PDA

View Full Version : kramp tijdens barré akkoorden



frankiiee
2 maart 2008, 20:27
hallo,

Ik speel nu bijna een jaar gitaar en ben begonnen met de gewone open akkoorden te leren. Ik heb de basis daarvan nu wel onder de knie en ik heb me dus een maand of twee geleden op de barré akkoorden gestort. Maar als ik een liedje met enkel barré akkoorden speel dan krijg ik kramp omdat je je hand dan constant in dezelfde houding moet houden. Ik dacht in het begin dat dat wel ging overgaan maar het gaat niet over. ik krijg kramp tussen mn duim en wijsvinger. Hoe zou dit komen, doe ik de barré akkoorden verkeerd of moet ik gewoon blijven doorbijten en gaat dat uiteindelijk toch wel overgaan?

groetjes

J-sus Rulez
2 maart 2008, 20:29
ik zou denken dat het aan je duim ligt
probeer je duim eens op een andere positie te leggen zodat je nog wel steeds je barré kan leggen... door je duim te verplaatsen komt je hand veel 'natuurlijker' op je hals te liggen...

Bram+
2 maart 2008, 20:35
Op wat voor een gitaar oefen je trouwens? Klassieke gitaar, 'countrygitaar', electrische gitaar, etc. Waar leg je nu je duim doorgaans?

frankiiee
2 maart 2008, 20:41
ik heb een akoestische folk gitaar en een elektrische beide hebben ze een goeie actie vind ik dus ik denk niet dat het daar aan ligt.

ik leg mijn duim in het midden van de hals, schuin naar de stemmechanieken, dus niet evenwijdig met de hals, niet recht er op maar een klein beetje schuin en dichter naar recht erop.

hopelijk snap je wat ik bedoel?

groetjes

Mephistocles
2 maart 2008, 21:05
Wen er aan. Of vermijd in F te spelen, dan heb je de meeste kramp. Pak m dan een octaaf hoger. Of koop een capo. Maar hoe langer je speelt, krijg je niet minder kramp, maar je leert er wel mee om te gaan. Doorbijten dus.

Bram+
2 maart 2008, 21:08
Het ging me niet zo zeer alleen om de actie, maar ook om de halswijdte en -dikte, snaarspanning etc. Een deel zit 'm ook in techniek: hoe staan je vingers, hoe gespannen is je hand etc. Wat betreft de stand van je duim: dat klinkt in ieder geval niet al te gespannen. Ik zou in ieder geval proberen wat te variëren met de positie van je wijsvinger: kijken of nog steeds alle snaren 'klinken' en of het een ontspannender houding oplevert.

appyhaan
2 maart 2008, 21:28
Duim van je linkerhand altijd ter hoogte van je middelvinger (recht en achter de hals uiteraard), dan moet het goed komen. Een heel liedje, met alleen maar barre akkoorden komt minder vaak voor dan je denkt...

Bram+
2 maart 2008, 21:30
Tenzij je ervoor kiest om alleen maar barree-akkoorden te gebruiken. Ik vind dat doorgaans makkelijker dan steeds open akkoorden te pakken.

appyhaan
2 maart 2008, 22:26
Ja, daar kun je voor kiezen... maar er bestaan meer akkoorden dan barre-akkoorden en open-akkoorden. Er zijn er de wereld akkoorden welke niet barre zijn, maar ook niet open...

frankiiee
3 maart 2008, 13:44
hoi,

Ik heb er een tekeningetje proberen van maken in paint. Ik hoop dat dit hetgeen ik verteld heb wat verduidelijkt. Ik heb al eens geprobeerd om mijn duim anders te leggen en in het begin lukt dat wel maar ik merk dat mijn duim automatisch toch weer langzaamaan naar de positie gaat waarin ik het gewoon ben, want dat voelt nu zo onnatuurlijk aan als ik ze anders probeer te nemen.

ik heb geprobeerd om het te posten maar dat lukt niet maar ik leg mijn hand zoals je dat op deze foto ziet alleen ligt mijn duim niet onder mijn wijsvinger maar een beetje meer naar voor en ook wat schuin naar voor.

http://home.tiscali.nl/~mwdama20/GG_R-o-L_192837465/images/algemeen/bargr.JPG

groetjes

appyhaan
3 maart 2008, 17:06
Duim dus ten hoogte van je middelvinger, dan verdeel je de kracht het best. Overigens is het meer een techniek kwestie dan kracht. Ik kan barre-akkoorden ook pakken zonder duim, dus met helemaal geen steun...

