PDA

View Full Version : 2 vragen



kevervolks
2 maart 2008, 00:05
Ik bezit over een cube 20x en speel de laatste tijd veel Iron Maiden stuf.

Vraag1: Bij de riffs heb je dat lekkere high gain nodig voor het goede geluid maar wanneer je dan lead gaat spelen heb je veel te veel distortion waardoor het geluid niet aan te horen is en blurrig word (ik speel trouwens met een strat)
Als ik de versterker van metal stack naar distortion zet is het geluid wel goed alleen dat gaat zo lastig, instelling veranderen op de amp tijdens het spelen :chicken:

Kortom: Hoe kan ik makkelijk de gain verlagen?

Welk pedaaltje heb ik hier voor nodig?


Vraag2: Wanneer ik speel raak ik met het benden soms heel zachtjes een andere snaar aan. Kan ik hier is tegen doen met bijvoorbeeld een Noise Supressor?
Ik heb al veel andere topics gelezen hierover alleen niet dat het gebruikt word zoals ik dat wil...(ik weet ook niet of dat kan)

Kortom: Hoe kan ik wat ik speel laten versterken en wat de overige snaren doen vezwakken zodat het gefilterd word?


p.s. ik heb de search gebruikt maar ik kon niets nuttigs vinden en sorry als ik wat termen door elkaar haal (lead en riffs enzo) ben nog maar een beginner.

R.J
2 maart 2008, 00:52
Als ik bend raak ik eigenlijk altijd een andere snaar aan?

Alleen hoor je die snaar niet omdat ie gewoon tegen mn vinger komt en niet aangeslagen wordt/afgefret wordt

Ik weet niet of er een channel switcher te krijgen is voor jouw amp, anders zou je 2 channels in kunnen stellen waar je met een footswitch tussen schakelt.

Zelf gebruik ik hierom externe distortion, die kan je zo uitschakelen. Mijn amp staat op wat ik clean wil, en mijn distortion "override" dat als ik die aanzet.

Rude Perception
2 maart 2008, 01:55
Vraag2: Wanneer ik speel raak ik met het benden soms heel zachtjes een andere snaar aan. Kan ik hier is tegen doen met bijvoorbeeld een Noise Supressor?
Ik heb al veel andere topics gelezen hierover alleen niet dat het gebruikt word zoals ik dat wil...(ik weet ook niet of dat kan)

Kortom: Hoe kan ik wat ik speel laten versterken en wat de overige snaren doen vezwakken zodat het gefilterd word?




Alsjeblieft, ga daar geen apparatuur voor gebruiken, maar oefen dat je die snaren niet meer hoort. Alleen op die manier ga je vooruit en kan je echt beter worden.

Fondant
2 maart 2008, 12:01
inderdaad, niet de oplossing voor alles in pedals gaan zoeken.
snaren stilhouden tijdens string bending is een techniek die je moet trainen en uitzoeken tot je op het punt bent dat je met jouw hand dat voor mekaar krijgt!!! train vooral je rechterhand mee! Die kan een hoop stilhouden!

Succes!

grtz

hugo123
2 maart 2008, 12:02
Wat si benden eigenlijk;)?

R.J
2 maart 2008, 12:10
Wat si benden eigenlijk;)?
Letterlijk, buigen

In een oud boek wat hier ligt wordt het ook een duwtechniek genoemd.

in feite duw je de snaar met je vinger omhoog/omlaag over dezelfde toets om zo een bepaalde toon te krijgen.

hugo123
2 maart 2008, 12:43
Maar is dat dan niet hetzelfde als opdrukken?

Herman
2 maart 2008, 12:45
Precies ja ;)

artnaz
2 maart 2008, 13:06
Bij opdrukken train je je triceps echter meer...




:D

kevervolks
2 maart 2008, 13:07
Ok bedankt!
Met het benden zal ik dan moeten blijven oefenen. De rechterhand gaat overigens wel goed alleen met de linker gaat het verkeerd dan raak ik een andere snaar zachtjes aan (wat logisch is)

Voor minder distortion te krijgen heeft een footswitch (deze heb ik al) geen nut want hiermee schakel je van clean naar een effect.
Ik wil juist dat ik van Metal Stack naar Distortion kan gaan!

Heeft iemand hier nog een oplossing voor?

Wiellem
2 maart 2008, 13:11
Die Cube kan niet tussen de verschillende distortion stijlen wisselen met een switch, dus zoals iemand hierboven al zei een distortion pedaaltje op het clean kanaal en dan met de channel switch daar naar overschakelen.

En als dat niks word kun je altijd iemand inhuren(broertje?) die het knopje steeds voor je omzet :)

dunnoaname
2 maart 2008, 13:12
Door je volumeknop op je gitaar terug te draaien krijg je minder gain. Je kan oop gebruik maken van een ander element op je gitaar.

kevervolks
2 maart 2008, 13:33
Volume knop werkt idd ook, maar zou dit ook kunnen in de vorm van een pedaaltje? want dit is wel makkelijker dan de volume knop van de gitaar gebruiken.

