PDA

View Full Version : Snelheidsgrens



BartS
4 maart 2008, 09:31
Hey,

ik ben de laatste tijd een beetje bezig met solo's van oa Children of Bodom, maar ik merk dat ik qua snelheid ongeveer aan m'n grens zit (de solo's kan ik vaak op 75% van de snelheid of minder spelen). Wat moet ik doen om die grens op te hogen? Ik ben de solo's al dagen lang op een ietwat langzamere snelheid aan het oefenen in de hoop dat ik dan vanzelf sneller word, maar dat schijnt niet echt te werken.

Ook de intro van Masters of Puppets van Metallica kan ik vaak net wel of nét niet spelen, die is dus ook nét wat te snel voor me.

Reel Big Fish
4 maart 2008, 09:34
Oefen met een metronome: www.metronomeonline.com. Verhoog steeds een stukje en maak niet te grote sprongen. Hierdoor komt de beweging goed in je vingers en zul je uiteindelijk na veel oefenen (!!) de snelheid kunnen halen.

hendrix2
4 maart 2008, 11:40
Ik heb me vroeger ook vaak gefocused op snelheid, maar het lukte me ook nooit. Ben dan sinds enkele jaren heel wat rustigere geworden kwa muziekstijl en onlangs probeerde ik toch nog eens wat metal solo's en riffs, en tot mijn grote verbazing kon ik ze eindelijk op volle snelheid. Je spieren moeten dus vooral wat gewoon worden, overhaast niets, forceer niets... Gewoon blijven oefenen. De ene kan na enkele weken ontzettend snel spelen, terwijl een ander er echt lang mee sukkelt (zoals ik). Oefenen...oefenen... oefenen...
en euh...oefenen wil wel eens lukken.

De metronoom tip is een goede tip. Meespelen met de cd (en bv. wat vertragen met programma's als audacity) is ook een goede optie.

BartS
4 maart 2008, 15:37
Ik vertraag momenteel met 'the amazing slowdowner', is wel een handig programma'tje maar toch vorder ik naar mijn idee erg langzaam...
gewoon de riffs blijven oefenen dus? Ik kan ze onderhand wel dromen, maar ok. :p

EuroCinema
4 maart 2008, 16:20
Nou en op de goeie manier oefenen natuurlijk. Ontspanning = snelheid. Wordt je beweging nu ergens geremd? Knijp je in je plectrum? Verkrampen je hand, pols, elleboog of schouder? Beperk je je bewegingsvrijheid door ergens te steunen met je pink? Gebruik je wel de meest geschikte plectrum? (Een dikke, puntige plectrum zoals Dunlop Jazz III XL levert veel gitaristen meer snelheid op).

Wiellem
4 maart 2008, 16:47
Kun je de intro van master of puppets net wel en dan de solos van COB :???: die solos zijn volgens mijn oren toch wel een stukje ingewikkelder en sneller

BartS
4 maart 2008, 16:52
Ik ben ook bezig met een relatief makkelijke, die solo op ongeveer 3 kwart van Bed of Razors ;)

BartS
4 maart 2008, 16:53
Nou en op de goeie manier oefenen natuurlijk. Ontspanning = snelheid. Wordt je beweging nu ergens geremd? Knijp je in je plectrum? Verkrampen je hand, pols, elleboog of schouder? Beperk je je bewegingsvrijheid door ergens te steunen met je pink? Gebruik je wel de meest geschikte plectrum? (Een dikke, puntige plectrum zoals Dunlop Jazz III XL levert veel gitaristen meer snelheid op).

Ik zal eens even op deze punten gaan letten.

Wiellem
4 maart 2008, 16:59
Ik ben ook bezig met een relatief makkelijke, die solo op ongeveer 3 kwart van Bed of Razors ;)

Ok ja das wel tof ja, ik dacht al af en toe zijn ze echt ziekelijk :satisfie:

chubbyfan
2 april 2008, 17:18
Kun je de intro van master of puppets net wel en dan de solos van COB :???: die solos zijn volgens mijn oren toch wel een stukje ingewikkelder en sneller
Het intro van master of puppets is met alleen maar downstrokes gespeelt,:satisfie:

JazzBass
2 april 2008, 22:35
Ik heb dit laatst ook al ergens anders gepost:
Ga een verder dan je snelheidsgrens, verpruts het expres.. en probeer het dan nog eens op de snelheid wat je nét niet haalde..

-=JEROEN=-
3 april 2008, 00:31
Oefen niet heel de tijd dezelfde riffs of licks. Dan krijg je spiermoeheid en ga je alleen maar trager spelen.

Let ook op techniek, soms is een hammer-on sneller, soms juist niet.

