PDA

View Full Version : aarding probleem ? Geen geluid



Chief
3 maart 2008, 20:17
Mijn gitaar gaf van het een op het andere moment geen geluid meer. Nu ben ik erachter gekomen dat wanneer ik een snaar aansla en mijn vinger op de knop houd van de volume(met de knop ervan af dus ik houd het ijzer beet) dat hij dan wel geluid geeft.

Zover ik kan zien is de aarde draad die van de brug naar de volume loopt in orde.

Overigens heb ik de draadjes van de output/input vervangen voor wat dikke draden omdat ik ze standaard wat dun vond en ze kwamen ook vaak los, kan dit kwaad?

Heeft iemand een idee waar ik dit aarding probleem mee kan oplossen?

KoenB
3 maart 2008, 23:59
Deze moet je eigenlijk bij zelfbouw posten, dat gaat over gitaarbouw, dit is het zelfbouwforum van effecten/versterking. Maar een aardingsprobleem kenmerkt zich vooral door het vormen van brom. Op het moment dat je dan een metalen deel van de gitaar (brug, snaar, stemmechaniek) aanraakt verdwijnt de brom, jij bent dan de aarde.

Ik denk eerlijk gezegd gewoon dat je volumepot dood is. Schroef de gitaar even open en verbind het middelste pinnetje met het pinnetje waar geen aardedraad aan zit (aardedraad is meestal zwart, en gaat naar een punt toe waar alle andere aardedraden samenkomen, meestal een klontje soldeer op de casing van een potmeter). Je leid nu het signaal om de potmeter heen (geen volumeregelingmeer , gewoon 100% volume in dit geval). Hoor je nu wel iets, dan is het tijd om een nieuw potmetertje erin te zetten.

Het kan opzich geen kwaad om de draden door dikkere te vervangen, mits het een BEETJE kwaliteit is en geen oude halfgare prut. En natuurlijk moet je ze ook netjes solderen . Hoe kan het dat die dunne draadjes loskwamen? Geweldigdadig in/uit geplugd ;)

Chief
4 maart 2008, 17:55
Ik denk eerlijk gezegd gewoon dat je volumepot dood is. Schroef de gitaar even open en verbind het middelste pinnetje met het pinnetje waar geen aardedraad aan zit (aardedraad is meestal zwart, en gaat naar een punt toe waar alle andere aardedraden samenkomen, meestal een klontje soldeer op de casing van een potmeter). Je leid nu het signaal om de potmeter heen (geen volumeregelingmeer , gewoon 100% volume in dit geval). Hoor je nu wel iets, dan is het tijd om een nieuw potmetertje erin te zetten.

Welke middelste pinnetje moet ik nu verbinden? Van de volume?, het middelste pinnetje is daar al verbonden met de input.



Het kan opzich geen kwaad om de draden door dikkere te vervangen, mits het een BEETJE kwaliteit is en geen oude halfgare prut. En natuurlijk moet je ze ook netjes solderen . Hoe kan het dat die dunne draadjes loskwamen? Geweldigdadig in/uit geplugd ;)

Bij het loshalen van de slagplaat is een keer zo'n dun draadje losgegaan van de volume pot. Ik heb deze toen opnieuw vast gesoldeerd, maar is me altijd blijven irriteren. Nu heb ik wat dikkere kabeltjes gebruikt van een of andere adapter van een koelbox met zo'n 12V autostekker er aan vast.

Overigens heb ik nu weer geluid. Jammer hier aan is dat ik eigenlijk niet weet wat ik nu gedaan heb. Hij deed het opeens weer.

Overigens vind ik die draadjes in mijn gitaar overal een beetje ielig. Ik heb altijd het gevoel wanneer ik de slagplaat eraf heb gehaald en daarna weer erop ga zetten, dat er dan een draadje is losgegaan.