PDA

View Full Version : slecht soleer geluid uit versterker



john5
3 maart 2008, 20:14
De vraag is als volgt:

Als ik solleer krijg ik met g-b-e snaren geen warm geluid. Vanaf ong. de 12e fret klinkt t net of ik gewoon met de versterker op clean speel.
Ik heb een line 6 spider versterker, digitech rp7 multi-effect en een epiphone LP special. ik speel met de versterker op clean en met mijn effectenpedaal op distortion. ik heb al verschillende effenctenbakken/pedaaltjes geprobeerd maar t geluid blijft bij de hogere noten ronduit saai.
Hoe kan ik dit on-sfeervolle geluid upgraden?

caliban
3 maart 2008, 20:16
Ik denk dat je met de overdrives uit je line6 wel wat betere sounds kan krijgen, dan een pedaaltje erin.
Anders denk ik dat je op zoek bent naar lampen.
Wat voor muziek speel je en hoeveel geld heb je over om te upgraden.

john5
3 maart 2008, 20:20
speel vooral metal in de stijl van de oude metallica, redelijke trash.
ik heb zelf ook aan buizen zitten denken maar zulke versterkers zijn redelijk aan de prijs. ik zoek eigenlijk een goedkope oplossing om een lekker warm en sfeervol geluid te krijgen.

caliban
3 maart 2008, 20:29
Je kan voor een goedkope buizenversterker kijken dan. Voor je line6 zal je nog wel redelijk geld krijgen. En een buizenversterker heb je vanaf 300 euro denk ik, hangt af wat je wil natuurlijk, best occasie.

john5
3 maart 2008, 20:35
ja een goedkope buizentop zou wel kunnen, heb immers een marshall 2 X 12 cab staan. maar is daarmee dan ook mijn probleem opgelost? want anders heb ik natuurlijk niets aan een buizen top.
is de peavey valve king een optie?

Bins
3 maart 2008, 20:40
Nou nee, niet echt denk ik. Ik speel echt met net genoeg gain om mn powerchords "crunchy" te maken, en daarbij sla ik echt ontzettend hard aan. Bij mij klinken de hogere noten op de dunne snaren ook niet echt super. Dan heb ik het over een 100 watt buizentop. Zat zelf aan een overdrivepedaaltje te denken voor solo's, maar ik ben te lui om er 1 te zoeken :P

Edit: kan je niet gewoon een patch maken op je line 6 voor solo's?
Edit edit: op je Digitech dus...

Mitch
3 maart 2008, 20:41
Weet je heeeeeel zeker dat dit aan de amp ligt? Hoger op de toets klinkt het dun en cleaner, dat klinkt mij in de oren alsof je gitaar gewoon te weinig hoog heeft van zichzelf. Dus ondanks de modelling en multi-effect (ik houd me in, ik houd me in) zou ik toch echt eens bij een bevriende gitarist over zij nspulletje spelen en kijken of het veel beter klinkt.

caliban
3 maart 2008, 20:42
ja een goedkope buizentop zou wel kunnen, heb immers een marshall 2 X 12 cab staan. maar is daarmee dan ook mijn probleem opgelost? want anders heb ik natuurlijk niets aan een buizen top.
is de peavey valve king een optie?
Peavey valveking is wel wat maar ik zou ook kijken naar Bugera. Die krijgen geweldige commentaar en kosten zeer weinig. Om over een lampenversterker solo's te spelen kan het heel goed klinken om hem te boosten met een overdrivepedaaltje met gain toe en de output open.

ben vanhoof
3 maart 2008, 21:02
Het is gewoon enorm moeilijk om met erg weinig gain vette metallica solo's te spelen. Kirk hammett zelf gebruikte zeker vroeger tubescreamer achtige pedaaltjes om zn amp wat meer gain te geven. Maak gewoon een solo patch met meer gain.

Maar hou de goede gewoonte om de ritme gitaar met weinig gain te spelen, en idd heel hard aanslagen zoals je zegt!!!

robby-C.rock
3 maart 2008, 21:20
Zat zelf aan een overdrivepedaaltje te denken voor solo's, maar ik ben te lui om er 1 te zoeken :P

het is natuurlijk zonde om je buizengeluid deels te verliezen... vervorming is er toch altijd wel. want vaak zijn overdrive pedaaltjes transistor.

als je je luiheid hebt overwonnen, en toch wat overdrivepedaaltjes gaat uitproberen, probeer dan ook eens de scheurpedalen van Blackstar.
ik heb laatst ook even wat pedaaltjes uitgeprobeerd en deze kwam er voor mij het beste uit. hele maal de HT-Drive. deze pedaaltjes hebben een buis, die ervoor zorgt dat je je extra scheur krijgt. ik ben in ieder geval erg tevreden met mijn Blackstar HT-Drive. en je krijgt er een geweldige lead sound van om lekker te soleren (H)

Bins
3 maart 2008, 21:34
Zo'n purist ben ik niet hoor. Maar ik zal ze zeker checken als ik de kans krijg :)

Riky
4 maart 2008, 13:14
Wat voor een spider heb je precies?

Heb je het al eens geprobeerd om zonder je digitech een goed geluid te krijgen uit je spider...

Ik heb zelf ook een spider (120watt). Was niet tevreden met het geluid en daarom een tonelab gekocht.. Spider is geen top amp, maar wel geschikt voor metallica dingetjes. Echt veel power. helemaal voor transistor amp en mega veel gain, als je dat wilt..

Denk persoonlijk eerder dat het aan je instellingen ligt, aan je gitaar, of aan je digitech...

Marc Oblivian
4 maart 2008, 14:28
Is het voor de topicstarter misschien een idee om ritme op het brugelement te spelen en solo's over het halselement?
Daar wordt de sound sowieso warmer/voller van...
Werk ook met de toonregeling op je gitaar.........