PDA

View Full Version : SRV Number one Strat



Fender75
3 maart 2008, 17:07
Hoi allemaal,

Nu de dollar t.o.v. de euro wel erg voordelig begint te worden heb ik het vlgende plan eens opgepakt:

Het nabouwen van de Stratocaster "Number One" van Stevie Ray Vaughan. Ik denk dat vooral de omgekeerde brug, en alle slijtageplekken niet makkelijk gaan worden. Ik wil dan ook eerder in de richting van het origineel gaan werken dan er een echte kopie van te maken.

De onderdelen wil ik gaan bestellen bij Warmoth, maar voor het agen van de lak etc. heb ik nog wat aanwijzingen nodig...Hoe doe je dat? Ik heb al wat topics doorgelezen, maar goed..beter teveel vragen als verkeerd maken eg ik dan!

@ G.G., volgens mij heb je hier de meeste ervaring mee, heb je nog dingen waar ik zeker op moet letten?

http://img219.imageshack.us/img219/3372/no1it2.th.jpg (http://img219.imageshack.us/my.php?image=no1it2.jpg)
http://img219.imageshack.us/img219/8720/karlsrvnumber1dt6.th.jpg (http://img219.imageshack.us/my.php?image=karlsrvnumber1dt6.jpg)

G.G.
3 maart 2008, 17:45
http://p092.ezboard.com/fjohnmayer3640frm3.showMessageRange?start=1&stop=20&topicID=6511.topic

http://www.srvguitar.com/DIY.html

http://www.ultimate-guitar.com/columns/the_history_of/stevie_ray_vaughan_part_2_his_guitars.html

http://www26.brinkster.com/jakapa/srv/faq/faq5.htm#51

http://www.reranch.com/

Ff een paar linkjes die misschien interessant zijn. Koop in ieder geval geen body met een poly finish, want die "slijten" niet realistisch.

Fender75
3 maart 2008, 21:18
Dankjewel! Zal deze eens op mijn gemak door gaan lezen. De body die ik op het oog heb is een naturel stukje hout, Elzen, met een Maple, pao Ferro toets.

Het relicen zal de meeste tijd in beslag gaan nemen, ga me daar eerst eens in verdiepen. Alvast bedankt voor de hulp! :p

KoenB
3 maart 2008, 23:43
Met een touwtje aan de trekhaak en een rondje maken.

Wat betreft de brug, zo moeilijk is dat toch niet? Een leftybrug kopen, klaar. Misschien moet je de cavity een klein beetje aanpassen, maar dat is maar een klein freeswerkje. Volgens mij is zoiets zelfs met een beitel nog wel aan te pakken, mocht je echt geen frees hebben/kunnen lenen

JeffChefke
3 maart 2008, 23:59
Bij Warmoth kan je gewoon om een fresing voor een linkshandige tremolo vragen, kost $10. Is dan natuurlijk niet helemaal zoals SRV het zelf had maar is wel zo handig als je de body daar toch besteld.

G.G.
4 maart 2008, 08:47
Volgens mij is zoiets zelfs met een beitel nog wel aan te pakken, mocht je echt geen frees hebben/kunnen lenen

Niet doen. Moet echt met een frees, want ook aan de achterkant moet er behoorlijk wat hout verwijderd worden voor het deel van het blok waar het armpje in zit. Moet echt met een mal en een frees gebeuren wil je het netjes hebben.

Fender75
4 maart 2008, 09:40
Bij Warmoth kan je gewoon om een fresing voor een linkshandige tremolo vragen, kost $10. Is dan natuurlijk niet helemaal zoals SRV het zelf had maar is wel zo handig als je de body daar toch besteld.

Oh? Dat zou misschien wel een hele fijne optie zijn... Het relicen probeer ik zo authentiek mogelijk te doen, maar de foto's die ik heb gaan van eind jaren 70 tot eind jaren 80. In die tijd is de gitaar behoorlijk gerelict...Ik heb een cd-verzamelbox waar hele bruikbare afbeeldingen in staan, welke ik goed kan gebruiken.

@G.G.: Deze link: http://www.srvguitar.com/DIY.html Erg bruikbaar! Hebben ook de juiste stickers, en een schematische tekening van de slijtage op de body?

