PDA

View Full Version : Advies pickups Tele



Kriske
3 maart 2008, 02:53
Ik heb heel lang getwijfeld tussen twee Tele's en kon uiteindelijk niet kiezen, dus heb ze allebei gekocht: een London City Comet Thinline (slechts 48 stuks van gemaakt) en een Fender 62 Reissue Telecaster Custom (Crafted in Japan).
Foto's:
http://s271.photobucket.com/albums/jj123/Kris78/gitaren/?action=view&current=STP61774.jpg
Eerste ervaringen:
Eigenlijk zijn het totaal verschillende gitaren dus een vergelijk is niet zo gemakkelijk.
De LC ligt me beter, speelt soepeler. Ik vermoed door de dunnere hals (alhoewel ik grote handen heb). Ook heeft de LC een maple fretboard en de Fender rosewood en maple ligt me beter
De Fender is mooier, steviger afgewerkt.
En vooral: in de Fender zitten Texas specials en deze klinken een pak beter dan de stock pickups in de LC.

Ik wil dus nieuwe pickups plaatsen in m'n LC, maar weet niet welke. Ik heb al veel gelezen op het forum over Tele-pickups maar geraak er niet echt wijzer uit.
Dus: budget 150 euro. Ik wil graag een warm en vol geluid, maar met behoud van de tele-twang.

Bijkomend vraagje: wat is een 4-weg switch en hoe werkt dat?

PS: ik denk eraan de Fender binnenkort terug te verkopen, dus als iemand interesse heeft...

Acap
3 maart 2008, 09:25
Je hebt een pmtje :D

Acap

Mr.Fingers
3 maart 2008, 11:56
Voor in die thinline... Als ik u was zou ik er Fender Wide Range Humbuckers inzetten, of van Fender zelf, of ReIssues van GuitarFetish, Seymour Duncan,...

Squier4ever
3 maart 2008, 13:26
die Thinline heeft geen hummies volgens mij, dus dan zul je er in moeten frezen.

Kriske
3 maart 2008, 15:04
Liever geen humbuckers. Ik hou nogal van singlecoils en wil niet frezen.

Flipkoos
3 maart 2008, 16:19
De Fender Nocasters zijn behoorlijk goed getest in de Gitarist (nou zegt dat niet alles maar men was behoorlijk lovend).
Ik heb zelf een Baja met twee elementen uit de customshop: De Twisted Tele en de Broadcaster. Heel fijne twang, typisch Tele-geluid en niet te dun.
Maar goed, ik heb wel een massieve Tele en geen Thinline.

RolandT
3 maart 2008, 21:09
Weet niet of ze even goed in die Thinline zullen klinken, maar ik ben zeer tevreden over de Seatsniffer Specials (http://users.telenet.be/steffsen/seatsnifferspecial.htm) in mijn LC Comet tele.

Mitch
3 maart 2008, 21:28
Ik weet niet hoe het gaat kinken in een Thinline, maar ik ben nog steeds ontzettend tevreden over mijn Nodstrand-set. Net iets over je budget, maar wel ontzettend goed. Heb ze destijds getest t.o.v. stock Fender Jap en een Seymour Duncan set en de Nordstrands staken er met kop en schouders bovenuit. Vet laag op de hals, prima tussenstand en een hele lekkere brugsound die prima wil scheuren ook trouwens, ook al heeft -ie weinig output.

Kriske
4 maart 2008, 01:52
Je hebt een pmtje :D

Acap

Wat is een pmtje?

Kriske
4 maart 2008, 01:59
Op de Thomannsite zag ik deze:
FENDER SCN TELECASTER
FENDER 51 NOCASTER PICKUP SET

Is dat wat?

Kriske
4 maart 2008, 03:06
Iemand ervaring met Leosounds Tele pickups?
http://www.leosounds.de/index_en.html

Flipkoos
4 maart 2008, 08:57
Wat is een pmtje?

