PDA

View Full Version : nieuwe cab kopen.



TimmU
29 februari 2008, 20:14
Ik wil over een tijdje een nieuwe cab erbij hebben. speel nu over een peavey classic 50 VT series ( 78 ' geloof ik ) , met een Hughes &kettner 4x12 V30 closed back. Ik wil een iets opener geluid krijgen uit de tweede 4x12 , greenbacks heb ik al is aan gedacht.Dat is alleen niet wat ik zoek voor wat ik speel met m'n band ( Progressive rock/metal ) Misschien een half open back ? heeft er iemand tips , ook betreffende speakers? budget is max 700.

drap
29 februari 2008, 20:23
Ik zou een 2x12 doen en dan gewoon tweedehands. Een Marshall 1936 2x12 cabinet is bijvoorbeeld een hele goeie optie. Ik weet er zelfs nog eentje op Marktplaats voor echt een spotprijsje. Met een beetje afdingen heb je daar een hele leuke koop aan. Ik kan het weten, want ik heb er ook eentje. Nog wel althans.

JohnLord
29 februari 2008, 20:42
Ik zou een 2x12 doen en dan gewoon tweedehands. Een Marshall 1936 2x12 cabinet is bijvoorbeeld een hele goeie optie. Ik weet er zelfs nog eentje op Marktplaats voor echt een spotprijsje. Met een beetje afdingen heb je daar een hele leuke koop aan. Ik kan het weten, want ik heb er ook eentje. Nog wel althans.


Spammerdespammerdespam

drap
29 februari 2008, 20:45
Of zou het een grap zijn, slimpie.

Ah, Heerenveen. Ja, dan kan ik het je niet aanrekenen.

JohnLord
29 februari 2008, 21:30
Haren, is dat niet waar ze die gestoorde mensen wegstoppen?

jerome
29 februari 2008, 23:54
halfopen cab 2 Celestion 12 inch silver (of blue) alnico's

Edit, verkeerd gelezen, ook metal dus, geen alico's dus, excuus...

Nielsje
1 maart 2008, 00:08
Haren, is dat niet waar ze die gestoorde mensen wegstoppen?

Nee, dat is Beilen.

artnaz
1 maart 2008, 00:15
Of zou het een grap zijn, slimpie.Vermomde spam! ;)

caliban
1 maart 2008, 00:36
Of zou het een grap zijn, slimpie.

Ah, Heerenveen. Ja, dan kan ik het je niet aanrekenen.
Vooral het stuk over dat afdingen is zalig.

TimmU
1 maart 2008, 01:16
1 op de 10 serieuze reacties, hmm...

Maar, heeft er iemand nog ideeën voor een leuke cab? Ben heel open-minded qua merken en speakers, wil van alles wel horen.

almarvk
1 maart 2008, 09:37
Waarom zou je in godsnaam nog een extra 4x12 erbij willen hebben? Alsof je die bij je gigs kan gaan gebruiken. Ik zou eerder m'n geld ergens anders aan besteden.

jerome
1 maart 2008, 09:51
Ik denk dat hij een halfopen cab met 2 Celestion 12 inch silver (of blue) alnico's zo goed vindt klinken dat hij daarna die andere 4 x 12 toch nooit meer gebruikt...
dan kan hij die verkopen en dan heeft hij weer geld voor andere dingen... :)

hé TimmU, als je er een wil horen dan kan je me ff PMen.
Ik woon vlak bij je in de buurt...

Edit, verkeerd gelezen, ook metal dus, geen alico's dus, excuus...

thomas_houdini
1 maart 2008, 09:52
vht cabs
fatbottom
deliverance

2ehands, mits wat zoekwerk rond jouw prijs te vinden

drap
1 maart 2008, 11:10
Waarom zou je in godsnaam nog een extra 4x12 erbij willen hebben? Alsof je die bij je gigs kan gaan gebruiken. Ik zou eerder m'n geld ergens anders aan besteden.

Exactly my thought. Een 4x12 is best overkill voor veel amateurbandjes. Ik maakte een grap met die Marshall 1936 cab, maar ik zou het serieus zoeken in een 2x12. Voor dat geld tikte ik me bijvoorbeeld een Orange 2x12 cab op de kop. Daar zitten nog V30's in ook als ik het goed heb.

