PDA

View Full Version : Wat is dit?



Chrissie
3 maart 2008, 03:01
ik heb dus een oud orgeltje (Gem Rodeo 37)
Het ding doet perfect wat ik wil,alleen scheelt er iets met het stemcircuit.
Je moet hem tunen door aan een elementje te draaien.
Nu is dat elementje een beetje gebarsten en blijft het dus niet gestemd, zodus wil ik dat vervangen.
Maar het probleem is dat ik niet weet wat voor component dat eigenlijk is, laat staan dat ik een correcte benaming ken, zodat ik op zoek kan gaan naar een vervangexemplaar.

een kleine beschrijving:
twee ringmagneetjes op elkaar, daarin een klein spoeltje en in dat spoeltje een staafmagneetje.
Door aan dat rode topje bovenaan te draaien schroef je dat staafmagneetje meer of minder ver in het spoeltje en de ringmagneetjes. Op die manier regel je de toonhoogte van de oscillator.

Mijn concrete vragen:
Wat is dat?
Waar vind ik een vervangstuk?
Bestaat er een extralarge uitvoering die ik op men frontpaneel kan installere om het tunen te vereenvoudigen. Nu moet ik namelijk iedere keer de boel openvijzen en verschillende printplaten losmaken.
Het mag dus iets gebruiksvriendelijker. :-D

http://www.chrissie.be/gearpix/rodeo/rodeo1.jpg


http://www.chrissie.be/gearpix/rodeo/rodeo2.jpg


http://www.chrissie.be/gearpix/rodeo/rodeo3.jpg

rvorkink
3 maart 2008, 10:06
Beste man, dit is een potkern met een spoel erin.
Het schroefachtige ding waar jij aan draait is de kern van een spoel.
(Is trouwens lastig afstellen met een gewone schroevendraaier, doordat het metaal van de schroevendraaier van invloed is, beter is een kunsstof schroevendraaiertje, of een trimsleutel. )
Door die naar binnen of naar buiten te draaien verander je de waarde van de spoel.
Lastig om erachter te komen wat de waardes precies zijn daar het materiaal wat gebruikt is voor de potkern en de schroefkern ook van invloed is.
Kan je niet een beetje kaarsvet in de kern laten lopen bv, zodat ie blijft zitten als die gestemd is?

René.

aad
3 maart 2008, 13:01
ik heb dus een oud orgeltje (Gem Rodeo 37)
Het ding doet perfect wat ik wil,alleen scheelt er iets met het stemcircuit.
Je moet hem tunen door aan een elementje te draaien.
Nu is dat elementje een beetje gebarsten en blijft het dus niet gestemd, zodus wil ik dat vervangen.
Maar het probleem is dat ik niet weet wat voor component dat eigenlijk is, laat staan dat ik een correcte benaming ken, zodat ik op zoek kan gaan naar een vervangexemplaar.

een kleine beschrijving:
twee ringmagneetjes op elkaar, daarin een klein spoeltje en in dat spoeltje een staafmagneetje.
Door aan dat rode topje bovenaan te draaien schroef je dat staafmagneetje meer of minder ver in het spoeltje en de ringmagneetjes. Op die manier regel je de toonhoogte van de oscillator.

Mijn concrete vragen:
Wat is dat?
Waar vind ik een vervangstuk?
Bestaat er een extralarge uitvoering die ik op men frontpaneel kan installere om het tunen te vereenvoudigen. Nu moet ik namelijk iedere keer de boel openvijzen en verschillende printplaten losmaken.
Het mag dus iets gebruiksvriendelijker. :-D



Ik ga er van uit dat dat rode elementje dus gebarsten is. De vraag is alleen hoe erg. De beste manier is het ding uit elkaar te halen en dan een foto te maken.

Het kan ook zijn dat de ontstemming komt doordat de "verzegeling" los is. Dat kun je met een beetje kaarsvet oplossen. Klein beetje kaarsvet op het schroefdraad laten vallen nadat je hem getuned hebt.

Persoonlijk zou ik nooit zoiets definitiefs doen als de kern vol laten lopen met kaarsvet.


Anders is het als de potkern zelf is gebarsten. Die kun je met contactlijm lijmen. (superlijm is het beste heb ik wel eens gehoord). Probeer wel de helften zo goed mogelijk sluitend te krijgen. Hoe minder afstand hoe sterker het orginele magnetisch veld wordt benaderd. Fixeer de delen d.m.v een elastiekje of een ty-rap. Als je te veel superlijm gebruikt fixeer je ze wel met je vingers :D.

Maar dan nog: afstemmen en "verzegelen", anders loopt-ie toch weer uit zijn tuning.

rvorkink
4 maart 2008, 12:41
Ik bedoelde ook niet echt 'vol' laten lopen.

René