrie dus. Persoonlijk vind ik dat grote onzin, een versterker klinkt vaak lekkerder als ie harder staat. Dus leuke combo's zijn niet slecht.

Versta jij onder leuke combo's, ook versterkers van onder de duizend piek? :p

dunnoaname
5 maart 2008, 18:04
Jazeker! Ik speel zelf op een Hughes and kettner Edition Tube 20th anniversary. Kost lang geen 1000 euro nieuw. En de enige versterker die ik ooit heb gehoord die clean beter klonken waren een bassman uit 1966 en een bogner. En die zijn allebei ontbetaalbaar.
Vraag anders ff verder in het amp forum als je vragen eigenlijk daarover gaan. Mischien dat je dan meer goede reacties krijgt dan hier.

Les Paul R8
5 maart 2008, 18:12
Als ik jou was zou ik een Pod of Toneport van Line6 aanschaffen. Via gearbox kan je dan zo de nodige kiss sounds downloaden. En anders kan je zelf ook wat programmeren. De pod kan zo je mengpaneel in.

Ace 1.15.19
5 maart 2008, 21:47
Als ik jou was zou ik een Pod of Toneport van Line6 aanschaffen. Via gearbox kan je dan zo de nodige kiss sounds downloaden. En anders kan je zelf ook wat programmeren. De pod kan zo je mengpaneel in.

Ik heb een POD 2.0 van Line 6 maar die gebruik ik nooit. Ik heb liever een paar verschillende effecten in plaats van één digitale effectenbak waar je onderhand 1 miljoen sounds uit kan halen waar ik er maar twee van gebruik. Daarbij komt nog eens kijken wat je wel en niet precies voor je sound kunt gebruiken. Ik zal eens rondneuzen op internet wat een lekkere buizenversterker kost.

Thoon_Loque
5 maart 2008, 22:02
Sorry hoor, maar als je én een versterker hebt die je op zolder hebt staan, én een pod 2.0 hebt die je niet gebruikt, maar wel je gitaar rechtstreeks op je mixer aansluit (al zit er de route 66 tussen), dan heb je toch iets niet helemaal begrepen.
Als je een lekkere sound uit alleen je gitaar en een mixer kon halen, bestond er nu geen mesa, marshall en noem maar op.
Je hebt het goede equipment op zolder liggen, GEBRUIK DAT DAN OOK!!

Zie dit niet als een avfzeik bericht, maar wil je ECHT een lekker soundje zonder dat het je een stuiver moet kosten, gebruik het materiaal wat je al hebt. (ik zelf heb ook de pod 2.0 en ben er ook niet zo kapot van, maar tis beter dan helemaal niks)

heinz3110
5 maart 2008, 22:16
+1

Je kan wel hardhollend impulsief kopekopekope en je blindstaren op een leuke buizenbak, maar voor het zelfde geld kom je van een koude kermis thuis. Omdat "Leuk" , "Goed" , en "Killer Tone" helaas (of gelukkig!) erg subjectieve woorden zijn in Gitarenland. (Tom Scholtz anyone ? Ik bedoel maar).



Haal eerst die versterker maar van zolder af, en sluit die route66 daar op aan. Of probeer met de versterker zelf een lekkere "drive" te maken.
Kost niks, en met een beetje geluk heb je voor je zelf een lekker geluid.

Trouwens, die Loco versterker zelf is bijna al een collectors item! :)

Ace 1.15.19
5 maart 2008, 22:35
Ja inderdaad, ik ben inderdaad niet verstandig bezig. Bedankt voor de informatie. Ik ga morgen experimenteren met het nieuwe oude spul :p. Ik ga kijken hoe ver ik kom. Maar is 60w uit zo'n klein ding niet weinig voor bijvoorbeeld in een band?

heinz3110
5 maart 2008, 22:41
Als er 60 watt achterop staat (Power Consumption: 60 Watt ) , kan je er van uit gaan dat het versterkertje zo'n 30, hooguit 40 watt zal leveren.

Met een beetje geluk kan je dan nog meekomen in een bandje.
Met een beetje ongeluk niet. Ligt er ook aan hoe hard de drummer mept, en hoe hard de andere muzikanten zichzelf zetten. Uitproberen dus.