Moet ff bovenaan in het grijze balkje "Gebruiker CP" aanklikken en naar berichten weergeven gaan.
Je hebt er ook één van mij namelijk...

Kriske
4 maart 2008, 14:12
Moet ff bovenaan in het grijze balkje "Gebruiker CP" aanklikken en naar berichten weergeven gaan.
Je hebt er ook één van mij namelijk...
ok! Deze tool kende ik dus nog niet

Kim Wilson
4 maart 2008, 14:43
Je kunt ergens in je instellingen ook de optie aanvinken dat je een venstertje krijgt als je PM hebt. :)

up-guitarman
4 maart 2008, 17:58
Ik heb in mijn USA Tele Fender '52 reissue pickups gestoken, en dat is een enorme verbetering !!!

Eko
4 maart 2008, 18:18
Volgens een test in de Gitarist waren de beste pick-ups voor in een Tele de Nocasters. Niet zonder reden. echte telebite!

Kriske
5 maart 2008, 01:28
Ben vandaag eens langs key music geweest en zij adviseren Seymour Duncans. De quarter pounds.
Nu lijken mij dit redelijk zware high gain pick ups die het tele-geluid teniet doen.
Dus toch maar niet.

Maar toch voor de zekerheid: heeft iemand van jullie ervaringen met seymour duncans in een Tele?

jonesd
5 maart 2008, 10:07
Ik heb als neck pick-up een seymour suncan "vintage rythm str-1"

Klinkt wat mij betreft zeer warm en is vooral geschikt voor echt bluesy dingen.

Mitch
5 maart 2008, 11:37
Ben vandaag eens langs key music geweest en zij adviseren Seymour Duncans. De quarter pounds.
Nu lijken mij dit redelijk zware high gain pick ups die het tele-geluid teniet doen.
Dus toch maar niet.

Maar toch voor de zekerheid: heeft iemand van jullie ervaringen met seymour duncans in een Tele?
Ja. Niet doen als je nog twang wil. Ze zijn leuk als je met een humbucker mee wil qua scheur/output. Waardeloos advies zeg...

Kriske
5 maart 2008, 17:50
Zal de laatste keer zijn dat ik aan hen iets vraag!

dunnoaname
5 maart 2008, 18:04
Bill Lawrence keystone pickups schijnen geweldig te zijn, heb ze helaas nooit gehoord. je moet ze geloof ik ook direct bij bill lawrence bestellen.

Kakihara
6 maart 2008, 06:28
Bill Lawrence keystone pickups schijnen geweldig te zijn, heb ze helaas nooit gehoord. je moet ze geloof ik ook direct bij bill lawrence bestellen.
Om ze te horen :klik hier (http://nl.youtube.com/watch?v=tfsa5VxJp58) en inderdaad, als je ze wil, ga via zijn site (http://www.billlawrence.com) moeten gaan

Kriske
7 maart 2008, 00:38
Vind deze pickups niet geweldig klinken

Bernardduur
7 maart 2008, 09:06
Fralin Blues specials; ik heb de Fender Texas Special brug vervangen door een Fralin en ben en ZO tevreden over! Een hoop geprobeerd, steeds maar weer terugkomend op de Fralins.

Mijn neck pickup is een Texas special met de cover removed

(ook een Japanse tele btw)

pannekoek
7 maart 2008, 09:26
die fender is DE telecaster van me dromen!!!!

Kriske
7 maart 2008, 13:54
Welke telecaster bedoel je nu pannekoek?

Kriske
9 maart 2008, 01:14
Ik kan een lindy fralin blues special neck pu en een Van Zandt bridge PU (uit een ESP custom shop gitaar, geen exact type gekend) kopen voor 70 euro.
Doen of niet?

Bernardduur
9 maart 2008, 14:57
Ik vond de neck versie van de blues minder "speciaal" dan de brug versie; die is voor mij echt magisch!

