PDA

View Full Version : Weer zo'n JMP-1 topic...



TheGoliath
2 maart 2008, 21:24
Hey,

Ik had laatst een aanbod gekregen van een Marshall JMP-1, met een 9100 eindtrap + 1936 cabinet (prijs nog onbekend, krijg ik over enkele dagen te weten). Ik had een tijd geleden deze combinatie al eens uitgeprobeerd en ik dacht dat ik daar veel gain uit kon krijgen. Daarna heb ik JVM van Marshall eens uitgeprobeerd, die ik helemaal te gek vond klinken. Vandaag heb ik die JMP-1 weer uitgeprobeerd, maar het aantal gain valt me zwaar tegen. Nu vraag ik me af, of dat nou aan mij ligt, of dat het iets met de preamp is...

Ik ben dan waarschijnlijk van plan om de JMP-1 te vervangen door een Engl E530 of E580. Weet iemand waar je hier sound clips voor kan vinden?

Arvoitus
3 maart 2008, 08:05
http://rocksolidamps.com/index.php?contain=playlist&mid=155
hier vind je onder andere sounclips van de E530 en misschien nog wel de E580

pol
3 maart 2008, 08:56
voor mij had die jmp1 gain genoeg, en als die dun klinkt ligt dat ook aan de poweramp & cabs.

echt vette sounds ga je niet krijgen uit een 1936 cabje.

Rinze
3 maart 2008, 09:12
Bij mij klinkt de JMP1 moddervet, en dat over de eindtrap en speaker van een Peavey Classic 30... Moet nog steeds mijn speakercabjes afbouwen, dan kan ik hem over een Peavey Classic 60/60 gaan versterken. Op zijn heaviest heb ik de gain op 16 staan geloof ik, op OD2. Enorme chunka chunka. Heb er wel andere buisjes ingezet maar daarvoor was ie ook al vet.

Plantje
3 maart 2008, 12:33
Ik heb ooit een JMP1 gehad met een 9200. Inderdaad OD2 en dan heb je toch wel übervette gain. Eigenlijk ook gewoon veul te veul. :)

Nu heb ik een Boss GT Pro en een 9100. En ook dat geeft me meer dan genoeg gain. Ik heb wel eens geprobeerd wat ik er aan volle gain uit kon krijgen en dat is tegen het zieke aan. Nu haal ik juist steeds meer gain uit mijn geluid (maar dat is gewoon persoonlijke voorkeur).

Aan de 9100 en JMP1 zou het volgens mij niet kunnen liggen. Kijk anders eens of je een andere JMP1 kunt gebruiken. Of als je toch aan het testen bent: die JVM line out (zal ie vast wel hebben) op de 9100. Of de JMP1 op de effects return van de JVM (wel voorzichtig met het volume, want je hebt dan waarschijnlijk geen regeling meer voor je eindtrap; die gaat gewoon voluit.)

Ik heb trouwens zelf een 1960A kast, maar ook met de 2 1912 kastjes die ik er bij heb heb ik geen klachten over de gain hoor!

TheGoliath
3 maart 2008, 13:49
Toen ik de laatste keer de JMP had uitgeprobeerd, was met een 9100 eindtrap en een 1960A cabinet. Als ik OD2 gebruikte en ik zette de gain en volume voluit, dan kreeg ik kwa gain het ACDC niveau, misschien ietsje meer, maar daar blijft t ook bij. De situatie is namelijk zo dat er in een winkel nog zo'n set staat, en die heb ik dus 2 keer uitgeprobeerd nu. Die JVM kwam ook uit diezelfde zaak. En nu wordt mij toevallig hetzelfde pakket aangeboden, maar dan met een 1936 cabinet. Om het dus te testen, gebruikte ik dat setje uit de winkel. Als die gast langskomt, vraag ik wel ff of ik die 2 dan met elkaar mag vergelijken, misschien ligt het wel aan die JMP in de winkel.

