PDA

View Full Version : Fuzz



Luke-wannabe
1 maart 2008, 14:26
Heey peeps,

Ik wil aan de fuzz. Niet per se binnen nu en volgende week ofzo, maar ik ga eens voorzichtig rondkijken.

Ik wil een 'nette' fuzz. Dat houd in dat ik de Big Muff iets te wollig vind. Iets te veel laag en iets te weinig mid. De fuzz die ik wil moet wel mijlenver van een distortion af liggen, maar hij moet wel iets meer defineerbaar zijn dan een Big Muff. Grote kans dat als er niks voor me bij zit onder de 150 euro dat ik dan toch de big muff neem.

Budget: Niet duurder dan 150 euro dus.

Iemand tips?

jimihattricks
1 maart 2008, 15:23
fuzzwork orange als HWA ze nog maakt :hippie:

E-J
1 maart 2008, 15:36
fuzzwork orange als HWA ze nog maakt :hippie:

Dat kwam ook in me op na het lezen van Luke's post. Die klinkt tamelijk beschaafd vergeleken met een echte Fuzz of met een Big Muff. Hij is ook lekker veelzijdig.

Luke, als jij ook naar die ampmeeting gaat, kan ik mijn Fuzzwork Orange wel meenemen. Kan je hem eens horen/uitproberen. Kan je nog zo lang wachten?

Luke-wannabe
1 maart 2008, 15:42
Dat kwam ook in me op na het lezen van Luke's post. Die klinkt tamelijk beschaafd vergeleken met een echte Fuzz of met een Big Muff. Hij is ook lekker veelzijdig.

Luke, als jij ook naar die ampmeeting gaat, kan ik mijn Fuzzwork Orange wel meenemen. Kan je hem eens horen/uitproberen. Kan je nog zo lang wachten?
Ik weet niet of ik daar heen ga. Waarschijnlijk niet eigenlijk.
Maar beschaaft hoeft ook weer niet. Het moet natuurlijk wel een dik ding zijn met een supersmerige klank.

Mephistocles
1 maart 2008, 15:43
Tsja... Ik zou zeggen Fuzz Face. Heerlijk voor solo's, maar niet echt zo'n "nette". Als ik jou was, zou ik een big muff kopen en m modden, of zelf een gemodde bouwen. Op tonepad (http://www.tonepad.com/) staan er 2 mods geloof ik van ene el gran. Maar bij zelfbouw Kost het je één zondag, zo'n 50 euro en als ik een tip mag geven: koop het PCB'tje (printplaatje) zelf, of laat het maken. Tenzij je dat zo leuk vind... Verder heb je een boor nodig om de behuizing te boren, een soldeerbout en soldeertin. Die mods halen overigens iets meer laag weg zodat het wat speelbaarder is en niet zo high gain.

Luke-wannabe
1 maart 2008, 15:45
Tsja... Ik zou zeggen Fuzz Face. Heerlijk voor solo's, maar niet echt zo'n "nette". Als ik jou was, zou ik een big muff kopen en m modden, of zelf een gemodde bouwen. Op tonepad (http://www.tonepad.com/) staan er 2 mods geloof ik van ene el gran. Maar bij zelfbouw Kost het je één zondag, zo'n 50 euro en als ik een tip mag geven: koop het PCB'tje (printplaatje) zelf, of laat het maken. Tenzij je dat zo leuk vind... Verder heb je een boor nodig om de behuizing te boren, een soldeerbout en soldeertin. Die mods halen overigens iets meer laag weg zodat het wat speelbaarder is en niet zo high gain.
Een FuzzFace heeft geloof ik geen adapter ingang, en dat vind ik echt heel irritant. Ik zal eens kijken naar die mods.

Ik heb net die link gechecked, maar die soundsamples vind ik echt niet lekker klinken. Ronduit kut. Sorry :sssh:

Thunders1988
1 maart 2008, 17:11
waarom geen tonebender? of een fOXX tonemachine?
hier (http://www.aronnelson.com/gallery/main.php/v/) staan ook altijd heel leuke tekeningetjes. heb je zelfs geen PCB nodig. alles gewoon op de stripboard.

:hippie:

Luke-wannabe
1 maart 2008, 17:13
Ik heb eigenlijk geen zin om het zelf te gaan bouwen. Anders koop ik wel gewoon een Big Muff Pi ofzo.

JeroenSchaaf
1 maart 2008, 17:18
Ik ben benieuwd wat hier uit komt! ik wil zelf er ook nog een Fuzz bij maar geen Big muff achtige fuzz.