G.G.
4 maart 2008, 11:34
Hey, als Warmoth voor wat extra geld ook linkshandige tremcavitys kan fresen, misschien kunnen zij de body eerst rechts en dan links fresen, dan hoef je alleen nog het blokje in te lijmen wat SRV deed.

Fender75
4 maart 2008, 11:41
Juist! Volgens mij kan jij gedachten lezen..:) Was mijn idee eigenlijk ook...

Fender75
6 maart 2008, 19:39
Inmiddels al weer wat verder. De body en neck zijn vrij simpel (en goedkoop) te verkrijgen bij Warmoth. Alder body, maple neck met rosewood toets. Ik twijfel nog of ik geen pao ferro moet nemen.

Wat betreft de frets, SRV had jumbo (dunlop 6100) volgens mij, maar die had ook een paar grote handen om daar mee te werken. Ikzelf ben voorzien van wat kleinere handjes, dus ik zit er wel over te denken om hierin zeker af te gaan wijken..:)

De decals en stickers zijn te bestellen bij de site die G.G. ; srvguitar.com. Hele handige site. Op reranch ben ik me al flink in aan het lezen op de verschillende afwerkmethoden, veel voorbeelden aanwezig, waaronder ook de John Mayerstratocaster. Deze is dan weer een CS van fender van SRV #1...in 't zwart

Binnenkort maar eens de body en neck gaan bestellen....heb er zin an! :cooler:

barno
6 maart 2008, 20:27
Inmiddels al weer wat verder. De body en neck zijn vrij simpel (en goedkoop) te verkrijgen bij Warmoth. Alder body, maple neck met rosewood toets. Ik twijfel nog of ik geen pao ferro moet nemen.

Wat betreft de frets, SRV had jumbo (dunlop 6100) volgens mij, maar die had ook een paar grote handen om daar mee te werken. Ikzelf ben voorzien van wat kleinere handjes, dus ik zit er wel over te denken om hierin zeker af te gaan wijken..:)

De decals en stickers zijn te bestellen bij de site die G.G. ; srvguitar.com. Hele handige site. Op reranch ben ik me al flink in aan het lezen op de verschillende afwerkmethoden, veel voorbeelden aanwezig, waaronder ook de John Mayerstratocaster. Deze is dan weer een CS van fender van SRV #1...in 't zwart

Binnenkort maar eens de body en neck gaan bestellen....heb er zin an! :cooler:

kgeloof niet dat srv zo'n grote klauwen had hoor, stevige vingers, dat wel. Hendrix daarentegen had kolenschoppen, zoals ze hier zeggen.
Jumbo's geen probleem voor kleinere handen hoor en als je dan toch voor een srv gitaar gaat, zou ik hierin zeker niet afwijken van het origineel. Denk er dan ook aan met 0.13 te spelen ...

no 1 hops
6 maart 2008, 20:37
kgeloof niet dat srv zo'n grote klauwen had hoor, stevige vingers, dat wel. Hendrix daarentegen had kolenschoppen, zoals ze hier zeggen.
Jumbo's geen probleem voor kleinere handen hoor en als je dan toch voor een srv gitaar gaat, zou ik hierin zeker niet afwijken van het origineel. Denk er dan ook aan met 0.13 te spelen ...
en rubber tubing op de snaar einden bij de brug en redelijk hoge aktie

JeroenSchaaf
6 maart 2008, 20:39
....waaronder ook de John Mayerstratocaster. Deze is dan weer een CS van fender van SRV #1...in 't zwart


linkje!!!!!!

Fender75
7 maart 2008, 08:38
linkje!!!!!!

http://p092.ezboard.com/fjohnmayer3640frm3.showMessageRange?start=1&stop=20&topicID=6511.topic

Deze is het...errug mooi gedaan!!! Zie 1e post G.G. pagina 1...:)

Fender75
7 maart 2008, 08:40
SRV is later overgestapt naar iets dunnere snaren, aangezien ie na optredens zijn vingertopjes moest plamuren met secondenlijm....Ik ga voor een copy van #1, maar dan ook zo dat ik er nog lekker op kan spelen! Anders hangt ie daar maar.. :)

G.G.
7 maart 2008, 08:46
Fender 75, welke elementen ga je erin proppen?

