PDA

View Full Version : G-major vraag mbt tonesuck



sebastiaan88
3 maart 2008, 00:14
Beste G-major bezitters,
Ik zag laatst een ENGL E530 staan en ik ben geen metal fanaat, ik speel voornamelijk wbt moderne rock(softrock) zoals daughtry tot pop/funk en classic rock. En ik haalde gewoon een instand sound uit dat ding wat ik lekker vond klinken voor deze stylen. Nouja dat is eigenlijk tegen alle reviews op internet in (mbt pop/funk) maarja kheb laatst wat geld ontvangen dus dacht ik ga em kopen. Gewoon voor de verzameling:P Dus denk dat ik em vrijdag ga halen.

Maar nu de vraag, ik kwam eigenlijk in die winkel om een Gmajor uit te proberen. Er hing een Gforce boven (veel duurder natuurlijk maar toch)
Gmajor tussen de Engl 530 en een ENGL poweramp (welke weet ik niet die met 6l6en iig) of de Gforce tussen die 2.
Engl klonk gewoon goed naar mijn mening.
Maar zodra de Gmajor ertussen kwam hoorde ik bij elk effect eigenlijk directe tonesuck de effecten klonken wel mooi maar je hoorde dat je karakter van je amp weg ging en er flink ge-eqt was in de gmajor.

Ik ben dan nog niet handig met die gmajor. Maar is het misschien zo dat als je daar de eq uitzet dat het weg is niet geprobeerd eigenlijk dacht ik later pas aan omdat ik veel meer interesse had in die engl.

Afin als ik de Gforce ertussen hing, was het gewoon puur de amp met effecten.

Of het toeval is dat de Gforce zijn eq uit stond en die van de Gmajor aan
Of er zijn hier meer mensen die hier bekend mee zijn.

Die gozer die daar werkte die ik al een tijdje ken, die heeft er zelf ook een gehad maar die merkte hetzelfde. Hij zei ook natuurlijk heb ik liever dat je die Gforce koopt, maarja ik heb hem eigenlijk weg gedaan omdat ik hetzelfde merk als jij.

Dus wie helpt mij in de keuze eigenlijk.
Flink doorsparen voor de Gforce. Of nu een Gmajor kopen en er voorlopig veel plezier van hebben

Nitefly7
3 maart 2008, 15:58
Beste G-major bezitters,
Ik zag laatst een ENGL E530 staan en ik ben geen metal fanaat, ik speel voornamelijk wbt moderne rock(softrock) zoals daughtry tot pop/funk en classic rock. En ik haalde gewoon een instand sound uit dat ding wat ik lekker vond klinken voor deze stylen. Nouja dat is eigenlijk tegen alle reviews op internet in (mbt pop/funk) maarja kheb laatst wat geld ontvangen dus dacht ik ga em kopen. Gewoon voor de verzameling:P Dus denk dat ik em vrijdag ga halen.

Maar nu de vraag, ik kwam eigenlijk in die winkel om een Gmajor uit te proberen. Er hing een Gforce boven (veel duurder natuurlijk maar toch)
Gmajor tussen de Engl 530 en een ENGL poweramp (welke weet ik niet die met 6l6en iig) of de Gforce tussen die 2.
Engl klonk gewoon goed naar mijn mening.
Maar zodra de Gmajor ertussen kwam hoorde ik bij elk effect eigenlijk directe tonesuck de effecten klonken wel mooi maar je hoorde dat je karakter van je amp weg ging en er flink ge-eqt was in de gmajor.

Ik ben dan nog niet handig met die gmajor. Maar is het misschien zo dat als je daar de eq uitzet dat het weg is niet geprobeerd eigenlijk dacht ik later pas aan omdat ik veel meer interesse had in die engl.

Afin als ik de Gforce ertussen hing, was het gewoon puur de amp met effecten.

Of het toeval is dat de Gforce zijn eq uit stond en die van de Gmajor aan
Of er zijn hier meer mensen die hier bekend mee zijn.