Mitch
1 maart 2008, 17:35
Er staat nog een Carl Martin Fuzz op Marktplatz. kun je zo middy of bassig instellen als je zelf wil. Of een Exar Super Fuzz die is ook vrij goed regelbaar qua tone.
De boutique tak (HBE, MJM, DAM etc.) wordt al gauw te duur. Maar genoemde pedalen zijn, hoewel erg verschillend, prima qua klank en ruim binnen je budget.

Luke-wannabe
1 maart 2008, 17:41
Wat moet die Carl Martin Fuzz ongeveer kosten? Of wat is redelijk?

mario88
1 maart 2008, 17:43
is een (little)big muff en en overdrive pedaal er voor niet iets?

bij mij klinkt t wel aardig moet k zegge :)

Joey Handsome
1 maart 2008, 17:55
Tsja... Ik zou zeggen Fuzz Face. Heerlijk voor solo's, maar niet echt zo'n "nette". Als ik jou was, zou ik een big muff kopen en m modden, of zelf een gemodde bouwen. Op tonepad (http://www.tonepad.com/) staan er 2 mods geloof ik van ene el gran. Maar bij zelfbouw Kost het je één zondag, zo'n 50 euro en als ik een tip mag geven: koop het PCB'tje (printplaatje) zelf, of laat het maken. Tenzij je dat zo leuk vind... Verder heb je een boor nodig om de behuizing te boren, een soldeerbout en soldeertin. Die mods halen overigens iets meer laag weg zodat het wat speelbaarder is en niet zo high gain.

Ik snap het niet. Waarom zou je een Big Muff modden zodat ie en minder laag heeft en minder gain? Wat moet je dan met een Big Muff? Koop dat een ander pedaal (zonder ballen).

vulvasonic
1 maart 2008, 18:21
Mag ik even inbreken?

Ik heb in mijn leven als gitarist (en ik ben oud) vele boosters, overdrives en distortions geprobeerd. Slechts 1 keer hoorde ik een fuzz en dat kwam op mij over als een smerig, dun, ondefinieerbaar bijengezoem. Er vanuit gaande dat DAT nou eenmaal het geluid van een fuzz was, heb ik er nooit meer een geprobeerd.

Gezien de vele fuzz pedaaltjes op de markt en de grote vraag naar een goede fuzz, begin ik te vermoeden dat ik iets gemist heb.

Hoe hoort een fuzz te klinken en wat is het verschil met (bijvoorbeeld) een distortion?
En waar kan ik naar luisteren voor een goed voorbeeld (voor alle duidelijkheid, ik heb een bloedhekel aan het geluid van Hendrix)?

Bij voorbaat dank :)

Joey Handsome
1 maart 2008, 18:23
Check hier eens de Big Muff demo:

http://www.ehx.com/ehx2/Default.asp?q=f&f=%2FCatalog%2F01%5FNew%5FProducts%2F01%5FEH%5FDVD

vulvasonic
1 maart 2008, 18:33
Check hier eens de Big Muff demo:

http://www.ehx.com/ehx2/Default.asp?q=f&f=%2FCatalog%2F01%5FNew%5FProducts%2F01%5FEH%5FDVD

Dus......, al die tijd had ik gelijk? :o

E-J
1 maart 2008, 19:02
Dus......, al die tijd had ik gelijk? :o

Een Big Muff kun je niet echt een volbloed Fuzz pedaal noemen. Het is meer een distortion met een fuzzig randje ;)

Keesz
1 maart 2008, 19:32
ik heb een Hartman fuzz, gekocht bij een gozer in hillegom, advertenties staan op MP

Koste me 140 eu. en ben er erg tevreden mee,

ondanks de 2 knoppen best veelzijdig, kan van heel wollig(helemaal open) tot erg romig met de fuzz knop op 3 kwart. ik krijg er ook een hele vette overdrive mee als ik met de midrange knop van mn amp ga spelen (ampeg vt 40)

gaat alleen minder met mn Vox Wah, maar dat verschilt vaak per amp/gitaar(hb's of sc's) e.d.

Azrael
1 maart 2008, 19:34
Mag ik even inbreken?

Ik heb in mijn leven als gitarist (en ik ben oud) vele boosters, overdrives en distortions geprobeerd. Slechts 1 keer hoorde ik een fuzz en dat kwam op mij over als een smerig, dun, ondefinieerbaar bijengezoem. Er vanuit gaande dat DAT nou eenmaal het geluid van een fuzz was, heb ik er nooit meer een geprobeerd.

