PDA

View Full Version : na hoeveel uur buizen vervangen in mesa 20/20



rupke
1 maart 2008, 08:51
Hoi,

Is er een richtlijn die zegt na hoeveel uur je de eindbuizen moet vervangen in je mesa 20/20 eindtrap of moet je luisteren naar je sound. Wat hoor je dan precies als ze aan vervanging toe zijn.

ik weet niet of dit een teken is maar afgelopen zondag speelde ik in een cafe waarbij ik mijn 2 x 12 speakercabinet op een houten tafel had staan en ik vond dat mijn geluid niet zo veel ballen had al sin de repettieruimte (klein hok met vloerkleden bekleed en de speakerkast staat dna op de grond). Nu moe tik zeggen dat ik het optreden daarvoor wel wel een vette sound had. kan het aan de ruimte in het cafe hebben gelegen.

Greetz Rupke

arjanb01
1 maart 2008, 09:29
Is puur afhankelijk hoeveel je speelt en hoe hard. Ik repeteer zelf 1x in de week, oefen een paar keer in de week en treed regelmatig op en ik moest na 3 jaar mn buizen vervangen. Nou moet ik zeggen dat ik niet overdreven hard speel (beide kanalen op 11 uur volume, op 1/3 dus).
Ik speel zelf over een Koch Studiotone met 2x12 speakerkast eronder.

Nu kan ik me voorstellen dat jij andere settings gebruikt qua volume. Mesa's die op 1/3 staan die blazen meestal al de ramen door en bezorgen je oorpijn, dus ik denk dat jij wel langer met je buizen zult doen.

rupke
1 maart 2008, 16:01
Hoi Arjan

ik heb mijn mesa meestal 1 kwart opengedraaid. ik repteer 1 keer in de week met de mesa en treed zo'n 20 keer per jaar op. ik heb de mesa nu zelf 3 kwart jaa rin het bezit en tweedehands gekocht.

Groetjes Rupke

Chris Winsemius
1 maart 2008, 16:14
Hoi,

Is er een richtlijn die zegt na hoeveel uur je de eindbuizen moet vervangen in je mesa 20/20 eindtrap of moet je luisteren naar je sound. Wat hoor je dan precies als ze aan vervanging toe zijn.

ik weet niet of dit een teken is maar afgelopen zondag speelde ik in een cafe waarbij ik mijn 2 x 12 speakercabinet op een houten tafel had staan en ik vond dat mijn geluid niet zo veel ballen had al sin de repettieruimte (klein hok met vloerkleden bekleed en de speakerkast staat dna op de grond). Nu moe tik zeggen dat ik het optreden daarvoor wel wel een vette sound had. kan het aan de ruimte in het cafe hebben gelegen.

Greetz Rupke

't Lijkt er op dat de akoestiek daar minder jofel was.

Levensduur eindbuizen:
Is moeilijk te zeggen, ga ip. uit van 1000 uur bij moderne eindbuizen indien juist gebiased. De levensduur wordt verkort door:
- mechanische belasting (trillingen, schokken)
- snelle extreme temperatuursverschillen
- langere tijd hogere volumes
- verkeerde impedantie speakercabinet

De veroudering van buizen gaat zeer gelijdelijk dus is het soms wat lastig waar te nemen, meestal merk je het volgende:
- verlies hoog/helderheid
- verlies laag/druk
- verlies vermogen/volume

Ik hoop dat dit 'n beetje helpt qua info.

rupke
1 maart 2008, 16:30
Hoi Chris,

Bednakt dez einfo gaat me zeker helpen. Wat ik me net zit te bedenken. Mijn mesa 20/20 heeft twee kanalen. Ik gebruik eigenlijk altij kanaal A. als ik nu het idee heb dat het geluid wat minder is net als het laatste optreden kan ik ntuurlijk altijd even kanaal B gebruiken ter vergelijk. Aangezien ik kanaal B nauwlijks gebruikt heb (1 keer stereo gespeeld) kunnen die nog lang niet versleten zijn.

Greetz Rupke