PDA

View Full Version : Vraag over effecten



chippiejj
2 maart 2008, 21:03
Goeieavond,

ik ben net nieuw op dit forum en ik weet ook niet precies waar alle onderwerpen staan, nu kon ik wel vinden dat dit over
effectpedalen / overige randapparatuur gaat en hier heb ik een vraag over. Als ik dit topic toch verkeerd plaats dan bied ik alvast mijn excuses aan daarvoor :)

Maar nu verder over mijn vraag:

Ik ben net begonnen met gitaar lessen, maar ik zou graag willen weten hoe ik mijn (elektrische) gitaar wat mooier kan laten klinken. Ik heb begrepen van mensen uit mijn buurt dat je hier effecten voor kan krijgen/kopen of hoe dan ook. ik wil graag weten hoe ik deze dus daadwerkelijk kan krijgen in mijn (elektrische) gitaar.

Wat moet ik precies aanschaffen, of ligt het er gewoon aan dat mijn (elektrische) gitaar niet goed gestemd is?

Als ik iets helemaal nieuws daarvoor moet aanschaffen zouden jullie mij dan kunnen vertellen wat dan een beetje goed is, of hoe veel dit mij ongeveer zou kunnen kosten.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Met vriendelijke groeten,

Chippiejj

Bram+
2 maart 2008, 21:29
Het makkelijke gedeelte: er is een enorm assortiment aan gitaareffecten met ieder zijn eigen uitwerking. Verschillende producenten (Boss, EHX, Dunlop etc.) maken dezelfde maar ook weer onderling verschillende effecten. De prijzen variëren van twee tientjes voor een enkel budgetkastje tot honderden euro's en duurder.

De naakte waarheid: Ik denk dat als je pas bent begonnen met leren gitaarspelen, je beter eerst daar op moet focussen en je pas later moet gaan drukmaken over gitaareffecten. Van gitaareffecten ga je niet beter gitaarspelen en het klinkt ook pas echt beter als je het gitaarspelen al enigszins beheerst.

Wat inderdaad wel belangrijk is, is dat je gitaar goed gestemd is. Ik neem aan dat je gitaarleraar (als je die hebt) je daar al wel op gewezen heeft, en anders zou ik daar nu eerst mee beginnen.

R.J
2 maart 2008, 21:32
Een goede stemming doet inderdaad een héle hoop.

Ook kan je eens proberen de instellingen op je versterker iets anders te zetten.... weet niet watvoor gitaar/versterker je hebt?

chippiejj
2 maart 2008, 21:48
De naakte waarheid: Ik denk dat als je pas bent begonnen met leren gitaarspelen, je beter eerst daar op moet focussen en je pas later moet gaan drukmaken over gitaareffecten. Van gitaareffecten ga je niet beter gitaarspelen en het klinkt ook pas echt beter als je het gitaarspelen al enigszins beheerst.


Daarin heb je inderdaad ook groot gelijk, mijn bedoeling is ook om eerst een beetje de basis goed onder de knie te krijgen en daarna het pas te proberen met effecten erin. Maar toch zou ik wel is willen weten hoe mijn gitaar dan zou klinken of wat ik daar dus voor nodig heb als ik het later wilt aanschaffen.


Een goede stemming doet inderdaad een héle hoop.

Ook kan je eens proberen de instellingen op je versterker iets anders te zetten.... weet niet watvoor gitaar/versterker je hebt?
Ik heb een set genaam: "Phoenix Elektrische gitaarset"
als je het ff op google invoert vind je het wel aangezien ik niet weet of je hier mag linken :)

Ik ben inderdaad ook nu bezig om mijn gitaar goed te stemmen, en daarna nog maar is even goed oefenen.

Bedankt voor de snelle reacties!

Jyuuga
2 maart 2008, 21:57
Daarin heb je inderdaad ook groot gelijk, mijn bedoeling is ook om eerst een beetje de basis goed onder de knie te krijgen en daarna het pas te proberen met effecten erin. Maar toch zou ik wel is willen weten hoe mijn gitaar dan zou klinken of wat ik daar dus voor nodig heb als ik het later wilt aanschaffen.


Als je voor effecten wilt kijken, kan je op youtube namen invoeren van die effecten, kan je beetje een idee krijgen hoe het klinkt.

R.J
2 maart 2008, 22:04
Vriend van mij heeft die set GEHAD, en ik kan me herinneren dat de gain en de volume knop 1 en dezelfde is :mad:

ik mag je echt aanraden zodra je kan een ander versterkertje neer te zetten.
De gitaar en sich was best redelijk, ookal was ie af-fabriek totaal ontstemt.

PS.: gain is dus het alombekende scheurgeluid.

chippiejj
3 maart 2008, 15:52
Oke, bedankt voor de tips! ze zijn erg nuttig :)
Zijn er nog aan te raden versterkers?
Want ook daar ben ik namelijk niet echt heel erg bekend mee en ik weet ook niet of er dan verschillende kwaliteiten van merken zijn of iets dergelijks.

Thoon_Loque
3 maart 2008, 16:02
Toen ik net begon met gitaar spelen, was er niks zo vet als een flinke drive aan te zetten, want dan klonk alles veel beter (in mijn oren... toen), en je had veel meer sustain (dit is dat je snaar (toon) veel langer doorklinkt).

Tja ik ben het met Bram+ eens. Leer eerst "goed" te spelen, maar belangrijk is houdt er plezier in.
Daarom wil ik je graag helpen. Wat voor muziek (of bands) wil je gaan spelen, of vindt je goed klinken???