Gezien de vele fuzz pedaaltjes op de markt en de grote vraag naar een goede fuzz, begin ik te vermoeden dat ik iets gemist heb.

Hoe hoort een fuzz te klinken en wat is het verschil met (bijvoorbeeld) een distortion?
En waar kan ik naar luisteren voor een goed voorbeeld (voor alle duidelijkheid, ik heb een bloedhekel aan het geluid van Hendrix)?

Bij voorbaat dank :)

't Is gewoon een rotsound voor gitaar Vulva. Heb je helemaal gelijk in. Een fuzz klinkt alleen leuk met een synth of een basgitaar. 8-)

R.J
1 maart 2008, 19:43
Een Big Muff kun je niet echt een volbloed Fuzz pedaal noemen. Het is meer een distortion met een fuzzig randje ;)
En ik vind de big muff persoonlijk onbruikbaar omdat er alleen een muur van lawaai uit komt zonder enige definitie, ik moest bijna alles helemaal open zetten op dit pedaal om er een beetje bruikbaar geluid uit te halen.
Dit kan natuurlijk ook aan mijn gitaar liggen, een ibanez RG.

Ik heb een metal muff (met top boost) en hier komt een naar mijn mening veel bruikbaarder en diverser geluid uit. Ik heb hier ook veel meer controlls op dan alleen "gain, tone, volume", nml: volume, top boost (heb ik laag staan zodat deze optie het karakter van het geluid veranderd ipv erg schreeuwerige highs eroverheen), bass, mid, high en distortion.

Maar goed, je moet gewoon eigenlijk zelf naar een "grote" muziekzaak gaan en alles proberen wat ze hebben en binnen je budget valt, alleen dan zal je echt een goede keuze kunnen maken is mijn ervaring.

Joey Handsome
1 maart 2008, 19:45
En ik vind de big muff persoonlijk onbruikbaar omdat er alleen een muur van lawaai uit komt zonder enige definitie.

Ik heb een metal muff (met top boost) en hier komt een naar mijn mening veel bruikbaarder en diverser geluid uit.

Dit kan natuurlijk ook aan mijn gitaar liggen, een ibanez RG.

Dat is nou precies de reden dat ik een Big Muff zo lekker vind. :hippie:

R.J
1 maart 2008, 19:50
Dat is nou precies de reden dat ik een Big Muff zo lekker vind. :hippie:
Smaken en speelstijlen verschillen he :cooler:

vorige post inmiddels beetje aangepast.

Mephistocles
1 maart 2008, 20:12
Een FuzzFace heeft geloof ik geen adapter ingang, en dat vind ik echt heel irritant. Ik zal eens kijken naar die mods.

Ik heb net die link gechecked, maar die soundsamples vind ik echt niet lekker klinken. Ronduit kut. Sorry :sssh:
Ik wist niet dat er soundsamples bij stonden?

Mephistocles
1 maart 2008, 20:16
't Is gewoon een rotsound voor gitaar Vulva. Heb je helemaal gelijk in. Een fuzz klinkt alleen leuk met een synth of een basgitaar. 8-)
Dan heb je nog niet veel fuzz's gehoord. Muff Fuzz klinkt bijvoorbeeld geweldig (maar is niet als fuzz te gebruiken) en de fuzz face moet je gewoon mee leren omgaan. Een Octa fuzz is ook erg leuk als je verder zonder al te veel effecten speelt.

Je moet gewoon met die wolligheid leren omgaan.

:sssh: En ik kan het nauwelijks tot niet :sssh:

Mitch
1 maart 2008, 20:29
@Luke: in ieder geval niet die droevige 40E die er nu op geboden is :chicken: Doe die gozer een plezier, bied er 100E voor en je hebt een prima fuzz.