Vond trouwens ook dat de JMP te dun klonk en er totaal geen dynamiek in zat.

pol
3 maart 2008, 14:01
dan scheelt er toch iets met die jmp-1, of je moet al een heel verkeerd beeld hebben van ac/dc niveau qua gain.

wel is het zo dat een jmp-1 niet supermodern klinkt

Plantje
3 maart 2008, 14:27
Ja, dat denk ik ook. Zo'n JMP1 moet veel vetter klinken.

Hebben we het over dezelfde AC/DC? :cheerup:

caliban
3 maart 2008, 14:39
www.netmusicians.org
Opent hier niet direct, gewoon refreshen.
Staan een heel aantal clips op. De e530 is een zeer goed klinkend ding vind ik. Nog niet over een e580 gespeeld, maar 2000 euro extra weet ik niet of dat het waard is.

TheGoliath
3 maart 2008, 16:44
Ik heb dus die sound clips geluisterd (bedankt jonges ;) ) Dat ik tot het besluit ben gekomen dat ik de JMP-1 eruit gooi en daarvan een E530 koop, egt gaaf ding! Het enige nadeel is dan dat je maar 2 kanalen hebt, waarvan er 1 al clean/crunch is, en je geen midi-functie tot je beschikking hebt. Aangezien ik geen zin heb om er 2000 euro aan uit te geven, omdat de eindtrap en cabinet samen nog geen eens 1000 zijn, ga ik misschien een tweede aanschaffen. Alleen zit ik dan met een probleem hoe ik dat ga schakelen. Iemand een idee?

Rinze
3 maart 2008, 17:34
Ik zou eerst die JMP1 maar eens serieus onderzoeken qua geluid, is toch echt wel de moeite waard. Als die Engl niet meteen het gewenste resultaat geeft, gaat ie dan ook weer weg? Ik bied alvast 100 euro :dance:

caliban
3 maart 2008, 20:12
Ik heb dus die sound clips geluisterd (bedankt jonges ;) ) Dat ik tot het besluit ben gekomen dat ik de JMP-1 eruit gooi en daarvan een E530 koop, egt gaaf ding! Het enige nadeel is dan dat je maar 2 kanalen hebt, waarvan er 1 al clean/crunch is, en je geen midi-functie tot je beschikking hebt. Aangezien ik geen zin heb om er 2000 euro aan uit te geven, omdat de eindtrap en cabinet samen nog geen eens 1000 zijn, ga ik misschien een tweede aanschaffen. Alleen zit ik dan met een probleem hoe ik dat ga schakelen. Iemand een idee?
Het eerste kanaal is echt superclean, het tweede is ook vrij clean en je moet de gain openzetten om echt een beetje te scheuren, dus dat is niet echt bruikbaar. Het derde en vierde kanaal zijn wel bruikbaar. Zeker na hoe ik heb gemod.
Het derde kanaal is een heel goed rockkanaal, en met dezelfde gain settings is het vierde een dikke metal sound.

TheGoliath
3 maart 2008, 22:30
sorry voor de onduidelijkheid, ik bedoelde het schakelen tussen de preamps.

TheGoliath
3 maart 2008, 22:30
Ik zou eerst die JMP1 maar eens serieus onderzoeken qua geluid, is toch echt wel de moeite waard. Als die Engl niet meteen het gewenste resultaat geeft, gaat ie dan ook weer weg? Ik bied alvast 100 euro :dance:

grapjas :p

Kaïn
3 maart 2008, 23:15
sorry voor de onduidelijkheid, ik bedoelde het schakelen tussen de preamps.
Het schakelen van de ENGL an sich of wil je de JMP náást de ENGL gaan gebruiken?

