PDA

View Full Version : Noodzakelijk laten voorverwarmen?



kenx
2 maart 2008, 18:01
Hoy,

sorry voor het zo veel vragen stellen, maar zou het toch graag willen weten.
Ik heb een marshall vs. 8240 S80, nu mijn vraag is of dat je als je "alles eruit wil halen" (daarmee bedoel ik het beste geluid van de versterker te willen hebben) hem eerst enkele minuten moet laten voorverwarmen. Aangezien dit een transistor is met toch een buis denk ik niet dat het nodig is, maar heb het wel ergens gelezen.

Mvg,

Kenny

almarvk
2 maart 2008, 18:03
De tijd die je dat ding zou moeten laten voorverwarmen lijkt mij verwaarloosbaar.

sietze
2 maart 2008, 18:14
Ik speel altijd zo gauw hij warm is en er geluid uitkomt.
Klinkt vaak gelijk goed en hoor na 5 minuten ook geen verschil ;)

Chris Winsemius
2 maart 2008, 18:18
Ik spreek even over volledige buizenversterkers;

- opwarmen geeft de eindbuizen wat "rust" om daarna lekker te knallen :)
- na +/- 30 minuten is alles lekker op temperatuur, merk je ook aan de klank
- als je voorversterkerbuizen direct laat "draaien" merk je vooral de eerste minuten 'n behoorlijk verschil in sound, na ruim 5-10 minuten kun je pas de klank 'n beetje beoordelen v/e bepaald type/merk voorversterkerbuis

In de praktijk:
- amp op speakers aansluiten en dan aanzetten
- rest aansluiten (gitaar/effekten)
- na +/- 5 minuten standby-knop aanzetten

Op deze manier ervaar je het opwarmen niet of nauwelijks als tijdsverspilling.

Na de gig: amp direct uitzetten en niet direct verslepen.

kenx
2 maart 2008, 18:49
dus eigenlijk is het niet echt noodzakellijk om te laten voorverwarmen?

Toch bedankt.

Mvg,

Kenny neave

skabouter
2 maart 2008, 18:51
Ik spreek even over volledige buizenversterkers;
- opwarmen geeft de eindbuizen wat "rust" om daarna lekker te knallen :)
- na +/- 30 minuten is alles lekker op temperatuur, merk je ook aan de klank


bedoel je na 30min. spelen of na 30min. aanlaten op "stand-by" ?

Mitch
2 maart 2008, 19:10
@kenny: nee, bij transistor niet nodig.

@ska: 30min. spelen.

AART
2 maart 2008, 19:48
30 sec tot 1min opwarmen is imo ruim genoeg. Volgens mijn handleiding ook trouwens.

Ik denk dat die 30 min btw meer te maken heeft met 'ear fatique' dan met het opwarmen van de buizen. De buizen zijn na een paar min toch wel op de normale temperatuur.

TimmU
2 maart 2008, 19:58
Ik zeg altijd : bakje koffie , sigaretje, en dan pas je versterker gebruiken.

pannekoek
2 maart 2008, 20:01
Ik zeg altijd : bakje koffie , sigaretje, en dan pas je versterker gebruiken.



hmmm, ik vind: cappucino, croisantje, en dan pas je versterker gebruiken een stuk beter :hippie:

TimmU
2 maart 2008, 20:02
hmmm, ik vind: cappucino, pannekoek, en dan pas je versterker gebruiken een stuk beter :hippie:
Is ook wel goed hoor.

Chris Winsemius
2 maart 2008, 20:03
Ik zeg altijd : bakje koffie , sigaretje, en dan pas je versterker gebruiken.

Ik zeg: pallet golden power, gros joints en dan pas je groupie gebruiken.



















:D

TimmU
2 maart 2008, 20:05
Rock 'n Roll , Chris!!!

skabouter
2 maart 2008, 20:07
hmm ik merk meestal niet echt verschil in sound na 30.min spelen. kzal er eens extra goed op letten. wel merk ik echt forse temperatuur stijging na 30min. na een optreden (speel meestal vrij hard) is dat ding echt gloeiend, zelfs de frontpanel kan je het goed aan voelen. heerlijk :D

TimmU
2 maart 2008, 20:09
Ik merk het eerlijk gezegd wel, je geluid lijkt wat voller na een tijdje spelen .maar dan kan ook een eartrick zijn, vanwege het volume.

Rormo
2 maart 2008, 21:31
Na een tijd spelen denk ik dat het inderdaad toch meer een eartrick is. Je draait meestal nog wat aan je tone settings op je gitaar en EQ. Verder zijn je vingers dan lekker warm en ben je echt scherp (eerste nummer klinkt bij mij nooit zo goed als het laatste nummer).