Even nog een paar dingen over wat er in de tussentijd allemaal geschreven is:
*een Big Muff is absoluut een volbloed fuzz. Vooral als je naar het circuit kijkt en weet waar dat vandaan komt (fuzzface > tonebender > supafuzz -> big muff) kun je niet anders concluderen dan dat. Het is een high gain silicon fuzz met erg veel laag, dat wel.
Het iets verminderen van de gain of het laag is ook absoluut niet onzinnig: het kan 'm juist bruikbaarder maken binnen bandverband. In je eentje spelend klinkt -ie misschien helemaal de bom, maar als je in een band speelt wil je graag een tikkie minder laag hoor.
*
Een fuzz hoeft absoluut niet dun of zoemend te klinken. Kijk maar naar de muff, die klinkt juist (te) dik! Het zoemende vind je vooral terug in fuzzes die relatief iets teveel tophoog hebben, sommige silicon fuzzes of hybride silicon/germanium fuzzes hebben daar last van in mijn ervaring.
Je kunt ook eigenlijk niet spreken van 'een' fuzz, daar zijn er gewoon teveel verschillende van.
Een korte overview:
Germanium fuzzface: standaard vrij dik en veel laag, kan met de juiste gitaar en versterker voor mooie ronde lead tones zorgen. Een al wat oversturende old school Marshall is vrij ideaal, een cleane mid scooped Fender of Koch wordt een moeilijk verhaal. Het grote voordeel van deze fuzzes is dat de sound zo lekker opschoont met terugdraaien van het gitaarvolume.
Wordt veel geassocieerd met de vroege Hendrix.
Veel nieuwe versies hebben een wat lagere input cap waardoor ze wat minder laag in het circuit gooien, worden ze wat breder inzetbaar van.
Silicon fuzzface: zelfde circuit, maar met silicon (silicium in ABN als ik me niet vergis) transistors. Iets meer gain, maar de sound snerpt ook wat meer en schoont iets minder op.
Wordt veel geassocieerd met de late Hendrix (band of Gypsy's)
Tonebender: fuzzface met een germanium boost (a la rangemaster) ervoor. In de oude versies stond die booster dan voluit en de 'fuzz' control regelde in feite de mate van fuzz in het fuzzface-gedeelte van het circuit met als resultaat dat het bereik van de fuzz knop niet echt denderend is. Sja, als er een booster voluit vóór staat.... op nieuwere versies is dat soms veranderd, zodat de instelbaarheid een stuk beter is.
Wordt veel geassocieerd met vroege Page ten tijde van LZ 1 en 2.
Daarna komt wat onbekender spul als de Marshall Supafuzz, waar dan de wat bekendere high gain (4 silicon transistors) Big Muff uit voortkomt.
Die is dus een stuk vlakker, sterk gecomprimeerd, heeft standaard nog steeds de 'ouderwetse fuzzface' hoeveelheid laag maar kan weer prima op een cleane amp.

Dan laat ik de Japanse high gain silicon fuzzes nog even helemaal achterwege en ook octave fuzzes, weer een totaal andere tak van sport.

De boutique wereld is door de vraag naar goede fuzzes (naast het modden van bestaande pedalen) mede zo gegroeid; goeie fuzzfaces maken, Benders, Muffs, you name it...
Ik krijg acuut een idee voor de grote meeting later dit jaar in Ridderkerk: fuzz-for-noobs :D

VanBiLL.com
1 maart 2008, 20:48
fuzz-for-noobs Heisa voor beginners dus... :D
Mogelijk wel een interessant id, ik ben ook al zo'n 20 jaar van mening dat ik uit een Fuzz geen bruikbaar geluid kan krijgen, "da's toch zo'n gedoe...' :satisfie:

Wel een mooie uitleg, thanks!

JeroenSchaaf
1 maart 2008, 21:46
@Luke: in ieder geval niet die droevige 40E die er nu op geboden is :chicken: Doe die gozer een plezier, bied er 100E voor en je hebt een prima fuzz.


Hea weet ik veel wat die dingen tweede hands doen :chicken:

Mitch
1 maart 2008, 22:11
Hahahahaha, ben jij dat? Ga je schamen :D

JeroenSchaaf
2 maart 2008, 08:41
Wheheh ;) :chicken: Achja niet geschoten is altijd mis

guitaraddict
2 maart 2008, 10:18
Slechts 1 keer hoorde ik een fuzz en dat kwam op mij over als een smerig, dun, ondefinieerbaar bijengezoem.

Wat mij altijd als een goed fuzzgeluid is bijgebleven is de sound van "Sabredance" van Lovesculpture. Dit voor de ouderen onder ons.

En voor de zelfbouwers : de "Red Fuzz" op General Guitar Gadgets is gewoon heel goed na wat tweaken.

Alf

Luke-wannabe
2 maart 2008, 15:05
@Luke: in ieder geval niet die droevige 40E die er nu op geboden is :chicken: Doe die gozer een plezier, bied er 100E voor en je hebt een prima fuzz.