Fender75
7 maart 2008, 11:32
Ik wil er wel een paar goede in hebben, ik zat zelf te denken aan Fender CS Texas Special Pickups, maar als iemand enigzins andere goede opties/alternatieven heeft (en eventueel minder kostbare..:)) laat maar horen!

Ik ga binnenkort ook eens bij GFS bestellen, deze wil ik dan proberen in mijn huidige strat. Ik heb ze al gemaild en gevraagd wat er het beste bij het geluid van Texas Blues/Chicago blues past. De huidige pickups in mijn strat klinken nogal braafjes vind ik...

Heb trouwens gisteren nog eens goed bekeken wat ik met de nek wil doen. Heb nog even getwijfeld of ik geen andere mensuurlengte moest kiezen. Ik heb nu 2 gitaren met de Gibson mensuur (Goldtop Epi en Sheratone) en vind deze zeer lekker spelen. Mijn Fender Strat speelt ook heerlijk, maar anders...De kortere mensuur vind ik vooral sneller spelen. Maar goed, daar kom ik nog wel uit! Zal waarschijnlijk toch de Fender mensuur worden met 6150 of 6105 fretting.

barno
7 maart 2008, 11:39
SRV is later overgestapt naar iets dunnere snaren, aangezien ie na optredens zijn vingertopjes moest plamuren met secondenlijm....Ik ga voor een copy van #1, maar dan ook zo dat ik er nog lekker op kan spelen! Anders hangt ie daar maar.. :)

secondenlijm ... typisch zo'n urban legend, trouwens met dunne snaren snij je makkelijker door het eelt

Fender75
7 maart 2008, 11:47
secondenlijm ... typisch zo'n urban legend, trouwens met dunne snaren snij je makkelijker door het eelt

Zeker weten dat dat geen urban legend is....

fred dons
7 maart 2008, 11:59
het klopt inderdaad, overigens is secondenlijm uitgevonden voor het amerikaanse leger om snel wonden te kunnen dichten (niet thuis proberen ! )
dus zo gek is het verhaal ook

hoewel SRV downtunede speelde hij wel op dikke staalkabels en bij een langer tour wil dat wel een aanslag op je vingers plegen, ik heb wel eens per ongeluk superlijm op mijn vingers en dat vorm inderdaad een eeltachtig laagje (maar het speelt niet echt prettig )

oddman
8 maart 2008, 00:54
Ik wil er wel een paar goede in hebben, ik zat zelf te denken aan Fender CS Texas Special Pickups, maar als iemand enigzins andere goede opties/alternatieven heeft (en eventueel minder kostbare..) laat maar horen!


Waarschijnlijk niet goedkoper maar Suhr Pickups (V60LP) werken ook echt goed !

Fender75
8 maart 2008, 16:11
Dank je, zal daar eens naar op zoek gaan en kijken/horen of het iets voor mij is!

G.G.
9 maart 2008, 12:07
http://cgi.ebay.com/Pickguard-w-Holographic-Custom-Sticker-For-SRV-Guitar_W0QQitemZ310029118159QQihZ021QQcategoryZ414 24QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Fender75
10 maart 2008, 10:07
http://cgi.ebay.com/Pickguard-w-Holographic-Custom-Sticker-For-SRV-Guitar_W0QQitemZ310029118159QQihZ021QQcategoryZ414 24QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem


Thanx!Net een mailtje gehad van Warmoth, een linkshandige tremelo routing in een rechtshandige body kost $ 45,- extra. Dus ik zou voor een body $ 205,- kwijt zijn..€ 136,-!!

no 1 hops
10 maart 2008, 11:02
Thanx!Net een mailtje gehad van Warmoth, een linkshandige tremelo routing in een rechtshandige body kost $ 45,- extra. Dus ik zou voor een body $ 205,- kwijt zijn..€ 136,-!!
vergeet de douane niet , een body zal hier denk ik niet vrij doorheen komen

jimihattricks
10 maart 2008, 12:31
Ik wil er wel een paar goede in hebben, ik zat zelf te denken aan Fender CS Texas Special Pickups, maar als iemand enigzins andere goede opties/alternatieven heeft (en eventueel minder kostbare..:)) laat maar horen!

maak niet de fout te denken dat Stevie hete pickups in zijn strat had zitten.. het waren gewoon de stock pickups.. dus wat dat betreft ben je wsl beter af met een goeie 60's vintage replica-set (en daar zijn er genoeg van te vinden)

Fender75
10 maart 2008, 16:12
Ik hoor de afgelopen dagen, na plaatsing van deze tekst, dat de stock pick ups gebruikt zijn, de 59. En dat de Texas Specials niet het geluid geven wat ik zoek!