Die gozer die daar werkte die ik al een tijdje ken, die heeft er zelf ook een gehad maar die merkte hetzelfde. Hij zei ook natuurlijk heb ik liever dat je die Gforce koopt, maarja ik heb hem eigenlijk weg gedaan omdat ik hetzelfde merk als jij.

Dus wie helpt mij in de keuze eigenlijk.
Flink doorsparen voor de Gforce. Of nu een Gmajor kopen en er voorlopig veel plezier van hebben

Afhankelijke van welke effecten je wilt, ben je met 'n Rocktron Intellifex of Replifex voor minder dan 'n 2ehands Gmajor geholpen en zul je nog minder tonesuck horen dan bij 'n G-force (Rocktron's hebben een direct 'analoog' pad, dat niet door alle a/d-convertors gaat; in de G-force is hier ook een trucje voor, maar de G-major laat 'niks' van je oorsponkelijke signaal overeind...)

De G-force is alleen aan te raden als je per sé de filters/auto-wah/intelligent pitch wilt en een tuner nodig hebt.. Of eventueel de typische TC Reverbs..

Voor chorus, delay (ook 2 onafhankelijke/stereo pingpong etc..), phasers, flangers, uitstekende rotary/leslie, tremolo, eq een een bruikbare ruis-onderdrukking ('Hush').. heb je aan de Intellifex meer plezier dan aan de GMajor of aan 't 'wachten op de dag dat je ooit 'n G-force kan betalen'...

Zelf was ik namelijk ook van plan om 'eerst de Replifex te kopen en dan door te sparen voor 'n G-force'... maar ik ben nog nooit zo tevreden geweest met een 'effect-doos'.. Dus voorlopig heb ik aan een rackje met 'n Replifex erin meer dan genoeg!

Hetzelfde wat de OCD deed voor mijn 'drive-zoektocht', zo is de Replifex alles (en meer) wat ik in 'n rackprocessor verlang; mooie chorussen, funky phasers, dromerige phasers (David Gilmour achtig), mooie complete delays, bruikbare whammy/pitch-effecten... noem maar op..

dml
3 maart 2008, 16:40
De input- en outputinstellingen op de G-major komen ook erg nauw. Die moet je echt afstemmen op de rest van je apparatuur, anders kan het resultaat zeker tegenvallen.

Voor de rest sluit ik me aan bij Nitefly. Ik heb zelf (o.a.) een Rocktron Xpression gehad maar die vond ik vele malen mooier en "muzikaler" klinken dan de G-major. De Xpression heeft overigens ook een direct analoog pad.

vinni
3 maart 2008, 18:21
Denk dat ik aardig kan meepraten...:cooler:

Heb zo gewerkt.....E530 -> Gmajor -> VHT 2/50/2

Opzich helemaal niet verkeerd hoor!....tja tonesucking....
Wellicht een beetje, maar nou niet zo dat het echt opviel of dat ik
mijn geluid opvrat.

De G-force zal wel beter zijn.....maar is wel trager bij het switchen van presets. Dus als dat belangrijk voor je is.

Heb ook een tijdje een G-system gehad.....die klonk slechter dan de G-major.....soort dekentje....attack en dynamiek was weg.

Ik sluit me trouwens aan bij de rest inzake de Rocktron spullen.
Die klinken erg goed en voor een leuke prijs.

Ik hoor/lees trouwens (dus niet zelf getest!) dat die nieuwe GSP1101 ook erg goed moet zijn.

Groet,
Vinni

sebastiaan88
3 maart 2008, 21:01
Hee jongens, Bedankt he!
Ik ben dus niet tonedoof:P
haha maar ik ga dan denk ik maar kijken voor een intellie/repli of is er iets van rocktron dat duurder is, en misschien mensen die zeggen van je moet doorsparen voor een lexicon mpx1?

vinni
3 maart 2008, 23:50
Hmm die MPX-1 heb ik ook even gehad.....en toen weer terug...
Was erg moeilijk te programeren en switchen duurde nog langer dan de G-force. Maar wat wel veel gedaan wordt is alles laden in 1 preset en dan de FX-blocks binnen de presete aan/uit zetten. Dat is natuurlijk instant.