Even nog een paar dingen over wat er in de tussentijd allemaal geschreven is:
*een Big Muff is absoluut een volbloed fuzz. Vooral als je naar het circuit kijkt en weet waar dat vandaan komt (fuzzface > tonebender > supafuzz -> big muff) kun je niet anders concluderen dan dat. Het is een high gain silicon fuzz met erg veel laag, dat wel.
Het iets verminderen van de gain of het laag is ook absoluut niet onzinnig: het kan 'm juist bruikbaarder maken binnen bandverband. In je eentje spelend klinkt -ie misschien helemaal de bom, maar als je in een band speelt wil je graag een tikkie minder laag hoor.
*
Een fuzz hoeft absoluut niet dun of zoemend te klinken. Kijk maar naar de muff, die klinkt juist (te) dik! Het zoemende vind je vooral terug in fuzzes die relatief iets teveel tophoog hebben, sommige silicon fuzzes of hybride silicon/germanium fuzzes hebben daar last van in mijn ervaring.
Je kunt ook eigenlijk niet spreken van 'een' fuzz, daar zijn er gewoon teveel verschillende van.
Een korte overview:
Germanium fuzzface: standaard vrij dik en veel laag, kan met de juiste gitaar en versterker voor mooie ronde lead tones zorgen. Een al wat oversturende old school Marshall is vrij ideaal, een cleane mid scooped Fender of Koch wordt een moeilijk verhaal. Het grote voordeel van deze fuzzes is dat de sound zo lekker opschoont met terugdraaien van het gitaarvolume.
Wordt veel geassocieerd met de vroege Hendrix.
Veel nieuwe versies hebben een wat lagere input cap waardoor ze wat minder laag in het circuit gooien, worden ze wat breder inzetbaar van.
Silicon fuzzface: zelfde circuit, maar met silicon (silicium in ABN als ik me niet vergis) transistors. Iets meer gain, maar de sound snerpt ook wat meer en schoont iets minder op.
Wordt veel geassocieerd met de late Hendrix (band of Gypsy's)
Tonebender: fuzzface met een germanium boost (a la rangemaster) ervoor. In de oude versies stond die booster dan voluit en de 'fuzz' control regelde in feite de mate van fuzz in het fuzzface-gedeelte van het circuit met als resultaat dat het bereik van de fuzz knop niet echt denderend is. Sja, als er een booster voluit vóór staat.... op nieuwere versies is dat soms veranderd, zodat de instelbaarheid een stuk beter is.
Wordt veel geassocieerd met vroege Page ten tijde van LZ 1 en 2.
Daarna komt wat onbekender spul als de Marshall Supafuzz, waar dan de wat bekendere high gain (4 silicon transistors) Big Muff uit voortkomt.
Die is dus een stuk vlakker, sterk gecomprimeerd, heeft standaard nog steeds de 'ouderwetse fuzzface' hoeveelheid laag maar kan weer prima op een cleane amp.

Dan laat ik de Japanse high gain silicon fuzzes nog even helemaal achterwege en ook octave fuzzes, weer een totaal andere tak van sport.

De boutique wereld is door de vraag naar goede fuzzes (naast het modden van bestaande pedalen) mede zo gegroeid; goeie fuzzfaces maken, Benders, Muffs, you name it...
Ik krijg acuut een idee voor de grote meeting later dit jaar in Ridderkerk: fuzz-for-noobs :D
Hey Mitch. Thnx voor de uitgebreide uitleg.
Ik maak hier uit op dat ik dus echt aan de fuzzface moet, maar ik vind het zo vervelend dat die dingen geen adapter aansluiting hebben. Zijn er Fuzzface (-achtigen) die wel een adapter ingang hebben?

Puerco
2 maart 2008, 15:54
ik vind het zo vervelend dat die dingen geen adapter aansluiting hebben. Zijn er Fuzzface (-achtigen) die wel een adapter ingang hebben?
Dan loop je toch even naar bart smit, intertoys/blokker/de plaatselijke elektraboer etc. en haal je zo een universele adaptor. Kun je schakelen tussen 1.5, 3, 4.5, 6, 9 en 12 volt met diverse plugjes waaronder ook zo een 9volts batterij aansluiting.
Kosten iets van €5,- ofzo.
Zoiets dus: LINK (http://www.thomann.de/nl/thomann_universal-netzteil.htm)
http://images4.thomann.de/pics/prod/148129.jpg

Luke-wannabe
2 maart 2008, 17:02
Dan loop je toch even naar bart smit, intertoys/blokker/de plaatselijke elektraboer etc. en haal je zo een universele adaptor. Kun je schakelen tussen 1.5, 3, 4.5, 6, 9 en 12 volt met diverse plugjes waaronder ook zo een 9volts batterij aansluiting.
Kosten iets van €5,- ofzo.
Zoiets dus: LINK (http://www.thomann.de/nl/thomann_universal-netzteil.htm)
http://images4.thomann.de/pics/prod/148129.jpg
Jamaar als ze geen stroom ingang hebben, hoe kan je er dan een adapter aan hangen?