Ben nu op zoek naar alternatieven, komt goed..:)

Alvast bedankt voor alle tips en aanbiedigen!

G.G.
10 maart 2008, 19:25
Ik hoor de afgelopen dagen, na plaatsing van deze tekst, dat de stock pick ups gebruikt zijn, de 59. En dat de Texas Specials niet het geluid geven wat ik zoek!

Ben nu op zoek naar alternatieven, komt goed..:)

Alvast bedankt voor alle tips en aanbiedigen!

Klopt, de elementen van Stevie waren niet hot. De dikke snaren, de harde aanslag en de twee tubescreamers in serie, en versterker op 11 maakte het geluid "hot".

Texas Specials zijn pas gemaakt na het overlijden van SRV en geven wat meer punch aan het geluid (omdat de meesten van ons niet rammen op 0.13 - 0.56).

Omdat SRV niet op high output singlecoils speelde betekend dat niet dat een ander dat ook niet moet doen om dat geluid te bereiken. De vraag is: ben je in staat om op zulke zware snaren zooo hard te spelen met een versterker volledig over zijn nek en twee Tube Screamers?

Of moet je je een beetje laten helpen door hottere elementen?

Ik weet het niet, blijft een eeuwige discussie naar de Holy Grail qua tone. persoonlijk denk ik dat je aanslag meer doet dan je elementen in dit geval.

Fender75
11 maart 2008, 10:00
Ik denk het ook, 0.13 trek ik niet qua snaardikte! Ik ga meer voor een benadering van, het echte geluid haal ik toch niet..(heb ook geen fender amps..) Maar in de buurt komen wil ik wel!

Ik ga dus voor de "normale" pickups, de 2e tubescreamer is onderweg, en de echte TwinReverb komt er ook nog wel eens....Tot die tijd nog genoeg tijd nodig om de techniek onder de knie te krijgen!! :satisfie:

Ik ga eerst maar de gitaar bouwen, zien we daarna wel weer verder..komt goed!!

JeffChefke
13 maart 2008, 00:49
Thanx!Net een mailtje gehad van Warmoth, een linkshandige tremelo routing in een rechtshandige body kost $ 45,- extra. Dus ik zou voor een body $ 205,- kwijt zijn..€ 136,-!!

$45 :o Ik heb het toch echt voor $10 gekregen. Je moet als je de bestelling plaatst zo'n formulier invullen en opsturen waar je zelf de prijzen bij moet zetten, geen idee waarom maar goed, en Warmoth stuurt dan later de uiteindelijke rekening op.

Nu zit ik op de site te kijken en blijkt dat ik een zin verkeerd begrepen heb toen ik de bestelling plaatste, die $10 is blijkbaar helemaal niet voor een linkshandige routing. Dat heb ik toen wel zelf ingevuld en blijkbaar heeft Warmoth die $10 gewoon gekopieerd naar de rekening :satisfie:

Gelukje voor mij dan, wat minder voor jou helaas. Voor $45 zou ik het ook zelf doen.

e!
13 maart 2008, 10:13
Volgens mij speelde SRV op Vibroverbs: http://www.modernguitars.com/archives/002283.html


Kijk ook effe hier: http://www26.brinkster.com/jakapa/srv/equipment/amps.htm



Kan iemand omschrijven wat rubber tubing om je snaren bij de brug doet? Voordelen, nadelen, impact op sound etc.

Fender75
13 maart 2008, 12:24
Bij SRV vooral om het breken tegen te gaan...voor de rest zou ik geen nadelen/voordelen weten.