TheGoliath
4 maart 2008, 07:46
mijn bedoeling was om dan 2x een E530 te gaan kopen (door de gedeelde eq e.d.), die ik dan allebei op 1 eindtrap aansluit, maar ik ga ze niet tegelijk gebruiken, dus wil ik kunnen schakelen tussen de preamps

Lexvandoef
4 maart 2008, 10:04
Is het dan niet leuker om 2 verschillende preamps naast elkaar te gebruiken? Om af te wisselen enzo?

Als je ze beiden wilt aansluiten op 1 poweramp, is het wel handig om een stereopoweramp te kopen en elk aan te sluiten op 1 kant. En dan een a/b pedaal (desnoods midigestuurd) voor je preamps te zetten om ze zo af te wisselen.

TheGoliath
4 maart 2008, 10:52
Ik heb dan een 9100 eindtrap, dus 2 kanalen.

EDIT: Ik bedenk me net dat als ik het op deze manier ga aansluiten dat ik dan maar de helft van een cabinet gebruik, dan zou ik maar 1 kanaal van de eindtrap moeten pakken en dan een a/b dingetje ertussen moeten doen. Weet iemand een goed apparaatje daarvoor? het liefst dan een 19" rack geval.

caliban
4 maart 2008, 11:54
Ik probeer mijn signaal van mijn gitaar te splitten met mijn me30, zit wel ruis op maar soit. Dan de twee uitgangen naar twee preamps en die in twee poweramps of in twee ingangen van een stereo poweramp (of volledig door mijn markIII en het andere signaal door een preamp en poweramp).
En de twee uitgangen op de stereo inputs van mijn metal grill mesa cabinet. Klinkt fantastisch, buiten de ruis van de boss. Spijtig dat ik nu niet in met drie verschillende standen kan switchen.
Geef trouwens vette effecten als je een amp clean zet en de andere met overdrive aan.

TheGoliath
4 maart 2008, 12:01
Ik probeer mijn signaal van mijn gitaar te splitten met mijn me30, zit wel ruis op maar soit. Dan de twee uitgangen naar twee preamps en die in twee poweramps of in twee ingangen van een stereo poweramp (of volledig door mijn markIII en het andere signaal door een preamp en poweramp).
En de twee uitgangen op de stereo inputs van mijn metal grill mesa cabinet. Klinkt fantastisch, buiten de ruis van de boss. Spijtig dat ik nu niet in met drie verschillende standen kan switchen.
Geef trouwens vette effecten als je een amp clean zet en de andere met overdrive aan.

Maar dan krijg je toch het verhaal dat je maar de helft van de speakers gebruikt, want als je die 2 kanalen op 1 speakercabinet aansluit, dan wordt de helft maar gebruikt. Ik heb trouwens nog een Line Selector van Boss liggen.

caliban
4 maart 2008, 12:09
Ja ik weet het dat ik maar de helft van de speakers gebruik dan, maar anders heeft er een van je poweramps niet altijd een load, of denk ik verkeerd.

TheGoliath
4 maart 2008, 12:34
dat zie je inderdaad verkeerd. De Marshall 9100 eindtrap is een 2 x 50 watts eindtrap, waarbij je dus 2 kanalen hebt. Elk hebben apart een power en standby switch, dus als je een deel van de eindtrap niet gebruikt, kan je dat gewoon uitzetten.

EDIT: Beetje verkeerd begrepen, excuses! Ik denk dat de cabinet dan altijd een load zal hebben, omdat ik dan gewoon switch tussen de preamps, dr zullen waarschijnlijk een paar milisecondes zijn dat er geen load is, maar ik verwacht geen problemen.

Glim
5 april 2008, 18:42
Als je een 1960 cab van Marshall hebt kun je die delen in 2x een 8 Ohm Cab, kan je dus wel true stereo spelen en leuke stereo effecten gebruiken, denk aan een Boss Chorus of aan een Line6 Delay Modeler.

Anyhoe,.. zelf heb ik een Engl e530 en een Marshall JMP-1 en naar mijn smaak is de e530 prima geschikt voor deathmetal, weinig last van ruis, maar een beetje heel erg karakterloos. De JMP-1 geeft een heel herkenbaar Marshall geluid, elke toon kan de laatste zijn.