Spitfire
2 maart 2008, 17:06
Er bestaan verloopstekkertjes die de vorm van de bovenkant van een 9V batterij hebben. Even zoeken dus.

Puerco
2 maart 2008, 17:10
Jamaar als ze geen stroom ingang hebben, hoe kan je er dan een adapter aan hangen?
Hier is het wat beter te zien, die universele adaptors hebben zo een stekkertje die net is als de bovenkant van een 9volt batterij en die plug je dan ook gewoon waar je normaal je batterij inplugt.

http://i6.photobucket.com/albums/y244/Puerco/05722828000.jpg

Luke-wannabe
2 maart 2008, 17:27
Hier is het wat beter te zien, die universele adaptors hebben zo een stekkertje die net is als de bovenkant van een 9volt batterij en die plug je dan ook gewoon waar je normaal je batterij inplugt.

http://i6.photobucket.com/albums/y244/Puerco/05722828000.jpg
Ooh leip!! Vet relaxed! Dan ga ik denk ik aan de Fuzzface!

Joey Handsome
2 maart 2008, 17:31
Het is ook wel leuk met die adapters om te kijken hoe je pedalen reageren als je ze op een ander voltage laat draaien. Kan soms wel grappige resultaten opleveren.

Mitch
2 maart 2008, 17:45
'Een fuzzface', dan hoeven we het echt niet over die pijnlijke Dunlop reiusse te hebben hoor... er bestaan er waarschijnlijk honderd. Waarvan er plenty ook gewoon een adapteringang hebben. Maar inderdaad, hebben ze dat niet dan kun je altijd nog een 'battery snap' verloopje gebruiken.
Ik zit even te denken, misschien is de Subdecay Flying Tomato wel wat voor je. Valt geloof ik nét in je budget. Gebaseerd op een fuzzface, maar met een aantal fijne tweaks.

Joey Handsome
2 maart 2008, 17:50
Wat is er slecht aan die Dunlop?

Mitch
2 maart 2008, 18:56
Draai de vraag eens om :D De laatste keer dat ik er één probeerde was het een slechte poging tot fuzzface. Te veel modder, te weinig opschonend met volume, etc. De boutique markt heeft daar lange tijd de vruchten van geplukt, al schijnt het dat de nieuwere JH reissue wat beter is. Moet ik nog horen...

BeeJee
2 maart 2008, 21:07
... Je kunt zoveel bruikbare geluiden uit een fuzz (icm. je volumeknop) halen. Een goede fuzz die reageert op zijn input-signaal is echt de moeite waard.

Luke-wannabe
3 maart 2008, 22:06
Die FZ-5 van boss klinkt op de site ook wel lekker! Iemand al ervaring mee?
Hij is alleen wel digitaal, hoewel je daar niet op af moet gaan heb ik niet een super goede ervaring met digitale vervormers.

E-J
4 maart 2008, 00:04
Die FZ-5 van boss klinkt op de site ook wel lekker! Iemand al ervaring mee?
Hij is alleen wel digitaal, hoewel je daar niet op af moet gaan heb ik niet een super goede ervaring met digitale vervormers.

Ik denk dat het misschien wel leuk voor je is om daarmee te beginnen! :)

Zie dit filmpje van de FZ-5:
http://www.gearwire.com/boss-fuzz.html

Highway49
4 maart 2008, 00:08
Ik heb die FZ-5...maar moet er nog wat mee experimenteren. Heb 'm eigenlijk gekocht omdat ik hoorde wie van m'n invloeden 'm gebruikten, dus 'zomaar' gekocht eigenlijk...moet me er nog in gaan verdiepen. Ik begin (dankzij dit forum ook) erachter te komen dat Fuzz (niet alleen van boss) niet echt geschikt is voor rythm/akkoorden. Vooral voor solo, voor solo's vind ik 'm dan ook erg prima!

Nadeel voor mij is dat ik een goedkoop simpel gitaartje heb (Richwood LP imitatie) die helaas van zichzelf al weinig tone heeft. En zeker een Fuzz pakt wat toon van je weg, waardoor ik weinig overhoud. Ik heb 'm op een gitaar gehoord die van zichzelf veel meer tone heeft en daar kwam ie veel meer tot z'n recht. Hangt er allemaal vanaf dus, hij heeft geen tone-regelaar dus daarmee is ie niet omhoog te schroeven helaas...

