PDA

View Full Version : Stratocaster/Les Paul/ ....?



BramSchouten
3 maart 2008, 18:08
Beste mensen,

ik wil een nieuwe gitaar gaan aanschaffen, speel nu op een Squier Strat sunburst.
Mijn grootste invloeden/stijlen zijn: Jethro Tull/ Pink Floyd en Patti Smith.
Wat voor gitaar raden jullie mij aan?

Alvast bedankt!

Mr.Fingers
3 maart 2008, 18:10
Als je tevreden bent met de sound van je squier strat, ga dan voor een Fender Strat, als je wat wolliger/dikker wil, ga dan voor een Les Paul. Als je gewoon een beukplank wilt die alles kan, koop dan een Telecaster ;)

yalexw
3 maart 2008, 18:18
+1 maar ga gewoon testen wat je het mooist vind joh ;) .

Coolguy
3 maart 2008, 19:35
Voor het beter 'the Floyd'-werk is een Strat perfect :strat:

vulvasonic
3 maart 2008, 19:39
Simpel geredeneerd zou je kunnen beweren dat binnen de massieve gitaren de grootste tweedeling in geluid te vinden is in gitaren voorzien van humbuckers (zoals de meeste Gibsons of Gibson-achtigen), of gitaren voorzien van single coils (zoals de meeste Fenders of Fender-achtigen).
Heel breed genomen dus hè?

Voor gitaristen zijn het meestal de kenmerkende eigenschappen van DIE verschillen dat hen doet besluiten te kiezen voor het een of het ander. Humbuckers voor de wat ruigere figuren onder ons en single coils voor de wat subtielere gasten (doorgaans).

Voor het gros van het publiek geldt echter dat ze het verschil toch nauwelijks horen.

Voor jou stel ik voor te gaan voor een GOEDE, stevige gitaar. En ik zou me niet al te druk maken over het type. :)

gerritje tralalalala
3 maart 2008, 19:41
Simpel geredeneerd zou je kunnen beweren dat binnen de massieve gitaren de grootste tweedeling in geluid te vinden is in gitaren voorzien van humbuckers (zoals de meeste Gibsons of Gibson-achtigen), of gitaren voorzien van single coils (zoals de meeste Fenders of Fender-achtigen).
Heel breed genomen dus hè?

Voor gitaristen zijn het meestal de kenmerkende eigenschappen van DIE verschillen dat hen doet besluiten te kiezen voor het een of het ander. Humbuckers voor de wat ruigere figuren onder ons en single coils voor de wat subtielere gasten (doorgaans).

Voor het gros van het publiek geldt echter dat ze het verschil toch nauwelijks horen.

Voor jou stel ik voor te gaan voor een GOEDE, stevige gitaar. En ik zou me niet al te druk maken over het type. :)
dat is een waarheid als een koe. ;)

Luke-wannabe
3 maart 2008, 19:43
Simpel geredeneerd zou je kunnen beweren dat binnen de massieve gitaren de grootste tweedeling in geluid te vinden is in gitaren voorzien van humbuckers (zoals de meeste Gibsons of Gibson-achtigen), of gitaren voorzien van single coils (zoals de meeste Fenders of Fender-achtigen).
Heel breed genomen dus hè?

Voor gitaristen zijn het meestal de kenmerkende eigenschappen van DIE verschillen dat hen doet besluiten te kiezen voor het een of het ander. Humbuckers voor de wat ruigere figuren onder ons en single coils voor de wat subtielere gasten (doorgaans).

Voor het gros van het publiek geldt echter dat ze het verschil toch nauwelijks horen.

Voor jou stel ik voor te gaan voor een GOEDE, stevige gitaar. En ik zou me niet al te druk maken over het type. :)
Niet helemaal mee eens. Ik speel helemaal geen ruige muziek, maar gebruik de laatste tijd toch meer gibson achtige gitaren, vanwege de open en gedefineerde klank die humbuckers of p90 je geven. Ik speel de laatste tijd veel met open accoorden, dus dan is enige definitie wel lekker :)

Het ligt er gewoon helemaal aan wat je zelf mooi vind.

vulvasonic
3 maart 2008, 19:56
Niet helemaal mee eens. Ik speel helemaal geen ruige muziek, maar gebruik de laatste tijd toch meer gibson achtige gitaren, vanwege de open en gedefineerde klank die humbuckers of p90 je geven. Ik speel de laatste tijd veel met open accoorden, dus dan is enige definitie wel lekker :)

Het ligt er gewoon helemaal aan wat je zelf mooi vind.

