PDA

View Full Version : Grainfiller / sealer etc....



G.G.
1 maart 2008, 20:25
Heb een tijdje zitten zoeken op "filler", "grainfiller", "sealer", "vuller" en "poriënvuller" en dan kom je veel info tegen, maar alle stukken zijn onduidelijk, onvolledig of onduidelijk. Zelfs de info in de lak faq helpt me niet echt op weg.

Wat is het juiste stappenplan voor essen, dat ook nog eens in de nerf gestaind dient te worden?

Zijn er verschillende soorten fillers/sealers? en wat is nou het verschil? Termen lijken op het internet door elkaar gebruikt te worden.

Waar haal je je product? Alleen bij StewMac, Guitarsupplies etc...? of ook bij de lokale verfspeciaalzaak? (bij mijn lokale verfspeciaalzaak wisten ze nieteens wat een grainfiller was)

Wat past bij welke lak?




Ik zal als de info compleet is alles wel naar de eerste post knippen & plakken om een duidelijk stappenplannetje neer te zetten, want dat kon ik op het internet nergens vinden

barno
1 maart 2008, 20:34
ah dat zou ik ook wel willen weten. Ben net bezig met mijn essen body te porievullen. Heb iets op synthetische basis van levis en dat werkt wel goed, alleen is het niet volledig kleurloos maar doet de tekening wel fel uitkomen. Ik ga niet stainen maar plain lakken dus moet niet inzitten over de volgorde. Weet wel van mijn vorige body dat 1 of zelfs twee lagen niet volstaan voor essen.

Mattia
1 maart 2008, 22:33
In de nerf, in de zin van de nerf zelf ook stainen?

Als je hout wil stainen, eerst een stain, dan een sealer, dan vullen. Of eerst vullen, kaalschuren, en stainen. Even uittesten, kijken wat voor jouw het beste werkt. Je kan natuurlijk ook de filler zelf een kleurtje geven/eentje met kleur uitzoeken.

Ik raad zelf 'gewoon' epoxy aan als filler. Z-Poxy finishing resin is een goede, bij de betere hobby winkel te verkrijgen, je kan veel doen met weinig. Voor de methode, zie bijvoorbeeld de site van LMI, of doorzoek mimf.com, projectguitar forums en luthiersforum.com voor instructies/ideen. Kort maar krachtig: mix, wipe on with grain, wipe excess at 45 degrees to grain, let cure, sand, repeat as needed. Sommigen laten een dun laagje zitten (Heb je ook meteen je sealer te pakken), geeft een mooie 'pop' aan de grain, anderen schuren totdat het alleen nog maar in de porien zit.

laurence
2 maart 2008, 21:52
wat is het verschil tussen een vuller en een sealer dan?

fred dons
3 maart 2008, 11:51
de vuller gaat alleen in de porieen zitten, waarbij de sealer het volledige hout afsluit, afhankelijk van de grote van de porieen en de compactheid van het hout kun je soms alleen volstaan met een sealer, echter als het hout een grove porie heeft zal een sealer inzakken in die porieen (indien niet gefilled)waar waardoor je nog steeds heel veel lak moet gebruiken om een vlak oppervlak te krijgen

de makkelijkste vuller is kneedbaar hout echter dat levert soms problemen op bij het stainen met een waterbeits omdat de meeste vullers op die basis waterafstotend zijn, het beste is om dan een donker vuller te gebruiken

ik gebruik zo beetje alles afhankelijk van de eindlak en houtsoort maar voornamelijk Stew Mac donkere filler en Titebond houtpasta (lichte hout kleur) de laatste neemt de kleur van de waterbeits aan maar lost ook een beetje op bij het beitsen waardoor hij als filler weer niet zo goed werkt als de Stew Mac versie

G.G.
3 maart 2008, 17:30
Heb net Levi Prefiller gebruikt, gekleurd met colorex mengkleur (donkerbruin).


Bevindingen volgen nog.