Btw hoorde pas het nummer Dani California (RHCP) langskomen, en sinds ik die Fuzz heb lijkt er in het refr. en solo ook Fuzz gebruikt te worden, kan iemand dat bevestigen?! Ben erg benieuwd, zou wel kloppen aangezien er in de nieuwe RHCP veel meer Hendrix invloeden te horen zijn, en hij ook Fuzz gebruikte...

drap
4 maart 2008, 00:35
Frusciante gebruikt al veel langer fuzz, ook op eerdere albums. Hij heeft ook meerdere fuzz pedalen gebruikt, waaronder heel even de FZ-5 ten tijde van Californication. De fuzz die je in Dani California hoort is geen fuzz gek genoeg, maar een Boss DS-2 Turbo Distortion. Klinkt inderdaad wel heel fuzzerig, maar is het dus niet.

Leuk linkje. (http://www.guitarplayer.com/article/red-hot-chili/Sep-06/23160)

Luke-wannabe
4 maart 2008, 08:42
Frusciante gebruikt al veel langer fuzz, ook op eerdere albums. Hij heeft ook meerdere fuzz pedalen gebruikt, waaronder heel even de FZ-5 ten tijde van Californication. De fuzz die je in Dani California hoort is geen fuzz gek genoeg, maar een Boss DS-2 Turbo Distortion. Klinkt inderdaad wel heel fuzzerig, maar is het dus niet.

Leuk linkje. (http://www.guitarplayer.com/article/red-hot-chili/Sep-06/23160)
Volgens mij gebruikte John de FZ-3 toen. Maar die FZ-5 is digitaal en shit. Ik ga hem binnekort wel even uit testen bij feedback.
Vind het erg tof dat ie meerdere modes heeft. Vooral de 'fuzzface' en 'octavia' vind ik cool.

Mephistocles
4 maart 2008, 09:20
De fuzz die je in Dani California hoort is geen fuzz gek genoeg, maar een Boss DS-2 Turbo Distortion. Klinkt inderdaad wel heel fuzzerig, maar is het dus niet.Nee joh... de DS-2 lijkt in de verste verte niet eens op een fuzz. Het is gewoon een volbloed distortion met een pikant randje.

EDIT: Idd dat klinkt idd als een fuzz in dani calafornia...

Luke-wannabe
4 maart 2008, 12:00
Nee joh... de DS-2 lijkt in de verste verte niet eens op een fuzz. Het is gewoon een volbloed distortion met een pikant randje.

EDIT: Idd dat klinkt idd als een fuzz in dani calafornia...
Die DS2 heeft ook een switch waar die een soort 'hol' achtig geluid krijgt. Dat gebruikt ie in Dani California. Ik heb het hem zelf horen zeggen.

Lexvandoef
4 maart 2008, 12:59
Maar niet als leadtoon in die solo denk ik. Dat klinkt namelijk echt niet als een ds-2.

E-J
4 maart 2008, 13:00
Naar mijn weten is de leadtone een Zvex Fuzz Factory...

drap
4 maart 2008, 13:02
Naar mijn weten is de leadtone een Zvex Fuzz Factory...

Nope, dacht ik eerst ook. Klinkt er ook heel erg naar, maar is het dus niet. Staat ook in het linkje.

Luke-wannabe
4 maart 2008, 14:44
Maar niet als leadtoon in die solo denk ik. Dat klinkt namelijk echt niet als een ds-2.
Nou die klinkt echt wel naar een DS-2.. Althans hoe ik hem hoor...

Riky
4 maart 2008, 15:45
Houd er wel rekening mee dat fuzzface's (en dan bedoel ik de analoge fuzz pedalen in de vorm van de fuzz die Hendrix gebruikte) zijn vrij storing gevoelig.

Digitale pedaaltje hebben er wel minder problemen mee...

Weet niet hoe het zit met jou aarding thuis of tijdens optredens, maar vind het wel iets om rekening mee te houden...

Joey Handsome
4 maart 2008, 15:51
Alleen klinken ze vaak wel een pak mooier, maar daar zijn de meningen over verdeeld.

Riky
4 maart 2008, 15:54
Alleen klinken ze vaak wel een pak mooier, maar daar zijn de meningen over verdeeld.


klopt, maar ik heb dus op mijn kamer last van ruis en brom... wel goed geaarde contact doos, maar denk dat het de televisie, computer, radio of andere gitaren zijn die storen met elkaar. Heb tijden lang mijn wahwah niet kunnen gebruiken, omdat de hele zooi overstuurde...

dan kan zo oldskool analoog effect nog zo vet klinken... als je er niks aan hebt is het zonde geld:)

Joey Handsome
4 maart 2008, 15:58
Dat ligt dan duidelijk aan de bedrading in je kamer, niet aan het effect. Ik heb 15 analoge effecten en nooit last van die problemen.