frankiiee
3 maart 2008, 17:25
okey bedankt voor de tips ik zal het eens een tijdje zo proberen en dan zal dat hopelijk wel wennen en zal de kramp verminderen.

groetjes

Kristof
27 maart 2008, 08:25
Duim dus ten hoogte van je middelvinger, dan verdeel je de kracht het best. Overigens is het meer een techniek kwestie dan kracht. Ik kan barre-akkoorden ook pakken zonder duim, dus met helemaal geen steun...Hoe doe je dat? :o

Ik speel nu een jaar of 4 gitaar en de open akkoorden gaan echt heel goed, maar ik heb nog áltijd last met barrés. Ik moet zodanig veel kracht zetten om alle snaren door te laten klinken dat de snaren echt in mijn wijsvinger snijden. Een nummer met voor de helft of meer barré akkoorden is de hel voor mij.

Ik heb al verschillende dingen geprobeerd... Mijn duim hoger of lager plaatsen. Mijn duim meer naar links of rechts. Mijn pols anders krommen. Mijn wijsvinger iets meer kantelen (richting headstock toe). Niets helpt.

Mephistocles
27 maart 2008, 09:19
appyhaan zwamt maar wat. Alleen als je actie extreem laag is, en je heel hard duwt met je rechterarm op je body, kun je barrés zonder duim spelen.

@meneer die de foto uploade en waar ik ff de naam van ben vergeten, sorry: probeer je duim anders te plaatsen. Je kunt bijvoorbeeld om net als bij een spaanse gitaar je duim loodrecht onder de hals zetten. Wat ook kan is een beetje de hendrix style http://www.youtube.com/watch?v=BCwCBh0z3Hs ik neem aan dat je niet zo'n grote hand een duim hebt, maar t gaat om t idee. Probeer in ieder geval je hand zo confortabel mogelijk te plaatsen.

EuroCinema
27 maart 2008, 09:44
Volgens mij krijg je kramp als je teveel kracht zet. Zoek eens naar de minimale krachtinspanning waarmee de snaren nog steeds allemaal goed doorkomen. En voorkom dat je de greep bij het heen en weer schuiven krachtig ingedrukt houdt, je moet soepel kunnen overgaan tussen een barre-akkoord en een situatie waarin alle vingers dempend op de snaren rusten.

savale
27 maart 2008, 11:31
Goed topic! Heb namelijk precies hetzelfde probleem. Open akkoorden kan ik bij wijze van uren achter elkaar spelen, maar 2 minuutjes alleen barre zorgt voor een hele nare kramp zoals omschreven door de TS.
Ik merk ook dat ik (te) hard loop te drukken om alles goed te laten klinken. Dat heb ik zelfs op mijn uberlaag en 009 snarige stratocaster.

Ik ben erachter gekomen dat ik minder hard hoef te duwen als ik mijn duim wat laat zakken (dus meer mijn hele hand kantel), maarja daar moet ik nog erg aan wennen.

FreeGee
27 maart 2008, 12:54
Ik heb er ook last van. Vooral bij het instuderen van een nieuw nummer speel ik gauw veel te krampachtig. Dus blijven letten op de stand van de hand en proberen niet te veel kracht te zetten. Ik heb er bij een dunne hals (Ibanez wizard I) sneller last van dan bij de wat dikkere hals van mijn acoustische gitaar, ondanks de wat dikkere snaren en hogere actie.

looneycooney
27 maart 2008, 23:15
Als ik het goed begrijp , zit je met bijna je hele duim tegen de hals?
feitelijk zou je hem 'lichter' moeten vast nemen volgens mij .
vroeger had ik dat ook , maar mijn houding is compleet veranderd.
Ik heb mijn gitaar zelfs nog verder vast dan op die foto..
als ik van bovenaf kijk naar mijn hand , dan ligt ie zelf voor het fretboard.
dus links van gitaar zie ik amper een stukje duim , die raakt meer nr de onderkant vd hals.
Wat ik wel moet toevoegen en dat kan in jouw geval misschien ook zijn...
Ingeval je bv op een stoel zit. Ik speel bv met een les paul , als ik telaag ga zitten moet ik bijna onderuit zakken om mijn handen nog zo te krijgen.
Ik ga meestal op het puntje vd stoel zitten , op zijn hoogste stand in mijn geval, en leun beetje op de benen. Mijn rechtervoet (waar de gitaar opligt) zet ik wat hoger dmv pedal of zo . ik zet hem zelfs een goede 15cm hoger.
Ik vond dat alvast een betere houding en zo werd het ook beschreven in een van mijn theorieboeken. Voornamelijk met elektrische gitaren al zittend dus.
Probeer alvast je houding te veranderen , meestal ligt het daaraan.