Squier4ever
1 maart 2008, 11:22
vht cabs
fatbottom
deliverance

2ehands, mits wat zoekwerk rond jouw prijs te vinden

ja zal langdurig zoeken worden want zo vaak zie ik die niet staan.

Timmu mss eens gaan testen bij jukebox ofzo?

AART
1 maart 2008, 12:17
vht cabs
fatbottom
deliverance

2ehands, mits wat zoekwerk rond jouw prijs te vinden


+1, die zijn inderdaad opener dan de meeste v30 cabs. Daarnaast misschien een kast met g12k100's? Ik ken ze persoonlijk niet goed maar ze worden door veel metalheads gebruikt.

En wat dacht je van de Hiwatt 4x12 met EVM 12L's bij NL muziek? Dat ding was ook behoorlijk open doch steriel.

Rude Perception
1 maart 2008, 14:07
Je had ook toch al een 2x12? Verder vind ik meer dan 4x12 ook wel erg overkill. Met 2x12 mis je op zich niets, een 4x12 kan ik nog begrijpen, maar waarom zou je zoveel mee willen zuilen dat je 2 4x12's gaat gebruiken? Mijn band zou er niet blij van worden;)

TimmU
1 maart 2008, 14:46
Je had ook toch al een 2x12? Verder vind ik meer dan 4x12 ook wel erg overkill. Met 2x12 mis je op zich niets, een 4x12 kan ik nog begrijpen, maar waarom zou je zoveel mee willen zuilen dat je 2 4x12's gaat gebruiken? Mijn band zou er niet blij van worden;)
Ik heb een 2x12 combo ,een 4x12 en een tehringer 4x12 die best oké klinkt. die behringer gaat out of bussiness , dus ik wil wat anders. ik vind 3 cabs gewoon wat voller klinken, heel hard hoeven ze niet. Daarbij heb ik een karretje, altijd vervoer en er gaat altijd iemand mee die die zooi aansluit en tilt, omdat ie dat leuk vind. dus grootte maakt niet uit.

Joey Handsome
1 maart 2008, 18:20
Je bent helemaal gek man. Een combo en 2 vier keer twaalf kasten??? Kan je niet beter drone gaan spelen ipv metal?

Bins
1 maart 2008, 18:34
Gek? De man is een held! Als het kon zou ik met 4 4x12 cabs spelen... Fucking Metal!!

@ ts: Probeer eens een ENGL cab. Daar was ik meteen helemaal weg van.

Dude
2 maart 2008, 11:08
ja precies.... fok it ! dat het in de gemiddelde kroeg als je met je coverbandje bryan adams komt spelen niet op prijs gesteld wordt als de eerste rij wordt weggeblazen door alleen gitaar dat snap ik, maar speel je progrock/metal dan hoort dat gewoon. Wat staat iedereen toch altijd heerlijk klaar met zn mening over wat ' wel of niet kan' zeg....




anyway... timmu, die peavey classic vt heb ik ook gehad maar moet zeggen dat dat niet de meest voor de hand liggende amp is voor je muziek stijl ? vertel eens ?? lang clean op hoge volumes en veel pedaaltjes ?

TimmU
2 maart 2008, 20:01
ja precies.... fok it ! dat het in de gemiddelde kroeg als je met je coverbandje bryan adams komt spelen niet op prijs gesteld wordt als de eerste rij wordt weggeblazen door alleen gitaar dat snap ik, maar speel je progrock/metal dan hoort dat gewoon. Wat staat iedereen toch altijd heerlijk klaar met zn mening over wat ' wel of niet kan' zeg....




anyway... timmu, die peavey classic vt heb ik ook gehad maar moet zeggen dat dat niet de meest voor de hand liggende amp is voor je muziek stijl ? vertel eens ?? lang clean op hoge volumes en veel pedaaltjes ?
Eerlijk gezegd heb ik die bak gekregen van een forumlid , ericSW , hulde nog daarom! Hij is een tijdje kapot geweest, en ik heb hem sinds 2 dagen weer terug van de amptech , nieuwe buizen, trafo en een paar zwakke soldeerpunten verbeterd.Klinkt weer als een klok. het grote voordeel ervan vind ik dat ik hem echt loeihard kan gooien,en gewoon lekker clean kan spelen. Verder ,de ingebouwde reverb klinkt super , en de phase-functie is ook te gek om te gebruiken soms. Een toffe versterker isset!

