PDA

View Full Version : Wat bepaalt of een geluid warm klinkt?



JvD.
3 maart 2008, 14:14
Als ik zang of gitaar opneem, dan krijg ik een warmer geluid door twee keer het zelfde in te spelen/zingen, of door een klein delay’tje op links of rechts te doen.

Maar vooral bij zang merk ik gewoon dat het allemaal ietsje minder zuiver wordt als ik twee keer opneem.

Als ik met een EQ klooi krijg ik ook niet echt die warmte in de track.
Daarom de vraag: wat maakt een geluid warm?

bass blom
3 maart 2008, 14:25
laat het eens horen.
praat wellicht makkelijker.

JvD.
3 maart 2008, 14:31
laat het eens horen.
praat wellicht makkelijker.
mja, je hebt gelijk. maar ik heb in dit geval even niets.

maar meer hoog maakt iets scherper, mee laag maakt iets bonkeger. wat maakt iets warmer? ik bedoel het heel algemeen.

ik heb bijvoorbeeld een koptelefoon. als je daar mee luisterd klinkt alles sappig en warm en super. ga je het daarna op een speaker of een andere koptelefoon luisteren is het een steriel kut geluid.
maar nu zit ik met de vraag. wat doet die koptelefoon dan anders weegeven dan mijn speakers of een andere koptelefoon?

bass blom
3 maart 2008, 14:33
goed, geen zang, spraak, mijn oude sennheiser.

warm? koud?
verschil op koptelefoon/speakers?

http://www.hetgelegevaar.nl/oorlogsverslaggever.mp3

JvD.
3 maart 2008, 14:40
goed, geen zang, spraak, mijn oude sennheiser.

warm? koud?
verschil op koptelefoon/speakers?

http://www.hetgelegevaar.nl/oorlogsverslaggever.mp3
Ja, dit klinkt 'gewoon' als iemand die praat, op mijn speakers.
Maar met de bewuste koptelefoon heeft de man een stem als een warme wollen deken op een koude winternacht.
Op mijn andere koptelefoon klinkt het weer ongeveer als op de speakers.
Ik krijg echt de nijging om een opname te maken, en die dan weer op te nemen door die koptelefoon heen.

bass blom
3 maart 2008, 14:54
Ja, dit klinkt 'gewoon' als iemand die praat, op mijn speakers.
Maar met de bewuste koptelefoon heeft de man een stem als een warme wollen deken op een koude winternacht.
Op mijn andere koptelefoon klinkt het weer ongeveer als op de speakers.
Ik krijg echt de nijging om een opname te maken, en die dan weer op te nemen door die koptelefoon heen.

das linke soep.
doet me denken aan iemand waar ik vroeger voor werkt in de videowereld.
kwam de klant kijken, hmm, wat weinig keur.
draaide hij meer kleur in de monitor, ja, mooi, zei de klant :D
compromissen, op minstens 3 systemen luisteren naar wat je doet.
en dan niet teveel op die warmewollendekenkoptelefoon :D

bert k
3 maart 2008, 14:58
Ik wil even stilstaan bij de termen die je gebruikt. Je hebt het over het dubbelen van partijen, door ze twee keer in te spelen of door er een kort delaytje op te zetten. Dat is een bekend effect, ik heb dat ook vaak gedaan. Maar ik gebruik hier nooit de term 'warm' voor, ik noem het 'breed'. En een geluid zonder delay is dan dun of smal. Ik gebruik warm eigenlijk alleen in verband met toontegeling.

Kim Wilson
3 maart 2008, 15:02
Met een compressor kun je je zang wat oppompen, voller maken. Misschien bedoel je dat?

MjS
3 maart 2008, 15:34
Wel jammer is dat we geen gestandaardiseerde termen hebben voor klankkleuren... Zo had ik een stukje muziek met de zanger van mijn band opgenomen, waarbij mijn 2e stem (heb een lagere stem) met vrij veel hoog werd gemixt. Dat gaf het een beetje een 'breathy' effect op bepaalde uithalen. Mijn vriendin noemde dat warm. Misschien bedoel jij ook zoiets? Wat meer ruimte in de klank?

bass blom
3 maart 2008, 15:37
ja dat maakt het niet makkelijker allemaal
maar inmiddels gaat het eigenlijk over een warme koptelefoon :D

MjS
3 maart 2008, 15:53
Je zou natuurlijk met behulp van een equalizer die je sweept over verschillende frequenties kunnen uitzoeken welke frequenties over- of ondervertegenwoordigd zijn op je koptelefoon ten opzichte van je speakers. Of zeg ik nu iets heel raars?