Vinni

LordRiffenstein
4 maart 2008, 08:08
De G-force zal wel beter zijn.....maar is wel trager bij het switchen van presets. Dus als dat belangrijk voor je is.

Mijn G-Force switcht instant, niks vertraging. Kijk hier maar even, telkens hij op de middenste switch duwt, switcht de GForce instant nr de gevraagde preset:

http://www.youtube.com/watch?v=uvaOqFELCDw

jacobhdejong
4 maart 2008, 08:28
Afhankelijke van welke effecten je wilt, ben je met 'n Rocktron Intellifex of Replifex voor minder dan 'n 2ehands Gmajor geholpen en zul je nog minder tonesuck horen dan bij 'n G-force (Rocktron's hebben een direct 'analoog' pad, dat niet door alle a/d-convertors gaat; in de G-force is hier ook een trucje voor, maar de G-major laat 'niks' van je oorsponkelijke signaal overeind...)

De G-force is alleen aan te raden als je per sé de filters/auto-wah/intelligent pitch wilt en een tuner nodig hebt.. Of eventueel de typische TC Reverbs..

Voor chorus, delay (ook 2 onafhankelijke/stereo pingpong etc..), phasers, flangers, uitstekende rotary/leslie, tremolo, eq een een bruikbare ruis-onderdrukking ('Hush').. heb je aan de Intellifex meer plezier dan aan de GMajor of aan 't 'wachten op de dag dat je ooit 'n G-force kan betalen'...

Zelf was ik namelijk ook van plan om 'eerst de Replifex te kopen en dan door te sparen voor 'n G-force'... maar ik ben nog nooit zo tevreden geweest met een 'effect-doos'.. Dus voorlopig heb ik aan een rackje met 'n Replifex erin meer dan genoeg!

Hetzelfde wat de OCD deed voor mijn 'drive-zoektocht', zo is de Replifex alles (en meer) wat ik in 'n rackprocessor verlang; mooie chorussen, funky phasers, dromerige phasers (David Gilmour achtig), mooie complete delays, bruikbare whammy/pitch-effecten... noem maar op..

Herkenbaar! Maar zou jij mij dat truckje willen vertellen?
Ik heb namelijk een G-force

Gr Jacob

Nocki
4 maart 2008, 08:42
Hier ook iemand die voor gek is verklaard omdati ie het hoorde.
Gmajor, G-force, MPX1,REplifex en de intellifex... ik heb ze allemaal gehad.

Ik heb nu weer de intellifex en dat is gewoon fantastisch! Replifx trouwens ook hoor :)

Ook de G-force heeft erg vee llast van tonesuck. niet zo erg als de gmajor maar helaas genoeg!

Nitefly7
4 maart 2008, 09:27
Herkenbaar! Maar zou jij mij dat truckje willen vertellen?
Ik heb namelijk een G-force

Gr Jacob

volgens mij houdt 't in dat je in de routing matrix een extra 'droge' lijn trekt van input-output zonder dat je daar een fx-block in zet/ aanzet ..

caliban
4 maart 2008, 12:11
Wat betaal je dan voor zo een rocktron.

Nitefly7
4 maart 2008, 12:22
Wat betaal je dan voor zo een rocktron.

Marktplaats/2ehands-site zijn je vriend (www.veilingkijker.nl)

maar rond de 200 voor 'n Intellifex, ietsjes meer voor 'n Repli.. en ongeveer 't zelfde als 'n Intelli voor de Xpression denk ik..

Nocki
4 maart 2008, 13:26
volgens mij houdt 't in dat je in de routing matrix een extra 'droge' lijn trekt van input-output zonder dat je daar een fx-block in zet/ aanzet ..

Doet wat maar helaas niet veel...

peter_heijnen
4 maart 2008, 13:46
Doet wat maar helaas niet veel...
Je zult bij de gforce hoe dan ook door de convertors moeten, of je nou alle blokken aan zet of uit.

FNaRK
4 maart 2008, 14:07
Ik hoor/lees trouwens (dus niet zelf getest!) dat die nieuwe GSP1101 ook erg goed moet zijn.