Zou ik hiervoor dan een volume pedaaltje kunnen kopen of werkt deze niet zoals een volume knop op de gitaar?

dunnoaname
2 maart 2008, 14:10
Er zijn wel pedaaltjes waar het mee kan, maar ik zou toch adviseren om je volume knop te leren gebruiken, het is direct na je speeltechniek de beste manier om geluid te veranderen. Als je je volumeknop goed leert gebruiken kan je het ook toepassen als je je pedaaltje niet bij je hebt en je hoeft minder zooi mee te nemen naar repetities en optredens enzo.

kevervolks
2 maart 2008, 14:36
Ok bedankt

Puerco
2 maart 2008, 15:25
Volgens mij is daar een booster/distortion pedaaltje juist voor bedoelt, om te schakelen tussen rythm en lead. Met het volume knopje op je gitaar kun je als je een beetje oefent ook een hoop bereiken. Bij een transistor versterker zoals de cube zal het geluid ongeveer hetzelfde blijven met het volume wat lager, bij een buizenamp heb je meestal flink wat minder distortion op lager volume.
Een derde optie is om wat harder/zachter aan te slaan, dit laatste werkt echter vooral goed met een buizenamp met een hoop headroom.
Een lijstje met leuke presets voor de sound van diverse artiesten voor de cube20 vind je trouwens HIER (http://www.rolandmusik.de/ftp/pub/downloads/sounds-der-helden/SDH-Cube-20X.pdf)

kevervolks
2 maart 2008, 18:13
Zou dit dan iets voor mij kunnen zijn om tijdens de solo's het volume wat op te krikken en te gebruiken als gain verhoger?

http://feedback.nl/?b=METMUFFTB&a=36 (http://feedback.nl/?b=SFX01&a=36)
http://feedback.nl/?b=SFX01&a=36

kevervolks
2 maart 2008, 21:52
*schop* Is dit wat?

R.J
2 maart 2008, 22:09
ik zie niet in waarom, kan je beter een goede distortion kopen.
Dat geeft je solo's echt een kick, als je het weet te gebruiken.

kevervolks
2 maart 2008, 22:23
Ik zag dat de link in de vorige post niet goed is gegaan maar is dit een goed distortion pedaal? En hoe werkt deze?

http://feedback.nl/?b=METMUFFTB&a=36

R.J
2 maart 2008, 22:29
Hahaaa, deze heb ik hier ook liggen :rockon:

Ben er heeeel tevreden mee.

In feite stel je met treble en bass letterlijk T en B in, en mid is dan voor "contour". Zit een aardige diversiteit aan geluid in.
Top boost geeft dus de hoge tonen een boost in decibel, wat het geluid ook weer een ander karakter geeft (ik vind dat je dit niet te ver open moet zetten omdat je anders je geluid vern**kt, maar is maar net wat je mooi vind)

Het is wel een echt ranzing schreeuw en scheurpedaal trouwens, te gebruiken voor heavy metal riffs en schreeuwend jankende solo's.


Ik gaf hier persoonlijk de voorkeur aan boven de big muff pi omdat die alleen een muur van herrie voortbracht, en deze nog echte definitie aan mijn geluid gaf.

Edit: ik heb een Ibanez RG320FM, kan anders reageren op jouw gitaar ;)

Altijd eerst testen voor je wat koopt :hippie:

kevervolks
2 maart 2008, 22:35
Maar deze zou dus geschikt moeten zijn voor mijn muziek stijl? (Iron Maiden)

Wanneer ik deze aansluit op het clean kannaal en vervolgens met de footswitch naar de effecten loop overschakel gaat het pedaal automatisch uit?

of hoe moet ik dit zien?

Edit: Ik heb een CP 60's strat :satisfie:

R.J
2 maart 2008, 22:37
Dat heet bypass :P

Als er geen lampje brand doet ie ook niets met je signaal inderdaad.
En ja, iron maiden moet hier aardig mee kunnen mijn inziens.

En ik blijf het zeggen: ga er heen mét je gitaar en evt. versterker (als je een simpel te verplaatsen ding heb) en probeer gewoon elke distortion uit die binnen je budget valt ;)

Misschien vind jij dit ding namelijk wel helemaal niets.

CP 60's strat heb ik overigens compleet geen ervaring mee..... Is dit een beetje in de richting van een SSH charvel met floyd?

kevervolks
2 maart 2008, 22:51
neej totaal niet!

Het is een sss strat met custom shop 69' pickups

niets metal aan dus!