Dat klopt ook wel, maar jij bent dan ook een gitarist en je hebt bovendien al de nodige ervaring. Maar je weet ook dat een goede gitaar en een goede versterker de belangrijkste basis is voor een goed geluid. En je weet ook dat je met zowel humbuckers als met single coils een geweldig clean geluid kunt produceren, maar ook een geweldig scheurgeluid.

Als je slechts een Squier hebt en je gaat op zoek naar een nieuwe gitaar, dan zou ik in eerste instantie kijken naar een kwalitatief goede gitaar voor het budget wat je hebt. En in tweede instantie, maar dan zijn we misschien weer een of twee jaar verder, zou ik mijn geld uitgeven aan een goede versterker, want die is MINSTENS zo belangrijk.

*AcousticGuitarMan*
3 maart 2008, 20:28
Als je tevreden bent met de sound van je squier strat, ga dan voor een Fender Strat, als je wat wolliger/dikker wil, ga dan voor een Les Paul. Als je gewoon een beukplank wilt die alles kan, koop dan een Telecaster ;)

Een strat kan toch meer??? Tele is toch erg dun en een strat ook wel maar die kun je toch redelijk dik maken???

Mr.Fingers
3 maart 2008, 20:30
Mja, ik ben van oordeel dat niets zo veelzijdig is als een telecaster... Een strat is ook wel goed, maar meer elementen & een tremolo is geen garantie op veelzijdiger (en al zeker niet als je een Bigsby-telecaster hebt)

jerome
3 maart 2008, 20:38
Voor gitaristen zijn het meestal de kenmerkende eigenschappen van DIE verschillen dat hen doet besluiten te kiezen voor het een of het ander. Humbuckers voor de wat ruigere figuren onder ons en single coils voor de wat subtielere gasten (doorgaans).



Daarom vind ik een HSS Strat van (goed hout en met goede pu's natuurlijk) de ultieme gitaar: in 1 song van extreem heavy naar zwoel subtiel...
Is overigens gelijk dan ook dé gitaar die ik TS zou adviseren :strat:

Kim Wilson
3 maart 2008, 20:44
Een strat kan toch meer??? Tele is toch erg dun en een strat ook wel maar die kun je toch redelijk dik maken???
Nee hoor, een Tele is zeker niet dunner dan een Strat. Op het brugelement is een Tele zelfs veel vetter en ruiger dan een Strat. Strats worden vaak gebruikt op de hals-mid positie, waardoor ie erg vol klinkt. Teles hoor je vaak op enkel het brugelement, waardoor ze wat feller klinken. Maar dat wil niet zeggen dat dat het enige is wat ze kunnen.

Mr.Fingers
3 maart 2008, 20:48
Wat Kim zegt... Steve Cropper (de gitarist van Booker T & The MG's) is een van de pioniers van het "nuttig gebruik van het halselement" op een telecaster. De halspositie klinkt erg bluesy, en de middenstand is ideaal voor het betere akkoordenwerk.

jerome
3 maart 2008, 20:56
Nee hoor, een Tele is zeker niet dunner dan een Strat. Op het brugelement is een Tele zelfs veel vetter en ruiger dan een Strat. Strats worden vaak gebruikt op de hals-mid positie, waardoor ie erg vol klinkt. Teles hoor je vaak op enkel het brugelement, waardoor ze wat feller klinken. Maar dat wil niet zeggen dat dat het enige is wat ze kunnen.

welke vetter klinkt hangt voor een groot gedeelte van het hout van de body af.
Een tele met een ash (essen) body klinkt idd voller dan een Strat met een alder body maar een Strat met een ash body klinkt weer voller dan een tele met een alder body.
Ik vind persoonlijk ash te vol en dus niet tranparant genoeg en ook te kil klinken maar dat is natuurlijk ook een kwestie van smaak...

BramSchouten
3 maart 2008, 21:34
En in tweede instantie, maar dan zijn we misschien weer een of twee jaar verder, zou ik mijn geld uitgeven aan een goede versterker, want die is MINSTENS zo belangrijk.

Ik speel nu op een Roland Cube 60, dat lijkt me toch een goede versterker? In ieder geval vind ik het een goed geluid hebben.

Kim Wilson
3 maart 2008, 21:46
welke vetter klinkt hangt voor een groot gedeelte van het hout van de body af.
Een tele met een ash (essen) body klinkt idd voller dan een Strat met een alder body maar een Strat met een ash body klinkt weer voller dan een tele met een alder body.
Ik vind persoonlijk ash te vol en dus niet tranparant genoeg en ook te kil klinken maar dat is natuurlijk ook een kwestie van smaak...
Mijn Tele heeft een essen body, maar die is echt wel transparant. Het hangt ook af van je hals.

