PDA

View Full Version : hulp nodig met componenten enzow..



Nielsje
11 februari 2003, 19:17
Dag dag iedereen, ik heb nu alle onderdelen voor m'n cleanboost, en nu wil ilk dat ding gaan maken, maar ik loop nog tegen een probleem aan: hoe moet alles aan elkaar? moeten weerstanden en condensators op een bepaalde manier gesoldeerd worden? of maak het niet uit qua + en -? bovendien heb ik 3 condensators van respectievelijk 10pF 0.05uF en 0.22uF en ze lijken allemaal op elkaar, en er staat niet veel nuttige informatie op.. help! en met de transistors.. er zitten drie pootjes aan, maar hoe moet ik dat nou zien? wat is de voorkant van het geheel? iemand die mij het kan en wil uitleggen? (hetzelfde geldt trouwens ook voor de potmeter..)

bijvoorbaad dank.

mocht ik trouwens iets vergeten zijn, meld het dan ffkes..

groeten

ow ja, ik het trouwens een 100KB pot meter ipv een KA meter, maakt het veel uit? ik weet dat de ene logaritmisch is en de ander lineair, maar weet niet welke, maakt het uit voor het effect of gaat gewoon de regeling wat anders?



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Nielsje op 2003-02-11 19:19 ]</font>

EdJ
11 februari 2003, 20:00
Heb je ook een schema oid.?
Potmeter met b is log.
Maak je een printje?

Nielsje
11 februari 2003, 20:05
schema staat onder het topic cleanboost.
ik maak um niet op een printje, vind het teveel gedoe voor 1 kleine schakeling, ik maak um op gaatjesbord. lekker makkelijk, en ik kan het ook nog eens loshalen, de behuizeing vormt een bimbox kastje, dat toevallig precies even lang, breed, en hoog is als die van de dod 250

...

jpb
11 februari 2003, 20:09
Bij weerstanden maakt het niet uit hoe je ze soldeert. Bij de meeste condens. ook niet, tenzij er een + en - op staat, vaak ook nog met twee kleuren.
Probeer eerst wat te oefenen met solderen op een oude printplaat (wekkerradio etc.) voordat je je pedaal gaat solderen.

Nielsje
11 februari 2003, 20:27
oke, snap ik dat alvast, maaar dan heb ik nog enige vragen over, hoe doe ik dat met die transistors en die potmeter?! ik heb de drie waarden van die condensators ik zal ff neerzetten wat erop staat:
1: de zilvere: 47n250 is dit misschien de 12pf? (10 pf had ie niet, en het maakte nie uit zij de elekboer..)
2: blauwe, 47nK63, is dit de 0.05uF?
3: blauw, deze met ?22K63 is dan die van 0.22uF?

op een andere van 100uF staat duidelijk ++++
maar keb er nog een van 3.3 uF en daarvan is het ene pootje langer dan de andere, is dan die lange - (net als bij de 4,5 volt batterijen?)

groeten
bovendien, hoe maak ik dat printje vast in m'n bakkie?

je ziet wel, ik heb dit nooit eerder gedaan, ik kan wel soldren, das het probleem nie, maar ik weet niet wat waaran moet, zeker niet met die transistors en die pot meter...

aadplagiaat
11 februari 2003, 20:56
Op 2003-02-11 20:27, schreef Nielsje:
oke, snap ik dat alvast, maaar dan heb ik nog enige vragen over, hoe doe ik dat met die transistors en die potmeter?! ik heb de drie waarden van die condensators ik zal ff neerzetten wat erop staat:
1: de zilvere: 47n250 is dit misschien de 12pf? (10 pf had ie niet, en het maakte nie uit zij de elekboer..)

/*Nee 47n250 staat voor 47 nano-farad bij 250volt (gelijk!)spanning.*/

2: blauwe, 47nK63, is dit de 0.05uF?

/*Dit is ook 47 nano-farad maar dan bij 63volt (gelijk!)spanning.*/

3: blauw, deze met ?22K63 is dan die van 0.22uF?

/*Waarschijnlijk staat hier .22K63 die is dus idd 0,22uF ofwel 220 nano-farad bij 63volt.*/

op een andere van 100uF staat duidelijk ++++
maar keb er nog een van 3.3 uF en daarvan is het ene pootje langer dan de andere, is dan die lange - (net als bij de 4,5 volt batterijen?)

/*Klopt, als die 3.3 uF een z.g. radiale elco is (2 pootjes aan de zelfde kant uit het huisje). Ook herkenbaar aan een brede band in de lengte aan 1 kant van het huisje, dat is dan de - van het beestje.

Met andere woorden: je mist die 10pF nou :sad: */

groeten

bovendien, hoe maak ik dat printje vast in m'n bakkie?

/*Laat aan de buitenkant van je printje wat extra vlees zitten, voldoende on 4 gaatjes van 3,5mm te boren. Diezelfde gaatjes kun je dan ook in je kastje boren en de print met afstandbusjes en m3 schroefjes en moertjes vastzetten.*/

je ziet wel, ik heb dit nooit eerder gedaan, ik kan wel soldren, das het probleem nie, maar ik weet niet wat waaran moet, zeker niet met die transistors en die pot meter...

