PDA

View Full Version : ENGL e530 modificaties om in fireball, powerball territorium te geraken



caliban
3 maart 2008, 15:29
Na heel veel zoeken en doen, en na drie maal opnieuw te zitten veranderen, uiteindelijk mijn e530 schemagewijs tot bij de fireball of powerball kunnen brengen. Eigenlijk er tussenin ongeveer. Klink allemaal heel vet, maar ik zou een willen vergelijken. Uiteindelijk had ik verwacht meer lowend te krijgen, want vergeleken met mijn zelfbouw preamp, geeft deze gemodificeerde e530 nog niet zo heel veel low.
Een van de dingen die nog overblijven van verschillen zijn volgende twee.
Even aan de hand van een tekening duidelijk proberen maken. Links is de fireball, rechts is de e530 zoals hij nu bij mij is.

http://img299.imageshack.us/img299/4599/englsp1.th.png (http://img299.imageshack.us/my.php?image=englsp1.png)

Het gaat dus om de weerstand voor de tonestack die kleiner is, en om cathodeweerstanden die licht andere waardes hebben. Het is trouwens niet enkel in de laatste gainstage dat deze waardes anders zijn, maar ik ging er altijd maar van uit dat het niet veel zou verschillen. Het wisselt altijd af tussen 1K en 1.5K.

Verder heb ik in de e530 geen buffercircuit. Dus twee lampentrappen minder.

Wat denken jullie de verschillen die ik opnoem, zijn die verwaarloosbaar of toch aanzienlijk.

guitarnijboer
3 maart 2008, 19:43
De 2M2 weerstand had je gewoon 2M2 kunnen laten, dat doet voor de sound niets. Het verlagen van de kathodeweerstand doet wel iets. Het buisje staat iets anders ingesteld en je zult iets meer oversturing hebben. 1K hier is trouwens de zelfde waarde als op die plek gebruikt wordt bij de Savage.

Voor diep laag moet je naar mijn idee gaan zoeken in de eindtrap. Alles wat je voor de eindtrap aan laag erbij doet wordt modder. Heb je een kompleet schema van de Fireball? Dat zou helpen aanwijzingen te geven

caliban
3 maart 2008, 20:05
Het staat op sloclone, ik weet niet of ik dat hier gewoon mag posten.

caliban
4 maart 2008, 01:33
Wat denken jullie van het belang van de aanwezigheid van een fxloop voor de sound zonder gebruik van effecten ertussen.

caliban
16 maart 2008, 18:21
Ondetussen nog wat gemod. De 2M2 geeft vrij weinig verschil, het lijkt alleen of het cleankanaal wat makkelijker gaat oversturen, heel raar, misschien is het een ingebeeld iets.
Dan heb ik de cathodeweerstanden veranderd. Daaruit lijkt hij nog meer gain gekregen te hebben precies. Op 10 uur al dikke metalsound.

Verder heb ik de equaliser nog wat aangepast. Voor de bas heb ik echt een vrij belachelijke waarde. 200nF maar waarschijnlijk klinkt het hetzelfde met 100nF, zelfs met veel minder denk ik. Die zat er al langer in, domweg het foute schema van op houseofengl gevolgd.
Voor de low mids zitten er nu twee van 22nF, en voor de high mids een van 220p en een van 470p. De contour regelt of ze alletwee of een tegelijk geleiden.
De contour af geeft nu een redelijk natuurlijk gescoopte tone, maar heel erg vet. Contour aan geeft een heel midrijke dikke sound, goede leadsound.
Ik ben zeer tevreden. Toch bevreemdt het me dat mijn zelfbouw zo enorm veel meer bas aan de output heeft.
Waarschijnlijk komt dit door de kleinere koppelweerstanden in de ENGL.
Nu wil ik echt mijn preamp vergelijken met de e570 en met de powerball.
Ik vraag me af of de fxloop iets doet aan je geluid (zonder effecten erin dan).