AART
2 maart 2008, 20:30
Neem wel een cab met voorverwarming en ingebouwde smoke-in functie he!

En vergeet niet om hem in te spelen met joga-rimi-jakki-bakki instraling!

Dude
2 maart 2008, 21:01
Eerlijk gezegd het grote voordeel ervan vind ik dat ik hem echt loeihard kan gooien,en gewoon lekker clean kan spelen. Verder ,de ingebouwde reverb klinkt super , en de phase-functie is ook te gek om te gebruiken soms. Een toffe versterker isset!

Dacht ik al ja, tis al een tijdje geleden maar ik kan me inderdaad herinneren dat dat ding HEEEL hard kon zonder dat die ging vervormen, 6L6 eindbuizen dacht ik he ? ik vond hem qua drive alleen altijd een beetje zozo... niet helemaal mijn ding.

pannekoek
2 maart 2008, 21:07
1 op de 10 serieuze reacties, hmm...

Maar, heeft er iemand nog ideeën voor een leuke cab? Ben heel open-minded qua merken en speakers, wil van alles wel horen.

wel ns aan v30's gedacht??

TimmU
2 maart 2008, 21:13
wel ns aan v30's gedacht??
lieve schat, ik heb al een cab met v30's , staat ook aangegeven in m'n beginpost.

AART
2 maart 2008, 22:06
Oh ja, Marshall Greenback cab, bij Lennart zo'n ding bespeeld en was onder de indruk! Smoother/gebalanceerder dan V30's en iets onstrakker, misschien ook eens testen dus.

Misschien een dagje naar jukebox/feedback en een hoop cabs aan de tand voelen>?

drap
3 maart 2008, 00:59
ja precies.... fok it ! dat het in de gemiddelde kroeg als je met je coverbandje bryan adams komt spelen niet op prijs gesteld wordt als de eerste rij wordt weggeblazen door alleen gitaar dat snap ik, maar speel je progrock/metal dan hoort dat gewoon. Wat staat iedereen toch altijd heerlijk klaar met zn mening over wat ' wel of niet kan' zeg....

En wat is nu ineens die meerwaarde van een enorme hoeveelheid speakers dan? Of speelt Timmu nu opeens in stadions omdat ie progrock speelt? Er staan maar weinig tenten te springen om een enorm volume. Vaak kun je je combootje nog niet eens op de helft zetten.

TimmU
3 maart 2008, 01:14
En wat is nu ineens die meerwaarde van een enorme hoeveelheid speakers dan? Of speelt Timmu nu opeens in stadions omdat ie progrock speelt? Er staan maar weinig tenten te springen om een enorm volume. Vaak kun je je combootje nog niet eens op de helft zetten.
Ik mocht hopen dat ik in grote stadions speelde.
Ik vind het gewoon fijn om te spelen over 2 cabs, meer spreiding , voller geluid, en het is logistiek geen probleem, dus waarom zou ik het niet doen? En , waarom zou je je volumeknop op 10 zetten , als dat niet nodig is.

drap
3 maart 2008, 01:20
Ja tuurlijk, prima als je met twee cabs wilt spelen, daar heb ik ook geen commentaar op. Dat is helemaal aan jou. Maar Dude z'n post slaat gewoon nergens op. Persoonlijk zou ik het zoeken in één 4x12 of zelfs een 2x12, omdat je die spreiding denk ik niet zo extreem meer merkt met één cab meer, juist door het volume en toch ook de kleinere ruimtes waarin je speelt. Opzich geeft één cab al een redelijke spreiding.

Bins
3 maart 2008, 02:47
Ja tuurlijk, prima als je met twee cabs wilt spelen, daar heb ik ook geen commentaar op. Dat is helemaal aan jou. Maar Dude z'n post slaat gewoon nergens op. Persoonlijk zou ik het zoeken in één 4x12 of zelfs een 2x12, omdat je die spreiding denk ik niet zo extreem meer merkt met één cab meer, juist door het volume en toch ook de kleinere ruimtes waarin je speelt. Opzich geeft één cab al een redelijke spreiding.

Doe niet zo burgerlijk man. Je moet zoveel cabs gebruiken als je kunt vervoeren!!