Maar zal kijken of ze dit pedaaltje in de winkel hebben en is het een en ander uit de proberen

R.J
2 maart 2008, 23:05
neej totaal niet!

Het is een sss strat met custom shop 69' pickups

niets metal aan dus!

Maar zal kijken of ze dit pedaaltje in de winkel hebben en is het een en ander uit de proberen
MXR heeft anders ook nog wat leuks.

Dat gezegd, Jimi hendrix gebruikte op zijn SSS strat de voorloper van de big muff, dus je kan ook een fuzzpedaal zoals de big of metal muff proberen.
En eigenlijk gewoon alles wat ze hebben.

dunnoaname
3 maart 2008, 08:21
Wanneer ik deze aansluit op het clean kannaal en vervolgens met de footswitch naar de effecten loop overschakel gaat het pedaal automatisch uit?

Je sluit een overdrive of distortion of boost altijd aan tussen je gitaar en je versterker. Niet in de FX loop dus. Dan kan je op de footswitch van het pedaal (die grote knop vooraan) drukken om zo het effect in of uit te schakelen.



Dat gezegd, Jimi hendrix gebruikte op zijn SSS strat de voorloper van de big muff, dus je kan ook een fuzzpedaal zoals de big of metal muff proberen.


Dit slaat echt nergens op. De fuzzface was niet echt een voorloper van de big muff, heeft een totaal ander geluid. Bovendien klinkt Jimi ook absoluut niet als Iron Maiden, dus de vergelijking gaat niet op. Daarnaast is de metal muff een distortion die nauwelijks op de (fuzz) Big muff lijkt.


Volgens mij moet je niet naar een distortion pedaal zoeken, je schrijft dat je al tevreden bent met je overstuurde geluid. Je probleem is dat het schakelen van kanaal je niet snel genoeg gaat. Dan moet je logischerwijs 1 sound instellen die je dan wel snel kan aanpassen. Dus de mogelijkheden zijn:
- Je stelt je low gain geluid in en gebruikt een booster of een lichte overdrive om hem naar een high gain sound te schoppen.
- Je stelt je high gain sound in en gebruikt je volume knop ef een volume pedaal om hem naar een sound met minder gain te brengen.

Als je een van deze 2 opties gekozen hebt zou ik alsik jou was eerst goed gaan zoeken op internet naar opties van pedalen, daarna evt. een topic openen waarin je vraagt of je goede opties hebt uitgezocht, en daarna naar een winkel waar ze het grootste deel van de pedalen die je overweeegt hebben en ze testen met je eigen gitaar en een vergelijkbare versterker.

kevervolks
3 maart 2008, 12:34
Kijk! Nu heb ik goede antwoorden op mijn vragen! :p

Alleen als je op het pedaaltje drukt, dat ie dan aan/uit gaat snap ik ook nog wel maar mijn vraag was:

Als ik een (distortion) pedaal aansluit op het clean kanaal (en deze inschakel)
en vervolgens met de footswitch (een ander pedaal) schakel tussen het cleane kanaal (waar de distortion aanstaat) naar FX, gaat het (distortion) pedaaltje dan automatisch uit?

Of blijft het pedaaltje aan en word dit gecombineerd met een effect uit de ingebouwde FX loop?

Want als dit zo zou zijn moet ik 2 keer drukken 1 keer om te schakelen van kanaal en vervolgens gauw op het pedaaltje drukken om deze in/uit te schakelen. Dit zou niet erg handig zijn ;)

dunnoaname
3 maart 2008, 13:40
Als ik een (distortion) pedaal aansluit op het clean kanaal (en deze inschakel)
en vervolgens met de footswitch (een ander pedaal) schakel tussen het cleane kanaal (waar de distortion aanstaat) naar FX, gaat het (distortion) pedaaltje dan automatisch uit?



nee, het distortion pedaal moet je dan alsnog uitzetten met de footswitch van je versterker. Je kan dan wel je footswitch (van je versterker) en je distortion pedaal vlak naast elkaar neerzetten zodat je met je voet tegelijkertijd beide knoppen kan raken.
Ik snap nu eindelijk wat je wil bereiken, je wil een distortion uit een pedaal en dan omschakelen naar een distortion van je versterker... Lijkt me prima op zich.



Of blijft het pedaaltje aan en word dit gecombineerd met een effect uit de ingebouwde FX loop?


Een FX loop is wat anders dan ingebouwde effecten he... MEt fx loop wordt een 2tal jackaansluitingen op de achterkant van je versterker bedoeld waartussen je effecten zoals chorus of delay kan hangen, omdat ze dan beter klinken dan tussen je gitaar en versterker.. Als je dit toch wel begreep sorry voor de overbodige uitleg:P,.

kevervolks
3 maart 2008, 15:17
Neej ik bedoelde idd het eerste wat je zei met de ingebouwde effecten

He he ik word eindelijk begrepen :p