Hier kun je mijn tele horen: http://www.zippyvideos.com/6050356807314666/tele/

Lexvandoef
3 maart 2008, 21:58
Ik vind een tele een heerlijke veelzijdige bak, maar toch mis ik de 'belletjes' van een strat op het hals element, en de heerlijke lompheid van een lp op de brug. Daarom gebruik ik ook geen tele live, maar die andere 2 gitaren.

Ik zou, als ts zijnde, een goeie sss/ssh strat kopen.

BramSchouten
3 maart 2008, 22:03
Ik zou, als ts zijnde, een goeie sss/ssh strat kopen.

Kom ik aan met mijn domme vragen :P :
Wat is een ts? sss of een ssh stratocaster?

Luke-wannabe
3 maart 2008, 22:03
Dat klopt ook wel, maar jij bent dan ook een gitarist en je hebt bovendien al de nodige ervaring. Maar je weet ook dat een goede gitaar en een goede versterker de belangrijkste basis is voor een goed geluid. En je weet ook dat je met zowel humbuckers als met single coils een geweldig clean geluid kunt produceren, maar ook een geweldig scheurgeluid.

Als je slechts een Squier hebt en je gaat op zoek naar een nieuwe gitaar, dan zou ik in eerste instantie kijken naar een kwalitatief goede gitaar voor het budget wat je hebt. En in tweede instantie, maar dan zijn we misschien weer een of twee jaar verder, zou ik mijn geld uitgeven aan een goede versterker, want die is MINSTENS zo belangrijk.
Ja daar ben ik het wel mee eens.
Pas nu ik bezig ben met (buizen) amps merk ik pas hoe belangrijk een goede versterker is.

Lexvandoef
3 maart 2008, 22:13
Kom ik aan met mijn domme vragen :P :
Wat is een ts? sss of een ssh stratocaster?

haha, excuseer mij mijn afkortingen ;)

ts: ben jij, TopicStarter
sss strat: een stratocaster met 3 single coils
ssh strat: een stratocaster met 2 single coils en een humbucker in de brugpositie.

Wiellem
3 maart 2008, 22:18
Ik speel nu op een Roland Cube 60, dat lijkt me toch een goede versterker? In ieder geval vind ik het een goed geluid hebben.

Ik heb zelf ook een Cube 60 en daar kun je nog wel een hele tijd mee vooruit vind het zelf een heel goede versterker voor zowel hard als zacht spelen.

Kwa gitaar moet je toch echt zelf kunnen bepalen wat voor geluid je mooi vindt, zo heb ik ook mijn gitaar gekozen.

BramSchouten
3 maart 2008, 22:47
Ik heb zelf ook een Cube 60 en daar kun je nog wel een hele tijd mee vooruit vind het zelf een heel goede versterker voor zowel hard als zacht spelen.

Kwa gitaar moet je toch echt zelf kunnen bepalen wat voor geluid je mooi vindt, zo heb ik ook mijn gitaar gekozen.

Op wat voor gitaar speel jij dan en wat zijn jou smaken/invloeden?

Wiellem
4 maart 2008, 09:00
Ik speel op een Les Paul Studio en dan vooral het hardere werk, maar jij zoekt iets anders geloof ik

BramSchouten
4 maart 2008, 17:03
Bedoel je met het hardere werk metal?

Wiellem
4 maart 2008, 17:43
Bedoel je met het hardere werk metal?

Ja en wat hardere rock etc.. sorry voor de onduidelijkheid

BramSchouten
4 maart 2008, 17:48
maakt niet uit hoor ;) maar ik hou ook van hardere rock en ik vind de les paul een heel mooi model, alleen de gibson les paul is nogal duur:(
Een alternatief is misschien epiphone les paul of andere B-merken. Advies? :P

Wiellem
4 maart 2008, 18:00
Als je een Les Paul model wil zou ik persoonlijk voor de Epiphone versie gaan de standard maar ik zou het echt gewoon gaan proberen,

BramSchouten
4 maart 2008, 18:01
Oké bedankt voor de reacties allemaal! ;)

Orpheo
4 maart 2008, 18:42
ik zou gaan voor die nieuwe epi sg prophecy, dan wel die ene met dirty fingers. met gesplitte hummies klinkt ie heel transparant en twangy, bijna ala telecaster. beetje spelen met je tonepot en tussenstand, en een strat-soundje komt in de buurt, en het dikke van de LP kan je er ook goed mee doen, en ze kosten ongeveer 420E.