Kim Wilson
3 maart 2008, 08:27
Ik mocht hopen dat ik in grote stadions speelde.
Ik vind het gewoon fijn om te spelen over 2 cabs, meer spreiding , voller geluid, en het is logistiek geen probleem, dus waarom zou ik het niet doen? En , waarom zou je je volumeknop op 10 zetten , als dat niet nodig is.
Omdat je daar in kleinere kroegjes en zaaltjes last mee gaat krijgen. Jij zegt zelf al, meer spreiding, voller geluid. Dat betekent dus minder ruimte voor de rest van de band. Ik heb het bij ons in de jeugdsoos zo vaak meegemaakt. Een fullstack in een kleine ruimte werkt niet.

TimmU
3 maart 2008, 11:05
Jup ,maar ik heb een volumeknop, en ik ben niet bang om die te gebruiken.

Kim Wilson
3 maart 2008, 11:12
Jup ,maar ik heb een volumeknop, en ik ben niet bang om die te gebruiken.
Ghehe... :)

Nee, natuurlijk kun je je set ook wel zachter zetten. Maar dan nog klinkt een fullstack erg groot en breed, vooral in kleinere zaaltjes. Ik heb persoonlijk nog nooit het voordeel gehoord t.o.v. een enkele 4x12, en ik heb voor al heel wat "lawaai-bandjes" ( ;) ) het geluid gedaan. Het blijft lastig om alles een beetje in balans te krijgen als er zo'n grote toren staat, omdat zo'n set de hele zaal al vult. Dat is best mooi, maar de zang, tweede gitaar, drums, bas, alles moet er dan nog bij. Snap je? :)

TimmU
3 maart 2008, 11:14
Hans, ik snap je punt wel, en ik heb ook geen zin om dit topic een soort "wel of geen fullstack" discussie te laten worden.Daar speel ik namelijk al mee, ik wil alleen een van de cabs vervangen.Wij spelen zonder tweede gitarist, alleen bas,drums,gitaar,zang, dus soms moet ik ruimtes opvullen. Daarbij zijn wij niet echt een 'lawaai' band.Het is geen heftige metal wat ik maak hoor:)

Kim Wilson
3 maart 2008, 11:25
Met "lawaai-bandjes" bedoelde ik ook niet zware metalbands, hoor. :)

Maar als enige gitarist is het verhaal al weer iets anders idd.

Joey Handsome
3 maart 2008, 11:27
Wat dan wel mijn beste?

Kim Wilson
3 maart 2008, 11:35
Meestal waren dat van die 13-in-een-dozijn "alternatieve" rockbandjes, vaak jonge jongens, eigen repertoire, je kent het wel. Of beginnende punk- of grunge-bandjes. Weinig muzikaliteit, maar des te meer spullen. En alles moet hard...

TimmU
3 maart 2008, 17:47
Meestal waren dat van die 13-in-een-dozijn "alternatieve" rockbandjes, vaak jonge jongens, eigen repertoire, je kent het wel. Of beginnende punk- of grunge-bandjes. Weinig muzikaliteit, maar des te meer spullen. En alles moet hard...
EDIT : nuances.
Hans, als je me daarmee vergelijkt dan vind ik dat raar. we zijn dan misschien jonge jongens, maar stuk voor stuk hebben we allemaal minstens 6 jaar ervaring met bands en dergelijke, en ik durf best te zeggen dat onze songs veel muzikaliteit in zich hebben.Dus ik hoop dat ik dit niet hoef te beschouwen als een 'persoonlijke aanval'

Kim Wilson
3 maart 2008, 19:09
EDIT : nuances.
Hans, als je me daarmee vergelijkt dan vind ik dat raar. we zijn dan misschien jonge jongens, maar stuk voor stuk hebben we allemaal minstens 6 jaar ervaring met bands en dergelijke, en ik durf best te zeggen dat onze songs veel muzikaliteit in zich hebben.Dus ik hoop dat ik dit niet hoef te beschouwen als een 'persoonlijke aanval'
Nee, natuurlijk niet gekkie! :p

Wat ik ermee wilde zeggen, is dat ik al voor weet ik hoeveel bandjes het geluid heb gedaan hier in de jeugdsoos, en ik ervaarde de fullstacks altijd als een nadeel. Ook al stond het volume laag, het was overal aanwezig. En als het nog zachter stond, was het niet meer te horen. Heel gek. De mensen met de kleinste setjes hadden vaak het mooiste geluid.

