PDA

View Full Version : Strat trem spacing probleem



guvnor
4 maart 2008, 11:27
Ik heb een tijd terug zelf een Strat samengesteld. Goede onderdelen uitgezocht voor een vintage strat, de boel in elkaar geschroefd en spelen.
Het geluid is top. Zeeeer resonant, helder en een voor een strat fantastische sustain. Ingrdienten zijn:

- 1 piece swamp ash body
- Allparts SRO-FAT hals (dikste die ik kon vinden), zelf nitro gelakt
- Fender CS Texas Specials
- Wilkinson Kluson Style tuners
- CTS post, CRL switch, alles vintage cloth bedraad, cavities shielded
- Wilkinson vintage style tremolo met zwaar stalen block

Dat laatste onderdeel zorgt nu voor een probleem. Alle documentatie die ik kon vinden praat alleen maar over trems die zogenaamd volledig vintage styled zijn en moeten passen in elke vintage strat. Overal staat dat die dus zonder aanpassingen gebruikt kunnen worden in strats met USA maten.

Nu dacht ik dat dit ook het geval was. De body is geshaped naar een '61 strat en de neck is Allparts (Fender licensed). Toch klopt er iets niet met de spacing. De E-snaar loopt te dicht langs de rand van de hals en de mogelijkheid bestaat dat als je wat wild speelt van de hals afschiet. Het voelt ook niet echt prettig, zo dicht langs de rand.

Als ik via de body langs de hals kijk zie ik ook dat het zadeltje van de E te ver naar de buitenkant zit en dat daarom de snaar te dicht langs de rand loopt.
De string spacing van deze trem is 56 mm.

Ik weet dat er ook 54 mm trems zijn. Maar waarom zijn er verschillende maten? En waarom past deze 56mm niet op mijn gitaar die volgens vintage specs is samengesteld?

Mijn eigen zoekpogingen hebben wel de volgende foto opgeleverd:

http://i228.photobucket.com/albums/ee34/sneekiebahzted/55strattrem.jpg

Hierop is een '55 strat te zien (een echte...geen reissue). Die heeft hetzelfde probleem en dezelfde oplossing. De E snaar is ook net zoals op mijn strat gewoon op het zadeltje verschoven zodat de snaar iets meer naar binnen loopt. Hiermee klopt de spacing natuurlijk voor geen meter meer.

Maar dit kan toch niet zo horen? Of ben ik nu gek ? (hier hoef ik niet per se een antwoord op....)

Mijn dilemma is dus: vervang deze trem door een 54mm trem. Wellicht de beste optie, maar ik heb nog geen andere trem gezien met een dergelijk stalen block zodat ik waarschijnlijk wat op sustain ga inleveren.
Of... accepteren dat zelfs originele vintage strats hetzelfde euvel hebben en er mee leren leven (spelen).

G.G.
4 maart 2008, 12:56
Vreemd probleem, nog niet veel van gehoord. Heb je toevallig jumbo frets die op 45 graden afgewerkt zijn? Dan kan het probleem zijn, want doordat ze hoog zijn, en op 45 graden afgewerkt mis je veel van de breedte.

pasqual
4 maart 2008, 13:06
als je een trem vindt met de juiste spacing, kun je misschien je stalen blok gewoon omzetten. met een beetje geluk komen de schroefgaten gewoon overeen. wel een ongewoon probleem, die was ik nog niet tegengekomen. is de breedte bij de topkam van je hals misschien breder als normaal? ( > 42mm? )

groeten Pasqual.

guvnor
4 maart 2008, 13:08
Hmmm... dat is zeer goed mogelijk. De frets zijn tamelijk hoog, maar of ze inderdaad zo schuin zijn afgewerkt zal ik vanavond moeten controleren.

thnx voor de tip.

guvnor
4 maart 2008, 13:11
is de breedte bij de topkam van je hals misschien breder als normaal? ( > 42mm? )



De breedte weet ik niet exact maar volgens mij niet breder dan normaal. Ik neem aan dat ik gemerkt zou hebben met het installeren van de topkoam. Dit is een standaard topkam (TUSQ).

fred dons
4 maart 2008, 13:12
het kan ook zijn dat je nek een tikje gehad heeft en iets uit het lood staat, hij hoeft maar een heel klein stukje uit balans te zijn om je e-snaar over de rand te zien gaan

Orpheo
4 maart 2008, 13:13
staat je hals wel recht? je hele verhaal geeft me het idee dat je hals niet goed recht staat. ik denk dat een ruk aan de headstock richting de baszijde, een hoop problemen op kan lossen.

guvnor
4 maart 2008, 13:22
staat je hals wel recht? je hele verhaal geeft me het idee dat je hals niet goed recht staat. ik denk dat een ruk aan de headstock richting de baszijde, een hoop problemen op kan lossen.

Heeeele goede.... maar niet (meer) van toepassing.

Ik durfde het eerder niet te melden, maar dat was eerst wel een probleem. De eerste keer had ik de hals inderdaad scheef erop staan. Toen lag de snaar er zowat naast. Na al het passen en meten bleek de hals tijdens het voorboren van de gaten iets verschoven en kwam de hals er scheef op. De hals heb ik toen verwijderd, de gaten opgevuld en opnieuw geboord.

De hals zit er nu recht op. De snaar is hierdoor zo'n 3 mm in de goede richting opgeschoven. Ik zou natuurlijk nu kunnen proberen de hals nog iets te verdraaien... maar ik weet niet of dat de bedoeling is.