/*Als je met experimenteerprint aan de gang gaat is het handig om op een ruitjesblok de plaatsen van de componenten volgens de orginele tekening over te nemen, alsof het de gaatjes van je printje zijn. Dan kun je vooraf oefenen hoe de verbindingen moeten komen. Tevens kun je alles precies zo (ongeveer) zetten als op het orgineel.

Laat de aansluitingen dus precies zoals op het orgineel.*/

aadplagiaat
11 februari 2003, 20:58
Nog even een rectificatie:

Bij de 3.3 uF is het lange pootje de PLUS !!
en niet zoals ik hiervoor zei de -.
Sorry leesfoutje, ik dacht dat je het over de plus had. :grin:

jpb
11 februari 2003, 21:05
>>> 1: de zilvere: 47n250 is dit misschien de 12pf? (10 pf had ie niet, en het maakte nie uit zij de elekboer..) &lt;&lt;&lt;
Ik denk da je de verkeerde hebt gekregen.
>>> 2: blauwe, 47nK63, is dit de 0.05uF? &lt;&lt;&lt;
Is goed
>>> 3: blauw, deze met ?22K63 is dan die van 0.22uF? &lt;&lt;&lt;
IS goed
>>> op een andere van 100uF staat duidelijk ++++ &lt;&lt;&lt;
Is electrolyt (gepolarisrred)
>>> maar keb er nog een van 3.3 uF en daarvan is het ene pootje langer dan de andere, is dan die lange - (net als bij de 4,5 volt batterijen?) &lt;&lt;&lt;
Is niet gepol. (heeft geen + en -).

Transistors en potmeters weet ik niet. Mischien Aad?

Nielsje
11 februari 2003, 21:05
okee, hartelijk dank! dan weet ik dat ook weer! maar nog iemand die weet wat van de waar de pootjes van de potmeter/transistors voor zijn? welke is wat? met trial and error kan het leuk worden, maar heb geen zin om m'n schakeling letterlijk te bakken &amp; braden...

jpb
11 februari 2003, 21:06
Op 2003-02-11 21:05, schreef jpb:
....Mischien Aad?.....

Kijk eens aan daar is 'ie al :wink:

aadplagiaat
11 februari 2003, 21:34
De transistoren en potmeter gewoon precies aansluiten zoals ze op het print-lay-outje zijn getekend:

http://www.generalguitargadgets.com/joam_lo_sm_amz.gif

EdJ
11 februari 2003, 21:34
Ik geloof dat ik niet helemaal begrijp wat je bedoelt.Op de layout van de booster staat precies hoe je de transistors aan moet sluiten.Er staat DSG bij.Als je begint met solderen doe dan eerst de weerstanden,dan de grote condensatoren en als laatste de transistors.Als je geen voetjes voor de transistors gebruikt,gebruik dan een heatsink.
Kijk even op de diverse FAQ`s van diystompboxes,geofex enzovoort.Dan wordt alles je wel duidelijk.
Veel plezier!

Nielsje
11 februari 2003, 21:49
hm.. oke ik kom er wel uit, maar wat ik bedoelde:
je hebt dus aan een pot meter 3 pootjes zitten, een linker een middelste en een rechter, maar als je de potmeter van de andere kant bekijkt, dan zit de rechter dus links en de linker dus rechts, hetzelfde gelddt voor de transistors.. vandaar dat ik me afvroeg vanaf welke kant ik het moest bekijken, maar het moet wel lukken, bedankt jongens..

ik laat het wel weten als ie het doet: boosten of roken...:S

groeten!

Jubby
12 februari 2003, 23:18
DSG? dan zijn het fets en geen transistors
op de layout staan die dingen met een plat kantje, zo moeten ze ook in de print.
let wel dat het dan ook hetzelfde type is als het origineel anders kunnen de pootjes anders zitten

aadplagiaat
13 februari 2003, 00:31
Op 2003-02-12 23:18, schreef Jubby:
DSG? dan zijn het fets en geen transistors
op de layout staan die dingen met een plat kantje, zo moeten ze ook in de print.
let wel dat het dan ook hetzelfde type is als het origineel anders kunnen de pootjes anders zitten


Ter info: FET staat voor Field Effect Transistor, dus toch een transistor :smile:.
Had zelf ook een paar keer de neiging om te zeggen dat het geen transistoren zijn, maar dat zou niet terecht zijn.

En idd als het een TO92 behuizing is zitten de pootjes zoals afgebeeld. Als het een kleine TO92 is zit-ie precies andersom dan je zou denken. In ieder geval kun je het meestal zo goed doen: Bij de normale TO92 staat de tekst meestal op het platte kantje. Bij de kleine TO92 staat de tekst op het afgeronde kantje. Die tekst moet dezelfde richting hebben bij het plaatsen

Ik hoop dat je dit warrige verhaal snapt :grin:.

Nielsje
13 februari 2003, 12:10
okeeej.... joah ik kom er wel uit... vandaag of morgen ff beginnen met bakken &amp; braden.
ik laat het wel weten hoe het gegaan is..

groeten..

