PDA

View Full Version : De USA standard strat vernieuwd



vulvasonic
2 maart 2008, 23:27
Blijkbaar heb ik iets gemist, maar onlangs viel het me op dat Fender z'n standaard USA modellen na lange tijd weer eens heeft aangepast. Meest in het oog springende detail is de terugkeer naar de gebogen zadeltjes, waardoor de gitaar een meer vintage-achtige uitstraling heeft gekregen.

Weet iemand iets meer?

Mr.Fingers
2 maart 2008, 23:31
Een heel nieuwe tremolosysteem bij de strat (die plaat ziet er toch geheel anders uit als de vorige versies)

Verder weet ik ook niet echt wat veranderd is (misschien de neck wat aangepast qua toets/profiel)

Realeigo
2 maart 2008, 23:38
Damn wat een afzetters, diezelfde brug zit ook op mn mim strat. Maar hij werkt wel goed :sssh: . Ik heb een paar amerikaanse in mn handen gehad die mindere trems hadden :cooler: (die van mij kan divebombs! :chicken: )

vulvasonic
2 maart 2008, 23:42
A new bridge with improved bent-steel saddles and a copper-infused high-mass block for increased resonance and sustain.
A new neck treatment—tinted for a richer presentation, with the maple or rosewood fingerboard buffed to a high gloss. The back of the neck still has that silky satin finish.
A thinner finish undercoat that lets the body breathe and improves resonance.
A new Fender-exclusive SKB molded case.
Two beautiful new finish options, Sienna Sunburst and Blizzard Pearl

Dat laatste is natuurlijk niet wereldschokkend. Maar de brug en de zadels zal toch wel weer wat mensen over de streep trekken, alsook de dunnere lak.

Realeigo
2 maart 2008, 23:57
Ik vind het anders best wel veel verkooppraat bullcrap.

Ze hergebruiken en brug van een ander (goedkoper) model.
Een paar deeltijdkrachten ingehuurd om de neck ff wat extra op te poetsen.
ze bezuinigen op de verf.
Helaas heeft een koffer niks te maken met je tone, en ik raak ook niet echt opgewonden van een SKB case. Als ze nou eens fantsoenlijke tweed case of een flightcase erbij gaven zou het misschien een verbetering zijn..
Nieuwe kleuren zijn ook niet wereldschokkend..

:stop:

vulvasonic
3 maart 2008, 00:05
Ik geloof niet dat ze een goedkopere brug hebben gebruikt. Er zijn vele versies van dit type brug, maar het verschil in kwaliteit zit 'm in details.

Trouwens, ook de telecaster heeft dezelde wijzigingen ondergaan. Alleen heeft de brugplaat van de tele een mooi Fender-logo meegekregen.

Luke-wannabe
3 maart 2008, 00:17
Blijkbaar heb ik iets gemist, maar onlangs viel het me op dat Fender z'n standaard USA modellen na lange tijd weer eens heeft aangepast. Meest in het oog springende detail is de terugkeer naar de gebogen zadeltjes, waardoor de gitaar een meer vintage-achtige uitstraling heeft gekregen.

Weet iemand iets meer?
Check deze maand's gitarist. Daar staat een test in.

Realeigo
3 maart 2008, 00:18
Ik geloof niet dat ze een goedkopere brug hebben gebruikt. Er zijn vele versies van dit type brug, maar het verschil in kwaliteit zit 'm in details.


Ik blijf sceptisch totdat ik er eentje in mn handen heb gehad.
Het lijkt mij meer marketing actie dan een echte vooruitgang.

Maniaaaak!!
3 maart 2008, 00:27
Ik blijf sceptisch totdat ik er eentje in mn handen heb gehad.
Het lijkt mij meer marketing actie dan een echte vooruitgang.

Tis een vooruitgang, de toon die het ding produceert is wat complexer. Schijnt door die vintage zadels te komen. Ik vraag me alleen af of die dingen niet weer net als bij vintage strats na een jaartje groeven vertonen...

Orpheo
3 maart 2008, 02:14
Ik vind het anders best wel veel verkooppraat bullcrap.

