PDA

View Full Version : E-bow



telecastermaster
11 februari 2003, 19:47
Wie gebruikt er een E-bow hierzo? Ik ben wel benieuwd wat je er zoal mee doet!

7th heaven
11 februari 2003, 19:58
beetje mee pielen, leuk speel goed het is met name erg leuk omdat je tonen heel langs zaam op kan laten komen en eeuwig door kan laten klinken erg leuk

McCloud
11 februari 2003, 23:27
Inderdaad, leuk speelgoed. Je kan er hele gave dingen meedoen. Je kan er o.a. een cello of viool mee nadoen. Je hebt echter wel enige (vrij veel) oefening nodig voordat je er echt leuke dingen mee kan doen.

telecastermaster
11 februari 2003, 23:29
Ja, ik heb er ook een, maar ik heb zo het idee dat het een beetje bij dat pielen blijft!? Ik zal 'm weer eens een try geven.

McCloud
12 februari 2003, 01:29
Is precies hetzelfde bij mij. Het wordt leuker als je er in een band mee gaat pielen. Dan kan je er best leuke partijtjes mee verzinnen.

V-Twin
12 februari 2003, 01:47
Ik heb al een tijd zo'n(veel te duur)ding maar als je er eenmaal een beetje achter ben hoe het allemaal werkt kan je er best heel wat uit halen je zal nog verbaast staan hoeveel mensen hem gebruiken zonder dat je ooit geweten hebt dat het een e-bow was

e_lukather
12 februari 2003, 11:28
Kan iemand mij uitleggen wat een E-bow is?
Ik zocht er al een tijdje naar maar aangezien ik er helemaal over kon vinden heb ik het er maar bij gelaten...totdat ik jullie reactie hier las.

Eindelijk kreeg ik een beeld van dat ding...
Tot feedback met zo'n tekst kwam:

...het vreemde apparaatje dat er voor zorgt dat je je plectrum met een gerust hart uit je broekzak kunt laten vallen. Welkom in de wereld van de oneindige sustain!

Wat is het nou precies..?

McCloud
12 februari 2003, 11:59
Het is een apparaat wat je boven een snaar zet (het rust op de twee snaren boven en onder die snaar). Het werkt met magneten (als ik me niet vergis). De eBow (staat voor Electronic Bow, oftwel elektronische strijkstok) brengt de snaar in trilling, en zolang je die eBow dus boven de snaar houd blijft ie trillen, oftewel oneindige sustain. Kijk maar eens of http://www.ebow.com , daan staan o.a. een volledige uitleg van de werking en een aantal geluidssamples.

tr3sx
12 februari 2003, 13:19
de ebow gebruik ik ook vaak om een soort feedbackachtige geluiden te creeeren.

in pricinpe werkt hij zoals eerder gezegt met magneten, maar door hem heen weer (horizontaal) te schuiven krijg je een soort viool achtig geluid (strijkstok)

erg leuk, niet altijd even toepasbaar...

Ic3gl0vE
12 februari 2003, 21:19
wat Opeth er mee doet vind ik erg cool... maar om er nou zelf een te kopen, nee

maestro_nl
12 februari 2003, 21:26
Ik heb er een opname mee gedaan om een thin whistle mee na te doen in een Keltisch nummer.
Staccato viool kan ook trouwens. Arpeggio's ook. Het bijbehorende cursus tapie demonstreert de mogelijkheden erg goed.

o.a te horen in
U2: with or without you
Nazareth: Love Hurts
Kane: ?

Harry
13 februari 2003, 09:43
misschien kent iemand hier Big Country nog wel, dat was een Schotse band die doedelzakgeluiden maakten op hun gitaren met een E-bow, begin jaren '80. Dat was de eerste keer dat ik ervan hoorde. Maar ze zijn best duur, die krengen.

strepsil
1 maart 2003, 00:07
Nog wat meer veurbêlden..

Matchbox 20 - Downfall
Kane - Rain down on me
K's Choice - Shadowman