PDA

View Full Version : fender 75



rinaldo
4 maart 2008, 22:02
heb laatst een fender 75 buizen bakkie op de kop getikt maar ik heb er een paar vraagjes over. jaren geleden heb ik nl ook zo;n ding gehad aleen was dat een met een 15'' speaker deze heeft een 12'' speaker.

dat ding dat ik vroeger had rockte behoorlijk op het cleane kanaal, met de vol. knop flink open gedraaid, en de master ingesteld voor het totaal volume.

als ik een solo partij speelde dan trapte ik eenvoudig op de voetschakelaar om het lead kanaal in te schakelen, die ook apart instelbaar is.

met die goeie herinnering in gedachten kocht ik deze versterker, en dacht het zelfde geluid te horen.

aleen is deze veel cleaner, ik krijg hem niet echt over het randje,wat bij die andere geen probleem was.

ik vraag mij dus af, is dit ding mischien te koud gebiast? of moeten er mischien nieuwe buizen in?

wat me opvalt is dat de buizen helder blauw gloeien, er zit ahw een blauwe waas in de hele buis, terwijl mijn marshall een mooie oranje gloed heeft.

is dit een teken dat de buis aan z,n einde is, of hoort dat zo bij 6l6jes
hij klinkt verder wel lekker maar er moet toch meer uit te halen zijn lijkt me

iemand suggesties? ik hoor ze graag.

guitarnijboer
4 maart 2008, 22:57
Volgens mij heb ik deze op MP zien staan, klopt dat?

Gemodificeerd naar 12" toch? Zou best kunnen dat er nog meer aan gesleuteld is. Best zonde want ze zijn origineel inderdaad erg lekker!!
Ik wil er nog steeds eentje...

BamBuFan1
4 maart 2008, 23:14
heb laatst een fender 75 buizen bakkie op de kop getikt maar ik heb er een paar vraagjes over. jaren geleden heb ik nl ook zo;n ding gehad aleen was dat een met een 15'' speaker deze heeft een 12'' speaker.

aleen is deze veel cleaner, ik krijg hem niet echt over het randje,wat bij die andere geen probleem was.

Ik heb zelf al jaaaaren een Fender 75 met standaard 12", en inderdaad is die is loeihard maar moeilijk te oversturen. Ik vind een hele goede cleane toon veruit het meest belangrijk: het overdrijven doe ik wel met een pedaal ervoor.

Eko
5 maart 2008, 07:46
Blauwe gloed zegt nog niets over de buizen. Koude biassing kan heel goed. Kan ook liggen aan zwakkere voorpitten, bv 12AT7 i.p.v. 12AX7.
Kan ook nog liggen aan een speakerwisseling. Misschien zit er een speaker in die meer vermogen aan kan.
De Fender 75 heeft niet een echt beste reputatie. Het geluid is wel goed, maar de versterkers waren niet allemaal even goed , en betrouwbaar , om het voorzichtig te zeggen.

BeeJee
5 maart 2008, 09:49
Ik heb ook zo'n ding (15inch) ziet er helemaal afgekaaid uit, maar rete betrouwbaar. Doet het altijd.

rinaldo
5 maart 2008, 17:33
Blauwe gloed zegt nog niets over de buizen. Koude biassing kan heel goed. Kan ook liggen aan zwakkere voorpitten, bv 12AT7 i.p.v. 12AX7.
Kan ook nog liggen aan een speakerwisseling. Misschien zit er een speaker in die meer vermogen aan kan.
De Fender 75 heeft niet een echt beste reputatie. Het geluid is wel goed, maar de versterkers waren niet allemaal even goed , en betrouwbaar , om het voorzichtig te zeggen.

zitten idd een paar 12at7 buizen in, dus als ik die vervang door 12ax7 dan zou hij wel iets sneller over z,n nek gaan denk je?

btw, het is niet de bedoeling om er een soort van marshall van te maken zeg maar, maar ik wou hem gewoon iets sneller tegen het randje willen hebben, ik heb nu de volume knop op tien staan, en de master op drie of zo, en dan is hij al erg hard, maar net iets te weinig crunch zeg maar.

Chris Winsemius
5 maart 2008, 17:39
Stock zijn V3 en V5 12AT7/ECC81s.

V3 zou ik absoluut zo laten omdat het de reverb-driver en 'n buffer bevat, voor ietsje meer gain/snellere breakup kun je 'n 5751 of 12AX7 voor V5 proberen.
Even checken of de andere pre-amp-buizen iig. ECC83/12AX7/7025s zijn.

Agent_Smith
5 maart 2008, 18:31
Ik heb eeuwen (20+ jaar) de 1x15" combo hiervan. Gebruik m echter nooit omdat ik echt een Marshalltype ben.
Maar anyway, het is wel een hele toffe amp. Ontzettend veel power vooral, maar ik vind eigenlijk de originele speaker niet echt geweldig. Op een 2x12 celestion cab vind ik het al veel beter. Het gaat bij deze amp ook vooral om het cleane kanaal vind ik. Evt een pedaaltje ervoor.
Over de geluids-/breakup kwestie kan ik helaas niet veel zeggen. Het is te lang geleden dat ik m aan heb gezet (*schaamt zich diep*)

Hier de mijne:

http://img148.imageshack.us/img148/5880/dec050209sx.jpg

http://img171.imageshack.us/img171/6064/nov05005kt5.jpg

rinaldo
5 maart 2008, 22:42
oke, ik heb het hele zwikje voorbuisjes gewisseld met 12ax7,s behalve v3, en hij klinkt nu al beter denk ik.

