PDA

View Full Version : hadiebestemensen



hansli
5 maart 2008, 01:54
mijn naam is hans, 47 jaar, bassist/ zanger, op dit moment speel ik niet in een band maar doe diverse akoestische dingen.
op www.thevelvetunderwear.nl (sorry, verouderde site) zie en hoor je mijn laatste band die op dit moment in slaapstand staat.

als je mij zou vragen wat de beste band ter wereld is zou ik antwoorden:
The Band, met The Beatles als goede 2e, en voor plaats 3 komt een heel regiment in aanmerking, zoals soft machine, roxy music, t.rex, sparks, beach boys, king krimson, genesis, 10cc......

en van de zangers/-essen: johnny cash, nanci griffith, john prine, roy orbison, joni mitchel, emmylou harris, sandy denny, warren zevon...........

verder houd ik erg van zangers met een heel eigen stem, zoals natuurlijk de reeds vermelde cash, en verder types als robert wyatt, david sylvian, carla bruni, serge gainsbourg, nico, lou reed, gilbert o'sullivan, maria farandouri.....

wellicht is het voor een bassist raar dattie maar weinig helden cq. voorbeelden heeft, ik heb er maar 3: (niet op volgorde van waardering maar alfabetisch)
jaco pastorius, paul mcartney, percy jones.................

groetjes, hans

Ace 1.15.19
5 maart 2008, 14:41
Welkom :)

Wat vind je van bassisten als John Entwistle (The Who) of John Deacon (Queen)?

R.J
5 maart 2008, 21:00
Welkom :soul:

bassisten.... the roots stonden ooit in het voorprog van de chillipeppers en die bassist gaf me toen toch een solo weg :dance:

hansli
6 maart 2008, 20:18
Sja, wat vind ik van bassisten als JE en JD?

Ik moet toegeven dat ik eigenlijk maar heel weinig bassisten aan hun stijl herken, eigenlijk ken ik ook niet veel bassisten, eerder nog bassisten in de jazz dan in de pop (Mingus, Oersted-Pedersen, Eberhard Weber).
En het stoerst vind ik bassisten die ook zingen, zoals Jack Bruce en Mcartney.
en Lemmy Killmister

Groeten, Hans

Tubescreamer
7 maart 2008, 01:11
Kijk, vet.....Jaco P, Paul Mc, Charlie Mingus, en dan toch nog ff Lemmy dr bovenop.....cool! What about Phil Lynott then!
Denk dan heus dat je Entwistle of John Paul Jones (Zep!) dan ook wel zou kunnen waarderen.....hee en mensen als Tommy Shannon of Donald "Duck" Dunn?
He leuk toch ff over bassisten keutelen.....

hansli
7 maart 2008, 16:19
hehehehehehe

Ja, Phil Lynott, is die ook bassist?
Geweldige zanger.....
En natuurlijk ken ik Entwhistle, is dat geen ricken bakker?
Eigenlijk vind ik sowieso alle zingende bassisten goed, want het is gewoon een moeilijk vak, dat ondervind ik nog heel regelmatig als je met een nieuw nummer bezig gaat.
Sommige nummers "kunnen" gewoon helemaal niet denk je, maar als je dan eenmaal obladi-oblada onder de knie hebt besef je dat er veel meer moet kunnen.
Er zijn trouwens nummers geweest die ik nooit voor mekaar gekregen heb, althans niet met iets wat op de originele baspartij lijkt.
Zo ben ik met wing and the wheel bezig, een prachtig Nanci Griffith nummer, en daar speel ik nu eigenlijk een soort gitaarpartij op, met complete accorden, loodzwaar, maar erg mooi.....

groetjes, hans

Tubescreamer
7 maart 2008, 16:54
Jaaa Lynott bast zeker, Thin Lizzy maar dat wist je al....
En John Entwistle heeft volgens mij op zat soorten bassen gespeeld, hij is (was trouwens -RIP-) ook verwoed gitaarverzamelaar en heeft een hele behoorlijke gitaarcollectie, zoek 't maar eens op.
Hij heeft ook rare hybride bassen gehad zoals een Thunderbird-body/Precision-neck combi geloof ik, en heeft ook op custom Alembic bassen geramd, net zoals John Paul Jones in de latere jaren van Zeppelin. Die Alembics vink trouwens best wat hebben....8- tot 12- snarige versies enzo en mooie finishes wat ik me van plaatjes herinner...maar ach ik heb veels te kleine handjes om bassist te kunnen zijn :( ...gitaar is gelukkig ook leuk. :satisfie:

TimmU
8 maart 2008, 00:27
Nice, King Crimson . welkom!

hansli
10 maart 2008, 14:06
In sommige bezettingen van King Crimson zingt de bassist ook, John Wetton toch?
Maar wat ik nog tegen moet komen is de 1e zingende jazz-bassist.......

groetjes, hans