PDA

View Full Version : halspen vraag



Madcow
1 maart 2008, 23:14
Hoi, ik ben momenteel bezig met omstemmen. (op een ibanez 370dx Floyd rose dus) En de E snaar klettert een beetje tegen de fret op, ik weet dat dit verholpen kan worden door de halspen af te stellen, maar mijn vraag: Naar welke kant op? en hoeveel.

bvd

VanBiLL.com
1 maart 2008, 23:43
Met de klok mee, pen strakker en de hals vlakker en tegen de klok in, pen losser en de hals holler. Dit moet je met hele kleine stapjes doen (heb ik altijd geleerd tenminste). In theorie zal de hals direct zijn nieuwe vorm aannemen maar in de praktijk kan het even duren voordat de hals volledig de nieuwe vorm heeft aangenomen. Wees in elk geval met dit soort aanpassing rustig...

Ik heb echter het gevoel dat je het zadeltje op de brug (van je hoge of lage ?? E), wat hoger moet zetten en niet je hals holler, maar daar voor is er toch een beetje meer info nodig lijkt me...omstemmen, je bedoelt waarschijnlijk drop D? Misschien dan een iets dikkere snaar?

no 1 hops
2 maart 2008, 09:15
kijk eerst eens langs de hals of de 'releef' (holling)niet te groot is.

mocht dat zo zijn (een hals moet een beetje relief hebben en mag niet volledig vlak zijn) dan eerst de snaren losdraaien, eerst de halspen , tegen de klok ineen fraktie losdraaien om te zien of de moer wel draaien wil, gaat dit goed dan hem weer terug zetten met de klok mee en een kwart slag erbij.
snaren op spanning brengen en wacht gerust een dag (je kan wel spelen).
mocht je kraak geluiden horen, de moer gaat zwaar, word dan HEEL voorzichtig.
dit kan een teken zijn dat de boel op knappen staat.

en zoals van B al schrijft, misschien is zadel verhoging wel genoeg (die functie hebben ze immers niet voor niks)

Rinze
2 maart 2008, 09:24
Klik (http://www.rinzesgitaarweb.nl/afstellen.pdf) voor handleiding afstellen. Het is een samenspel van verschillende factoren, blijft altijd een compromis, maar je kunt het zeker heel goed zelf doen.

Madcow
2 maart 2008, 09:35
bedankt mensen, jullie reacties hebben geholpen.
@VanBiLL.com ik heb een floyd rose gitaar, daarbij heb je geen zadels die omhoog of omlaag gaan.
Ik heb de halspen zon 15 graden tegen de klok in gedraait en het heeft kennelijk geholpen, Ik heb geen last meer van fretbuzz op bepaalde plekken

Rinze
2 maart 2008, 09:48
Op een FR kun je wel degelijk de hoogte van de zadeltjes verstellen, kijk er maar eens goed naar...

VanBiLL.com
2 maart 2008, 10:20
Op een FR kun je wel degelijk de hoogte van de zadeltjes verstellen, kijk er maar eens goed naar...Zou ik ook zeggen, op mijn BC Rich heb ik ook een FR tremolo, en daar kan ik met imbus schroefjes gewoon de zadeltjes hoger of lager zetten hoor...Maar goed, je bent van je probleem af en dat is mooi natuurlijk...

Madcow
2 maart 2008, 10:40
ik kan die schroefjes voor de hoogte zo 1 2 3 niet vinden. er zit een Edge III tremolo op