Groet,
Vinni

klinkt idd erg lekker, maar wellicht wat teveel van het goede ? (pre-amp sectie, die trouwens compleet te bypassen is)

Nitefly7
4 maart 2008, 14:56
Je zult bij de gforce hoe dan ook door de convertors moeten, of je nou alle blokken aan zet of uit.

klinkt wel logisch inderdaad, sorry !

ik bedoelde ook niet te zeggen dat je daarmee je convertors omzeilt (hoewel 't wel zo gelezen kan worden), maar dat 't directe signaal wel beter 'overeind blijft' ..

stevie_vp
4 maart 2008, 16:07
Ik heb ook een engl e350 gehad.. en een gmajor ertussen...
merkte toen al flink wat tonesuck.. werd meteen een heel ielig scherpig
dood geluid.

Toen ik me powertone II had en hem in de loop zette kon ik de gmajor tijdens t spelen dus aan en uit zetten (uit de loop halen) En toen schrok ik me helemaal de tering.. wat een ongelofelijke tonesuck..

Er moet gezecht worden dat ik dan ook n beetje puristisch ben aagelegd maar
toch... Ik zou dan lekker voor de rocktron gaan....

Succes iig!

Raffel
4 maart 2008, 16:45
Mijn G-Force switcht instant, niks vertraging. Kijk hier maar even, telkens hij op de middenste switch duwt, switcht de GForce instant nr de gevraagde preset:

http://www.youtube.com/watch?v=uvaOqFELCDw

Same.

Ligt namelijk aan hoe je je FX Blocks inricht. Heeft puur met de processor in de unit te maken.

Als je je Fx Blocks in presets waar je tussen overschakelt precies op dezelfde manier inricht, heb je nooit last van vertraging in het switchen.

Ik zou ook niet weten waarom je het anders zou willen doen.

vinni
4 maart 2008, 19:01
Same.

Ligt namelijk aan hoe je je FX Blocks inricht. Heeft puur met de processor in de unit te maken.

Als je je Fx Blocks in presets waar je tussen overschakelt precies op dezelfde manier inricht, heb je nooit last van vertraging in het switchen.

Ik zou ook niet weten waarom je het anders zou willen doen.

Switchen gaat inderdaad snel.....
Dus het heeft ermee te maken hoe je de G-force programmeert?
Niet helemaal probleemloos dus....maar op deze wijze werkt het wel.

Groet,
Vinni

Raffel
5 maart 2008, 11:05
ja je kunt de hele routing in de G-force zelf aanmaken en instellen.

Wil je bijvoorbeeld chorus en een pitch shift in een apart pad, en dan over het ene effect een reverb en over het andere een delay, (bijvoorbeeld alleen over het wet gedeelte) dan kun je dat in de G-force gewoon makkelijk voor elkaar krijgen.

Wil je dan switchen naar een preset die ook delay en reverb gebruikt, dan kun je het beste diezelfde routing gebruiken ivm vertraging.

Hier kun je het zien:

http://www.harmony-central.com/Effects/Data/TC_Electronic/Docs/G-Force/effects-2.jpg

Hier zie je dus reverb en delay apart in de routing en daarnaast een 'dry' signal path langs de reverb en delay afgaan.

Heeft naar mijn idee niet zoveel zin op deze manier maar goed.

Nocki
5 maart 2008, 11:09
Ik blijf die Quad maar zien in je sig... erg vervelend... Kan je m er niet uithalen? het zou echt heel goed zijn tegen de GAS... :)

jacobhdejong
5 maart 2008, 11:38
ja je kunt de hele routing in de G-force zelf aanmaken en instellen.

Wil je bijvoorbeeld chorus en een pitch shift in een apart pad, en dan over het ene effect een reverb en over het andere een delay, (bijvoorbeeld alleen over het wet gedeelte) dan kun je dat in de G-force gewoon makkelijk voor elkaar krijgen.

Wil je dan switchen naar een preset die ook delay en reverb gebruikt, dan kun je het beste diezelfde routing gebruiken ivm vertraging.