TimmU
3 maart 2008, 19:11
Dat is logisch. maar als ik in een zaaltje als de Flinty's ( 50 ,60 man denk ik ) speel, neem ik echt geen fullstack mee, omdat het daar simpelweg niet nodig is . Zaaltjes vanaf 200 man ofzo vind ik het wel fijn.

Kim Wilson
3 maart 2008, 19:12
Ja precies. Dan is een fullstack wel mooi, zeker als enige gitarist. :)

TimmU
3 maart 2008, 19:14
Daar gaat het me eigenlijk wel om .In het genre waar wij onder vallen ( progrock/metal ) is het eigenlijk redelijk gebruikelijk om een tweede gitarist te hebben. Ik moet dus die leegtes opvullen.Vandaar dat ik die zooi ook gebruik dan.

ON TOPIC : Eminence speakers, alnico blue misschien , greenbacks testen?
Ik ga me niet wagen aan Bogner, ik vind ze zo te gek dat ik onstilbare GAS krijg , en een persoonlijke lening afsluit. Iemand tips qua merken ( Hughes&Kettner, Harley Benton , Vox , Marshall , VHT , noem het maar op) ? Wat is wijsheid om te testen?

Dude
3 maart 2008, 19:34
Ja tuurlijk, prima als je met twee cabs wilt spelen, daar heb ik ook geen commentaar op. Dat is helemaal aan jou. Maar Dude z'n post slaat gewoon nergens op. Persoonlijk zou ik het zoeken in één 4x12 of zelfs een 2x12, omdat je die spreiding denk ik niet zo extreem meer merkt met één cab meer, juist door het volume en toch ook de kleinere ruimtes waarin je speelt. Opzich geeft één cab al een redelijke spreiding.


Doe niet zo burgerlijk man. Je moet zoveel cabs gebruiken als je kunt vervoeren!!


kon het niet beter verwoorden drap... niet zo trutten

drap
3 maart 2008, 19:36
Man, wat lul je nou. Jij kan je al achter een 2x12 verstoppen zonder te hoeven bukken.

Dude
3 maart 2008, 19:48
ik weet het.... ik weet het.... denk dat ik zelfs achter een 12 watt 1x10inch conbootje kan schuilen !

Rude Perception
3 maart 2008, 19:56
Dat is logisch. maar als ik in een zaaltje als de Flinty's ( 50 ,60 man denk ik ) speel, neem ik echt geen fullstack mee, omdat het daar simpelweg niet nodig is . Zaaltjes vanaf 200 man ofzo vind ik het wel fijn.

:D Full stack in de flinty's...

jerome
3 maart 2008, 20:05
Gek is dat, ik had vroeger ook een fullstack maar ik ben daar helemaal van genezen
Met een goed gebouwde 2 x 12 inch cab met goede speakers kan je amp ietsje harder zonder dat iedereen (en jezelf) helemaal gek wordt van het lawaai
Mijn amp gaat dan stukken lekkerder klinken
Sommige speakers klinken ook extra lekker als ze lekker gevuld worden.
Die alnico's van mij gaan lekker brullen en grommen vanuit het laag...
Voor mij geen 4 x 12 kasten meer!

AART
3 maart 2008, 21:45
Gek is dat, ik had vroeger ook een fullstack maar ik ben daar helemaal van genezen
Met een goed gebouwde 2 x 12 inch cab met goede speakers kan je amp ietsje harder zonder dat iedereen (en jezelf) helemaal gek wordt van het lawaai
Mijn amp gaat dan stukken lekkerder klinken
Sommige speakers klinken ook extra lekker als ze lekker gevuld worden.
Die alnico's van mij gaan lekker brullen en grommen vanuit het laag...
Voor mij geen 4 x 12 kasten meer!

Aan jouw gear te zien(errug lekker though) heb je ook geen ervaring met het genre van timmu.

En verder hebben Dude en Bins al genoeg gezegd.

Rude Perception
3 maart 2008, 21:54
Aan jouw gear te zien(errug lekker though) heb je ook geen ervaring met het genre van timmu.

En verder hebben Dude en Bins al genoeg gezegd.
Het grappige is dat Timmu's main axe ook een strat is:p

jerome
3 maart 2008, 22:49
Aan jouw gear te zien(errug lekker though) heb je ook geen ervaring met het genre van timmu.

