PDA

View Full Version : Kramp tijdens het bassen!! HELP



llahsraM
1 maart 2008, 12:03
Gisteren had ik een optreden. en toen tijdens het bassen kreeg ik heel erg kramp tussen mijn duim en wijsvinger. Ik kon me plectrum gewoon niet vasthouden.. Toen ben ik verder gegaan met me vingers wat gelukkig nog aardig goed ging.. Ik speel eigenlijk altijd gitaar maar sinds 2 weken bas ik in een band. Ze hadden dringend een bassist nodig en ik wou het wel eens proberen. Vanavond moet ik weer optreden maar ben bang dat ik weer kramp krijg in me hand? Wat doe ik fout? Het gekke is met oefenen had ik er soms geen last van.. Zou het kunnen zijn dat ik te hard knijp in me plectrum of iets? Kan iemand mijn tips geven a.u.b?

-=JEROEN=-
1 maart 2008, 12:19
Kramp komt door verkramping. Klinkt te simpel om waar te zijn,maar zo is het. Probeer wat ontspannender op het podium te staan. Het bassen is nog nieuw voor je, dus is het logisch dat je daar wat meer gespannen door bent. Probeer je voor te stellen dat je in de oefenruimte staat ipv op het podium. Lekker ontspannen :satisfie:

llahsraM
1 maart 2008, 12:30
Kramp komt door verkramping. Klinkt te simpel om waar te zijn,maar zo is het. Probeer wat ontspannender op het podium te staan. Het bassen is nog nieuw voor je, dus is het logisch dat je daar wat meer gespannen door bent. Probeer je voor te stellen dat je in de oefenruimte staat ipv op het podium. Lekker ontspannen :satisfie:

Oke bedankt voor de tip! Ik heb het gevoel dat het ook daardoor komt. Vanavond lekker knallen op een ontspannende manier :) :hippie:

appyhaan
1 maart 2008, 14:40
Probeer, om basgitaar te spelen met de vingers i.p.v. met plectrum. Maar daar heb je nu waarschijnlijk niks aan.

llahsraM
1 maart 2008, 15:54
Probeer, om basgitaar te spelen met de vingers i.p.v. met plectrum. Maar daar heb je nu waarschijnlijk niks aan.

Ik heb vandaag met vingers geoefend alleen met sommige nummers haal ik de snelheid niet... het lukt niet maar om met 2 vingers te spelen.. maarja voor noodsituaties sppeel ik met me vingers:)

Rinze
1 maart 2008, 15:58
Paar pilsjes drinken van tevoren, ontspant en dan had ik in ieder geval nooit last van kramp.

Guitarmania
1 maart 2008, 23:54
Heb ook sinds een half jaar een bas. Mijn probleem lag op links. Die snaren indrukken was vreselijk. Maar ik heb het lek boven. Pure gewenning. Wat rechts betreft: duim op de elementen. En de vingers boven de snaren laten zweven. Ik speel alleen met wijs- en middelvinger.

Ga door met bas spelen: die hebben we nodig!

llahsraM
2 maart 2008, 19:33
Het ging gister aardig goed!! Bij het laatste nummer kreeg ik kramp dus die heb ik met me vingers gebast! We hebben de finale van de kleine prijs van alblasserwaard gehaald! :)

hansli
11 maart 2008, 15:30
Beste tip is toch zo snel mogelijk met 3 vingers leren spelen, als je dat achteraf nog moet doen wordt het veel moeilijker.
Met drie verdeel je de last gewoon beter.
Het makkelijkst train je het door gewoon akkoordjes te tokkelen, net zoals je in klassieke gitaarstijl zou doen, begin met de ringvinger.......
Als je werk hebt waarbij je op een bureau kunt tikken zonder dat je collega's gek worden heb je er niet eens een gitaar bij nodig.
Het is in het begin een flinke investering, maar het betaalt zich 10dubbel uit.
Verder is het een kwestie van conditietraining, zie het als een lange duurloop, dus vooral langzaam en lang spelen.

succes ermee