Hier kun je het zien:

http://www.harmony-central.com/Effects/Data/TC_Electronic/Docs/G-Force/effects-2.jpg

Hier zie je dus reverb en delay apart in de routing en daarnaast een 'dry' signal path langs de reverb en delay afgaan.

Heeft naar mijn idee niet zoveel zin op deze manier maar goed.

Ja klopt, das wel mooi aan die G-force.
Maar waarom zou je een aparte signal path langs de reverb en delay maken?
Misschien ligt het aan mij hoor, want ik ben ook nog maar een beginner op dit gebied.Maar ben wel benieuwd naar alle tips en tricks rond de G-force.

Raffel
5 maart 2008, 11:57
tja, zoals al eerder vermeld in dit topic (geloof ik) gaat je signaal dan om een gedeelte van de AD/DA-converters heen. Kan fase-problemen voorkomen doordat een deel van je signaal wel door effecten wordt veranderd en dus vertraagd en het andere niet. Zo las ik het tenminste op de G-force user group laatst. Voor de details moet je bij Simeon Harris zijn. G-force guru.



@ Nocki:

Wat nog beter zou zijn voor GAS, is er gewoon aan toegeven! ;)

Nocki
5 maart 2008, 12:03
@ Nocki: Wat nog beter zou zijn voor GAS, is er gewoon aan toegeven! ;)

tja.. zullen we dan maar doen dan... Moet ik wel die VHT pream p weer verkopen... krijg ik heel het forum over me heen :-)


Ja klopt, das wel mooi aan die G-force.
Maar waarom zou je een aparte signal path langs de reverb en delay maken?
Misschien ligt het aan mij hoor, want ik ben ook nog maar een beginner op dit gebied.Maar ben wel benieuwd naar alle tips en tricks rond de G-force.

Je krijgt een geluid wat nog niet door de reverb is geweest naast het geluid van de reverb.

Vaak halen effecten wat van je attack af en door een lijntje los van in naar uit te leggen heb je weer wat attack en een deel van je tone terug. zou het zeker doen! ik vond het goed werken...

Raffel
5 maart 2008, 12:23
In het kort gezegd houdt zo'n extra lijntje je originele 'dry' sound gewoon meer intact.

In dit geval gaat de opmerking van Nocki zeker op. Bij pitch-shifting en chorus (en andere delay effecten zoals phaser) krijg je vaak de fase-problemen.


tja.. zullen we dan maar doen dan... Moet ik wel die VHT pream p weer verkopen... krijg ik heel het forum over me heen :-)



Je krijgt een geluid wat nog niet door de reverb is geweest naast het geluid van de reverb.

Vaak halen effecten wat van je attack af en door een lijntje los van in naar uit te leggen heb je weer wat attack en een deel van je tone terug. zou het zeker doen! ik vond het goed werken...


Ik zou er niet meer van staan te kijken hoor! :D

jacobhdejong
5 maart 2008, 13:57
In het kort gezegd houdt zo'n extra lijntje je originele 'dry' sound gewoon meer intact.

In dit geval gaat de opmerking van Nocki zeker op. Bij pitch-shifting en chorus (en andere delay effecten zoals phaser) krijg je vaak de fase-problemen.




Ik zou er niet meer van staan te kijken hoor! :D

Ga ik proberen

Thnx guys

Gr Jacob

peter_heijnen
5 maart 2008, 14:10
tja, zoals al eerder vermeld in dit topic (geloof ik) gaat je signaal dan om een gedeelte van de AD/DA-converters heen. Kan fase-problemen voorkomen doordat een deel van je signaal wel door effecten wordt veranderd en dus vertraagd en het andere niet. Zo las ik het tenminste op de G-force user group laatst. Voor de details moet je bij Simeon Harris zijn. G-force guru.
Wat deze guru zijn uitleg ook is, je kunt bij de gforce niet om de convertors heen.

Eenmaal binnen via de ad converter betekent 'een en al' digitaal.