Mijn koptelefoons (goedkope AKG en goedkope Behringer) klinken allebei trouwens redelijk onprettig. Maar wél warme oren als je ze te lang op hebt! :)

JvD.
3 maart 2008, 16:42
hmm.. wat is dit ontzettend ingewikkeld ineens! ik dacht dat ik iets vrij simpels vroeg. ik heb maar even een opname’tje (http://members.chello.nl/~h.westerik2/zang%20test.mp3) gemaakt, even snel zingen met een digitaal pianootje. [soms ben ik wat fals maar fuck it]

Ik vind het nog vrij warm klinken. ik heb niets ge-edit. gewoon 2 sporen over elkaar heen.
in dit geval is het een beetje zoeken naar een probleem dat er niet is. maar hoe maak ik de zang... mja, als een warme wollen deken op een koude winter nacht.
het moet omarmend aan voelen. misschien bedoel ik breder?

[misschien is het een idee om als forum een bepaalde taal te gaan maken met een duidelijk vocabulaire met samples van wat het betekend.]

bass blom
3 maart 2008, 16:52
mooi met je billen bloot!
mist niet veel aan warm zou ik zeggen.
een iets te scherpe s hier en daar en een dikke plop hoor ik ook soms.
en het zit helemaal dicht voorin het beeld, de piano heeft wel iets galm, mag de zang dan ook wel.

goed idee ja, het grote termentopic.
wat de een neuzig noemt kan voor de ander 180 graden de andere kant op liggen :D
dus of dat veel zal helpen?

bert k
3 maart 2008, 17:40
Ik heb er de L3 Multmaximizer overheen gehaald. Beetje gepiekt rond de 200, beetje gedipt rond de 200, en toen de treshhold een end teruggehaald. Dan krijg je dit (http://www.sleepwalkers.nl/MP3/l3test.mp3).

Han S
3 maart 2008, 17:44
Op mijn Cambridge PC speakersetje klinkt het helemaal niet zo verkeerd of kil.

Welke koptelefoons gebruik je en welke microfoon? En als je een digitale EQ gebruikt (parametrisch) doe er voor warmte dan wat bij op rond 130 a 140 hz en kijk eens wat er gebreurt als je de Q factor verandert van zeg 0.8 naar 1.5.

De Q factor bepaalt de breedte van de bult die je op je geluid zet, kun je dat volgen?

MjS
3 maart 2008, 17:55
Ik zat al te rommelen met de EQ van Cubase. Alleen de boel vergeten goed op te slaan helaas... Wat Bert heeft zocht ik ook ongeveer.

En een klankkleurdatabase lijkt me een geweldig idee!

MjS
3 maart 2008, 18:04
Jawel, toch gevonden waar ik 'm opgeslagen had.

EQ, compressie en DaTube. Hier het origineel bijgemixt (met een toefje EQ).

http://www.resolvedmusic.nl/datube_eq.mp3

Is wat doffer dan die van Bert.

JvD.
3 maart 2008, 21:10
AAH! Ben net terug van zaalvoetbal en nu hoor ik veel erger hoe vals dat einde is! en met die compressie hoor je het nog beter.

Ik ga wat klooien. Leuk dat jullie er wat mee geprobeerd hebben. Maar ik heb losse sporen. dus ik heb meer speel ruimte.

Het pianootje komt uit fl studio. En de zang is opgenomen met een Studio Projecs B1. de koptelefoon is een sennheiser HD 210. ik heb het ding al heel lang. ooit gekregen toen ik net gitaarspeelde.
Ik weet niet zo goed wat een Q is Han. In ieder geval ben ik nooit zo iets tegen gekomen in adobe.

Probleem is dat mijn stem vaak heel erg moet op boxen tegen oneerlijke tegenstanders. zoals dit (http://members.chello.nl/~h.westerik2/i%20know.mp3), is een ideetje dat ik met een Industrial dude heb. en die vocalen dat ben ik 8keer. (heel kort stukje. het was eerst een wav zodat ie kon loopen) [samples zijn o.a. muntjes die ik neer kwak]

in die opname van mij snelle interpretatie van 'the noose’ van ‘a perfect circle’ zing ik vrij laag. maar als ik hoog ga dan klinkt het gewoon als iets dat op het nummer geplakt is. helemaal met die gekken moog geluiden.

ah, kep de Q uitgevogelt!

resultaat van het gegoochel: zang test + opsmuk (http://members.chello.nl/~h.westerik2/zang%20test%20+%20opsmuk.mp3)
en het origineel (http://members.chello.nl/~h.westerik2/zang%20test.mp3).

bert k
3 maart 2008, 22:18
Hoe heb je die zang nou zo breed gekregen? Delay of gedubbeld? Klinkt best lekker.

JvD.
3 maart 2008, 22:20
Hoe heb je die zang nou zo breed gekregen? Delay of gedubbeld? Klinkt best lekker.

ik heb exact gedaan wat Han zei. maar ook nog wat boost op 4k want anders werd het dof. toen delay aan 1 kant 15ms. en toen gerommelt met reverb(ietsje teveel vind ik)

amon
3 maart 2008, 23:35
dubbelen of gepande delays maken over het algemeen het geluid niet warmer (in mijn interpretatie van 'warmte' in geluid), maar voller en breder. Je kunt door dat truckje een mono geluid stereo-achtig laten klinken.

Warmte in je sound? Andere mic zou waarschijnlijk veel beter kunnen helpen dan allerlei plugins eroverheen te gooien.

Wil je toch met plugins proberen, probeer dan eens wat te vogelen met een multibandcompressor. Even het lage gebied van je stem opzoeken en dat proberen te compressen. Ik zit achter mn laptop en kan niet bij mn computer, dus kan geen voorbeeld maken en ook de resultaten niet goed beoordelen, maar je laatste klonk toch al best ok?

JvD.
3 maart 2008, 23:38
dubbelen of gepande delays maken over het algemeen het geluid niet warmer (in mijn interpretatie van 'warmte' in geluid), maar voller en breder. Je kunt door dat truckje een mono geluid stereo-achtig laten klinken.

Warmte in je sound? Andere mic zou waarschijnlijk veel beter kunnen helpen dan allerlei plugins eroverheen te gooien.

Wil je toch met plugins proberen, probeer dan eens wat te vogelen met een multibandcompressor. Even het lage gebied van je stem opzoeken en dat proberen te compressen. Ik zit achter mn laptop en kan niet bij mn computer, dus kan geen voorbeeld maken en ook de resultaten niet goed beoordelen, maar je laatste klonk toch al best ok?

ja, ik word er echt vrolijk van, zo 5 mins fiddelen en het klinkt echt voller.
mja, ik heb niet voor niets een budget mic =D
misschien dikt het aan als ik met mijn B1 en mijn sm58 tegelijk opneem. fase fouten kan ik me wel uit redden ondertussen.

bert k
3 maart 2008, 23:40
Je hebt prima mics, daar zal het niet aan liggen. De SM58 klinkt van nature wat warmer dan een condensator, misschien is dat een goeie keuze. Probeer ook eens een andere plaatsing van de mic, erg dichbij zal al gauw wat warmer klinken dan verder weg.Trouwens, dat voorbeeldje wat ik postte was idd een multibandcompressor, daar kan je van alles mee.

JvD.
3 maart 2008, 23:47
Je hebt prima mics, daar zal het niet aan liggen. De SM58 klinkt van nature wat warmer dan een condensator, misschien is dat een goeie keuze. Probeer ook eens een andere plaatsing van de mic, erg dichbij zal al gauw wat warmer klinken dan verder weg.Trouwens, dat voorbeeldje wat ik postte was idd een multibandcompressor, daar kan je van alles mee.
Tijdens de opname zong ik heel dicht op de mic, vandaar dat je toch nog plof door mijn popfiltertje heen hoort. Ook ben ik aan het oefenen met scherper zingen met zangles. Dat allemaal voor een weirde Industrial track. ik moet clean zingend stoer klinken. dus die harde articulaties spelen ook mee.

mja, ik vind het een moeilijk apparaat. ik heb geen monitors en moet die compressor echt extreem instellen wil ik hem goed horen. ik heb tot nu toe alleen maar presets gebruikt. maja, ik heb onderhand ietsje beter getrainde oren merk ik. dus wie weet!

Han S
3 maart 2008, 23:55
De SP B1 hé, is toch een heel neutraal klinkende mic en als je er bovenop gaat krijg je iets dat we proximity noemen, dat doet elke richtinggevoelige microfoon behalve speciale microfoons als de vintage AKG D202 welke twee kapseltjes heeft. Je kent hem als je naar het Engelse lagerhuis kijkt, daar bléren ze nog in zo'n ding. De SM58 heeft veel proximity en de Beyer M88 nog meer. Als je dat proximity moet vertalen krijg je 'nabijheidsbesprekingseffect' wat neerkomt op een laagboost.

Anyway, je gaat al een stuk lekkerder hé? Het kan nog veel vetter hoor, Bert was daar al mee bezig met de L3. Ik heb gelezen dat de PSP Vintage Warmer oude versie nu gratis is en daar kun je ook veel mee voor elkaar krijgen.

savale
4 maart 2008, 09:09
Ik ben nog maar n n00b hoor, maar meestal laat ik de zang lekker in het midden staan. Ga het juist niet breder laten klinken. Met het gitaargeluid of piano doe ik dat juist wel zodat er ruimte vrij komt in het middengebied.
geen idee wat voor akoustische stukken nou de beste aanpak is. Zou er graag wat meer over lezen.

Azrael
4 maart 2008, 10:01
Over leuke plugins gesproken...
http://www.pspaudioware.com/indexen.html?url=http://www.pspaudioware.com/plugins/vintage.html;
Ook geinig :) De Vintage Warmer is nog niet gratis.