PDA

View Full Version : Fret Grootte



artnaz
5 maart 2008, 02:30
Nog geen topics hierover geweest vreemd genoeg. Alleen deze (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=72505&highlight=frets) komt een beetje in de buurt, die gaat over de zuiverheid van de verschillende frets. Samenvatting: Dunnere frets zouden zuiverder moeten zijn, omdat bij dikkere frets het contactoppervlak (na enig slijtage eventueel) groter is, en dus meer variatie in de gefrette snaarlengte kan zijn. Maar een dikkere fret zou meer sustain hebben, omdat hij meer contact met het fretboard en meer massa heeft.

Als je echter naar de volgende twee plaatjes kijkt, zou je wat anders gaan denken wat betreft sustain:

http://www.richbeckguitars.com/40a.gif
http://www.richbeckguitars.com/39a.gif
Een dunnere fret heeft beter contact met de snaar. Kleinere oppervlakte = meer druk = meer sustain; bij een groter oppervlak wordt de snaar bij de verschillende frets op verschillende punten werkelijk gefret, en door het grotere oppvervlak kan de snaar ook wat gaan buzzen/ratelen. Dat is vast niet hoorbaar, maar het vermindert wel een beetje de sustain (door het verlies van energie). Dat grotere frets meer massa hebben en dus meer sustain is denk ik ook verwaarloosbaar, want de verbinding met het hout is bij alle frets even goed denk ik, en dat kleine beetje extra massa van de fret zelf doet niet zo veel.
Dit is echter mijn logica, de man waar ik de plaatjes vandaan heb gejat (http://www.richbeckguitars.com) geeft geen verklaring voor de grotere sustain bij dunnere frets.

-------------------------------------------------------

Maar de discussie over het stuk hierboven hoeven we niet te uitvoerig te voeren, tenzij ik ergens een domme redenering heb gemaakt, of als iemand echt iets toe te voegen heeft. Ik heb het er in gezet om dat onderwerp al gehad te hebben om niet alles opnieuw uit niets daar over te hebben. En zo kunnen we naar de andere kenmerken van de verschillende frets kijken.

Wat ik dus eigenlijk wil weten is wat de (andere) voordelen/nadelen van de verschillende frets zijn. Nogmaals, dunnere frets zijn ietwat zuiverder en hebben ietwat meer sustain, maar waarom zou je een dikkere fret dan kiezen? Misschien wat stellingen ter inspiratie:

- Bends gaan makkelijker. Dat zou kunnen door de "semi-scalloped feel", maar aan de andere kant zou het grotere contactoppervlak voor meer wrijving moeten zorgen. Ik heb het trouwens steeds over "groter contactoppervlak bij grotere frets", maar ik denk dat alle frets die goed gevijlt zijn een even groot contactoppervlak hebben. Toch? :chicken:
- Grotere frets gaan langer mee doordat ze een grotere volume hebben.
- Anders

En wat persoonlijker: ik scallop mijn gitaren (bijna) altijd, dus het verhaal dat hogere frets - die je dus dieper kunt indrukken - voor "knijperds" onzuiver kunnen zijn gaat bij mij niet op. Ik heb eigenlijk 1 hele goede (electrische) gitaar waar ik altijd op speel (custom '72 re-issue), en deze heeft vintage frets (2mm (0.040") breed). Maar ik weet dat Malmsteen de grootste Jumbo's heeft, ik weet niet of dat iets me de scallops te maken heeft...

(Sommigen vinden dit misschien gemierenneuk... Dat is het misschien ook, maar ik ben een perfectionist, dus ook de kleine details (die misschien niet eens significant zijn) wil ik goed hebben)

Eko
5 maart 2008, 08:39
Het heeft niet zoveel invloed op je snaar qua contactoppervlak. Wel moet je weten dat een hogere en bredere fret de snaar langer maakt als je die er vlak achter indrukt. Een lagere , vintagefret , heeft dat veel minder. EEn accoord gespeeld op een vintagehals zal dus zuiverder klinken.

no 1 hops
5 maart 2008, 08:51
misschien een gedachte erbij.
zie de tekening, en toch klopt die niet naar mijn idee.

als je de snaar indrukt OP de fret, dan klopt het idee, maar je drukt hem in op de ruimte tussen twee frets.
daar zakt de snaar dus, en de rechte lijn eroverheen, zoals getekend, bestaat dan niet meer, hij loopt immers op.
daarbij maakt hij dan een hoek richting de brug die hoger staat dan de tophoogte van de frets.

platte top frets spelen zwaarder.
heb zelf jumbo gekozen omdat ik dezelfde frethoogte niet kon krijgen in narrow.

wat betreft sustain denk ik dat narrow of jumbo niks uitmaakt
verbreding vanhet topvlak door slijtage juist wel omdat de snaar erop doodslaan kan, zoals met noteouts
de snaar beweegt immers in een elips van brug tot daar waar hij de fret verlaat met een schuine lijn naar boven en daar waar de snaar dan toch nog net de het vlakke fret gedeelte kan raken valt hij dood

jerome
5 maart 2008, 08:59
Leuk topic...
Die piramidevormige kegels die die audiofielen onder hun geluisboxen plaatsen zorgen er toch juist voor dat de (geluids)trillingen niet overgebracht worden naar de vloer?
Je zou dus zeggen dat je met zo'n piramide-vormige fret juist sustain verliest.
Of maak ik een denkfout?

In ieder geval is het belangrijk voor een betere sustain dat het contact-oppervlak tussen snaren en frets schoon moet zijn, m.a.w. schone en niet verroeste snaren en schone frets zonder vuil en vetaanslag en zonder blanke lak op de bovenkant de frets zelf (maple fretboards)

Ik vind persoonlijk gitaren met dunne en lage frets lekkerder en soepeler spelen.
Benden gaat idd dan veel makkelijker en je hoeft niet zwaarder te drukken tegen de snaren om ze te laten klinken

jimihattricks
5 maart 2008, 10:38
heb hier een strat met dunne frets, een strat met medium frets, een les paul met (lage) jumbo's, en heb ook een strat met (hoge) jumbo's gehad

ik kan geen zinnige uitspraak doen over de invloed van frets op de sound, want alle gitaren zijn totaal verschillend wat betreft houtsoorten, constructie en pickups..

wat ik persoonlijk vervelend vind aan (met name hoge) jumbo's, is dat je alle snaren (bv. in een akkoord) even hard moet indrukken, je moet eigenlijk best precies spelen om niet 'out of tune' te gaan.. ik hou er meer van om flink erin te beuken, en daarom is die strat met jumbo's dus weg moeten gaan (hoewel de sustain uitzonderlijk was, maar dat had denk ik meer te maken met de ultrazware alderbody)..

verder hou ik ervan om zoveel mogelijk contact met de toets te hebben, waardoor de vintage strat-frets mij bijzonder goed bevallen.. overigens de gitaar die ik het liefst bespeel heeft medium frets, ook heel fijn vind ik..