Raffel
5 maart 2008, 14:43
goed, ik zeg het waarschijnlijk verkeerd. Het signaal moet in ieder geval langs andere processoren o.i.d., wat de vertraging oplevert.

Er zit alleen een AD-DA converter bij de in- en output voor zover ik weet.

peter_heijnen
5 maart 2008, 15:20
Eenmaal in het digitale zit je in de processor, het aantal door de processor te maken berekeningen bepaalt daar de mate van al dan niet vertraging.

vinni
5 maart 2008, 15:47
In het kort gezegd houdt zo'n extra lijntje je originele 'dry' sound gewoon meer intact.

En daar zit een groot verschil met de Rocktron....
Die heeft volgens mij een analoge mixer/pad en gaat het droge
signaal niet door een AD/DA stage heen.
Het geluid blijft dus puurder.

Vinni

Raffel
5 maart 2008, 17:02
ja, dat vind ik ook jammer aan de G-force. Daarom moet je hem ook zeker in een parallelle fx loop hangen. Ondanks dat ie daar niet voor 'bedoeld' is.

De reden waarom ik (nog) niet van de G-force afstap, is dat de chorus, delays en vooral de pitch shift sowieso al ontzettend goed zijn. Naar mijn idee 1 van de weinige pitch shifters die dicht bij de Eventide kwaliteit komt. Ik geloof dat er ook wat Eventide technologie achter die pitch shifter zit trouwens. (ergens gelezen ooit) De andere effecten interesseren me niet zo.

jacobhdejong
5 maart 2008, 18:33
ja, dat vind ik ook jammer aan de G-force. Daarom moet je hem ook zeker in een parallelle fx loop hangen. Daar is hij ook voor bedoeld.

De reden waarom ik (nog) niet van de G-force afstap, is dat de chorus, delays en vooral de pitch shift sowieso al ontzettend goed zijn. Naar mijn idee 1 van de weinige pitch shifters die dicht bij de Eventide kwaliteit komt. Ik geloof dat er ook wat Eventide technologie achter die pitch shifter zit trouwens. (ergens gelezen ooit) De andere effecten interesseren me niet zo.

Ik ben toch een kneus denk in.

Ik heb gewoon mijn G-Force via de send en return aangesloten.
Dit is parallel??

peter_heijnen
6 maart 2008, 00:38
Dat is waarschijnlijk serieel, en dat kan ook best.

Toen de gforce net uit was werd ie gedemonstreerd door een deen van tc die toen heel trots vertelde dat de gforce dermate goed klinkt dat ie makkelijk in eeen seriele loop kan. En het kan ook wel zo, het is alleen minder puur.

Om niet met je hele geluid door converters te hoeven kom je toch weer uit bij idd rocktron, of anders de lexicon g2 en diens halfbroertje (mpx100?), of het gebruik van een paralelle loop op je versterker.

sebastiaan88
6 maart 2008, 18:45
Zo wist niet dat mn topic zo'n ketting van reacties zou worden. Ik was al bang voor: "je hoort dingen die er niet zijn" en dat soort opmerkingen.
Maar een intelli/repli intellie LTD is wel flink goedkoop. Alleen het stomme is: Ik gebruik nu een simpele RP20, en als ik alle preampshit daarvan uitzet, dan klinken die effecten en serie nog best ok, in vergelijking met de Gmajor. De Gmajor klinkt wel beter, maar de RP20 heeft minder tonesuck. Daarom vond ik denk ik de Intelli een tijdje geleden niet zo leuk omdat hij sterk lijkt op dat wat ik toen uit de digitech rp20 haalde.

Ik ga morgen gewoon die intelli proberen, die hangt ook in die zaak dus we'll see

Bedankt iig

peter_heijnen
7 maart 2008, 01:36
Ik ga morgen gewoon die intelli proberen, die hangt ook in die zaak dus we'll see
Let wel: in de intellifex zit een digitale hush. Als je met je direkte signaal daar doorheen gaat, wordt je signaal alsnog gedigitaliseerd met de bewuste gevolgen van dien.

Het direkte signaal dus zo routen dat het niet door de hush gaat en analoog blijft.