Maar ja ik gebruik ook geen Marshall Poweramp maar een lekkere Mesa 2:90.
Check of je niet de verkeerde Poweramp gebruikt voor het geluid dat jij wil. Mijn JMP-1 geeft tonnen gain.

Qua geluid maakt het ook een wereld van verschil welke Cabs je gebruikt, Zelf heb ik mijn Marshall speakers eruit gegooid en ik was gelijk van dat warme geluid af en het knalde gelijk! Je kan andere kasten proberen of andere speakers bestellen. Ben zelf erg tevreden over de Celestion T100 en de 'Classic Lead'.

Hoop dat je wat hebt aan al deze info. Mvg Glim.

ropp
7 april 2008, 16:02
Wat je volgens mij kan doen als je het midi gaat sturen is een lehle P-split voor je preamps en een lehle 1at3 SGoS tussen je preamps en je power amp

Dus gitaar-> p-split-> preamp1 -> 1at3 SGoS -> poweramp -> cab
-> preamp2 ->

Zo blijft je poweramp belast.

(preamp2 moet dus onder preamp1 staan)


P-split
http://www.lehle.com/products/frameset_l1.php?country=nl&lang=nl&L1_Link=P-Split

3at1 SGoS
http://www.lehle.com/products/frameset_l1.php?country=nl&lang=nl&L1_Link=3at1

Nocki
24 april 2008, 16:40
de JMP1 heeft genoeg gain totaan metallicas seek &destroy.. er moet dus iets mis zijn. Buizen gechecked?

misschien kan je een engl preamp hangen in de loop van de marshall... dan heb je meer geluiden en toch de engl sounds... misschien een idee?

Glim
12 mei 2008, 18:49
Als je in de buurt van Den Haag woont mag je em een keer uittesten met mijn gear, kijken of i dan nog steeds zo gaar klinkt. Als ik em goed vind en jij niet wil ik em best ruilen tegen mijn e530. Heb ik een backup en jij ook weer blij.

greets Glim.

e!
12 mei 2008, 20:25
Ik kan wel mee in je gevoel over die JMP-1. Ik had ooit een JMP-1 met een 9200 eindtrap en een tweetal 1936 cabs. Ik kreeg er gewoon niet het geluid uit wat ik zocht. Niet dat het te weinig gain was, maar de voicing beviel me gewoon niet. Ik vond 'em te dun en te buzzy. Clean ging 'ie wel, maar ook clean vond ik 'em niet "lekker" klinken. Zat gewoon niet genoeg leven in.

Ik kan me voorstellen dat iemand anders het te gek spul vindt. Ik kreeg er goed geld voor terug en bij mijn inruil zeiden ze ook dat ik er maar eens goed over moest nadenken, maar ik heb nooit spijt gehad dat ik die voor- en eindtrap heb weggedaan. MIDI is inderdaad erg handig, maar het gaat in de eerste plaats om de sound. Uiteindelijk een Triamp MK1 gekocht en die heeft minstens zoveel gain, maar ten eerste spuugt die zwavelzuur en ten tweede leeft 'ie ook. Dat ding is weer zo dynamisch dat je 'em soms met een compressortje moet afvlakken, maar dat is gemakkelijker dan leven blazen in een JMP-1 en met die MSM-1 MIDI module heb je ook dat opgevangen. Triamp gromt ook meer, waar JMP-1 meer zoemt.

Ik denk dat je inderdaad dus niet zozeer een probleem hebt met de hoeveelheid gain, maar met de voicing en dus de "texture" van de distortion. Zo niet, dan ik in elk geval wel :satisfie:

Sound.. het blijft een kwestie van smaak en het gras blijft altijd groener bij de buurman... maar als het niet voor je werkt, maakt het niet uit waarom. Dan werkt het gewoon niet.