En verder hebben Dude en Bins al genoeg gezegd.

Niet al m'n gear staat hieronder... ;)
Ik heb vroeger in metal/hardrock bands gespeeld.
De laatste jaren speel ik rauwe hardrock en grunge
Ik heb door de jaren heen behoorlijk geëxperimenteerd met diverse amps en cabs
Mijn ervaring is dat hoe meer speakers of hoe meer vermogen aan speakers je op 1 versterker aansluit hoe meer de kans is dat je dynamiek en headroom kwijt raakt.
Het ene merk/type speaker heeft daar btw meer last van dan het andere merk/type speaker en dat geldt ook voor de amp en natuurlijk ook voor de combinatie.
Er zijn ook speakers die van zich zelf al weinig dynamiek hebben en dan kan het verschil minimaal zijn.

TimmU
3 maart 2008, 23:07
:D Full stack in de flinty's...
Lijkt me ergens toch ook wel leuk , stiekem.

En ja, m'n main axe is een strat, so what? dat is m'n lieblings gitaar! :strat:

Realeigo
3 maart 2008, 23:11
En ja, m'n main axe is een strat, so what? dat is m'n lieblings gitaar! :strat:

Welcome to the club jonge!
Ik lijk ook een van de weinige heavy spelers op een strat te zijn.

TimmU
3 maart 2008, 23:16
Welcome to the club jonge!
Ik lijk ook een van de weinige heavy spelers op een strat te zijn.
Cool , eindelijk. Dit topic gaat ernstig off-topic!!!!!!!!!

Rude Perception
3 maart 2008, 23:20
Lijkt me ergens toch ook wel leuk , stiekem.

En ja, m'n main axe is een strat, so what? dat is m'n lieblings gitaar! :strat:

Niets mis mee, strats zijn hele mooie gitaren. Ooit wil ik ook weer een strat (of toch een tele?), maar dan wil ik wel een echt goede, op mijn vorige was ik uitgekeken.
Maar het ging me om de opmerking van AART, die ervan uit ging dat een stratspeler niet heavy speelt. Terwijl jij juist al een tegebewijs bent. Ik ben trouwens wel benieuwd naar jullie.

TimmU
3 maart 2008, 23:22
En wij zijn dan weer heel benieuwd naar de reacties van het publiek. Podiumontmaagding met deze band, en dat 3 keer in 1 maand.:)

Rude Perception
3 maart 2008, 23:28
En wij zijn dan weer heel benieuwd naar de reacties van het publiek. Podiumontmaagding met deze band, en dat 3 keer in 1 maand.:)

Ik zal wel klappen voor je hoor;). Omdat we nu toch flink off-topic bezig zijn, post je stack eens even in het 'post je stack topic'. Of heb ik jou daar gemist?

TimmU
3 maart 2008, 23:34
Sta ik wel ergens, met een 3kwart stack nog. Zal woensdag even foto's voor je maken!

AART
4 maart 2008, 08:48
Niets mis mee, strats zijn hele mooie gitaren. Ooit wil ik ook weer een strat (of toch een tele?), maar dan wil ik wel een echt goede, op mijn vorige was ik uitgekeken.
Maar het ging me om de opmerking van AART, die ervan uit ging dat een stratspeler niet heavy speelt. Terwijl jij juist al een tegebewijs bent. Ik ben trouwens wel benieuwd naar jullie.

Wel grappig dat jij er van uit ga dat ik dat baseer op de strat. Ik baseerde het eigenlijk meer op de vox cab :satisfie:
Alhoewel je zelfs daarmee wel metal kan maken, maar ik denk niet dat veel metalheads zo'n cab zouden aanschaffen.

Marc Oblivian
4 maart 2008, 08:51
[QUOTE=drap]Exactly my thought. Een 4x12 is best overkill voor veel amateurbandjes. QUOTE]

Ja, en een 100 watt buizenversterker ook, en een 50 watt buizenversterker ook...heeft allemaal veel te veel vermogen voor het jeugdhonk of de kutkroeg op de hoek.....
Je zal ze de kost moeten geven, de mensen hier die zeggen dat iets overkill is en thuis een beest van een versterker met bijbehorende 4x12 hebben staan.
(enne....hoeveel mensen op dit forum zijn profs?...ik bedoel maar...)

drap
4 maart 2008, 10:05
50 watt valt reuze mee hoor, tenminste wel in combo vorm. Ik heb een 60 watt buizencombo en die kan ik net ergens tegen de helft zetten als er niet teveel gezeken wordt op het volume en dat is precies het punt dat ie lekkerder begint te klinken. Het is hard, maar ik blaas er nog geen ramen mee uit. Het is nou ook niet echt dat je door een 4x12 donders veel meer volume krijgt, de input blijft hetzelfde, maar het hele headroom verhaal gaat in de meeste tenten nauwelijks op.