Die $ 45,- voor linkshandige tremelo is duur., maar ik durf dit zelf niet te doen. Kan wel aan een frees komen, maar toch..Mijn ervaring is dat dat vrij snel verkeerd kan gaan!

Hij heeft heel veel verschillende setups gehad, met Twins, Vibroverbs en ook Marshalls....Maar vooral Twins en Vibro's!

Kim Wilson
13 maart 2008, 12:25
En Super Reverbs. Volgens velen DE SRV-amp...

Fender75
13 maart 2008, 13:38
Volgens mij heeft ie het hele assortiment gebruikt... :)

e!
13 maart 2008, 18:06
Ja klopt. Tijdens die studiosessies heeft 'ie door alles tegelijk gespeeld.

oknarb180
14 maart 2008, 10:15
Hey Fender75,

Misschien kun je contact opnemen met de eigenaar van de winkel uit onderstaande link:
www.gitaar.nl

Hij heeft een Fender Costomshop nr.1 en is helemaal SRV gek!!!

vr.gr.

Branko

Fender75
14 maart 2008, 11:01
Da's dan iemand met of heel veel geld over, of iemand die helemaal idolaat is van SRV...want een CS #1 is errug duur..

Ik zal hem eens een mailtje sturen, vragen of ie wat foto's heeft...Bedankt!! :)

janpetrarca
14 maart 2008, 15:04
Je zou ook de replica kunnen kopen. Dan bedoel in niet de nr1 maar Fender artist series. Kost ong 1600 euro
8-)

Fender75
14 maart 2008, 15:30
Dat kan inderdaad...enige nadeel is dat ik hem te duur vind :) En hij niet echt helemaal conform de echte #1 is gebouwd. Daarmee bedoel ik andere toets, (Pao Ferro ipv Rosewood), minder goede pick ups, en de minder bekende slagplaat met gegraveerde letters.

Oh ja, en hij is zo nieuw....:) Ik wil graag de oude afgeragde versie...

oknarb180
14 maart 2008, 20:00
Da's dan iemand met of heel veel geld over, of iemand die helemaal idolaat is van SRV...want een CS #1 is errug duur..

Ik zal hem eens een mailtje sturen, vragen of ie wat foto's heeft...Bedankt!! :)

Hey,

Het is maar net hoe je het bekijkt, de één koopt een gitaar van € 1.000,-- euro en rijdt in een auto van € 12.000,-- de ander koopt een auto van € 3.000,-- en speelt op een gitaar van € 10.000,--.

En ja, hij is helemaal idolaat van SRV en van z'n sound, anders laat je de rosewood toets van zo'n dure gitaar niet vervangen door een pao ferro toets.
Maarja, de opmerking die ik verder van 'm te horen kreeg toen ik daarop heel verbaasd keek, luide als volgt:
"De sound was het gewoon nog niet helemaal en dat zat 'm in de toets. Wat heb je dan aan zo'n dure gitaar, als ie niet eens bijna net als de echte klinkt!"

En daar is dan ook wel weer wat voor te zeggen.

Overigens, mooi en interessant project hoor.

vr.gr.

Branko

Fender75
15 maart 2008, 12:22
Hey,

Het is maar net hoe je het bekijkt, de één koopt een gitaar van € 1.000,-- euro en rijdt in een auto van € 12.000,-- de ander koopt een auto van € 3.000,-- en speelt op een gitaar van € 10.000,--.


Heb je helemaal gelijk in, maar voor mij blijft het een hobby. Wat wil zeggen dat ik er gen fortuin (in mijn ogen) aan uitgeef. Maar goed, mocht ik ooit de lotto winnen..dan natuurlijk wel! Maar ik heb meer zaken die financiele aandacht vragen..Zoals een onafgebouwd huis/tuin..:)

rebulie
19 maart 2008, 23:41
Ik weet niet of je deze al hebt. Deze heb ik eens op het web gevonden (en gelukkig gedownloaded, want later wastie weg) en ik vind de resultaten van deze jongen best goed. Van sommige anderen kun je de relic zo weer afpoetsen.....
http://home.hetnet.nl/~roelhessels/RelicTutorial.pdf

Fender75
20 maart 2008, 09:59
Hey bedankt, erg handig!!