ik kan nog niet echt op vol vermogen testen, maar dat doe ik vrijdag wel even.
btw die 15'' die had ik ook precies dezelfde, en die is mij altijd erg goed bevallen, vandaar dat ik deze gekocht heb.

als ik het me goed herinner waren er indertijd drie versies van, de 15'' de 12'' en een head versie, en idd de cleane sound van deze versterker is zijn sterke kant denk ik, een echte warme fender clean, beetje reverb erop....... kicken.....

het overdrive kanaal klinkt een beetje krassig, maar is best bruikbaar denk ik met de juiste instelling, anyway ik ga hem maar eens flink aan de tand voelen de komende tijd. :D

Agent_Smith
6 maart 2008, 09:12
Ja, ik moet m ook weer eens proberen :D

Eko
6 maart 2008, 23:48
Een amp met een 15inch en een Fender reverb is een killercombinatie. Heerlijk warm en met een grommend laag. Een prachtige combi met bv een strat en een TS. Kijk maar naar SRV.

Agent_Smith
7 maart 2008, 12:16
Een amp met een 15inch en een Fender reverb is een killercombinatie. Heerlijk warm en met een grommend laag. Een prachtige combi met bv een strat en een TS. Kijk maar naar SRV.

Ja dat is zo, maar het nadeel eigenlijk bij de 75 zoals ik het ervaar is dat er weinig dynamiek in het geluid zit (lees: eindtrap). Ik vind de eindtrap vrij steriel en plat klinken. Eigenlijk zou ik dat graag aanpassen indien mogelijk, dan zou ik er veel meer plezier aan beleven denk ik. Maar ivm de orginaliteit durf ik dat dan eigenlijk weer niet.

blindmouse
7 maart 2008, 16:33
De Fender 75 is een prima amp. De mijne heeft een 15" Fender-JBL met het oranje label. De versterker is voorzien van JJ buizen. Tip om de 75 dynamischer te laten klinken.

- Gebruik de low power stand en bias op deze stand; kijk uit dat je ruststroom niet te veel oploopt als je eventueel toch de high power stand wilt gebruiken;
- Licht de twee 500pF disc-caps op voorbuis 1 en 2 pootje. De caps niet verwijderen je kunt indien gewenst de pootje zo weer terug solderen. Isoleer de pootje. Ik heb dat met krimpsok gedaan: krimpsok om het pootje, soldeerbout er tegen aan en de sok sluit nauw om het condensatorpootje;
- lift de .01 condensator over de 820 Ohm feedbackweerstand pootje (weerstand laten zitten). Isoleer het condensatorpootje.

De versterker klinkt nu (in mijn geval) veel dynamischer.
Het is mogelijk dat de versterker nu bij hoge volumes gaat oscilleren (fluiten, feedbacken). In dat geval kun je experimenteren met een lagere waarde voor de .01 condensator. In het uiterste geval kun je alles weer eenvoudig in oude staat terugbrengen.

Succes, Jan

rinaldo
7 maart 2008, 17:06
dat biassen is dat nou een ingewikkelde klus? ik zou daar wel eens wat mee willen expirimenteren, niet inde zin van klooi maar wat aan natuurlijk, maar ik zou wel eens willen horen hoe hij klinkt als ik hem wat warmer bias.

want zoals gezegd was de 15'' die ik ooit gehad heb veel crunchier, mischien was die iets warmer gebiast? de 12'' die ik nu heb klinkt btw wel erg mooi, maar minder crunchie.

blindmouse
7 maart 2008, 17:52
Dat biassen kun je 't beste leren van iemand die er behoorlijk verstand van heeft. Zomaar op de bonnefooi wat experimenteren lijkt mij niet slim, zowel voor jezelf (flinke opdonders, als voor de versterker, meltdown). Zorg er altijd voor dat wanneer je in het chassis gaat solderen je er zeker van bent dat de stroom er af is en de elco's leeg zijn. Voor het biassen (afstellen van de ruststroom) moet de versterker aanstaan: gevaarlijk dus!
Wat je alvast wel kunt doen is experimenten met verschillende 12" speakers. De standaard Eminence vind ik niet echt bijzonder. Celestions (niet per se de dure ) en de nieuwe Eminence Red Coat en Patriot serie maken het geluid al veel aangenamer.

Jan

Agent_Smith
7 maart 2008, 18:28
Jan, bedankt voor de mod-tips! Ik ga dit zeker proberen (als ik wat meer tijd heb over een tijdje), want het is idd helemaal terug te draaien. Ik ben verder bekend met biassen en versterkers bouwen dus dat is geen probleem.
Maar mijn speaker (zie foto) is dus een Eminence? Ik vind m ook niet super, maar ga m niet vervangen. Setje nieuwe buizen zal echter geen kwaad kunnen. Ik gebruik m trouwens altijd op de low power stand.

blindmouse
7 maart 2008, 19:21
Ik zit net nog even te kijken naar een foto van het chassis en ik zie dat alleen buis 1 wordt gebruik als ingangsbuis. Buis twee is de trap naar de reverb. De cap op de reverbbuis (buis 2) moet je laten zitten. Op buis 1 zitten twee caps: die moet je pootje lichten!

Jan

rinaldo
8 maart 2008, 13:12
zijn er trouwens mensen in friesland, het liefst in de buurt van drachten die mijn versterker kunnen biassen, en eventuele mods kunnen uitvoeren? zou wel handig zijn.