Marc Oblivian
4 maart 2008, 10:08
Ik bedoel maar...op de helft...dan heb je toch 50% volume dat je niet gebruikt?:-)
Net zo erg als dat je een 4x12 hebt, maar het eigenlijk ook met een 2x12 afkunt....

Lexvandoef
4 maart 2008, 10:11
mwah, het is best handig om wat extra volume/headroom achter hand te hebben, vind ik.

Een 4x12 zou ik zelf ook nooit mee nemen, maar dat komt gewoon omdat ik die te veel sjouwen vind, en dat de rest van de band gaat miepen als ik met zo'n ding aan kom :seriousf:

drap
4 maart 2008, 10:13
Zelfs de keer dat ik in Get Rythm speelde heb ik 'm niet eens vol open gehad. Hoeft ook niet, want op hoger volume gaat ie ook teveel oversturen en heb ik bijna geen clean meer. Er zijn trouwens ook zat professionals die hun versterker niet erg veel verder dan de helft hebben qua volume en die spelen wel op dikke 100 watt buizenbakken. Ik zie er ook alleen maar de voordelen van in, je kan namelijk op hoger volume clean blijven vaak.

Marc Oblivian
4 maart 2008, 10:20
mwah, het is best handig om wat extra volume/headroom achter hand te hebben, vind ik.

Een 4x12 zou ik zelf ook nooit mee nemen, maar dat komt gewoon omdat ik die te veel sjouwen vind, en dat de rest van de band gaat miepen als ik met zo'n ding aan kom :seriousf:

Hahaha...bij ons gaan ze zeuren als ik er NIET mee aankom :-)
Ben het er op zich wel mee eens dat een 4x12 niet altijd nodig is, hangt ook af van het soort muziek dat er gespeeld wordt.
Bij ons is het wel handig voor een beetje extra druk/laag...

Lexvandoef
4 maart 2008, 10:26
Hahaha...bij ons gaan ze zeuren als ik er NIET mee aankom :-)
Ben het er op zich wel mee eens dat een 4x12 niet altijd nodig is, hangt ook af van het soort muziek dat er gespeeld wordt.
Bij ons is het wel handig voor een beetje extra druk/laag...

Ik heb ff je myspace beluisterd, en we spelen echt compleet andere muziek ;)
Ik speel zelf in een pop/rock coverbandje en dan is het ook niet echt nodig.

Edit: je untuned myspace werkt niet.

epiphone4life
4 maart 2008, 10:48
ff hierop doorgaand:

ik heb een harley benton 1x12" cab gekocht..met een eminence speaker drin..150 watt rms.. zit hier beetje mooi geluid in? i.c.m. fame vsh2-100 top..

Jellyfish00
4 maart 2008, 10:50
Je hebt hem gekocht.. en je wilt weten over een mooi geluidje in zit?

epiphone4life
4 maart 2008, 10:53
haha, ja beetje vaag maar hem m niet getest.. maar mss dat iemand ervaring heeft.. heb wel iemand gesproken die m ook heeft en die was eerg tevreden, nog iemand ervaring hier?

fabien
4 maart 2008, 11:12
Ik bedoel maar...op de helft...dan heb je toch 50% volume dat je niet gebruikt?:-)
Net zo erg als dat je een 4x12 hebt, maar het eigenlijk ook met een 2x12 afkunt....

Het is natuurlijk bij elk versterker een beetje anders maar in het algemeen met buizenversterkers, boven de helft van de master krijg jij eerst nog een beetje extra volume dan is het maar compressie en oversturing van je eindbuizen maar geen 2x zoveel herrie als op de helft

Kim Wilson
4 maart 2008, 11:16
"Teveel" vermogen of "teveel" speakers is nogal een verschil. Een 30 watt of een 100 watt top over een 2x12 geeft pakweg dezelfde geluidsbeleving. Een 30 watt top op een 2x12 of twee 4x12 kasten is een wereld van verschil.