Ze hergebruiken en brug van een ander (goedkoper) model.
Een paar deeltijdkrachten ingehuurd om de neck ff wat extra op te poetsen.
ze bezuinigen op de verf.
Helaas heeft een koffer niks te maken met je tone, en ik raak ook niet echt opgewonden van een SKB case. Als ze nou eens fantsoenlijke tweed case of een flightcase erbij gaven zou het misschien een verbetering zijn..
Nieuwe kleuren zijn ook niet wereldschokkend..

:stop:

calaham gebruikt ook gebogen zadels, en die bruggen zijn dan, als ik jou post goed interpreteer, ook crap? zo ja, waarom worden die bruggen dan geroemd als een van de beste replica's van vintage style strat-bruggen?

Realeigo
3 maart 2008, 09:07
calaham gebruikt ook gebogen zadels, en die bruggen zijn dan, als ik jou post goed interpreteer, ook crap? zo ja, waarom worden die bruggen dan geroemd als een van de beste replica's van vintage style strat-bruggen?

Ik heb nergens gezegd dat ze crappy zijn. Alleen een waarschijnlijk goedkoper omdat ze ook op de mexico series zitten. Volgens mij heb ik min of meer zelfs toegegeven dat ze beter zijn dan de oude.. Ik zeg alleen dat het een grote verkoopstunt is.

Orpheo
3 maart 2008, 09:19
even heel snel hoor :)

fender update strat met (onder andere) bent saddles. ->

jij zegt dat je het een verkoopstunt vindt, en dat het van een ander model komt, en dat vind jij crap->

ik ben het daar niet mee eens, en link samen dat jij dus niet echt een fan bent van (bent saddle) vintage style trems.

thats all :) jij suggereert dat die brug van de MiM strats komen, en daar word door vulvasonic noch fender zelf over gerept. weet jij veel, straks hebben ze een deal met callaham, en maakt callaham die bruggen!

fred dons
3 maart 2008, 09:21
de mex gitaren hebben een brug gemaakt door Ping (korea), met zinken block en verchroomde zadels, de us versie heeft een door Fender US gemaakte tremelo met nickel zadels en bij de vintage gitaren een stalen block en blijkbaar bij deze versie een messingachtig block, optisch zijn ze wel het zelfde maar het zijn dus echt verschillende trems

Rinze
3 maart 2008, 10:22
Volgens mij stond er in een van de laatste Gitarre & Bassen ook een test van het ding. Fender brengt meer "nieuwe" versies uit dan ik kan bijhouden, bovendien, als je niet tevreden bent met de zadeltjes dan pleur je er toch gewoon andere op? Vind het ook opmerkelijk dat ze er al jaren in slagen om "verbeterde" versies van de Strat op de markt te brengen, zijn de vorige versies dan steeds kut? :chicken: Bij de Tele lijken ze die neiging toch minder te hebben.

vulvasonic
3 maart 2008, 13:15
Volgens mij stond er in een van de laatste Gitarre & Bassen ook een test van het ding. Fender brengt meer "nieuwe" versies uit dan ik kan bijhouden, bovendien, als je niet tevreden bent met de zadeltjes dan pleur je er toch gewoon andere op? Vind het ook opmerkelijk dat ze er al jaren in slagen om "verbeterde" versies van de Strat op de markt te brengen, zijn de vorige versies dan steeds kut? :chicken: Bij de Tele lijken ze die neiging toch minder te hebben.

De tele heeft dezelfde wijzigingen ondergaan. Zoals dat ook eerder gebeurde bij de introductie van de American Standard en later bij The American Series. Ik geloof trouwens dat ze de naam weer hebben veranderd in 'The American Standard', wat in mijn optiek ook de meest logische naamgeving is.

Rinze
3 maart 2008, 16:21
Ah. Dan vonden ze het blijkbaar niet nodig om de Tele opnieuw te testen. Tja, van mijn Strat is alleen het hout van de hals nog origineel, maak me om dat soort dingetjes niet zo druk, hoef ook niet beslist een bepaald Stratgeluid er exact uit te halen.

