PDA

View Full Version : Contessa??



Marijke81
11 februari 2003, 18:53
Ik kan een tweedehands Contessa sc 708 overnemen, maar ik kan op internet niets vinden over deze gitaar. Weet iemand waar ik wel informatie kan vinden? En kan iemand mij advies geven over zo'n gitaar? 4 jaar oud 50 euro.
Bedankt!
Marijke

blues_traveller
13 februari 2003, 07:58
Hallo Marijke,

Ik heb een beetje rondgekeken en dit is wat ik er van heb kunnen vinden.
Het model wat jij omschrijft stond er niet bij.

Contessa guitars
Instruments previously built in Italy between 1966 to early 1970s. Distributed in the U.S. by M. Hohner, Inc. of Hicksville, New York.

The Contessa trademark covered a wide range of medium quality guitars and solid state amplifiers. The HG series (for Hohner Guitars?) featured acoustic ("Folk, Classical, and Country & Western") and original design solid body electrics.

HG 01
- dreadnought style, spruce top, round soundhole, mahogany back/sides, 18-fret rosewood fingerboard with white dot inlay, rosewood bridge with white pins, black pickguard, 3-per-side Contessa tuners with plastic buttons, available in Natural finish. Mfg. circa early 1970s.
Length 38 1/2", Body Width 14 1/2".

Ohzoso
27 maart 2003, 20:12
Hai Marijke,
Ik heb zelf sinds 1984 ook een Contessa sc-708 gitaar. Overgenomen van een dienstkameraad. Voor het geld hoef je t echt niet te laten hoor.Hij heeft een heel mooi warm geluid en is na al die jaren nog steeds goed bespeelbaar.Ik let er wel altijd op dat ie nergens bij een kachel of radiator staat.Als ie niet krom getrokken is heb je er een heel fijn gitaartje aan.Veel succes

BoomC
11 januari 2009, 16:29
Hallo!

Ik heb een vraag over de Contessa sc - 708
Die heb ik zelf namelijk met kerst gekregen en ik ga erop leren spelen (ja ben een beginner moet nog veel leren, maar ben nog jong heb nog tijd)
Maar mijn vraag is dus wat voor soort gitaar is het?
Ik weet dat het een Acoustic gitaar is maar je hebt daarbij ook nog de Western en Klasiek, bij welke hoort deze gitaar? Of maakt het qwa geluid niet veel uit?


Ohja en welke snaren heb ik voor deze gitaar nodig? want die moeten vervangen worden 3 van de 6 zijn helemaal versleten.
Ik ga zaterdag nieuwe snaren halen voor deze gitaar maar heb echt geen idee wat voor snaren ik nodig heb en hoeveel dat ongeveer gaat kosten.

Janne
11 januari 2009, 17:25
Hoi BoomC,

Het verschil tussen western en klassiek is (o.a.) dat een western gitaar stalen snaren heeft en een klassieke gitaar nylon snaren. Er zit inderdaad verschil in geluid en bespeelbaarheid, maar ook belangrijk is dat je beter geen stalen snaren op een klassieke gitaar zet omdat die niet berekend is op de grotere kracht (de bassnaren zijn wel met metaal omwonden).
In de muziekwinkel zullen ze waarschijnlijk meteen herkennen wat voor gitaar de jouwe is. Waar je het zelf aan kunt zien: Als er nog één van de dunste 3 (2?) snaren op zit, als deze van metaal zijn dan heb je stalen snaren nodig, zijn ze van (plastic-achtig) nylon heb je een klassieke gitaar en daar horen nylon snaren op.
Je kan ook naar de brug kijken (waar de snaren "vastzitten" aan de klankkast), zitten de snaren vast met pinnetjes heb je een staalsnarige gitaar, als je met een soort knoopje vastzitten is het een klassieke gitaar.

Staal:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/51/Guitar_bridge.jpg

Nylon:
http://farm1.static.flickr.com/177/459506522_f1185083a2.jpg?v=0


Hier bestaan wel uitzonderingen op, maar daar ga ik even niet van uit. Dan blijft er wel nog een hele keuze aan verschillende snaren over, daar kan je redelijk vrij in uitproberen, let bij nylon snaren op de spanning (gauge/tension). En bij stalen snaren is dit misschien nog belangrijker, kies daar als beginner niet voor al te dikke snaren, je hoeft het jezelf niet te zwaar te maken.

BoomC
11 januari 2009, 18:16
Heel erg bedankt voor de uitleg!
Ik snap er nog niet heel erg veel van maar gelukkig heb ik een vader die er een beetje verstand van heeft en de mensen in de muziekwinkel!
Nog wel 1 vraag en dat is of het heel erg uitmaakt wat je speelt als je elecktric
gaat spelen later? (ik ga dat pas doen als ik egt goed op deze gitaar kan spelen maar het is altijd handig om te weten)
Ik heb nu in mijn gitaar hele gladde snaren waar ik niet echt goed op kan spelen en toen speelde ik een keer op een andere gitaar met wat ruwere snaren en dat ging veel beter maar ik snap niet hoe dat komt.
En om de een of andere reden houd ik telkens mijn vingers verkeerd, niet op de verkeerde plek maar op de verkeerde manier waardoor ik vaak opeens midden in een liedje geen geluid meer heb. Ik kom misschien een beetje raar (dom) over als ik zo alles vertel maar ik ben pas een beginner en ja ik kan het beter vragen dan helemaal niet toch? ;)



Edit:
De snaren die nu in mijn gitaar zitten horen er niet in (krijg ik net te horen van mijn vader) hij had prongelijk de verkeerde mee genomen die er nu in zitten zijn plastic achtig (zo voelen ze aan ik heb er werkelijk geen verstand van)
En het zit trouwens niet aan de onderkant vast zoals op 1 van de 2 plaatjes

Edit Edit:
Dit is de gitaar die ik heb
http://images8.speurders.nl/images/38/3853/38530828_1_detail.jpg
http://images2.speurders.nl/images/41/4170/41709382_1_detail.jpg

jaspie
11 januari 2009, 18:34
ziet er uit als een klassieke gitaar, dus dan zou je nylon snaren nodig hebben.

--=HANS=--
11 januari 2009, 18:38
Hey BoomC,

Je hebt een klassieke gitaar en daar horen dus nylon snaren op. De onderste 3 (De E, B en de G) zijn helemaal van nylon en de bovenste 3 ( De D, A, en de lage E) zijn omwonden.
Er zijn verschillende merken klassieke snaren en als je dat hele gladde niet fijn vindt dan zou je snaren van het merk Savarez kunnen proberen. Niet het goedkoopst wel erg fijn en de onderste 3 zijn wat mattig waardoor je wat meer grip hebt. Ik heb altijd High Tension 500 CJ.

Succes ermee!

BoomC
11 januari 2009, 18:44
Hoeveel zal ik ongeveer kwijt zijn voor die snaren? Ik moet namelijk geld lenen en het is altijd handig om te weten hoeveel je kwijt bent ;)

--=HANS=--
11 januari 2009, 19:59
Hoeveel zal ik ongeveer kwijt zijn voor die snaren? Ik moet namelijk geld lenen en het is altijd handig om te weten hoeveel je kwijt bent ;)

Ik geloof dat ik iets van € 14,- per setje betaal.