Marc Oblivian
4 maart 2008, 13:07
Edit: je untuned myspace werkt niet.

Heheh...klopt, zat een foutje in......aangepast. Dankje!!

Lexvandoef
4 maart 2008, 13:08
Heheh...klopt, zat een foutje in......aangepast. Dankje!!

haha, nu kan ik weer ff naar je herrie luisteren ;)

Edit: maak er trouwens hyperlinks van, dat is nog makkelijker :hippie:

Edit2: The Untuned klinkt wel erg vet, die ander is mijn smaak niet zo.

Marc Oblivian
4 maart 2008, 14:23
Wil er wel hyperdepieperlinks van maken, maar hoe gaat dah precies?

Midian is inderdaad nogal smaakgebonden muzak ja...heh

Lexvandoef
4 maart 2008, 14:54
Wil er wel hyperdepieperlinks van maken, maar hoe gaat dah precies?

Midian is inderdaad nogal smaakgebonden muzak ja...heh

Zet dit om je links heen:

http://

Marc Oblivian
4 maart 2008, 16:49
Hmmm....dat lukt dus wel, maar dat maakt van de links nog niets bruikbaars of aanklikbaars....er komt alleen http// voor/achter te staan, that's all.....

Kim Wilson
4 maart 2008, 16:51
Probeer de link eens tussen [ url ] en [ /url ] te zetten. Zonder spaties uiteraard. :)

Marc Oblivian
4 maart 2008, 17:30
Niks hoor.
Ben ik nou de enige bij wie het niet werkt??

Realeigo
4 maart 2008, 17:37
"Teveel" vermogen of "teveel" speakers is nogal een verschil. Een 30 watt of een 100 watt top over een 2x12 geeft pakweg dezelfde geluidsbeleving. Een 30 watt top op een 2x12 of twee 4x12 kasten is een wereld van verschil.

Hier zit je dus mooi fout hé!
Een 100 watt top is toch wel iets van een 1/4 harder dan een 30 watt top.
Terwijl je speakerkast geen ruk uit maakt. Alleen wat extra sprijding van je geluid. En dat zorgt ook voor een groter bereik wat ook als harder ervaren word..

Net als ipv 1 lampje op een 9v batterij 4 op dezelfde batterij. de lampjes branden minder hard maar geven nog evenveel licht.

Kim Wilson
5 maart 2008, 07:40
Hier zit je dus mooi fout hé!
Een 100 watt top is toch wel iets van een 1/4 harder dan een 30 watt top.
Terwijl je speakerkast geen ruk uit maakt. Alleen wat extra sprijding van je geluid. En dat zorgt ook voor een groter bereik wat ook als harder ervaren word..

Net als ipv 1 lampje op een 9v batterij 4 op dezelfde batterij. de lampjes branden minder hard maar geven nog evenveel licht.
Ik bedoel bij hetzelfde volume. Als je een 30 watt top en een 100 watt top beide op driekwart van het vermogen zet, klinkt de 100 watter idd veel harder. Maar een 100 watt top kun je zachter zetten.

Wat ik dus bedoel, is dat een 100 watter niet over de top is, omdat je hem zachter kunt zetten. Teveel speakers kan wel over de top zijn, omdat je veel meer spreiding hebt, zelfs bij hetzelfde volume. Want dat werd hier in dit topic met elkaar vergeleken. Je kunt dus IMO best een amp hebben met een behoorlijke overcapaciteit, want die kun je bijregelen. Een overcapaciteit aan speakers kun je niet bijregelen. Snap je? :)

Realeigo
5 maart 2008, 10:29
Aaah ok... Dan zijn we het ongeveer eens denk ik.

Want een muur van 4x12's is nog steeds cooler dan een 1x12.
Maar een 1x12 is wel compacter/handiger.

classicrooock
8 maart 2008, 09:42
ik heb eens een materiaal freak gezien die met 4 full stacks op het podium stond voor 70 man:p
terwijl ik met mijn halfstack het eveel beter deed



--------------------------------
gear
fender strat 1971 american deluxe
michael kelly custom lespaul
laney vh100r top
fame g1 cab