Jimwoud
17 maart 2008, 14:36
@Caliban: Ik heb een Engl Tube Toner preamp, weet toevallig waar die op gebaseerd is? En of er ook mods voor zijn. Ik heb ook een e530 gehad, maar vind de tube toner wel iets beter klinken. Ik moet hem nog even goed op hoog volume proberen met een goede eindtrap.

caliban
17 maart 2008, 15:16
Ik vind hier niet direct wat. Van welk jaar is die preamp, dan kan je misschien kijken welke andere ENGL amps er toen al uit waren.
De e530 klinkt stock ook heel erg vet vind ik. Tussen de tweede en derde stage van de preamp zitten er redelijk grote spanningsdelers. Dit is het belangrijkste deel van de mod richting fireball en powerball principe circuit. En een extra filter tussen deze gainstages in. Je hebt sowieso achter de eerste twee gainstages voor ENGL amps serieus kleine caps als filtering. Wat doen ze nu, op de weerstand naar de grond (van een van de spanningsdelers tussen stage 2 en 3) in parallel een nog kleinere condensator zetten waardoor: in de eerste cap die in serie zit achter de tweede gainstage alleen hoog doorgelaten wordt, deze hoge tonen worden nog eens gefilterd door de hoogste tonen hieraf te halen (door de nog kleinere condensator naar de grond).
In de powerball werkt men met combinaties als: 1.5nF serie, 470p naar de grond voor het vierde kanaal. 470p serie, 330p naar de grond voor het derde kanaal. Voor de fireball weet ik de waardes niet. Ik heb in mijn e530 nu: 680p serie, 390p naar de grond. Ik ga nog experimenteren hiermee waarschijnlijk.
Sorry voor de heel weinig samenhang. Ik vind het moeilijk om een schema in woorden te kunnen verklaren.

caliban
17 maart 2008, 22:46
heb een schema gevonden van die tube toner. Het zou een juist moeten wezen.
Nu een klein vraagje, hoe post ik hier een pdf.
Voor mensen die een account hebben op tubetown:
http://www.tube-town.de/ttforum/index.php?action=dlattach;topic=5575.0;attach=4250
Nu ga ik het eens bekijken, ja mensen ik ben zo goed dat ik voor dat ik het schema zelf heb bekeken het hier al post.

caliban
17 maart 2008, 23:00
Net gekeken, grotendeels hetzelfde als de e530 maar aan het schema te zien is er natuurlijk een toonregeling, geen contour, de koppelcondensatoren zijn heel wat groter, dus wat minder strak, maar iets meer basrespons wel waarschijnlijk. Ook wat minder gain denk ik (tussen gainstage 2 en 3 een zware spanningsdeler)

caliban
17 maart 2008, 23:37
Ik zal maar blijven antwoorden in mijn eigen topic zeker, wel niet schizo worden.
Net ontdekt dat wat bij de e530 is treble, bij de tube toner presence is.

Jimwoud
18 maart 2008, 08:52
Hey Caliban,

Bedankt voor je pm en mail. Ik zal binnenkort eens kijken of ik wat foto's kan maken. Op dit moment bevalt hij prima voor thuis. Ik versterk hem door mijn sovtek waar een poweramp in is ingebouwd, alleen hij gaat niet zo hard. dus daar moet ik nog eens even naar laten kijken.

Ik ben wel tevreden met het geluid, soms heb ik alleen dat er teveel top hoog in zit, en dat er teveel 'ruis' om de noten heen zit. Maar dat is wel Engl eigen heb ik gemerkt. Maar voordat ik er over kan oordelen moet ik eerst eens op hoog volume moeten spelen met een buizen eindtrap.

tenx Jim

caliban
18 maart 2008, 13:20
Kan iemand zeggen hoe ik pdf's kan posten, dan kan iedereen het schema zien.

Jimwoud
19 maart 2008, 09:34
Kan iemand zeggen hoe ik pdf's kan posten, dan kan iedereen het schema zien.
Je kunt wel een link plaatsten, weet je nog waar je hem gedownload hebt? Anders moet je de pdf ergens hosten en dan een link plaatsen.

caliban
19 maart 2008, 16:40
http://www.tube-town.de/ttforum/ind...5.0;attach=4250
Daarvan heb ik het, geen idee hoe je moet hosten.

caliban
20 maart 2008, 22:23
http://img329.imageshack.us/img329/5082/naamloospc0.th.png (http://img329.imageshack.us/my.php?image=naamloospc0.png)
Ik heb dit gewoon uit de pdf gekopieerd, maar de kwaliteit is niet geweldig.
Het bestand lijkt niet meer op tubetown forum te staan.
Ik zal proberen de kwaliteit beter te krijgen.