Riky
4 maart 2008, 18:59
Dat ligt dan duidelijk aan de bedrading in je kamer, niet aan het effect. Ik heb 15 analoge effecten en nooit last van die problemen.

het ligt dus niet aan de bedrading... ik heb namelijk een perfect geaard stopcontact rechtstreeks vanuit de meter kast die exact onder mijn kamer zit:)
Ook is dit stopcontact aangesloten op een apparte groep..

Het komt doordat de elementen storen met omliggende apparaten..

Heb nu mijn crybaby in de effectloop van mn tonelab (die noise reduceerd)
en gaat nu prima..


anyway.. Het was gewoon ff een tip waar hij op kon letten:)

Mitch
4 maart 2008, 20:59
Dat heeft met afscherming te maken, naast aarding. Een wah en een fuzzface (of bender) kunnen makkelijk storing oppikken door de aard van het circuit. Je maakt dan een behoorlijke antenne van je gitaarsnoer. Maar goed, daar zijn ook wel weer oplossingen voor te verzinnen, die in meerdere andere pedalen gebruikt worden.
De generalisering 'analoog kan makelijke storen' is dus te kort door de bocht. En het is al helemaal geen reden om zo'n digitaal modelling monster aan te schaffen. Het ging hier toch over fuzz? Waarom dan in godsnaam gaan voor iets dat een fuzz nadoet?! Het punt dat al een paar keer gemaakt is, is dat het bij een fuzz juist draait om de manier waarop je er mee met je volume kan werken etc. Die emulaties gaan puur over het eindresultaat. Dus er komt een soort geluid uit dat moet lijken op een fuzz met volume voluit, maar de dynamiek en het opschonen met volume terugdraaien kun je dus schudden.
Als je het geluid als 'truukje' wil gebruiken oké, maar als je serieus geïnteresseerd bent in fuzz... niet doen.

Zei daar iemand Digitech :sssh:

Mephistocles
5 maart 2008, 10:13
Helemaal met Mitch eens.

Wat aarding betreft: probeer eens niets te aarden dan alleen je versterker. Soms kunnen andere apperaten gaan storen via je aarding. Microfoons kunnen daar bijv ook gevoelig voor zijn.

Wat storing betreft: Al scherm je alles nog zo goed af, al zou je in een metalen kooi staan, (electro)magnetisme is een ramp als je een bron in de buurt heb. Vermijd alles waar een harde schrijf in zit, vermijd alles wat belt, vermijd alles wat licht geeft behalve gloeilampen, spotjes e.d. (dus geen TL verlichting, geen TV's, geen computerbeeldschermen), alles waar data op kan (MP3s, harde schijven), woon niet naast iets waar ze hoogspanning gebruiken en houd dat alles heel ver van je vandaan, en je zult geen storing meer hebben.

Bij mij thuis aard ik mn effectenpedalen op de verwarming via een gitaarkabel, en verder heb ik niet wat kan aarden. Bij mij staat er nooit een ander elektrisch apperaat aan als ik speel. Zodoende heb ik geen storing. Maar als ik mn pc aanzet breekt de hel los, dan gaat vooral zo'n fuzz rare dingen doen.

O ja, wie heeft er nog meer ervaring mee dat als je de potmeter van je fuzz zacht draait, je de radio ontvangt via je fuzz (ik woon in terneuzen en ik ontvang er een belgse radiozender mee :) )? Zeker als ik mn versterkerkabel op de behuizing leg, hoor ik de radio goed.

B_2_the_a
5 maart 2008, 10:23
zie m'n sig

drap
5 maart 2008, 11:08
Digitaal of analoog, het zal mij een biet zijn. Als het maar klinkt. Mijn oortjes zijn niet digitaal, analoog of boutique. Nou ja, boutique misschien nog.

edit: Had ik al eens verteld dat de Digitech DF-7 erg overtuigende fuzz geluiden heeft?

Luke-wannabe
6 maart 2008, 22:18
B to the A, je hebt een PM. Weet niet of je hem al gelezen had :hippie:

B_2_the_a
7 maart 2008, 10:12
da was woensdag al?

Luke-wannabe
7 maart 2008, 16:45
da was woensdag al?
Ja maar heb nog geen reply gehad...

B_2_the_a
7 maart 2008, 17:26
je inbox was vol

Luke-wannabe
7 maart 2008, 17:28
je inbox was vol
Leeg! (+10)