WillemdaGuide
3 maart 2008, 16:07
Er zijn net zoals bij effectpedalen ontelbare verschillende versterkers.
Ik moet je zeggen dat mijn instapversterkers al een hele tijd achter me liggen maar ik hoor goeie verhalen over de Roland Cube.
Ook Marshall Valvestate is niet gek voor het geld.
waar moet je op letten? denk dat het sowieso aardig is als er meerdere kanalen opzitten en je deze via een voetswitch kunt schakelen. Verder zou ik er altijd een fatsoenlijk formaat speaker in willen, 10" maar bij voorkeur een 12". Ik zou zeggen stel een budget vast en ga alle mogelijke amps die hierbinnen vallen testen. je kunt nooit genoeg proberen, het helpt je bij het zoeken naar jou sound!

dunnoaname
3 maart 2008, 16:52
Ga voor een roland microcube of iets dergelijks, ik heb er een en vind hem best tof. Ik gebruik hem best nog af en toe ook al heb ik ook 2 buizenversterkers. Zitten leuke effecten al ingebouwd waarmee je kan experimenteren.

chippiejj
3 maart 2008, 21:39
Ik heb op youtube naar de "roland microcube" gezocht en ik moet zeggen dat het best wel een mooi dingetje is :)

Eerst nog maar eens even goed oefenen en dan als ik het eenmaal een beetje snap ga ik hem denk ik wel aanschaffen.

@ Thoon_Loque:

wat ik precies nog wil gaan spelen weet ik niet, ik denk dat ik eerst nog maar eens goed moet gaan kijken wat ik echt wil gaan spelen want daar durf ik nu nog niks over te zeggen. maar dat komt wel goed :)

maar mijn (hopelijk) laatste vraagjes voor ik alles een beetje begrijp:

als ik dus over een tijdje een nieuwe versterker aanschaf, is het dan zo dat ik er eigenlijk ook nog een voetpedaal bij moet halen? of is dat niet nodig?

en mijn 2de vraag:

ik zat is op internet te kijken naar de Roland Cube, maar ik kon eigenlijk nergens een prijs vinden van hoe duur deze evt. zou kosten?

weten jullie daar meer van?

Dat was het weer en alvast bedankt voor de hulp! :)

R.J
3 maart 2008, 23:50
de microcube, is dat niet zo'n 5 bij 5 dingetje dat je aan je broekriem kan hangen?

Ik zie niet in waarom je zo iets zou kopen als je serieus wilt oefenen, kan je beter de cube 30 doen.

En een voetpedaal om een eventuele fx loop in/uit te schakelen is zeer aan te raden, maar als je, zoals de meesten van ons, begint bij een distortion heb je dit niet nodig omdat die toch beter tot zijn recht komt direct tussen je gitaar en je amp.

Modeling amps kunnen trouwens soms vrij lastig een mooi clean geluid produceren. Mijn vriend heeft de vox AD50VT, klinkt GEWELDIG hoor, en ook heel leuk al die dingen die er in geprogrammeerd zitten, maar vind jij maar eens een écht clean geluid.

voor prijsopgaven is het altijd handig om via de site van de fabrikant (bij roland: boss, dus bosscorp.jp.co ofzo) de site van de importeur op te zoeken, die heeft vaak een prijslijst online.
En feedback.nl heeft een gróót assortiment voor redelijke prijzen.

http://www.feedback.nl/?b=MICROCUBE&a= <- roland microcube...
http://www.feedback.nl/?b=CUBE20X&a= <- ik mag je die aanraden, 60 duurder dan de 15 watt versie, maar goed. :P

Jellyfish00
4 maart 2008, 10:39
Die cube is inderdaad een heel mooi dingetje, heb er laatst op gespeeld en het klinkt voor een oefenversterker écht goed. De Vox Valvetronix serie (AD) klonk ook heel goed, wat minder geschikt voor muziek met veel gain (distortion) zoals metal.. Ik weet niet wat voor muziek je speelt maar allebei hele goede versterkers voor weinig centjes.

R.J
4 maart 2008, 16:13
Die cube is inderdaad een heel mooi dingetje, heb er laatst op gespeeld en het klinkt voor een oefenversterker écht goed. De Vox Valvetronix serie (AD) klonk ook heel goed, wat minder geschikt voor muziek met veel gain (distortion) zoals metal.. Ik weet niet wat voor muziek je speelt maar allebei hele goede versterkers voor weinig centjes.
als de vt in ad50vt voor valvetronix staan.... moet jij eens op die versterker gaan spelen.

zit echt een muur van gain in op bepaalde standen :rockon:

Jellyfish00
4 maart 2008, 18:06
als de vt in ad50vt voor valvetronix staan.... moet jij eens op die versterker gaan spelen.

zit echt een muur van gain in op bepaalde standen :rockon:
Ik heb die versterker wel getest hoor, ik vond de echte high-gain standen op dat ding niet zo geweldig, weet je zeker dat je het niet over de XL serie (AD..VT XL) hebt? Die kan namelijk wel flink scheuren.

R.J
4 maart 2008, 21:07
Ik heb die versterker wel getest hoor, ik vond de echte high-gain standen op dat ding niet zo geweldig, weet je zeker dat je het niet over de XL serie (AD..VT XL) hebt? Die kan namelijk wel flink scheuren.
Nop, t is er echt een met een enkele speaker.

Nu kan het zijn dat mijn enige ervaring met dat ding betreft op laag volume in een klein studentenkamertje :seriousf: Daar scheurt iets al gauw lekker.