PDA

View Full Version : Vraagje van beginner: probleem versterker!



ils13
4 maart 2008, 18:04
Hoi mensen, sorry als de oplossing voor mijn probleem heel dwaas blijkt, of als er al gelijkaardige posts werden gedaan; ik heb gezocht via de zoekfunctie en niets gevonden wat mij helpt...

Ik heb net een gitaar en versterkertje op de kop getikt (tweedehands) om zelf wat te leren gitaarspelen, maar uit de versterker komt niet meer dan een luid gebrom. Het is een Roland Cube 15 dingetje, "in perfecte staat" maar enkel de kabel was stuk; idd, er kwam geen enkel geluid door. Vandaag nieuwe kabel gekocht, aangesloten, en nu heb ik wel geluid, zij het niets anders dan een luid gebrom, en bij elke beweging van de gitaar een "tik" in het gebrom. Raak ik een snaar aan, dan stopt het gebrom soms plots of herbegint het weer, maar voor de rest komt er echt niets uit, tenzij het getrommel van m'n vingers op de snaar of de behuizing van de gitaar.

Waaraan kan dit liggen? Zijn er nog dingen waar ik op moet letten of is de kans nu groot dat men gewoon een onwetend beginnertje heeft opgelicht met een defecte versterker? :???:

yalexw
4 maart 2008, 18:11
Nou kan ik het fout hebben maar dit komt wel vaker voor, heb ik ook als je wat gebrom hebt komt dat meestal omdat je versterker zo hard staat. Je pickups pikken kleine trillingen op en dit word dan versterkt wanneer je je hand op de snaren legt stopt dit. [tenminste dacht ik altijd]

ils13
4 maart 2008, 18:17
Nou kan ik het fout hebben maar dit komt wel vaker voor, heb ik ook als je wat gebrom hebt komt dat meestal omdat je versterker zo hard staat. Je pickups pikken kleine trillingen op en dit word dan versterkt wanneer je je hand op de snaren legt stopt dit. [tenminste dacht ik altijd]

Hmm ja het gebrom stopt dan inderdaad, maar eens het gebrom weg, komt er gewoon niets meer uit; mijn gitaar wordt nog steeds niet versterkt... Als ik dan eens van channel verander ofzo, komt het gebrom weer, etc...

Daarenboven zet ik de versterker helemaal niet luid (net omwille van het gebrom, wil een beetje in stilte het probleem zien te vinden... ;) )

En als beginner heb ik dus helemaal géén clue :chicken:

yalexw
4 maart 2008, 18:20
Klinkt alsof er een probleempje in de versterker zit. Je zou hem ergens langs kunnen brengen en hem laten checken. Dit zeg ik omdat je zegt dat je zegt dat hij soms helemaal uitvalt en dat je dan van channel wisselt en dat hij het dan weer doet.

Thoon_Loque
4 maart 2008, 18:23
ik zou zeggen dat het juist aan de gitaar ligt het probleem. Btw. wat voor kabel heeft u gekocht? gewoon een GITAAR-kabel toch? (mono zeg maar)

ils13
4 maart 2008, 18:46
Ok alvast bedankt voor de reacties!

Ondertussen heb ik zowaar plots, héél ff twee heldere tonen gekregen, HOERA. Het lijkt mij idd iets te maken kunnen hebben met wat yalexw zei, dus nu hebben we tenminste al een richting om verder te zoeken. Nu vraag ik mij vooral af: als het effectief ligt aan de trillingen die worden opgepikt door de pickups etc, hoe voorkom ik dit dan? Ik had nl wel effe geen gebrom en gewoon helder gitaargeluid, maar van zodra ik de gitaar nog maar durf bewegen, gaat het alweer mis. Ondertussen ben ik alweer een hele tijd aan 't knoeien zonder resultaat. Ditmaal zit ik weer ff zonder gebrom maar ook zonder enig ander geluid...

ils13
4 maart 2008, 18:47
ik zou zeggen dat het juist aan de gitaar ligt het probleem. Btw. wat voor kabel heeft u gekocht? gewoon een GITAAR-kabel toch? (mono zeg maar)

Ja hoor een gewone gitaarkabel, bij de muziekwinkel gevraagd toen ik nieuwe snaren heb laten zetten.

marter544
4 maart 2008, 19:09
Is miss de jack (waar je de kabel in stopt) van je gitaar een beetje gammel? Ik neem wel aan dat je de volume knoppen op je gitaar helemaal open hebt?

JohnLord
4 maart 2008, 19:26
Is miss de jack (waar je de kabel in stopt) van je gitaar een beetje gammel?



Ja, dat zou ik inderdaad ook denken. Even naar de gitaarwinkel en met een beetje geluk solderen ze het zaakje even gratis voor je vast en spelen maar!
Overigens: heb je het setje niet even getest toen je het kocht?

ils13
4 maart 2008, 19:42
de jack aan de gitaar was idd een beetje gammel, maar heb ik zelf kunnen vastdraaien, en bovendien had de kameraad die me de gitaar heeft bezorgd, zelf nog ff getest met zijn versterker en het werkte.