Thoon_Loque
5 maart 2008, 22:46
Mss wel leuk om deze link te bekijken...
http://www.locobox.com/amps.html

Ace 1.15.19
5 maart 2008, 22:51
Mss wel leuk om deze link te bekijken...
http://www.locobox.com/amps.html

Onderaan die pagina staat:

The auction was in German, but I did read that it said the amp was 20-30 watts and had reverb.

En een reverb, die had ik nog niet in de vorm van een pedaal. Komt dus mooi uit. Zo zie je maar, ik heb echt nooit naar het ding omgekeken laat staan dat ik wist wat het voor functies had toen ik pas een gitaar had. Belachelijk eigenlijk dat jullie mijn gear beter kennen als ik en dat jullie het me uit moeten leggen. Diep triest maar goed... :p

Thoon_Loque
7 maart 2008, 17:58
En Thijs heb je die loco al uit het stof getrokken en je gitaar ingeplugd??? Ik ben zeer benieuwd!!

Groetjes,

Anthony

Ace 1.15.19
8 maart 2008, 01:41
En Thijs heb je die loco al uit het stof getrokken en je gitaar ingeplugd??? Ik ben zeer benieuwd!!

Groetjes,

Anthony

Ja, ik heb hem van zolder gehaald en ik moet zeggen: wat een geluid. Hij klinkt erg goed en gaat best hard :P. Nou moet ik nog een vergelijking maken tussen de Loco en het Yamaha-gebeuren. Ik denk dat me dan de verschillen opvallen.

Ben vanmiddag even bij de buurjongen geweest (drummer) om wat te spelen van Green Day. Opzich niet écht mijn muziek, ben namelijk meer van de oudere rock sounds. Het was wel erg leuk en er zijn al plannen om er iets van te maken.

Ik heb mijn Michael Kelly Patiot Hot Rod op de Loco aangesloten met de Route 66 Overdrive (zonder Compressor) en een Dunlop Crybaby. Bij mijn buurjongen in zijn drumhok heb ik de wah er tussenuit gelaten en het scheurpedaal iets meer drive en minder tone gegeven.

Ik wil jullie bedanken voor de tips, met name dunnoaname die me vroeg of ik zonder versterker speelde. Zelf vond ik het ook raar omdat een amp er gewoon bij hoort maar ik dacht dat die Yamaha installatie echt te gek was. Ik geef mijn Loco nou een vaste plaats in de huiskamer en ga er nog veel van genieten. Ik ben zeer tevreden met de Route 66 maar ik ga mijn POD nog even uitpluizen, misschien dat er iets tussen zit.

Even iets anders nog: die Loco versterker, is er iemand die me er iets meer over kan vertellen uit zijn hoofd? Bouwjaar, waarde, enz.? Serienummer is 00-0406. Ik zal morgen even het internet napluizen of ik er iets over kan vinden, ben nou te gaar, het is al laat :D.

Misschien een nieuwe/andere/betere versterker in de toekomt, maar ik hou het even op dit. Ik denk wel dat ik iets ga doen met die Super Distortion pickups. Ik wist dat Ace Frehley de SD pups van Dimarzio gebruikte, maar ik wist totaal niet wat dat voor geluid zou geven, wat daar zo 'distortion' aan was. Maar nu weet ik dat dat dus voornamelijk voor de oude KISS sound bepalend was. Ik check even op YouTube of er sound samples van zijn. Moet nog even kijken in welke gitaar ik deze pups kwijt zou kunnen. Eigenlijk geen, daar heb je het volgende drama al :p.


:D LOCO ROELEERT :D

Ace 1.15.19
8 maart 2008, 22:30
Als er 60 watt achterop staat (Power Consumption: 60 Watt ) , kan je er van uit gaan dat het versterkertje zo'n 30, hooguit 40 watt zal leveren.

Met een beetje geluk kan je dan nog meekomen in een bandje.
Met een beetje ongeluk niet. Ligt er ook aan hoe hard de drummer mept, en hoe hard de andere muzikanten zichzelf zetten. Uitproberen dus.

Ik was nog vergeten te zeggen: ik kwam er best goed uit met mijn versterkertje samen met de drums. Was pas de eerste keer dat we samen speelden voor de gein maar het ging prima.

http://img155.imageshack.us/img155/3853/dsc07716gh8.jpg

Verder had ik nog een vraagje: waarom is een top + cabinet zo verschrikkelijk duur? :p En wat is er zo speciaal of zo goed aan een buizenbak ipv een andere versterker?

Ja ik weet het, ik heb nog een hoop te leren :D

:hippie: