PDA

View Full Version : Jeff Healey overleden..



Fender75
3 maart 2008, 08:59
In een ziekenhuis in Toronto is de Canadese gitarist en zanger Jeff Healey overleden.

Hij maakte vooral furore als leider van de Jeff Healey band. Dat trio was populair in de jaren 80 en 90.

In 1988 was de groep genomineerd voor een Grammy award voor de plaat "See the light". Een andere grote hit was "Hell to pay" uit 1990. Ook speelde hij samen met Patrick Swayze in de film 'Roadhouse'.

Kanker
Healey heeft zijn hele leven gevochten met de ziekte kanker. Toen hij 1 jaar oud was werd hij blind door een zeldzame vorm van kanker.

Doordat hij blind was heeft hij zichzelf gitaar leren spelen op een unieke manier: plat op schoot.

Die manier van spelen zorgde ook voor een 'eigen geluid'. Dat in combinatie met zijn bluesachtige stem leverde hem al op jonge leeftijd het predikaat 'groot talent' op.

Jazz
Healey werkte samen met artiesten als George Harrison, BB King, Stevie Ray Vaughan en Mark Knopfler. Hoewel hij veel met rock- en bluesartiesten speelden, lag zijn hart bij de jazzmuziek.

Op zijn drie meest recente albums maakt hij muziek die 'jazzy' is. Healey was voor zijn dood nog bezig met het opnemen van een nieuw album. Dat komt in april uit.

Jeff Healey was 41 jaar.

Ik vind het erg jammer, was een genot om die gozer bezig te zien...Rest In Peace zou ik zeggen!

Kim Wilson
3 maart 2008, 09:00
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=97288&page=3

;)

Fender75
3 maart 2008, 09:25
DAMN! Als ie verplaatst moet worden, verplaats hem maar...

Ik dacht "gitarist dood" moet gerangschikt worden onder Gitaristen, ik dat andere topic wel gezien...maar niet gelezen! Excuses!

almarvk
3 maart 2008, 09:29
Geeft nix, maar ik gooi 'm toch op slot.

Vragen? -> PM!