Daarnaast denk ik ook dat je oren inderdaad wennen aan het geluid.

johantipker
2 maart 2008, 22:43
nodig class A versterker: bij voorkeur VOX AC

3 uur voorverwarmen op 273 graden:

-beetje boter laten smelten ....
-gooi nu een ei op je panel...
even nog laten sudderen...
op tijd omdraaien....

Eet smakelijk...

Puerco
2 maart 2008, 22:48
Voor degenen die twijfelen aan het verhaal van Chris: Hebben jullie wel eens een buizenamp van binnen gezien eigenlijk?
Simpel testje: sluit een bias meter op je amp aan en zet hem aan, volg gedurende +/- 30 minuten het verloop van de bias (ondertussen lekker spelen natuurlijk). Je zult zien dat naarmate de amp opwarmt de waardes wat verlopen en zich na een tijdje stabiliseren (Bij mijn JTM45 in ieder geval wel).
Verder zijn het niet alleen de buizen die opwarmen maar ook andere onderdelen zoals trafo's, mede hierdoor zullen andere onderdelen ook warmer worden (weerstanden etc.) en zoals we allemaal op school geleerd hebben veranderen electrische eigenschappen onder invloed van temperatuur.
Het doorwarmen van de gehele amp zal bij een top meer tijd nodig hebben dan bij een combo omdat bij een top de buizen bovenop het chassis staan en bij een combo hangen ze eronder.
Wie het nog niet geloofd: Laat iemand anders op je amp spelen en ga zelf de hond uitlaten/biertje drinken/boodschappen doen, als je terug komt kun je je warme amp testen zonder opwarming van vingers of ear fatique te laten meespelen.

Jeroen_TRC
2 maart 2008, 22:59
hmmm, ik vind: cappucino, croisantje, en dan pas je versterker gebruiken een stuk beter :hippie:

Doe mij dan maar cappucino, croisantje en m'n vriendin gebruiken.








Ik speel akoestisch :D
(sorry voor deze nutteloze post ;))

ateng
3 maart 2008, 08:49
Eartrick is het zekers niet... je versterker klinkt echt beter nadat ie is opgewarmt. Ik dacht het eerst ook dat het een fabeltje was totdat ik wat opnames hoorde van mezelf.

Kim Wilson
3 maart 2008, 08:54
Ja, als een amp echt goed warm is, gaat ie veel smoother klinken. Maar dat gaat niet op voor een Valvestate. :)

JeroenSchaaf
3 maart 2008, 09:01
Doe mij dan maar cappucino, croisantje en m'n vriendin gebruiken.


Doe mij maar dan, vriendin gebruiken, Redbulltje , en dan optrede?

Rock & Rlol :strat:

johantipker
3 maart 2008, 10:41
Voor degenen die twijfelen aan het verhaal van Chris: Hebben jullie wel eens een buizenamp van binnen gezien eigenlijk?
Simpel testje: sluit een bias meter op je amp aan en zet hem aan, volg gedurende +/- 30 minuten het verloop van de bias (ondertussen lekker spelen natuurlijk). Je zult zien dat naarmate de amp opwarmt de waardes wat verlopen en zich na een tijdje stabiliseren (Bij mijn JTM45 in ieder geval wel).
Verder zijn het niet alleen de buizen die opwarmen maar ook andere onderdelen zoals trafo's, mede hierdoor zullen andere onderdelen ook warmer worden (weerstanden etc.) en zoals we allemaal op school geleerd hebben veranderen electrische eigenschappen onder invloed van temperatuur.
Het doorwarmen van de gehele amp zal bij een top meer tijd nodig hebben dan bij een combo omdat bij een top de buizen bovenop het chassis staan en bij een combo hangen ze eronder.
Wie het nog niet geloofd: Laat iemand anders op je amp spelen en ga zelf de hond uitlaten/biertje drinken/boodschappen doen, als je terug komt kun je je warme amp testen zonder opwarming van vingers of ear fatique te laten meespelen.

nee, ik twijfel zeker niet aan het verhaal van Chris, en ook al helemaal niet aan jouw gedane metingen.. en opgedane ervaringen.
wat ik altijd heb geleerd, is dat je het ding een minuut moet laten opwarmen,
om vroegtijdige veroudering van de buizen te voorkomen, klopt dat?

soms wordt er echter wel wat mythisch en esoterisch over gedaan. laatst vertelde iemand bloedserieus, dat hij zijn versterker 3 lang liet opwarmen, en dat ie dan pas echt THE sound had... lijkt mij persoonlijk wat zonde van de verbruikte energie...

ik denk dat alle kleine beetjes helpen, om tot het totaalbeeld van de perfecte sound te komen, dus goeie trafo's, op een goeie manier gewired, getweakt met de juist onderdelen, etc etc en natuurlijk heel heel belangrijk: goeie speeltechniek.. maar we moeten wel met z'n allen een beetje down to earth blijven.. en dat bedoel ik met no offence..