Mvg

appyhaan
28 maart 2008, 16:55
appyhaan zwamt maar wat. Alleen als je actie extreem laag is, en je heel hard duwt met je rechterarm op je body, kun je barrés zonder duim spelen.


Nee, zeker niet, kom maar eens langs... ('t is altijd ontzettend gezellig hier in Drenthe bij de hunebedden, maar dat terzijde). Ik kan een barre akkoord pakken zonder duim op klassieke gitaar (dus extreem lage actie valt dan vies tegen). En zelfs het heel hard duwen met je... bla bla, wacht, schiet me nu zo te binnen dat ik mezelf niet eens wil gaan verklaren hier. Leg jij mij maar eens uit waarom het niet zou kunnen wat (ik) wel kan...

EuroCinema
28 maart 2008, 20:04
Ik heb het net voor het eerst geprobeerd op een archtop met .11s en het lukt mij ook moeiteloos. Nooit geweten, maar dat kan dus.

frankiiee
28 maart 2008, 20:58
hoi,

Ik heb ondertussen gemerkt dat me dat eigenlijk ook lukt zonder mn duim te gebruiken en het gaat ondertussen al wat beter. Ik heb gemerkt dat ik eigenlijk veel harder duwde dan ik eigenlijk moest duwen. Het is nog niet volledig over de kramp maar het is wel al een stuk verminderd. Ik zal de trucjes die hier verteld zijn ook eens wat proberen en gewoon uitproberen wat het handigst lukt voor mij. Wat iemand zei dat het ook afhangt van de manier waarop je zit of staand speelt wel heel wat verandert. Ik speel altijd zittend en de kramp is ook erger bij bepaalde manieren van zitten.

De hendrix manier van spelen lukt me helemaal niet, dan is het net alsof ik met mijn hand vastplak aan de nek van mn gitaar als ik van akkoord wissel. Dus ik zal het op de normale manier blijven proberen en gewoon nog heel wat oefenen en dan zal de kramp wel volledig overgaan hoop ik.

Persoonlijk vind ik dat het mooier klinkt als ik open akkoorden en barré akkoorden afwissel. Dat is misschien maar een idee maar ik heb toch dat gevoel. Het is alleszins ook beter om de kramp tegen te gaan. :p

groet

barno
29 maart 2008, 02:21
hoi,

Ik heb ondertussen gemerkt dat me dat eigenlijk ook lukt zonder mn duim te gebruiken en het gaat ondertussen al wat beter. Ik heb gemerkt dat ik eigenlijk veel harder duwde dan ik eigenlijk moest duwen. Het is nog niet volledig over de kramp maar het is wel al een stuk verminderd. Ik zal de trucjes die hier verteld zijn ook eens wat proberen en gewoon uitproberen wat het handigst lukt voor mij. Wat iemand zei dat het ook afhangt van de manier waarop je zit of staand speelt wel heel wat verandert. Ik speel altijd zittend en de kramp is ook erger bij bepaalde manieren van zitten.

De hendrix manier van spelen lukt me helemaal niet, dan is het net alsof ik met mijn hand vastplak aan de nek van mn gitaar als ik van akkoord wissel. Dus ik zal het op de normale manier blijven proberen en gewoon nog heel wat oefenen en dan zal de kramp wel volledig overgaan hoop ik.

Persoonlijk vind ik dat het mooier klinkt als ik open akkoorden en barré akkoorden afwissel. Dat is misschien maar een idee maar ik heb toch dat gevoel. Het is alleszins ook beter om de kramp tegen te gaan. :p

groet

het is heel eenvoudig: voetballers krijgen kramp als ze niet genoeg getraind hebben, gitaristen idem. Als je 2 maanden elke dag een uur enkel oefent op barrés, speel je ze gegarandeerd vlot. Techniek zoek je zelf uit, hangt af van je hals, je houding, lengte en dikte van je vingers etc... probeer vanalles uit en ga vooral af op wat je Hoort.

Zittend spelen geeft meestal de meest comfortabele houding. Staand spelen en ubercool je gitaar laag hangen zal sneller leiden tot kramp wegens overdreven bochtenwerk van pols...