EdJ
17 februari 2003, 19:55
De 3.3uF is een N.P.wat staat voor non polarised.Dat maakt dus niet uit hoe je dir er in zet.Is jouw 3.3uFN.P.?

Dirk_Hendrik
17 februari 2003, 21:02
Is N.P. Non Polarized? Ja. Richting maakt dus niet uit.

Nielsje
18 februari 2003, 17:25
ah nou jongens, ik ben overal uit, tis allemaal gelukt en het is een beest.
ik vind um tof! nadeel is eigenlijk dat als je de potmeter dichtdraaid, dat je geluid ook weg is, heel logisch, maar t zou mooi zijn als je dicht clean was, en meer dat je dan ook gewoon meer boost zou krijgen, zou het ook mooi werken in een expressie pedaal maargoed...

allemaal bedankt!

aadplagiaat
18 februari 2003, 21:12
Op 2003-02-18 17:25, schreef Nielsje:
ah nou jongens, ik ben overal uit, tis allemaal gelukt en het is een beest.
ik vind um tof! nadeel is eigenlijk dat als je de potmeter dichtdraaid, dat je geluid ook weg is, heel logisch, maar t zou mooi zijn als je dicht clean was, en meer dat je dan ook gewoon meer boost zou krijgen, zou het ook mooi werken in een expressie pedaal maargoed...

allemaal bedankt!



Dit kun je oplossen door R6 (de potmeter) te vervangen door twee potmeters. Zet onder het pootje van R6 dat aan de GND (-) zit nog een potmeter, ik denk van ongeveer dezelfde waarde, dus ook 100K. Verbind het derde pootje van de NIEUWE potmeter, dus de kant waar je naar toe draait als je harder wilt aan het eerste pootje van R6 (wat dus eerst aan GND zat). Maak nu de twee andere pootjes van de nieuwe potmeter vast aan GND en je kunt je minimale gain instellen. Eventueel kun je voor deze potmeter een vaste weerstand inzetten als je dat bevalt. In dat geval kun je eerst met een instelpotmeter (goedkoper, kleiner enz.) de gewenste waarde op gehoor instellen en daarna de waarde (laten) meten.
Maar je kan natuurlijk ook gewoon die instelpotmeter laten zitten (hint).

Nielsje
18 februari 2003, 22:24
hmz. dat is idd wel een mooie oplossing, alleen jammer dat ik net vandaag in m'n behuizng een gat voor m'n pot geboord heb, in het midden...:S:S

hm. maar goed, in iedergeval bedankt voor de tip, want ik neem dat dit in principe voor elk soort booster ofzo gebruikt kan worden..

maar goed, voor degene die lekker simpel es willen beginnen hiermee, en altijd al es je buisjes overdekop willlen jagen.. probeer het eens, ik moest m'n les paul terug schroeven naar 1(volume pot meter..) om weer clean te krijgen, dus hij krijgt aardig wat boost.. is het trouwens mogbelijk om de boost te halveren door er een 4,5 volt batterij op te zetten of werkt het dan niet meer?

aadplagiaat
18 februari 2003, 22:29
Om de boost te halveren kun je je uitgangspotmeter gebruiken. Dit is een volumeregelaar. :smile:

EdJ
19 februari 2003, 00:24
Heb je de minibooster gebouwd dan?Als je ff kijkt bij de boutiqueboost kun je hetzelfde printj gewoon houden en een 500k trimmer erbij zetten voor dat doel.

Nielsje
19 februari 2003, 00:31
ja ik heb de minibooster gebouwd, maar goed ik heb um niet op een mooi printplaatje gemaakt, nee nee, gewoon op gaatjes bord en dan maar point to point (t blijft het beste, alleen niet zo makkelijk met de wat grotere schakelingen...)
bovendien zit ik met de ruimte in mijn kastje.. maar niet dat het ding me op deze manier niet bevalt hoor....
ik vind um zeker tof
ik wil nu misschien brown sound in a box of orange sqeezer gaan maken... of misschien toch eerst ff die andere booster... gewoon om te kijken hoe die klinkt... mogelijkheden te over...
maar eerst dit ding maar es af krijgen in m'n bakkie (lastig, keb geen 12mm boor voor m'n schakelaar, geen zin om er daarvoor speciaal een te kopen...)

EdJ
19 februari 2003, 11:25
De sqeezer vind ik wat tegenvallen.Is heel erg subtiel.Bsiab is wel helemaal tegek.Echt EVH in een doosje.

Nielsje
19 februari 2003, 11:48
ah oke, weet ik dat ook weer, dat wordt um :razz:
iemand dan een idee waar ik in het noorden van nederland (drenthe groningen) aan 5 x J201 kom?

EdJ
19 februari 2003, 15:46
Ik moet `s kijken of ik nog ergens wat heb maar ik geloof dat ik Sash de laatste 2 heb gegeven.Farnell verkoopt ze.

Nielsje
19 februari 2003, 16:07
Farnell?!?
wat is dat?
wie is dat?
waar is dat?

EdJ
19 februari 2003, 16:44
http://www.farnell.com

Nielsje
19 februari 2003, 17:05
thankz