De van Zandt was wel leuk maar voor mij nog te "tele"; ik hou wel van een beetje minder bite / meer hot

Toon DW
13 maart 2008, 20:59
Ga hoe dan ook niet voor de Seymour Duncan Quarterpounders! Ik was op dezelfde zoektocht als jij, wilde een wat rauwer, pittig, rond en stevig geluid met oversturing en toch nog de twang behouden wanneer je clean speelt.

De SD QP zijn erg goed met oversturing, erg ruig zelfs, maar clean klinken ze voor geen meter, eerder modderig, afgestompt. Ik heb aan de volumepot een condensator en weerstand gesoldeerd, zodanig dat wanneer ik de volumeknop dichtdraai er meer hoog bij komt. Dat lost wel iets op, maar niet echt wat ik wou hebben.

Ik heb nu zelf de Texas Specials besteld. Iemand heeft me wijsgemaakt dat dat de perfecte middenweg zou zijn tussen de quarterpounders en een vintagepickup in. Op de soundsamples op youtube klinken ze ook eerder nasaal met een vol, goed gebalanceerd geluid. Ik hoop dat deze pickups de goede zullen zijn.

Ik merk echter dat jij er niet echt enthousiast over bent?

De nocasters krijgen inderdaad een ongelooflijk goede score van gitarist, maar ik heb op samples gehoord dat ze echt wel dat vintage geluid hebben met erg veel hoog. Je vindt echter geen samples waarbij met deze pickups een overstuurd geluid gemaakt wordt. Maakt het wel lastig. Maar deze leken me te klassiek.

Als jij de pickup hebt gevonden laat het me dan maar eens weten, want ik ben ook nog op zoek, ik hoop dat die texas specials wat worden...

VanBiLL.com
13 maart 2008, 21:14
ik hoop dat die texas specials wat worden
Ik heb die zelf in mijn Squier Tele std zitten. Is een totaal andere gitaar geworden...ik heb wel nog steeds de tiepische Tele twang en bite maar duidelijk meer output en in het brug element toch wat meer nadruk op hoog-midden. G en zeker de D poles zijn staggered. Uiteraard zijn deze pup's overwound en daar komt wat meer output vandaan. Verwacht nu niet dat je P-90 en zeker niet een humbucker sound uit je Tele tovert maar zeker icm een 4-weg schakeling en (wat ik heb gedaan), treble bleed mod op volume pot toch een veelzijdige set-up. 'T is natuurlijk een kwestie van smaak. Tuurlijk zou ik Kinmans in mijn Tele willen maar ik vind het op dit moment een beetje overdreven om pup's van tegen de 300 euro in een gitaar te zetten van 250,-.

De Tele was voor mij een projectje en dat heeft me wel Tele minded gemaakt dus het zal niet lang duren of er een Baja bij komt...(die overgens wat mij weer verteld is, pup's heeft die wel een beetje op de Texas Specials lijkt qua tone).

drap
13 maart 2008, 23:57
Ik had in m'n tele Bare Knuckles 'Brown Sugars'. Als ik weer een tele aanschaf gaan precies dezelfde er in, zo tevreden was ik er wel over. Twang, helder, en met overdrive/distortion een erg dik geluid.

Toon DW
15 maart 2008, 02:47
Ik verwacht van de texas specials zeker geen humbuckergeluid, dat je wel met de quarterpounders, maar dat vind ik geen telegeluid meer. Ik wil dat de tele ook clean nog bruikbaar is en zo klinkt hij maar modderig clean...

Ik hoop gewoon op een telegeluid wanneer er clean gespeeld wordt, en een rond, vetter geluid met overdrive of distortion. Ik zal laten weten of het me bevalt wanneer ik ze heb.

Wat is trouwens die treble bleed mod? Is dat iets gelijkaardigs als wat ik heb gedaan: een condensator van .056 µF (of een type hoger voor meer treble wanneer je de volumepot dichtdraait) in combinatie met een weerstandje? Of sla ik de bal volledig mis?