JohnLord
3 maart 2008, 11:09
Geen bierdrinkers hier?

JeroenSchaaf
3 maart 2008, 11:10
Wiskey..... ;)

johantipker
3 maart 2008, 11:20
Wiskey..... ;)

ga jij daar ook zo goed van gitaarspelen? :strat:

qwertyuiop
3 maart 2008, 12:49
mijn amp klinkt in de laatste set altijd het beste. dat is dus na 2 x 45 minuten spelen en 2 pauzes van 15 min, dus na ongeveer 2 uur. de sound is dan echt veel " voller', of " dikker" zo je wil,
en dat is zeker geen eartrick, ik gebruik al jaren oordoppen met een flinke demping, dus mijn gehoor wordt niet moe ofzo.

bass blom
3 maart 2008, 12:54
mijn amp klinkt in de laatste set altijd het beste. dat is dus na 2 x 45 minuten spelen en 2 pauzes van 15 min, dus na ongeveer 2 uur. de sound is dan echt veel " voller', of " dikker" zo je wil,
en dat is zeker geen eartrick, ik gebruik al jaren oordoppen met een flinke demping, dus mijn gehoor wordt niet moe ofzo.

wat gebeurt er in die tijd met je gehoor? :D

Chris Winsemius
3 maart 2008, 12:57
Bij earfatique (luistermoeheid)* wordt de sound juist slechter na langere tijd.

* je hersens gaan frequenties en harmonischen invullen of compenseren die je oren niet waarnemen om toch het gewenste geluidsbeeld te ervaren.

Dan nog wat (klinkt niet r&r maar is wel zo):
na ieder glas booze, joint, etc. gaat je gevoeligheid voor hoge tonen tijdelijk achteruit. Als je dus 'n optreden redelijk nuchter begint maar bij de 3e set al het 1 en ander op hebt beïnvloedt DAT in hoge mate je geluidsbeleving.

JeroenSchaaf
3 maart 2008, 14:28
ga jij daar ook zo goed van gitaarspelen? :strat:


Hahah ja denk ik wel ;)

Meestal pas na het optreden hoor ;)

Synx
3 maart 2008, 15:29
Ik laat mn Vetta ook minstens 180 min 'voorgloeien' dan klinkt ie zelfs nog beter dan een buizenbak :P

Baker
3 maart 2008, 18:47
Ik laat mn Vetta ook minstens 180 min 'voorgloeien' dan klinkt ie zelfs nog beter dan een buizenbak :P


maw,
dan doet ie de real thing nog beter na dan the real thing zelf.....

zeg maar, de soundmix show kandidaat doet zo goed michael jackson na, dat ie nog meer als michael jackson klinkt dan michael jackson na zelf! :seriousf:

Baker
3 maart 2008, 18:49
persoonlijk geloof ik niet zo in dat voorgloeiverhaal.
Gewoon een paar minuutjes de buizen laten voorgloeien en that's it.

de rest zit tussen de oren i.m.o.

Chris Winsemius
3 maart 2008, 19:00
Als ik dingen niet begrijp of niet kan horen laat ik ze maar afgloeien :D

5 minuten voorgloeien is gewoon aan te bevelen.

catalyst
3 maart 2008, 19:32
Ik lees even hiervoor:

In de praktijk:
- amp op speakers aansluiten en dan aanzetten
- rest aansluiten (gitaar/effekten)
- na +/- 5 minuten standby-knop aanzetten ...

óf moet dat nou zijn:
- amp (op standby) want zo ook afgesloten na eerdere sessie
- rest aansluiten (gitaar/effecten)
- na +/- 5 minuten amp van standby naar "run"!!!?? :???:

Chris Winsemius
3 maart 2008, 19:36
Amp aanzetten, na 5 minuten standby op play/run/operate/on en dan spelen (hoewel je subtiel zult merken dat het geluid ietsje verandert na wat langer spelen)

skabouter
3 maart 2008, 19:44
Ik laat mn Vetta ook minstens 180 min 'voorgloeien' dan klinkt ie zelfs nog beter dan een buizenbak :P

die moet toch helemaal niet voorgloeien joh...........



