De versterker, die ik van onbekenden heb gekocht: dat is natuurlijk een hele grote stommiteit van me om die ter plaatste niet zelf te (laten) testen. Er was haast bij toen ik die ging afhalen, en bovendien was de kabel sowieso stuk waardoor ik die mensen (die er eerlijk uitzagen) op hun woord heb genomen wat betreft de versterker. Dat is HE-LE-MAAL mijn gewoonte niet, ben normaal toch geen domme seut ;) Maar voor die ENE keer dat ik eens niet alert ben geweest, kan ik nog goed bedrogen zijn.

Maar kom, voorlopig zoek ik wel nog ff verder, het kan net zo goed de gitaar zijn of weet-ik-veel-wat. Heb intussen zelfs een heleboel dingen gelezen over geaarde stopcontacten etc, pffffft!

Ik zal maar geduld uitoefenen tot het komende weekend, dan kan ik bij een vriend langsgaan en dan sluit ik mijn gitaar eens op zijn versterker aan, en zijn gitaar op mijn versterker. Misschien word ik dan al wat wijzer en kan ik jullie verder lastigvallen :satisfie:

Alvast bedankt ondertussen!

Il_Falco
4 maart 2008, 20:14
kan het liggen aan de kabel? probeer eens als je kabel er in zit, er eens aan te draaien, misschien maakt het slecht contact.

heb je andere kabels om te testen? zo kan je weten of het aan de kabels ligt of aan de versterker. heb je ook problemen met een andere kabel, dan ligt het niet aan die kabel.

volgende stap: de gitaar elemineren. probeer met je gitaar op andere versterkers te spelen, heb je daar dezelfde problemen? of speel met een andere gitaar op jou versterker.

--> laatste redmiddel: gaan kijken of de muziekboer er iets kan aan doen...

Jaffster
4 maart 2008, 20:22
Je kan natuurlijk even uitsluiten of je versterker stuk is.
Ik ga er even van uit dat je kabel goed is aangezien je die nieuw heb.

zet je versterker aan , plug je kabel in en draai alles op een manier dat er tenminste voldoende geluid uit zou moeten komen (dus niet alles op 10 zetten)

raak met het puntje van je vinger de punt van de plug van je snoer aan.
maar raak niet de rest van de metalen behuizing van de plug.

als je nu een behoorlijke brom hoort, kan je er van uit gaan dat kabel en versterker nog wel werken en zal je dus het euvel in je gitaar moeten zoeken.

succes !

Alex

Eko
4 maart 2008, 20:44
Geen actieve gitaar gekocht waar een batterij van leeg is? Inderdaad even een test doen met alleen de kabel in de versterker en de tip aanraken. Alleen aansluiten op een randaarde stopcontact om brommen en ruisen tegen te gaan.

ils13
4 maart 2008, 20:53
Je kan natuurlijk even uitsluiten of je versterker stuk is.
Ik ga er even van uit dat je kabel goed is aangezien je die nieuw heb.

zet je versterker aan , plug je kabel in en draai alles op een manier dat er tenminste voldoende geluid uit zou moeten komen (dus niet alles op 10 zetten)

raak met het puntje van je vinger de punt van de plug van je snoer aan.
maar raak niet de rest van de metalen behuizing van de plug.

als je nu een behoorlijke brom hoort, kan je er van uit gaan dat kabel en versterker nog wel werken en zal je dus het euvel in je gitaar moeten zoeken.

succes !

Alex

YES! :cheerup:
Idd, als ik nu het tipje van de plug aanraak, hoor ik de brom... Dus dan mag ik er van uit gaan dat het probleem bij de gitaar ligt? Is best wel een opluchting, want de gitaar zelf heeft mij amper iets gekost; heb die "te leen" gekregen "voor onbepaalde duur" :), enige kosten tot dusver waren die voor onderhoud en nieuwe snaren. Ik ga nog even dit weekend testen met een andere gitaar bij de buurjongen, en als wij dan tot het zelfde besluit komen keer ik terug naar de winkel die het "onderhoud" heeft gedaan... :angry:

Jaffster
4 maart 2008, 20:57
ik geef je geen garanties dat de versterker 100% ok is , maar aangezien de troep die je zelf op deze manier de versterker in jaagt, er ook nog eens versterkt uit komt is positief.

Ik ga er dus van uit dat je gitaar de boosdoener is hier....

succes !

:rockon:

LaduciA
9 maart 2008, 21:33
Misschien is je ding waar je kabel in moet steken niet helemaal goed meer..? Je gitaar opendraaien aan de achterkant (om te kijken welke speling je hebt met draad) en dan de ingang van de draad losdraaien en dan moet je het pinnentje een beetje naar binnen buigen, dan blijft de draad er beter in hangen, dit was de oorzaak voor een soort brommend geluid uit mijn versterker.