Guitarmania
6 april 2008, 22:00
Het intro van master of puppets is met alleen maar downstrokes gespeelt,:satisfie:

En dat is een vak apart... ;-)

davidof
6 april 2008, 22:21
Ook de intro van Masters of Puppets van Metallica kan ik vaak net wel of nét niet spelen, die is dus ook nét wat te snel voor me.

daar heb ik vroeger ook veel op gevloekt ^^ gewoon blijven oefenen ;) elke dag .. zo kom je er wel !

Soulflyhigh
6 april 2008, 23:14
Guitar Pro 5 is ook een handig hulpmiddel. Wel een crappy midi-sound maar je kunt vertragen en dan blijft het niet goed maar correct klinken als je begrijpt wat ik bedoel. Ik ben nu ook bezig met m'n snelheid opkrikken. Het wil maar niet lukken ik loop echt tegen een grens aan. Dat is echt frustrerend. Vooral sweeps op een behoorlijke snelheid en de kunst van het alternate picken. Nog tips voor een gefrustreerde gitarist.

ps ik speel al met metronoom, misschien is rust ook wel een goede tip

Aethelred
18 april 2008, 20:05
Oefen niet heel de tijd dezelfde riffs of licks. Dan krijg je spiermoeheid en ga je alleen maar trager spelen.

Let ook op techniek, soms is een hammer-on sneller, soms juist niet.


Oftewel, gewoon verder gaan met andere gitaarstukjes?

Heb zelf ook het idee dat het juist niet spelen van de solo's voor een tijdje, en lekker focussen op andere stukken die solo soms best ten goede komt. Nou weet ik niet of dat ook zo is bij die extreem overdreven snelle solo's, niet echt mijn smaak. Lang leve de relaxte blues solo's <3

Kris Haex
1 mei 2008, 13:21
Ook niet veel plectrum overlaten, zeker bij snelle chromatic of zo, puntje over laten, geen halve plectrum. Jazz plectrums zijn klein en goed puntig. Harde plectrums gaat vlotter dan zachte plooibare. Met metronoom, traag beginnen, je moet de licks eerst goed snappen, tussen je oren, en goed in de vingers krijgen, daarna met kleine stapjes snelheid opkrikken. Af en toe dat bepaalde stuk even laten rusten en andere dingen oefenen, daarna eens op terug komen, meestal merk je vooruitgang. Niet knijpen op de plectrum, de gitaarhals niet hard vast nemen, vingers soepel laten bewegen, niet krampachtig, bij pull - offs en hammer - ons niet teveel kracht zetten op de vingers.

Sterik
2 mei 2008, 19:42
Ook niet veel plectrum overlaten, zeker bij snelle chromatic of zo, puntje over laten, geen halve plectrum. Jazz plectrums zijn klein en goed puntig. Harde plectrums gaat vlotter dan zachte plooibare. Met metronoom, traag beginnen, je moet de licks eerst goed snappen, tussen je oren, en goed in de vingers krijgen, daarna met kleine stapjes snelheid opkrikken. Af en toe dat bepaalde stuk even laten rusten en andere dingen oefenen, daarna eens op terug komen, meestal merk je vooruitgang. Niet knijpen op de plectrum, de gitaarhals niet hard vast nemen, vingers soepel laten bewegen, niet krampachtig, bij pull - offs en hammer - ons niet teveel kracht zetten op de vingers.

op die manier werkt het dus niet, tenminste niet in 1 keer
het lukt je gewoon niet om op 5 dingen tegelijk te letten, je kan niet dit, en dat, en zus zo doen
focus je maar eens compleet op je linkerhand, je zal verbaast staan hoe snel je je rechterschouder inspant, al is het maar een klein beetje, dat soort dingen sluipen er echt in
ik zou er eerst gewoon op focussen dat je plectrum met zo weinig mogelijk kracht vasthoud, dat ie echt bijna uit je vinger glijd, dan doe je alles al veel meer ontspannen

Soulflyhigh
2 mei 2008, 21:53
Klopt ik ga m'n plectrum ook veel te hard indrukken. Ik ben er alleen nog niet uit hoe ik dit kan verminderen. Als je merkt dat je achterraakt bij je oefening dan ga ik toch een beetje knijpen en verkrampen

Kris Haex
3 mei 2008, 19:03
op die manier werkt het dus niet, tenminste niet in 1 keer
het lukt je gewoon niet om op 5 dingen tegelijk te letten, je kan niet dit, en dat, en zus zo doen
focus je maar eens compleet op je linkerhand, je zal verbaast staan hoe snel je je rechterschouder inspant, al is het maar een klein beetje, dat soort dingen sluipen er echt in
ik zou er eerst gewoon op focussen dat je plectrum met zo weinig mogelijk kracht vasthoud, dat ie echt bijna uit je vinger glijd, dan doe je alles al veel meer ontspannen


Ja idd, niet alles in één keer natuurlijk, eerst op het ene letten, dan het volgende. Maar stap voor stap, zo heb ik het toch geleerd.