Line6 amps moeten branden! :D

Saf
3 maart 2008, 20:01
@ chris, Je zegt in je eerste post meteen uitzetten. Met uitzetten moet hij toch ook eerst even op stand-by? Ik zet inderdaad ook altijd eerst de top op de kast aansluiten en dan op on. Vervolgens wireless aansluiten basgitaren stemmen en aansluiten en dus ongeveer na 5 minuten tot 10 minuten gooi ik hem aan. In de pauzes zet ik heb altijd ook op stand-by en na het optreden weer op stand-by en dan weer na een minuten zet ik hem uit. Liefst laat ik hem een half uurtje staan, helaas kan dit niet altijd.

Synx
3 maart 2008, 22:54
die moet toch helemaal niet voorgloeien joh...........













Line6 amps moeten branden! :D

Durf te wedden dat je het verschil niet hoort :P tenzij je line 6 erop ziet
staan ;) Nog een serieuse opmerking. Het geluid is na een minuut of 10 een heel klein beetje, verwaarloosbaar, anders.

Puerco
3 maart 2008, 23:55
Nog wat anders: als je de amp helemaal uitzet kun je nog een aantal akkoorden aanslaan en komt er nog gewoon geluid uit de speakers. Na een aantal seconden als de caps ontladen krijg je dan zo een mooie fade out.
Mischien handig om de caps zo te ontladen als je aan de amp moet sleutelen maar als je de amp gewoon uitzet tot de volgende dag is het dan beter (voor de caps) om ze op deze manier te ontladen of om ze hun spanning te laten behouden totdat ze deze vanzelf kwijtraken (wat soms lang kan duren)???

Kim Wilson
4 maart 2008, 07:13
Volgens mij ontlaad je daar de caps niet helemaal mee. Maar daar kunnen de ampgoeroes je het best mee helpen. :)

Highroller
4 maart 2008, 11:41
Feitelijk is de opwarmtijd van een electronenbuis ca. 20 tot 40 seconden, het duurt echter ca. 20 minuten voordat ze helemaal stabiel zijn. Deze data kan je terugvinden in de specs van de meeste buizen. Je kunt dus feitelijk zonder problemen na ca. 1 minuut spelen maar je sound is dus pas optimaal na ca. 20 minuten.

Zet je versterker aan en daarna je bak koffie, glas bier of andere stimulerende middelen is een uitstekende vuistregel. Belangrijker is dat je je versterker na uitschakelen niet direkt verplaatst. Laat hem lekker nog een kwartier staan en neem (nog) een biertje.

Chris Winsemius
4 maart 2008, 14:02
Volgens mij ontlaad je daar de caps niet helemaal mee. Maar daar kunnen de ampgoeroes je het best mee helpen. :)

Geen guru, hier gewoon 'n l*l met soldeerbout :)

Ontladen door leegspelen geeft geen enkele zekerheid dat de caps (volledig) leeg zijn. In de meeste gevallen blijfter er nog 10-20 Volt opstaan en in sommige gevallen nog honderden Volts, en dat voel je :)
't Verschilt per amp-ontwerp maar de meest veilige methode is gewoon even 'n stevige weerstand (1k/5W bijvoorbeeld) pakken en die even tussen de B+ en massa zetten als de amp uitstaat met het netsnoer verwijdert.

DON'T TRY THIS AT HOME!

Kim Wilson
4 maart 2008, 14:04
En waar haalt een normale sterveling nou weer zo'n weerstand vandaan? En hoe kan ik de B+ en de massa herkennen?

Chris Winsemius
4 maart 2008, 14:12
En waar haalt een normale sterveling nou weer zo'n weerstand vandaan? En hoe kan ik de B+ en de massa herkennen?

'n Normale sterveling hoort gewoon gitaar te spelen, het open maken van amps is 'n bezigheid voor niet reguliere stervelingen.
Weerstanden koop je bij de weerstandenspeciaalzaak
:)

Die 1k/5W weerstand was 'n suggestie voor Puerco.

henkr
4 maart 2008, 14:14
BTW Waarom is er tussen al dat geouwehoer over voorgloeien niemand over Diezel begonnen?

Chris Winsemius
4 maart 2008, 14:46
BTW Waarom is er tussen al dat geouwehoer over voorgloeien niemand over Diezel begonnen?

LOL
(Moet nu m'n scherm schoonmaken :) )

henkr
4 maart 2008, 14:57
;-) .......

AART
4 maart 2008, 15:15
Als het koud is, krijg je dan geen vlokken met zo'n diezel?
Of moet je er dan een beetje drank ingieten?