Glim
13 mei 2008, 17:37
weet iemand of er goede jmp-1 mods bestaan? Of andere gevoeligheden waar je een keer naar zou moeten kijken?

Kaboemba
13 mei 2008, 19:56
Ik kan wel mee in je gevoel over die JMP-1. Ik had ooit een JMP-1 met een 9200 eindtrap en een tweetal 1936 cabs. Ik kreeg er gewoon niet het geluid uit wat ik zocht. Niet dat het te weinig gain was, maar de voicing beviel me gewoon niet. Ik vond 'em te dun en te buzzy. Clean ging 'ie wel, maar ook clean vond ik 'em niet "lekker" klinken. Zat gewoon niet genoeg leven in.

Ik kan me voorstellen dat iemand anders het te gek spul vindt. Ik kreeg er goed geld voor terug en bij mijn inruil zeiden ze ook dat ik er maar eens goed over moest nadenken, maar ik heb nooit spijt gehad dat ik die voor- en eindtrap heb weggedaan. MIDI is inderdaad erg handig, maar het gaat in de eerste plaats om de sound. Uiteindelijk een Triamp MK1 gekocht en die heeft minstens zoveel gain, maar ten eerste spuugt die zwavelzuur en ten tweede leeft 'ie ook. Dat ding is weer zo dynamisch dat je 'em soms met een compressortje moet afvlakken, maar dat is gemakkelijker dan leven blazen in een JMP-1 en met die MSM-1 MIDI module heb je ook dat opgevangen. Triamp gromt ook meer, waar JMP-1 meer zoemt.

Ik denk dat je inderdaad dus niet zozeer een probleem hebt met de hoeveelheid gain, maar met de voicing en dus de "texture" van de distortion. Zo niet, dan ik in elk geval wel :satisfie:

Sound.. het blijft een kwestie van smaak en het gras blijft altijd groener bij de buurman... maar als het niet voor je werkt, maakt het niet uit waarom. Dan werkt het gewoon niet.

Hier kan ik helemaal in meegaan.
Heb zelf nu nog een jmp1 en heb een triamp mkI gehad waar de jmp1 als speelgoed klinkt is de triamp gewoon top en zwaar ondergewaardeerd.
Het is dat ik de power hier niet kwijt kan anders had ik mijn triamp niet weggedaan.

TheGoliath
21 mei 2008, 20:03
Grappig dat er na zoveel tijd weer op deze topic is gereageerd.
Nou, wat dus het rare is, ik heb 'm dus weer eens uitgeprobeerd (hij werd namelijk verkocht aan een klant samen met de JFX-1 en een behringer eindtrappie, deze moest ik dan werkend krijgen, namelijk met het instellen van midi enzo). Toen klonk ie opeens wel weer goed en de distortion was gewoon in orde. Het geluid van de JMP-1 vind ik zelf inderdaad ook karakterloos en kreeg niet een echte lekkere distortion die lekker doorklinkt.

Ik zal het trouwens ff uitleggen: Mijn vader heeft een muziekhandel en die had dus nog een marshall 9100, jmp-1 en jfx-1 in de winkel liggen. Ik had 'm toen een keer uitgeprobeerd en ik vond 'm helemaal geweldig. Toen heb ik daarna andere versterkers uitgeprobeerd. Vervolgens ben ik die JMP-1 weer gaan uitproberen en toen kwam er dus opeens nauwelijks gain uit, wat de oorzaak nou was, weet ik nog steeds niet :S) Eerst dacht ik dus dat m'n gehoor was verpest door al die goeie versterkers, maarja, ik dus later weer uitproberen en toen kwam er wel gewoon genoeg gain uit, alleen, toen vond ik 'm weer te karakterloos.
Versterkers die ik erg goed vond (dit zijn één van de weinige die ik heb kunnen uitproberen trouwens) zijn de EVH 5150 III en de Marshall JVM410H.