Barkeepert
3 maart 2008, 16:22
de mex gitaren hebben een brug gemaakt door Ping (korea), met zinken block en verchroomde zadels, de us versie heeft een door Fender US gemaakte tremelo met nickel zadels en bij de vintage gitaren een stalen block en blijkbaar bij deze versie een messingachtig block, optisch zijn ze wel het zelfde maar het zijn dus echt verschillende trems
Ja en de Amerikaanse brug is met twee schroeven, de MIM met zes.

fred dons
3 maart 2008, 17:24
op de american standard was tie inderdaad 2 point met massieve staal zadels, op de US reissue was het een zes punt met gebogen zadels
grappig genoeg had de 2point ook een zink block ipv een stalen

Bart_Blueprint
3 maart 2008, 17:50
Er is nog een nieuwe feature ingebouwd!

Als je nu de tone-pot van het midden- en brug element naar 10 draait, dan krijg je de tone van de gitaar voordat deze door het filter is gegaan.
Wat hier het directe resultaat van is qua geluid weet ik niet, maar zo stond het ook in de gitarist van deze maand!

De pot werkt van 1 - 9 als een gewone tone-pot, maar bij standje 10 krijg je dus die speciale feature, weet iemand hier meer over wat dit oplevert qua tone?

Edit:

De moderne brug met 2 studs-bevestiging, gebruikt squier ook al een hele tijd. Ik meen dat dit al geintroduceerd is op de Squier Standard Strats vanaf 2006.... Correct me if I''m wrong...

fred dons
3 maart 2008, 19:07
om met het laatste te beginnen dat klopt, alleen is dat weer optisch de zelfde brug, hij is nl van andere materialen gemaakt en de onderdelen zijn niet inwisselbaar (bij de us versie bijvoorbeeld staat de schroef om te intoneren net uit het midden van de zadel, bij de korean staat hij wel in het midden)

die tonepot oplossing is iets waar Fender al heel lang mee werkt in verschillende variaties, eerst de TBX en later de Delta die beiden de tone knop zouden bypassen op 10, je krijgt hiermee iets meer signaal en een meer heldere toon op 10

Eko
3 maart 2008, 23:31
Iedere fabrikant past z`n produkt regelmatig aan. Anders is er nooit een reden om een nieuwe te kopen. Wie speelt hem helemaal op, nou?
Kleine , misschien cosmetische , ingrepen zorgen voor een nieuwe impuls voor de verkoop.
Fender barst inderdaad van de variaties in hun basismodellen.
Persoonlijk vind ik alleen nog de Vintage Reissue series nog de echte standards. Kwaliteit zoals het hoort met de tone die er bij hoort.

vulvasonic
4 maart 2008, 00:55
Persoonlijk vind ik alleen nog de Vintage Reissue series nog de echte standards. Kwaliteit zoals het hoort met de tone die er bij hoort.

Ik vind de standaard USA tele's anders behoorlijk goed. Nog steeds een no-nonsense plank met een goed strak tele-geluid, maar dan beter te intoneren dan het origineel.
Ik ben wild van de mijne.

:)

gerritje tralalalala
4 maart 2008, 17:39
over de classic series hoor ik ook dat het hele goeie planken zijn zonder fratsen. :cooler:

Kim Wilson
4 maart 2008, 17:40
Ja, ik vond mijn Tele ook fijner en beter klinken dan de USA standard...

Eko
4 maart 2008, 18:27
De standards zijn inderdaad zeer goed gebouwde gitaren. Het zijn de moderne variaties of geevolueerd zoals je wilt. Het gaat mij alleen maar om de ouwe telesound met z`n fouten en tekortkomingen. Ik heb er een dozijn gehad voor dat ik er een vond waarvan ik kon zeggen dat ie klonk als een tele. De `52 vond ik te breed en de `62 was voor mij bijna de holy grail. Ik heb de vintage frets ( direct laten ) vervangen door 6105 van Dunlop. Nu is ie perfect.

KeesA
31 maart 2008, 14:09
De standards zijn inderdaad zeer goed gebouwde gitaren. Het zijn de moderne variaties of geevolueerd zoals je wilt. Het gaat mij alleen maar om de ouwe telesound met z`n fouten en tekortkomingen. Ik heb er een dozijn gehad voor dat ik er een vond waarvan ik kon zeggen dat ie klonk als een tele. De `52 vond ik te breed en de `62 was voor mij bijna de holy grail. Ik heb de vintage frets ( direct laten ) vervangen door 6105 van Dunlop. Nu is ie perfect.

Eko, was ik ook van plan, veranderen van de frets naar 6105, wie heeft dat voor je gedaan?